Autók, amiket ma már talán sehol se látsz
Amikor a Toyota elvitt a RAV4 kétliteres/összkerékhajtásos jubileumi kiadásának bemutatójára Görögországba, és szabadjára eresztett bennünket az Akropolisz Rali egy-egy biztosított szakaszán, úgy véltem, szórakozásnak már ez is egy kicsit tömény. Csak sajnos akadt közben egy tonna fotózni való is, a görög vidék autóparkja ugyanis olyan régi pickupokból áll, amiket azt hittem, már csak prospektusban látok, esetleg talán még akkor, ha elvetődök valami eldugott, nagyon szegény ázsiai helyre. És ha csak a pickupok lettek volna... Már tényleg sajnálom, hogy nem vittem P-rendszámot és egy kétnyelvű adásvételit...
Mik nem jönnek szembe itt... A negyedtonnás katonai Jeep legutolsó, 1960 és 1969 között készült változata, az M151-es, csak így, az országúton, méghozzá igen szép állapotban (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Régi japán pickupok a bronzkorból: épkézláb Nissan Sunny kisteher, illetve orral befelé egy hasonlóan öreg, szintén japán hasonló valami, már kissé egérrágta kivitelben. A Rekord E furgon sem mindennapos cucc (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
A hetvenes évek Japánjának két szülötte ráz kezet a kútnál: eminnen egy Sunny Pickup az évtized első feléből, amonnan egy korai Mitsubishi L200 az évtized második részéből (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Minden újrahasznosul - ezekből a traktorokból úgy tűnik, kiváló, vastartalmú trágya lesz. Csak ki kell várni, de ha valamiből, hát időből Görögországban bőven van mindenkinek (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ez sem volt mifelénk népautó: FAF Namco Pony, amúgy a héj alatt meg egy Kacsa (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Szegény Kacsa, nem is olyan rég még talán használták. Most már nagyon Harlequin (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Egy ház oldalában hever a Citroen DS. Már nem is álmodik arról, hogy valaki valaha feltámasztja (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Egy másik DS ugyanannak a háznak a másik felén - a tulajdonos egy időben nagy Citroen-mániás lehetett, de a kocsik állapotából ítélve a lelkesedés már egy ideje alábbhagyott (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ahol lélegzetünket visszafojtva ugrottunk neki egy-egy kemény szakasznak, ott mindig felbukkant valami pickup a leütöttség különféle stációiban. S mindegyiken látszott, hogy nap mint nap azon az úton járnak vele 20-30-40 éve (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Egészen ép Mitsubishi L200 a kerítés mögött. Vajon egy japán nosztalgiaautós mit érez, amikor megpillant egy ilyet? (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ezt a fura szerzetet úgy hívták: Nissan Junior. Azért is érdekes, mert a utóneve ellenére nem ez volt a kicsi pickup a márkánál, ráadásul, amelyik az volt, azt a Nissanok rendes export nevén, Datsun 1600 Pick-upként forgalmazták. Állítólag a hetvenes években Európában szinte ismeretlen Nissan-név volt ennél az állólámpás kisteherautónál a viszonylagos sikertelenség oka (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Igazán gyönyörű állapotban megmaradt Nissan, pontosabban Datsun Sunny pickup. Negyven év után is munkában áll (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ugye mindenkinek ez az kocsi jut eszébe, amikor azt mondom: Toyota Hilux? Hát persze, hogy nem. Ezt a második szériát 1972-től 1978-ig gyártották, s már szerelték ötfokozatú váltóval is (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Görögország egyes részein egyszerű a képlet: autó=pickup (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Hogy a hetvenes években nemcsak a japánok szórták tele Görögország falvait kisteherautókkal, arra bizonyíték ez a Volkswagen T2-es pickup (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Japán legnépszerűbb kisteherautója volt a 620-as kódnevű pickup, amely a legtöbb piacon Datsun 1600 Pick-upként futott, de a szépen megszobrászkodott övvonal miatt nevezték "szárnyasoldalú", illetve "puskagolyó" Datsunnak is sok helyen. Híresen tartós, rendkívül időjárásálló kisteherként ismerték - talán nem véletlenül, hiszen a Nissannak ez volt már az ötödik picup-generációja (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
A Datsun 1600 a pickupok között elsőként kapott tárcsaféket előre, a Nissan-kisteherkocsik között ezt szerelték elsőként King Cab felépítménnyel és emissziócsökkentő NAPS berendezéssel is. Nem véletlen, hogy az USA-ban a nagyobb pickupokkal is állta a versenyt, mind eladásokban, mind tartósságban, mind hasznosságban (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Egy másik Datsun 1600, avagy Nissan 620-as. A néni furán bámul, nem érti, mit kell fényképezni egy minimum 35. de lehet, hogy már 42 éves kisteherautón. Pedig érdekes a kocsija - a hetvenes években milliók szerte a világon ezt tartották a legjobb kisteherautónak. Egyébként az akkori Bluebird közeli műszaki rokona (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Mellényúlás volt, de a tulajdonos azóta sem merte magának bevallani, ezért csodával határos módon ma is életben tartja ezt a Morris Marina furgont. Szegény Marinát a sajtó sok helyen a világ legpocsékabb autójaként emlegette a maga korában, méltatva egyetlen előnyét is: a hihetetlen olcsóságot. Olcsó terméken azonban nem lehet keresni, a Morris tehát meg is szűnt, mint márka, nem sokkal a Marina bemutatása után. Ez az autó valamikor 1971 és 1980 között készült, s a munkaeszközt kereső első tulajdonosa remélhetőleg nem várt tőle kifinomultságot, igényességet, mert olyanokban nem bővelkedett (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Érdekes, miközben rettentő sok az öreg pickup, személyautóból már közel nincs olyan sok idős példány a görög utakon, legalábbis a peloponnészoszi félszigeten nem. Ezek után meglepő, hogy az egyik ritka öreg autó, amibe botlottunk, épp egy két nagy félszigettel odébbi mediterrán országban készült Seat 124D volt. A piros kocsi az (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Úgy tűnik, ezt a slime-zöld Escort pickupot itt érte utol a szívroham. De van rajta vagány dísztárcsa, tetőmagasítás és matrica! (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nem a levegőbe beszélek, amikor azt mondom - a görög vidék falvaiban hemzsegnek a pickupok - itt egy utca, amiben csupa ilyen autó áll, és nem esett volna nehezemre fotózni száz másik hasonló szakaszt. Az első kocsit sokáig kutattam, mi lehet - egy B1800-as a harmadik Mazda pickup-generációból. Valamikor a nyolcvanas évek elején készühetett (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
A szakadt pickupokat szakadt személyautók váltják, ahogy az ember elhagyni készül Peloponnészoszt, majd az autópályára érve már felbukkannak a szép kocsik is, többek között ilyen, ma már különlegességszámba menő sportkivitelek (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ilyen Peugeot 106 Rallye-ből láttunk ugyan párat, de ez a példány kivételes állapotával megfogott mindenkit. Azonnal kaptuk elő a gépeket, csattintottunk - tényleg, mikor látott ön utoljára ilyen szép 106 sportverziót? (Klubosoknak és barátaiknak nem ér...) (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)