Csodálatos erőgépek a kényelmes ember szolgálatában
Az ember lusta, de okos. Az emberiség örök célja, hogy az élet könnyebbé váljon, természet feletti hatalma kiteljesedjen. Az ember, fizikai erejét százötven éve gépekkel sokszorozta meg, melyeket kezdetben gőz, majd mindenféle folyékony tüzelőanyagok hajtottak. Néha érdemes visszalátogatni abba a korba, amikor az erőgépek ritkák, veszélyesek és esetlegesek voltak, a traktor pedig csodaszámba ment. A Mezőkövesden működő Mezőgazdasági Gépmúzeum rendkívül gazdag kollekciója ma száz különböző stabilmotor, hatvanegy régi traktor és hatvan darab, úgynevezett lokomobil segítségével meséli el a motorral hajtott világrend kialakulásának korai fejezeteit. A tárlatvezetés professzionális, még gépindításra is számíthat a látogató Matyóföld központjában.
A traktor, vagyis az önjáró talajművelő gép története a tizenkilencedik században kezdődött. Az igavonó állatok erejét akarták kiváltani vele és kezdetben gőz hajtotta. A múlt század első évtizedében már egyre több gépbemutatót, szántóversenyt rendeztek a rendkívül sokoldalú eszközökkel. A képen egy Hofherr G-35 típus. Motorja izzófejes, egyhengeres, kétütemű dízel. Hengerűrtartalma hétezer köbcenti, teljesítménye harmincöt lóerő. (Fotó: Totalcar)
A saját kerekein vontatható erőgépeket széles körben hasznosították a századelőn. Laposszíj-tárcsáikkal mezőgazdasági feladatokra, fűrészeléshez, vagy akár vízszivattyúzásra is használták. Indításuk bonyolult folyamat, a teljesítmény mindössze nyolc lóerő, közel menni veszélyes (Fotó: Totalcar)
A működés közben bemutatott lokomobil maximális fordulatszámát röpsúlyos vezérléssel szabályozták. A bütykös mechanizmus a szívószelepet vezérli. Amikor a gép fordulatszáma átlép egy kritikus szintet, a szelep nem nyit ki, az üzemanyag-utánpótlás megszűnik, így a szerkezet nem károsodik (Fotó: Totalcar)
Íme a szörny. Ezt a hatalmas stabilmotort egy miskolci malom ajándékozta a múzeumnak, miután évek óta nem használták már. A gép tömege húsz tonna, szállítása rendkívüli feladat volt
Az 1943-as gyártású Ganz szívógázmotor egyetlen hengere kilencvenhatezer köbcentis, teljesítménye mégsem verdesi az eget, csupán pár száz lóerő. Indításához külön berendezésre volna szükség, ez egyelőre nem áll rendelkezésre. A lendkerék szétszereléséhez százhuszonkét milliméter kulcsnyílású szerszámra volt szükség amikor 2011-ben szétbontva Mezőkövesdre utaztatták. A felújítás szépen sikerült, most olyan az öreg, mintha új volna
Az 1840-ben, Angliában alapított Clayton & Shuttleworth cég jelentős szereplője volt a korabeli gépiparnak. Nem csak hazájában, de Ausztriában, Csehországban, sőt Magyarországon is rendelkezett gyártóegységgel (Fotó: Totalcar)
A mezőkövesdi gyűjteményben állandó munka zajlik. A kiállított gépeket felújítják, karbantartják, sőt, ha kell bizonyos hiányzó alkatrészeket is legyártanak. A feladat nem könnyű, hiszen sokszor korabeli dokumentáció sem áll rendelkezésre (Fotó: Totalcar)
Az osztrák Steyr traktorok története 1947-ben kezdődött. Az első modell egyhengeres, tizenöt lóerős motorral készült, majd a következő tíz évben jelentek meg a két, három és négyhengeres modellek. 1964-ben jelent meg a cég első, négykerékhajtású modellje (Fotó: Totalcar)
Traktort általában nagyon komoly iparcégek gyártottak. A szürke gép egy Ceska Zbrojovka, mellette egy Ford, a háttérben pedig egy német gyártmányú Fendt. Mindhárom szépen felújított, indítható (Fotó: Totalcar)
A Mezőgazdasági Gépmúzeum hátsó udvarán áll ez a korabeli cséplőgép. Nem ritka, hogy egyes eszközök évekig várnak, mire a szakemberek nekiláthatnak a felújításnak. (Fotó: Totalcar)
Egy évtizede írtuk, hogy a magyarországi traktorállomány jó hetven százalékát még mindig a Fehéroroszországból származó MTZ-k teszik ki. Ez az arány az Európai Uniós támogatásoknak köszönhetően mára alaposan megváltozott, bár a márka ma is jelentős szereplője a világ traktoriparának. A képen egy Belarus MTZ 5 L típusú dízel traktor látható (Fotó: Totalcar)
Vályi István dolgokat néz. Itt éppen egy traktorra szerelt fűrészadaptert. A mai traktorok erőátviteli rendszere is sokoldalú, bármilyen feladathoz tartozik egy-egy kiegészítő (Fotó: Totalcar)
Mezőkövesd a Matyóföld központja. A gépmúzeum büszkesége pedig ez a Trabant 601 Universal, melyet a tájegység egyedülálló népművészeti motívumai, a világszerte ismert virágmintákat díszítenek. Különleges alkalmakra tartogatják (Fotó: Totalcar)
A Totalcar szerkesztősége, szinte hiánytalanul (Fotó: Totalcar)
A Mezőkövesdtől néhány perc autózásnyi távolságban lévő Mezőkeresztesen él Cserny László. Laci bácsi udvarán és összesen öt műhelyében rengeteg veterán jármű és mindenféle alkatrész várja a szebb napokat. A képen egy Wartburg 311 karosszériája látható, melyet donornak használ egy másik példány felújításához. Amikor az emberek még tudták, mi az a Piskóta-Escort (Kutyacsont), a Tojás-Taunus (más néven Fürdőkád), akkoriban ezt a típust mindenki Nagy Varangynak nevezte (Fotó: Totalcar)
Ki tudja mióta áll a Mezőkeresztesi udvaron ez a negyvenes években gyártott Austin 12. Gazdája fel akarta támasztani, de a projekt megfeneklett (Fotó: Totalcar)
Végre egy jármű, melyet mindenki felismert. Ezt a DS21-et Laci bácsi tíz éve már restaurálta, de azóta folyamatosan járt vele, így most újabb frissítést kap a váz (Fotó: Totalcar)
Irányjelző (Fotó: Totalcar)
Sajátos vidéki eklektika. Az ember soha nem tudhatja, mikor lesz szüksége egy szép régi zománctáblára (Fotó: Totalcar)
Fényképezőgép? Nem, egy ősrégi erőgép alkatrésze a korlátlan anyagfelhasználás korszakából (Fotó: Totalcar)
Winkler oldott pillanata. Éppen egy Lanz Bulldog nyersolajtraktor lengőnyergén hintázik. Ezt a gépet 1921-ben gyártották, motorja kétütemű, féldízel, izzófejes indítású (Fotó: Totalcar)
Egy valami nem változott. Ahol gépekkel dolgoznak, ott bármikor történhet baleset. Történt is, szinte minden vidéki család ismeretségi körében volt valaki, akinek egy erőgép vette életét, vagy elkapott a gépszíj (Fotó: Totalcar)
Száz év után nem túlzás kijelenteni, ezeket az eszközöket az örökkévalóságnak tervezték (Fotó: Totalcar)
Mezőkövesd a Matyóföld központja. A gépmúzeum büszkesége ez a Trabant 601 Universal, köznapi nevén kombi, melyet a tájegység népművészeti motívumai, a világszerte ismert virágminták díszítenek. A Trabit különleges alkalmakra tartogatják (Fotó: Totalcar)