Hogyan lopják el az autónkat?

2014.05.20. 15:38 Módosítva: 2014.05.20. 16:12

Tökéletes megoldás persze nincs, de a tolvajok dolgát nagyon meg lehet nehezíteni.

– Hogyan lopnak el egy autót? – kérdeztük Vezda Lászlót, az Autóvadász Egyesület vezetőjét. Egy szóval összefoglalható a válasz: gyorsan. Ennél ugyan árnyaltabb a kép, de a tapasztalat azt mutatja, hogy

a legtöbb autót öt perc alatt el lehet lopni.

A filmekben és krimisorozatokban szeretik az autólopást bonyolultnak ábrázolni: szikrázó kábelek a kormányoszlop alatt, elmés zárnyitók, és hasonlók. A valóság közel sem ennyire látványos, a tolvajok inkább az egyszerűségre törekszenek.

Az egyik legnépszerűbb módszer, amikor betörnek a tulajdonos házába, és elhozzák a kulcsot. Gondoljanak csak bele, a legtöbben a bejárati ajtótól nem messze, a falra akasztva, vagy a komódon tartják a kulcsot, és gyakran ugyanazon a karikán lóg a kapu, vagy a garázs távirányítója is. Ilyenkor egy füst alatt gyakran a lakást is kirámolják. Az efféle akciókra hatványozottan igaz, hogy a bűnözők csak alapos terepfelmérés után lépnek.

Fogtak el már olyan bandát is, amely

a pótkulcsokat egyenesen a márkaszervizből szerezte.

Itt a csapat tagja volt az egyik ott dolgozó szerelő is, neki adták le a keresett autó rendszámát. Innen már csak hetek kérdése volt, hogy megérkezzen az autóhoz tartozó kulcs Németországból, az autónak pedig külsérelmi nyom nélkül kelt lába.

A trükkös lopások sem igényelnek különösebb technikai felkészültséget, bár ezek ma már nem gyakoriak. Ilyenkor útakadályt képeznek, például egy kukát raknak a kocsi elé, majd amíg a tulajdonos kiszáll, hogy arrébb tegye, egyszerűen elhajtanak a járó motorú autóval. Az ilyen akció kockázatos, ugyanis elég valószínű, hogy a tulaj ellenkezni fog, így erőszakba torkollhat a lopás. Ennek már elég súlyos a büntetése, a rizikót pedig kevesen vállalják.

Egy fokkal izgalmasabb a zárkihúzás. Ilyenkor a tolvaj egy menetes eszközzel – amely akár egy jobb dugóhúzó is lehet – kitépi a zárszerkezetet az ajtóból. Ezáltal megoldódik az utastérbe való bejutás, de a zár alapján készülhet egy kulcsmásolat is, amivel indítható az autó. A kulcsmásoló gép akár egy kisbusz hátuljában is elfér, még a helyszínen elkészülhet a kópia.

Az igazán profik a zárat fedő apró fémlemezt is visszateszik, így nem tűnik fel a rongálás, ha csak másnap mennének vissza az autóért. Ha nem cél az indítás, csak a feltörés, akkor elég csak a típushoz való biankó kulcsot használni, amit a zárba tolnak, majd egy erőkarral megforgatnak, ezzel törve a mechanikát.

Az elektronikus rendszer kijátszása már valamivel nagyobb tapasztalatot kíván, ezt már ritkán csinálják pitiáner tolvajok. Amióta a gyártók rádiójellel működtetik a központi zárakat, egy legálisan beszerezhető multifrekvenciás adó-vevővel meg lehet akadályozni a zárást. Ehhez elég, ha a bűnöző hatótávon belül kerül az autóhoz, majd blokkolja a távirányító jelét. A tulajdonos abban a tudatban sétál el, hogy bezárta kocsiját, közben pedig kirámolják az értékeit, rosszabb esetben az autót is elviszik. Az igazán pofátlan tolvaj akár vissza is zárja az autót, a tulajdonos meg csak áll meghasonlottan, abban a tudatban, hogy megnyomta a gombot.

Ma már népszerűek azok a védelmi rendszerek, amik GPS-jel alapján követik az autót. Ezeket sem nehéz kijátszani, bár a blokkoló egy fokkal kockázatosabb a tolvajra nézve. Ez az eszköz még mindig legálisan megvásárolható, de a használatát már törvény szabályozza. Pár évvel ezelőtt már két ilyennel trükköző banda is lebukott: egyszerűen becsöngetett hozzájuk a VPOP, mégis mire akarják használni a jelzavarókat, aztán persze megkerültek a lopott alkatrészek. Ma már jóval megfontoltabb, aki ilyet akar, gyakran alkatrészenként vásárolják össze a zavarót.

A legkomolyabb szaktudást talán az igényli, amikor rácsatlakoznak az autó számítógépére, és hatástalanítják az indításgátlót. Ehhez persze elengedhetetlen az utastérbe való bejutás, de utána már viszonylag könnyű dolga van a bűnözőnek. Vagy egy erre a célra gyártott elektronikát, vagy egy laptopot köt az autóra az OBD csatlakozón keresztül, majd letölti az adott típusra vonatkozó adatokat, és a központi zár sorozatszámát. Utána még helyben megírja az újat, és könnyedén indítja az autót.

A lopással nem ér véget az akció,

pénzzé is kell tenni a kocsit. Bár nem a leggyakoribb áldozat, de László egy közelmúltban történt esetet hoz fel, ahol a tulajdonos egy Mercedes GLK-val lett szegényebb. Az újonnan tizenötmilliós luxusautó 800 ezer forintért kelt el a feketepiacon. Joggal gondolhatnánk, hogy ez még a nulla beszerzési költséggel sem érte meg igazán bűnözőknek, pedig ez az autó már kétszer visszahozta a ráfordított pénzt.

A folyamat a következő: ötletszerűen nem lopnak, csak alapos megfigyelés után indulhat az akció. Miután tiszta a levegő, jön az a szakember, aki bejut az autóba, és elindítja. A munka volumenétől függően valahol ötven-százezer forint körüli összegért dolgozik, ami az ötperces időtartamot tekintve elég jó órabérnek számít, és még csak nem is övé a legnagyobb kockázat.

Az igazi rizikót az vállalja, aki elszállítja az autót. Ők jellemzően olyan emberek, akiknek nagyon kell a gyors pénz, tehát például játék- vagy kábítószerfüggők, esetleg rossz embernek tartoznak. Az ő díjazása hasonló, mint a szakié, persze ez is a balhé színvonalán múlik. Nagyjából kétszázezer forint még a megfelelő zsebekbe vándorol, hogy az autó ismét legális legyen, majd átveszi a megrendelő.

A drága autók ritkán maradnak az adott országban, jellemzően kelet felé vándorolnak, így, amit Olaszországban lopnak, az nálunk köt ki, míg az itthon elkötött A8-as Audik Romániában, Ukrajnában vagy valamelyik volt szovjet tagállamban kezdenek új életet. Ezeknek az ára itthon nem kúszik másfél millió forint fölé, de ha valaki vállalja a határon való átvitel kockázatát, egy húszmilliós gépet akár hárommillió forintért is eladhat külföldön.

A közelmúltban lebukott banda olasz bérautókat hozott haza. Ők sem bonyolították a dolgot, felbéreltek egy hajléktalant, felöltöztették egy szép öltönybe, majd kiutaztatták Olaszországba, nagyjából ez is volt az akció összes költsége. A cégnél megadták az emberünk adatait, elhozták az autókat, de vissza már nem vitték. A hajléktalan nyaralt egy jót, állandó tartózkodási hely híján pedig szinte lehetetlen megtalálni.

Ebben az esetben a hajléktalan tudott róla, hogy csalásra használták az adatait, de előfordulhat az is, hogy egy jóhiszemű madarat paliznak be. A bűnöző beférkőzik az illető bizalmába, majd meggyőzi, hogy szálljon be a cégébe, ami legtöbbször még csak nem is létezik. Az ő neve persze sehol nem jelenik meg, így a jóhiszeműre húzzák rá a vizes lepedőt.

Sokan nem gondolnák, de

hatalmas pénz van a mezőgazdasági gépekben,

és a haszongépjárművekben is. A gyanúsítottak létrehoztak egy külföldi fantomcéget, és lízingre vásároltak több John Deere traktort. Néhány hónapig fizették a részleteket, majd a gépek eltűntek, és tisztára mosva egy másik országban kezdték használni őket. Ez sem volt elég, egy újabb fantomcégen keresztül hiteleket vettek fel, amelyeknek munkagépek voltak a biztosítékai. A traktorokat ismét eltüntették, majd egy harmadik alvázszámmal újból eladták őket. Érdemes belegondolni, hogy ez idő alatt hányszor termelték ki az árukat a gépek.

Persze ezek kirívó esetek, a feketepiacot a népautók pörgetik, és szomorú kimondani, de nagyjából semmi sincs biztonságban. Ezeket a kocsikat szinte sosem egy darabban adják tovább, hanem inkább elbontják, és minél több fut egy autóból, annál több alkatrészre van vevő. A magyar gépjárműpark átlagéletkora 12,5 év, tehát viszonylag öreg autókkal járunk, amiket egyre gyakrabban kell szervizbe vinni.

Természetesen mindenki szeretné a lehető legolcsóbban megoldani a dolgot, ezért maszekhoz viszi a kocsiját, akinek nem feltétlen ellenőrzött az alkatrészbeszerzése, így akár akarata ellenére is beszerelhet lopott darabokat. Öngerjesztő folyamatról van tehát szó, de kár lenne azt hinni, hogy a márkaszervizek teljesen megbízhatóak: vendéglátóm ismer olyan esetet, ahol egy banda újként adott el lopott alkatrészeket márkaszerviznek.

De mit kell a leginkább félteni?

Az ORFK 2013-ban 6920 esetben indított eljárást lopott autók ügyében. A legnépszerűbb lopott autók egy ideje ugyanazok, csak a sorrendjük változik. Az Autóvadászhoz érkezett bejelentések igazolják a népautó elméletet, ugyanis 2013-ban négy legnépszerűbb márka az Opel, a Volkswagen, a Renault, és a Suzuki volt, vagyis azok, amikből a legtöbb fut. Típusokra lebontva az Opel Corsa, az Opel Astra, a Renault Megane, a VW Golf, a Renault Megane Scenic, és a Toyota Corollát viszik a leginkább, utánuk következik a VW Transporter. Ezeket persze nem egy darabban értékesítik, hanem a felbecsülhetetlen lopottalkatrész-piacon. Érdekes, hogy a rendőrség statisztikái szerint a Volkswagen a legnépszerűbb, majd jön a Suzuki, és az Opel.

A statisztikából az is kiderül, hogy az egy és hat év közti típusok a legveszélyeztetettebbek, mert ezek alkatrészei még elég jó állapotban vannak az eladáshoz. Tízből kilenc bejelentés a fővárosból érkezik, a legfelkapottabb környék a XI. kerület, vidéken pedig a budaörsiek kell leginkább aggódniuk.

A szakember szerint a tulajdonosok nem fordítanak elég figyelmet az autójuk védelmére. Sokan hagyatkoznak a gyári rendszerre, ami még akár egész hatékony is lehet, de van egy hatalmas hibája: egy típuson belül az összes megegyezik, a leírások pedig könnyen hozzáférhetőek.

A mechanikus és elektronikus védelem csak együtt ér valamit – tudom meg a New Duett Kft. műhelyében tett látogatásomkor. Beszereltethetjük a legmodernebb riasztórendszert is, de ha a gépháztető oldása után azonnal le lehet kötni az akkumulátort, az sem jó semmire. A motortér zárjának megbontásához még csak egy szerelő tapasztalata sem kell, ezért nem árthat beépíteni egy utólagos zárat, ami csak a beltérből oldható. Egy igényesen beszerelt riasztót alig venni észre, fontos, hogy ugyanolyan színű és anyagú kábeleket használjanak a műhelyben, mint a gyárban. Az érzékelők figyelhetik az ajtók nyitását, a kocsi elmozdítását, vagy a kaszni billenését. Utóbbira a tréleres lopások miatt van szükség, bár ez itthon nem gyakori.

Miközben a műhelyben nézelődök, épp visszahoznak egy Mazda kormányoszlopot: Olaszországba küldték ki, hogy beleszereljenek egy utólagos kormányzárat. A zárszerkezet eleve nehezen elérhető helyre került, de a felhasznált anyagok sem hagynak kétséget. A forgalmazó tart belőle egy kipróbálható változatot, a falra csavarozva. Sokan csak azért mennek be, hogy megpróbálják eltörni, amit már két kormány bánt eddig, de a zárszerkezet és a mechanika sértetlen. Százkilencvenezer forintos ára ellenére elég népszerű, és okkal: ezzel legfeljebb csak körbe-körbe fog elhajtani a tolvaj, de aki sokallja érte a pénzt, gondoljon bele abba, milyen biztonsági előírásokat kell teljesíteni egy kormányműbe épített szerkezetnek.

Jól mutatja a vásárlók hozzáállását a biztonsági eszközökhöz: a kínálat alját és a tetejét viszik leginkább. Egy hárommilliós autó megvásárlása után már érdemes elgondolkodni egy komolyabb rendszer beépítésén, ott van például az a fekete X6-os BMW, amiben az egyik legjobb rendszer működött. A tolvaj annyira nem tudott mit kezdeni a lopásgátlóval, hogy dühében egy baltát vágott a gépháztetőbe. Anyagi kár persze így is érte a tulajdonost, de még mindig jobban jár egy cserével, mintha autó nélkül maradt volna.

Azt persze műhelyben sem állítják, hogy létezne kijátszhatatlan rendszer vagy ellophatatlan autó, de bűnöző minden esetben a legkisebb ellenállásra törekszik. Nem fog egy váltózárat reszelgetni, miközben üvölt a riasztó, tudva, hogy még az indításgátlót is hatástalanítania kell. Ugyanez igaz az olcsóbb autókra is: tegyük fel, hogy egy parkolóban áll tíz hasonló értékű és kategóriájú autó, de az egyikben kormányzár van a kormányon, vagy megcsillan a váltózár kulcsnyílása. A bűnözőnek minden másodperc számít, ezért azt fogja választani, amivel a legkisebb a lebukás veszélye. Ha csak percekkel tart tovább elkötni az autót, vagy esetleg nem is éri meg a kockáztatni, már lehet nyert ügyünk.

Kommentelne? A Totalcar Facebook-oldalán megteheti.

Az oldalról ajánljuk

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

1 órája
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54