Nem ijedünk meg Loebtől

Interjú: Michelisz Norbert

2013.11.10. 06:38

Nem csak jó versenyző: jó ÉS szerény versenyző. Ha Budapesten járva van egy kis ideje, mindig lecsapunk rá. Ezúttal közvetlenül a Kínai GP előtt állt meg nálunk. Ahol ismét felért a dobogóra élete egyik legszebb futamán.

- Szinte vége van a szezonnak, két futam van még hátra.

- Sanghaj és Makaó. Makaót, azt szeretjük.

- Kínában megint a méltatlan libakergetőn mentek majd?

- Nem, szerencsére nem, hanem a rendes, Grand Prix-vonalvezetésen. Talán két kanyar van kihagyva, egy kilométerrel lesz rövidebb.

- Fejlesztések már – gondolom – egy ideje nincsenek, a jövő évi szabályváltozások miatt.

- Nem, már a szezon közepétől szinte semmit, de az a kevés is jelentős volt, mert kaptunk egy szoftverfrissítést, amitől érezhetően jobb lett az autó.

- Ennek ellenére egyre jobb eredményeket hoztál.

- Ha megnézed, nem csak én, hanem maga a Honda is. Sonomában is nyert futamot Tarquini. (Sonoma Raceway, a bajnokság kilencedik állomása – a szerk.) Kicsit torzítja a valós erőviszonyokat, hogy a második futamon elért eredmény nem tükrözi hűen teljesítményt, hiszen egy olyan pályán, ahol nehéz előzni, már az első két sorból indulva is jó eredményt tudsz elérni, míg a fordított rajtsorrend miatt a hátulról indulók esetleg nem tudnak feljönni annyira. Mondjuk engem a suzukai győzelem ért váratlanul.

- Váratlanul ért?!

- Igen, mert az autó a Hungaroring óta nem változott számottevően, nem lett gyorsabb, sem erősebb, ellenben a Chevyk végig gyorsabbak voltak és a körönkénti 1-2 tizedes hátrányunk ugyanúgy megmaradt.

- Mégis Sonomában tudtad tartani Müllert. Vagy úgy gondolod, hogy ő is nagyon figyelt rád és nem akart felvállalni egy kockázatos helyzetet?

- Nem tudom, szerintem már nagyon nem foglalkozott ezzel ott sem. Tudta jól, hogy ha Sonoma után rajthoz sem állna, akkor is megnyerné a világbajnokságot.

- Mert a képernyőn az látszott, hogy jön-jön, aztán hogy jársz te a kopott gumival mindenhol a pályán, keresztül-kasul...

- Így van, nagyon fontos volt ott, akkor, hogy ne kerülhessen olyan helyzetbe, hogy meg tudjon pöccinteni. Amikor éreztem, hogy na, most be tud szúrni, akkor hagytam, mert tudtam, hogy a következő kanyarban én leszek a jobb helyen. Tehát ott már nagyon kilógott volna a lóláb, hogy ha meglök.

- De ezt tudta jól ő is.

- Szerintem is, de már az argentin-futamon – ahol Monteirót kilökte – is látszott, hogy nem érdekli, mi lesz. Részéről ez már inkább örömautózás volt. Jobban nem is tudtam volna nagyon menni, mert a futam elején – azt hiszem a negyedik helyen voltam ekkor – Tarquini és Bennani nagyon megléptek, nekem pedig elkoptak a gumijaim, mire feljöttem a harmadik helyre. A távolságot tudtam tartani, de rájuk jönni már nem, Müller pedig sokkal gyorsabb.

- Két hétvége van még hátra, gondolom, ott szeretnél még lenni erősen a toppon.

- Nagyon jó lenne, ha lenne még olyan hétvége, mint a suzukai volt, nagyon jó érzés.

- Fanatikus japánok...

- Nagyon durvák. Az látszott, és egyértelműen érződött, hogy én vagyok a harmadik. Sokkal jobban ismerték a két gyári versenyzőt odakint, mint engem, de ez normális, velük promotálják a márkát.

- De azért tudták, ki vagy és mivel mész?

- Persze, persze, ezzel nem volt gond, rengeteg autogramot kiosztottam én is.

...éreztem, hogy szeretnek...

- Mondtak neked bármit is a futam után? Azon kívül, hogy megveregették a válladat?

- Ó, persze, akkorra már kiegyenlítődött az ismertség-faktor, nagyon éreztem, hogy szeretnek, mert a futam után is rengeteg szurkoló maradt a boxunk előtt, és kérték a közös fotót-autogramot. Nyilván nem annyian, mint a Slovakia Ringen vagy a Hungaroringen, de nálunk voltak a legtöbben. És a Honda döntéshozói is.

- De érezted, hogy akkor most már egy kicsit komolyabban vesznek, hogy ott állnak mögötted?

- Nyilván, de nem is csak ez, hanem maga a tisztelet és az elismerés, na az volt az igazi.

- Ebből persze adódik a kérdés, amit szeretnek kerülgetni: ha hívnának, mennél?

- Jó kérdés, valószínűleg igen, de nem lehet ilyen egyértelműen válaszolni. Egyrészt gyári pilótának lenni azért jó, mert jönnének az eredmények, de látod, jelenlegi helyzetünkben is jönnek, és nem érzem, hogy ebből most bármilyen hátrányunk adódna. Ha mondjuk jövőre azt érezném, hogy a gyári csapat autója máshogyan, jobban működik, és versenyképesebbek tudnak lenni, akkor persze el kéne gondolkodni, hogy mik a céljaim és mit szeretnék elérni. Szerintem minden versenyzőnek fontos, hogy egy gyártó mellett kikössön.

- Szerinted megismétlődik, ami idén, szezonkezdetkor? Hogy az utolsó utáni pillanatban ülsz majd autóba?

- Szerintem nem. Már csak azért sem, mert annyit nőtt a csapat ázsiója a szemükben, hogy a Honda sem hagyná ezt. Inkább arra tippelnék, hogy jövőre három autó lesz egyazon szinten kezelve, a negyedik pedig lesz az idei év eleji én.

- Az új autóról most még nem tudsz sokat.

- Csak annyit, hogy a motor szeptember közepétől fékpadon van, a karosszéria pedig októbertől a szélcsatornában.

- Tarquini és Monteiro tesztelnek megint?

- Igen, a héten derült ki, hogy az ő szerződésüket is meghosszabbították egy évvel. Jövőre is maradnak a csapatnál.

- És a te szerződésed? Meddig él még a Zengő Motorsportnál?

- Kétéves szerződést kötöttem tavaly, jövőre még biztosan Zoliékkal megyek, nem is az itt a nagy kérdés, hogy mi lesz aztán, hanem mennyire tudunk ott lenni a csúcs közelében. Most jó, a csapat működik, és már nem szenvedem azt a hátrányt, amit év elején éreztem...

- De ez csak azért, mert kivívtad magadnak az elismerést?

- Nem csak, egyszerűen már jobban ismerem, ismerjük az autót. Ezt ki kellett böjtölni, eddig tartott megtanulni. Ezért is tudnak jobban menni szezon elején a gyári versenyzők, mert ők nem kopasz seggel ülnek be az autóba. Ők mondjuk teszteltek 3-4 ezer kilométert, és annyi tapasztalattal ültek az az első versenyhétvégén, mint ahol én tartok most.

- Hogy látod, mi lenne a legjobb hely, ahol végezhetsz idén? Ha mondjuk összejön még egy futamgyőzelem, egy-két dobogó.

- Bár matematikai esélyem van még a második helyre (ez még a kínai futam előtt volt – a szerk.), de valójában a negyedik, maximum a harmadik helyet tudom megcsípni. Ami így is nagyon jó. Ahogy kezdődött ez az év, az is csoda, hogy a hatodik helyen vagyok. Portó, Monza, Marokkó, ezeken a helyszíneken szinte nem is tudtam menni...

- Jelentkezik még a túlmelegedési probléma? A kijelzőhalál? Vagy már nagyjából minden rendben van.

- Sokkal jobb a helyzet, a melegedés elmúlt, a kijelző még néha fagyogat, de ez már semmiség, messze nincsenek olyan gondjaink, mint a szezon elején. Érezhetően kiforrottabb lett az autó.

- De – gondolom – nincs több ember rád állítva, mint a szezon elején volt. Van egy mugenes embered...

- Ez nagyon nem változott. Ugye alapból két Mugen-mérnök van beosztva a gyári csapathoz és hozzánk együtt. Van a JAS-tól egy szerelő de úgy érzem, elég ennyi. Nincs választásuk az olaszoknak, mert a Honda felé el kell számolniuk: ha nem úgy megy az autó, vagy nincsenek eredmények, őket is előveszik. Viszont így már nem tudják megcsinálni, hogy már nem foglalkoznak velünk...

- Hogyan dolgozzák fel, hogy sokszor a gyári pilóták előtt végzel? Őszinte Mariani mosolya (a gyári csapatfőnök), amikor véget ér egy-egy futam?

- Szerintem a pilóták nehezebben dolgozzák fel, mint a csapat. Nyilván nem mindig őszinte a mosolya, de ő azt mondja, hogy ő, mint az autó építője és a JAS tulajdonosa annak örül, ha a Honda felé azt tudja mutatni, hogy az autók, melyeket ő épített és ők találtak ki, elöl végeznek, vagy nyernek. Ebből a szempontból neki mindegy, ki van elöl. Ugyanakkor mint csapatfőnöknek mégsem az, hiszen neki az a jó, ha az ő csapata folyamatosan a legjobb hondás. Kényelmetlen szituáció, hiszen ki tudja, hányszoros költségvetésből nem egyértelmű az előnye.

- Monteirót azért tudod fogni?

- Igen, de azért ő peches is volt. Viszont az utóbbi futamokon nagyon gyors. Nagyon jól ment. Ha pusztán a tempót nézem, jobb volt Sonomában, Argentínában és Suzukában is, mint Tarquini. Most már talán nincs is akkora nyomás rajta, alá van írva a szerződése, ez nagy könnyebbség.

- Na, akkor nézzük, mi lesz jövőre. Volt olyan terv, hogy a Zengő Motorsport indít egy másik autót. Volt szó Wéber Gabiról, külföldi nagy névről – Alain Menuről, aztán most úgy tűnik, egyszerűen képtelenség ennyi pénzt összelapátolni idehaza, ahol inkább stadionokat építünk minden faluba.

- Amikor Zolival erről beszélgettünk, akkor mindig azon az állásponton voltam, hogy anyagilag és szakmailag is jól kellene járnunk. Mert csak azért, hogy legyen, nincs értelme a Zengő

...nem volt meg az anyagi lehetőségünk arra, hogy mindent megkapjon...

Motorsportnak második autót versenyeztetnie. Nem tudom, hogyan fogalmazhatnám meg pontosan, de látod, amikor Gabi tavaly velünk versenyzett, egyszerűen sok helyzetben nem volt meg az anyagi lehetőségünk, hogy mindent megkapjon, sokszor meg kellett osztani, hogy ezt te használd, amazt te használd, és mivel én voltam a kedvezményezett, nem fair Gabival szemben eredménytelenségről beszélni, neki úgy, annyiért, nehezebb volt.

- Gondolom, ez eredményezett némi keserű szájízt.

- Ha nem is azt, de vedd figyelembe, hogy a szűk anyagiakon felül ott vannak a szerelők, akik így túl vannak terhelve, megoszlik a figyelmük, vagy azt kell csinálnod, hogy hip-hop elővarázsolsz egy komplett szakembergárdát, akik csavarra ismerik az autót. Ilyen pedig nincs. Ha pedig új szerelőket hozol és megosztod a rutinosakat a két autó között, az vethet vissza. Nagyon nehéz kérdés. Sok kockázat van ebben. A fő gond az anyagi fedezet volt.

- Itt ugye többszázezer euróról beszélünk...

- Így van, nem tudom eldönteni, hogy jobb vagy nem jobb-e ez így, nehéz megmondani. Én, mint versenyző azt mondom, nagyon szívesen dolgoztam volna egy Alain Menu kaliberű pilótával, engem is motivált volna, tudom, hogy sokat tanulhattam volna tőle. És itt nem csak a vezetésről van szó, hanem leginkább arról, hogy hogyan építed fel a versenyhétvégédet, mit és hogyan mondasz a szerelőknek, számtalan apró trükk van ebben, amit ők tudnak. És talán elárulná, ha egy csapatban versenyeznénk, vagy ha nem is, látnám, hogyan csinálja.

Gabival pedig azért lett volna jó egy csapatban menni, mert láttam, hogy tavaly sok olyan kritikát kapott, amit nem feltétlenül érdemelt meg. Nem láttak bele sokan, milyen lehetőségek mellett kellett versenyeznie. Benne sokkal több van, sokan látták külföldön is versenyezni, akik értenek hozzá, azok tisztában vannak a képességeivel. De ugyanúgy tudnék mondani 3-4 fiatalt, akik otthon ülnek a gép előtt de soha nem kapnak esélyt, mert egyszerűen nincs meg az anyagi fedezet.

- És akkor 2014, új autó, nagyobb bódé, aero-kit, erősebb motor...

- Jó lesz! A motor terén sok változás nem is lesz, de erősebbek lesznek, érezhetően. A 33-as szűkítő helyett 37-essel megyünk, 400 lóerő körüli teljesítménnyel.

- Jövőre - ugye - második vonalba kényszerül a BMW...

- Így van, sajnos.

-...de ott lesz a Ford...

- Nem, képzeld, nem lesz. Az is most derült, alig egy hete.

-...és a Volvo?

- Na az egy fekete ló, nagyon érdekes, mert pl. most, Kínában ott lesznek és nagyon sok helyről az jön, hogy jövőre csinálják az S40-est. Érted, most miért csatlakoznának egy futamra a bajnoksághoz? Én úgy tudom, a kínaiak nyomják a motorsport-programot, szerintem ők még elő fognak jönni.

- Szóval Ford nem lesz, a BMW kiesik, a Volvo az kérdőjeles.

- Citroen, Honda, Seat – utóbbi sem biztos.

- Pedig Salzburgban együtt lestük a kupás Leont, azt mondják, azzal jönnek vissza.

- Igen, de a Seatnál semmi sem biztos, hiszen 2012-től folyamatosan jönnek vissza, mindig mondják, aztán semmi. Bár szerintem jövőre tényleg ott lesznek.

- És akkor az idei – régi autók – még együtt futnak majd az újakkal?

- Igen, az a terv...

- Sok esélyük nem lesz.

- Semennyi esélyük nem lesz, de kinézhet úgy a bajnokság, hogy 14-15 új autó, és a többi régi, a privát értékelésben indulók.

- Nem lesz akkor óriási különbség a régi és az új autók között?

- Dehogynem, az új autók kilométerenként 1-1,5 másodperccel gyorsabbak.

- Az nagyon sok.

- Az bizony, de gondolj csak bele: jövőre négy centivel szélesebb gumi, húsz százalékkal erősebb motor és az aerodinamikai csomag... ez nagy különbségeket eredményez majd.

- És az RML? Mi a helyzet a Chevykkel?

- Hat autót már biztosan megépítenek jövőre. Az All-In csapat is vált Seatról, Huff is állítólag Chevyvel fog menni... (Kínában jelentették be, hogy Rob Huff a Ladához igazol, James Thompson mellé. - a szerk. megj.)

- És akkor a Citroen. Ahol Loeb-Muller tutifix, állítólag jön még az argentin gyerek... (José-Maria Lopez, a hazai matador, aki nagyot alakított az öregecske BMW-vel. s szerk.) Ő már tesztelt is, úgy tudom.

- Igen, így jönne össze a 3+1 autó, Muller, Loeb, Lopez és Kubica.

- Kubicáról legutóbb azt hallottam, hogy ő fixen leszerződik egész szezonra a WRC-csapathoz.

- Persze, de ettől még válogatott hétvégéken menni fog, megfér egymás mellett a WRC-szezon és pár futam a WTCC-ben.

- Rengeteget tesztelnek, nincs para?

- Á, dehogy. Hallottam, tudom, hogy rengeteget tesztelnek. Voltak szinte mindenhol, a Hungaroringen is. Ők már majdnem hogy tudják azt a másfél másodperc per kilométer különbséget. De ez annyira nem aggaszt, most még nem érdemes találgatni. Eleve a Honda nagy előnye, hogy saját szélcsatornája van. Nem biztos, hogy a Citroennek van ilyen jó infrastruktúrája, vagy háttere egy versenyautó megépítéséhez...

- Na, azért szélcsatornát lehet bérelni, bár egy saját mindenképpen előny.

- Én ahogy látom a hondás, JAS-os embereket, biztos vagyok benne, hogy nagyon erősek leszünk jövőre. Lehet, hogy a szezon elején villant majd a Citroen, de azt mondanám, nem fog sokáig tartani, ott leszünk mi is.

- És a Chevy?

- A Chevy a motor miatt iszonyatosan erős. Mert ha tényleg csak a szűkítő változik, bajban lesz más is. Most is tudjuk, hogy legalább 30 lóval erősebb, mint a többi.

- És ki megy a Muller helyére?

- Nem lehet tudni. Chilton ott van, őt az AON szponzorálja, ott a két seatos – Monje és Valente, Nykjaer, de van elég jelentkezőjük.

- Szóval akkor vagytok ti, a Chevy, a Citroen, a Lada.

- A Ladával is szóba hozták már Huffot (azóta már tudjuk, hogy alá is írt két évre), ami logikus lépés lenne, mert két olyan ütőképes pilótára jobban lehet építeni, mint egyre jelenleg.

- Érdekes lesz ez jövőre.

- Én is nagyon kíváncsi vagyok a Citroenre. A felvételek, és azok alapján, amit hallok, elég erősek lesznek, de nem egyedül.

- Na igen, a kedvenc Loeb-hülyeség, amit sok helyen olvasni lehet, hogy nem tud tömegben menni. De nem viccből Porshce Szuperkupázik már két éve.

- Biztos vagyok benne, hogy tud. A legrosszabb esetben is fél évre lesz szüksége ahhoz, hogy ott

Loeb egyszerűen ennyire tehetséges és jó pilóta.

tudjon lenni a csúcson. Az a durva, hogy annak idején sokan ráfogták, hogy raliban azért nyer, mert biztosan jobb autó a Citroen, mint a Ford. Aztán elment a raliból és kiderült, hogy nem. Egyszerűen ennyire tehetséges és jó pilóta.

- Loeb, Kubica...szépen felértékelődik a bajnokság.

- Igen, és nekem nagyon furcsa érzés lesz ellenük – ilyen nevek ellen – menni.

- Ó, de szép is lesz, amikor először előttük végzel.

- Remélem, lesz olyan. De biztos vagyok benne, hogy ő nem úgy áll hozzá a versenyzéshez, mint egy újonc. Van annyi rutinja, tapasztalata, tudja, hogy zajlik egy ilyen, nem lesz megszeppenve.

- És a pályaismeret?

- Nézd, most azt csinálják, hogy végigjárják szinte az összes pályát, mindenütt tesztelnek, Makaóban pedig Porschéval indul Loeb.

- És a versenyhelyszínek?

- Ó, nagyon jó: lesz Spa, lesz Paul Ricard...

- Hű, mentek Spában? Mázlisták!

- Azt nagyon várom, a teljes GP-pályán megyünk, nincs is más vonalvezetés, 2005-ben voltam már ott, de legjobban Suzukát várom.

- Min szeretnél változtatni jövőre?

- Többet szeretnék tesztelni, többet kéne mennem, hogy ebben az erős mezőnyben legalább ott maradjak, ahol most. De leginkább feljebb.