Magyar tűzhöz magyar tűzoltót
Már 1920-ban készült magyar gyártmányú tűzoltóautó. Még a hetvenes években is volt ilyen, aztán évtizedekig semmi. Egészen mostanáig, ugyanis ma bemutatták a legújabb magyar tűzoltóautót, a Heros Aquadux-X 4000-et.
Rosszmájúak szerint az állami cégeknél péntek délutánonként már a fű se nő. A Herosra ez például nem igaz. Mikor múlt pénteken ott jártam, nagy volt a nyüzsgés, készültek a hétfői bemutatóra. A 2001-ben alakult, állami tulajdonú cég tűzoltóautók karbantartásával és szervizelésével kezdte annak idején, de a múltja egészen az ötvenes évekig nyúlik vissza. A mai nap igen komoly mérföldkő számukra, hisz bemutatták az új magyar tűzoltóautót.
Itt pár dolgot pontosítanék. Egyrészt nem tűzoltóautó, hanem tűzoltó gépjárműfecskendő. Ebbe a kifejezésbe háromszor sikerült belebonyolódnom, miközben Pethő István Ferenc tűzoltó alezredes vezérigazgatóval beszélgettem. Igyekeztem a botlást kompenzálni, úgyhogy megkérdeztem, mekkora literteljesítményre képes percenként a szivattyú. Hajdu Márton katasztrófavédelmi szóvivő később mosolyogva javított ki, hogy elég a liter per perc, de szerintem méltó volt a túlbonyolított tűzoltó-nyelvezethez.
A másik pontosítás, amit igazából csak a rosszmájúak fognak erőltetni, hogy nem is száz százalékban magyar. Valóban, a 7,2 literes, sorhatos, 290 lóerős, Euro 5-ös dízelmotort a Renault-tól veszik. A tengelykapcsoló, sebességváltó és kormánymű ZF-gyártmány. Ellenben a fék és futómű Rába-fejlesztés, ahogy az alváz és a fülke kialakításban is tevőlegesen részt vettek, míg a felépítmény a Herosé. Ezt az egészet pedig itthon, Budapesten szerelik össze. Úgyhogy maradjunk annyiban, ez bizony magyar tűzoltóautó, Renault-alapokon.
Az út idáig persze nem volt zökkenőmentes, akadtak zsákutcák a fejlesztés alatt. A legjelentősebb, ami közel másfél éves csúszáshoz vezetett, hogy a Renault helyett eredetileg a MAN lett volna a fő a beszállító, de kihátráltak a projekt mögül. 2013-ban viszont a Renault Trucks Defense-szel egy eléggé rugalmas megállapodást sikerült kötni, mely elősegíti a későbbiekben a magyar fejlesztésű és gyártású alkatrészek számának fokozatos növelését.
Ez a növekedési szándék igaz általában a legyártott darabszámra is. A Heros az elmúlt évtized során több mint kétszáz különböző járművet gyártott, de nem titkolt szándéka a cégnek a kapacitás bővítése. A hosszútávú célok között szerepel ugyan külföldi megrendelők kiszolgálása is, de most elsősorban az évi ötven járműves gyártókapacitás növelése, valamint a magyar tűzoltóautó-állomány fokozatos lecserélése és egységesítése a cél.
Nem is csoda, hisz a műhelyben sétálgatva látok Rábát, Csepelt, Renault-t, Mercedest. Gyanúmat, miszerint a karbantartást, szerelést és felújítást nagyban bonyolítja a heterogén gépjármű-állomány, Pethő István alezredes homlokát ráncolva erősíti meg, de büszkén teszi hozzá, hogy nem csak kész tervek, de megtett lépések vannak ennek a megszüntetésére. Példának a Heros saját fejlesztésű légzőkészülék-tartóját hozza fel. Banálisnak tűnhet, de nem az, mert három különböző készülék-család is állományban van itthon, és míg mostanáig fű alatt egymással csereberéltek a különböző tűzoltó egységek, az új tűzoltóautó ezt a tartót kapja, mely mindhármat be tudja fogni.
A felépítmény alumíniumból, rozsdamentes acélból és műanyagból készült, és szintén saját fejlesztés, ahogy a víztartály is. Utóbbinál eredetileg fémmel próbálkoztak, de azon kívül, hogy nehéz volt, megbízhatósági problémák is adódtak, így egy speciális műanyag mellett döntöttek. A felépítmény többi része is nyolcvan százalékban magyar elemekből áll, egy-két külföldi elem van csak, ilyen a szivattyú vagy a habképző.
Hogy miért jó ez a magyar tűzoltóautó, szigorúan az árcédulát nézve, elsőre nem egyértelmű. Bár nagyjából már haminc millióért lehet ilyen tűzoltóautót venni, de ennyiért a vevő csak egy pofás, piros dömpert kap, tüzet legfeljebb úgy olt vele, ha áthajt rajta. Viszont az alapmodellt közel százmillió forintnyi extrával lehet és kell teleaggatni, hogy gyakorlati haszna is legyen. Száz-százhúsz millióért, de talán még kevesebbért is lehet külföldön kapni menetkész tűzoltóautót, az igazi előny tényleg nem ebből származik. Ezek az árak persze előzetes becslések, végleges még nincs.
Pethő István alezredes elmondása szerint ez az összeg elsősorban magyar cégek bevételeit és a hazai munkaerőt gazdagítja, amit mi sem mutat jobban, mint hogy a 44 beszállítóból 41 magyar. Ami talán ennél is fontosabb, hogy a fejlesztésekben az aktív hazai tűzoltóállomány tevőlegesen részt vesz, így a tűzoltóautók ténylegesen a magyar igényeknek felelnek meg. Mindezek tetejébe egy egységes géppark fog felépülni, ami hosszútávon lényegesen költséghatékonyabbá fogja tenni az üzemeltetést és karbantartást.
A mai megnyitón ha nem is túl élesen, de elkülönült a politikai és a szakmai vonal. Előbbit Pintér Sándor képviselte. A belügyminiszter beszélt gazdag és szegény önkormányzatokról, végrehajtott és jövendő tervekről, a Katasztrófavédelembe vetett bizalmáról, a lakosság javuló tűzbiztonságáról, az elöregedett járműparkról, és annak harminc éves matuzsálemeiről.
A szakmaiságot Pethő István Ferenc alezredes beszéde hozta. Elmondása szerint még elég sok feladat vár az Aquadux-X 4000-re. A következő hetekben-hónapokban az aktív állomány fogja tesztelni a prototípust. Az itt megszerzett tapasztalatokkal aztán jön még egy kevés reszelés, mielőtt az új tűzoltóautó szériaérett lesz, de kézzelfogható volt a jövőbe vetett bizalom, amit többek között az új tűzoltóautó, mármint gépjárműfecskendő alapoz meg.