Nagyon vidám hangulatban kezdődött ma reggel a Budapest Taxi és több állami, illetve magáncég, egyebek mellett a Telenor, az Opel és a Nissan közös sajtótájékoztatója az új budapesti zöld taxikról. Eleve a Gerbeaud cukrászda, mint helyszín. Ez azért biztosan mindenkiben felkapcsol egy lámpát, melyre az van írva: fokozhatatlan jólét.
Egy öltönyös fickó, akiről akkor még nem tudtam, minek az elnöke vagy vezérigazgatója, a kezdés előtt félhangosan közölte az újságírókkal, hogy még finom reggelit is kapnak, de aztán csak csupa jót írjanak. Később leült a névtáblája mögé, így megtudtam, hogy ő Dr. Kövesdi Zoltán az ELMŰ Nyrt.-től.
Ezután jött egy beszéd a környezettudatosságról és a fenntarthatóságról, mert New York és Hong Kong után Budapestre is megérkeztek a környezetbarát taxik, mivel a tájékoztatót szervező Budapest Taxi ötven sűrített földgázzal működő Opelt és két elektromos Nissan Leafet szerzett be. A tájékoztatón ugyan nem mondták, de a szép új világ évekkel ezelőtt eljött, hiszen egyéni elhatározásból több taxis váltott például Toyota Priusra, sőt, olvasónk Roland délután arról tájékoztatott, hogy egy másik cégnél pont egy hónapja állt hadrendbe egy Nissan Leaf. Hát így.
Dübörög a kampány, ezért Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes szúrt egy kötelezőt az elmúlt négy év városvezetése felé, illetve egy korábbi, négy éve véget ért időszak vezetése felé. Derültség a teremben. A régi vezetés állítólag egyetlen egy új buszt sem vásárolt a BKV-nak, azóta viszont minden sokkal jobban működik, és még jobban fog, ugyanis nemrég harminchét CNG-s használt buszt szereztek. Ezeket a tavasszal állítják majd forgalomba, és ahogy a BKK vezér, Vitézy Dávid elmondta, az első hetekben a buszokat is az egyetlen budapesti sűrített földgázkúton, a Teleki téren töltik majd fel. Itt alakítanak majd ki egy ideiglenes töltőpontot kifejezetten buszoknak, így nem lesz torlódás, amíg nem épül saját töltőállomás a BKV telepén.
A Budapest Taxi autói átlagosan napi száznyolcvan kilométert tesznek meg, mégsem gond, hogy a Leaf hatótávolsága mindössze százötven kilométer, mert a városban két helyen megtalálható gyorstöltőkkel huszonöt percen belül újratölthető az akkumulátoruk.
Ezen azért még van mit fejleszteni, és szükség volna más vonzó kedvezményekre is az új technológiák terjedéséhez, de a folyamat nem áll meg, mert Varga Mihály Nemzetgazdasági miniszter éppen a múlt héten jelentette be a Jedlik Ányos programot, amely lendületet adhat az alternatív hajtású járművek terjedésének és a szükséges infrastruktúra fejlesztésének.
Már most is ezerhatszáz CNG-s autó jár rendszeresen tankolni a Teleki térre, köztük taxik is, lesz öröm, ha áprilisban végre megnyílik a második sűrített földgázkút a Budaörsi úti Agipnál. Ez már majdnem hálózat, és hasonló fejlemények várhatók az elektromos gyorstöltők terén is, így nincs mitől aggódnia az új autókat bérleti konstrukcióban használó sofőröknek.
Az elektromos taxikat március 20-án, és esetleg még egy további napon át ingyenesen használhatják majd az utasok. Ehhez óriási szerencse kell, hiszen nyilván mindenki ilyen taxit akar majd rendelni, és ugye közben tölteni is kell majd. A nagy bejelentés végén voltak belemenős kérdések is, a műsorvezető hölgy például megkérdezte a nissanos Palkovics Pétert, hogy mikor szorítják majd ki az elektromos autók a benzineseket. Már terjednek az elektromost autók, jött a válasz, egy taxitársaságnál hamar megtérül egy Leaf ára, magánkézben négy-öt év alatt, tehát állítólag érdemes számításba venni. Egy hölgy még feldobta az elektroszmog témáját, de pechje volt, mert a taxibeszerzés mögött álló Evobank képviselőjéről kiderült, hogy amúgy elektromérnök, így hamar csillapítani tudta a kedélyeket a villanyautókra vonatkozó szigorú szabványok említésével.