Hatszázezer. Hozzávetőlegesen ennyi személygépjármű van regisztrálva Budapesten. Ez a megközelítőleg kétmillió lakoshoz képest nem sok, de nem is kevés. Ha igaz az, amit Vezda László autóvadász állít, akkor 6-12 ezer közülük magára hagyva áll az utcán, közterületen, PR-parkolókban és bevásárlóközpontok alagsorában.
Ez így pedig nagyon sok. Ennyi helyet foglalnak azok a gépjárművek, melyekkel már senki nem törődik. Vannak közöttük kannibalizált roncsok, éppen bontás alatt álló donorok, régi, csendben porladó romok illetve alig páréves modellek is. Többségük külföldi rendszámmal vagy rendszám nélkül.
Millió és egy oka lehet, miért hagyja ott valaki az utcán az autóját: nincs rá pénz, lejárt a műszaki (bár ez – sajnos - sok esetben nem gátolja meg őket a napi használatban), elköltözött/elhunyt a tulajdonos, drága a bontási igazolás de rengeteg esetben a külföldi munkavállaló ropiért vett, külföldi rendszámos közlekedőedényét hagyja ott, mint kutya a szarát. Olcsóbb volt, mint a repjegy...
Az önkormányzat persze nem tehetetlen, vannak kerületek, ahonnan rendszeresen el is szállítják ezeket az autókat. Persze előre szólnak, körberagasztják az autót a felhívással, mely szerint ha x napon belül nem vizsgázik le, akkor viszik. Sokszor túlbuzgó módon olyat is vinnének, melyről alig pár napja járt le a vizsga.
Aztán vannak kivételek is. Budapesten számtalan hely van, ahol autót lehet rohasztani és nem történik velük semmi. Ilyen remek példa a Felvonulási tér 56-osok tere és környéke (a Közlekedési Múzeumig bezárólag), ahol különösebb keresgélés nélkül 25-30 ledobott autót találni. Sőt, ezeket rendezvények esetén ide-oda pakolgatják, de el nem viszik, hiszen nem is olyan egyszerű elszállítatni bármit is. Ha nem körözik és a forgalmat nem akadályozzák, akkor pláne (utóbbi esetben a FÖRI az illetékes). Hogy is lenne az, ha önmagában a kompetenciák tisztázása is olyan feladat, mintha a hazai bürokrácia gordiuszi csomóját hátrakötött kézzel kéne kibogozni.
A Közterület-Felügyelet, amit ma már Fővárosi Önkormányzati Igazgatóságnak (FÖRI) hívnak lepattintott a BKK felé, majd onnan (nagyon illedelmesen) gurítottak tovább Fővárosi Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztályához. Nem voltak illúzióim, amikor péntek délután fél kettőkor az iroda formanyomtatványát kitöltve elküldtem kérdéseimet, kellett is pár nap, amíg válaszoltak szinte mindenre, egyedül arra nem volt válasz, hogy mennyibe kerül a fővárosnak (illetve nekünk) évente a hasonló autók elszállítása.
Íme:
- Mekkora a költsége egy gépjármű eltávolításának?
Húszezer forint. Ezt a kerékbilincs közterület-felügyelet általi alkalmazására, a járművek elszállítására, valamint a felmerült költségekre vonatkozó szabályokról szóló 55/2009 (X. 16.) IRM rendelet határozza meg.
- Abban az esetben, ha az egyedi azonosítók alapján megtalálható a tulajdonos, mik a következményei annak, ha évek óta közterületen tárolja gépjárművét?
A jármű elszállításának, tárolásának költségét a tulajdonosnak meg kell fizetnie, majd a jármű átvételét követően gondoskodnia kell a jármű megfelelő tárolásáról. Ellenkező esetben a jármű üzemben tartójának/tulajdonosának a költségén, hat hónap tárolást követően gondoskodni lehet a jármű értékesítéséről, vagy regisztrált hulladék bontó-kezelőben történő megsemmisítéséről.
- Illetve mikorra várható, hogy a Felvonulási téren és környékén található 25-30 elhagyott gépjármű eltűnik a turisták által sűrűn látogatott területekről?
A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság 2014. évben várhatóan átveszi a fővárosnak, mint a közút kezelőjének ilyen célú tevékenységét és ehhez megkapja a szükséges forrásokat is. Ettől függően, - közreműködő igénybevételével, - legkorábban a második negyedévben lesz megfelelő képessége a FÖRI-nek végrehajtani az üzemképtelen járművek közterületről történő eltávolítását.
Ebből talán az csapódik le leginkább, hogy addig dobálták a forró krumplit ide-oda, amíg a főváros lepasszolta a FÖRI-nek, legyen az ő saruk. Ha már a jogos tulajdonosok nem vállalják a felelősséget szerencsétlen autókért, legyen valaki, aki eltakarítja őket az utcákról.
Nem biztos, hogy kell az ilyen reklám Budapestnek. Pláne nem a Hősök tere környékén. Csodák azonban nem történnek megvárásra. Addig pedig csak gyűlik a szemét az utcán.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!