Nem szeretnének nyilatkozni, nem tudnak az ügyről. Minden eset más, ezért megint csak nem lehet bármi értelmeset mondani arról, pontosan mi történik egy új autóval, ha összeverődik a tréleren, mielőtt átveszi a megrendelő. Itthon tavaly több mint háromszázezer új autó készült a Mercedesnél, az Audinál és a Suzukinál összesen. Az új autók egy részét nem vasúton, hanem közúton szállítják a nagy európai elosztóközpontokba, vagy a kereskedésekbe. Ez kockázatos. Titok, mennyire.
Múlt héten autószállító kamion balesetezett az M0-s autóúton. Egy tartálykocsinak ütközött egy vadonatúj kecskeméti Mercedesekkel megrakott, horvát rendszámú szerelvény, melynek sofőrje is megsérült a balesetben. Az ütközés után három kilométeres torlódás alakult ki, a mentés idején egy sávon engedték tovább az autókat az M7-es felé.
Az MTI fotóin jól látható, hogy az autókat szállító nyerges vontató ment hátul, az ütközött neki a tartálykocsi farának. Utóbbiból állítólag szivárogni kezdett a ragasztó is, de történt még valami, ami minket most jobban érdekel. Két képről is kiderül, hogy a hirtelen megállástól megsérült két új Mercedes. Az egyik, egy fehér CLA 200 hátulja vélhetően azért tört össze, mert elszakadt a kerekeit rögzítő spanifer, majd a kétszintes pótkocsi alsó szintjén álló autó egyszerűen hátrazökkent, egyenesen bele a fél méterrel magasabban kezdődő hátsó pótkocsi padlójába. Az már kevésbé meglepő, hogy a tréler elején, a felső szinten szállított, szintén fehér színű B osztály orrát is megrongálta az ütközés, az is hozzácsapódhatott a tartálykocsi végéhez.
Az ügyben megkerestem a Mercedes-Benz Hungária Kft-t, hátha tudnak további részleteket a baleset okairól, illetve főként arról, hogy hány autó sérült meg összesen, és mihez kezdenek a törött Mercedesekkel. Feltételezem, csupa olyan autóról van szó, amit valahol, valaki már megrendelt, és legalább leelőlegezett, ezért biztosan nem lesz boldog, ha megtudja, hogy a kocsi kicsit összetört. De vajon megtudja?
Mivel a Kecskemétről Németországba tartó szállítmány balesetének kivizsgálása még tart, a cég nem kívánt részletes felvilágosítást adni. Csak annyit árultak el, hogy a sofőr sérülése nem súlyos. Amikor arról érdeklődtem, hogyan kezelik a hasonló ügyeket, például van-e a cégnek biztosítása, ki fizeti a keletkezett kárt, illetve mit tesznek a törött autókkal, ismét nem tudtam meg többet. A Mercedes magyarországi munkatársainak a kinti kollégáktól kell mindezt megkérdezniük – válaszolták először, majd hozzátették, minden Mercedes-Benz ügyfél biztos lehet abban, hogy a megszokott csúcsminőségben kapja meg autóját. Az ilyen mondatoktól mindig tartottam, ezekkel szokták végleg lezárni a kommunikációt. Ezúttal is így történt.
Egyáltalán nem ritka, hogy egy autószállító tréler balesetezik Magyarországon. Február 10-én Bicskénél történt hasonló eset, amikor az M1-es autópálya harmincötös kilométerénél borult árokba egy autószállító. Akkor a tréleren lévő autók egy része le is borult az útra, órákra megbénítva a forgalmat. December tizenhetedike is fekete napként vonul be a kecskeméti Mercedes-üzem történetébe. Akkor a gyártól csak a nagyon közeli M5-ös autópályáig jutott a kamion, amikor egyszerűen kigyulladt és porrá égett a teljes szállítmánnyal együtt. Ez esetben nincs dilemma az autók további sorsával kapcsolatban, hiszen azt is csak onnan tudjuk biztosan, hogy Mercedesekről van szó, hogy a tréler alsó szintjének utolsó autója szintén egy hófehér CLA 200 CDI volt. Megmaradt a lökhárítója, és még néhány alkatrész.
Az autószállító tréler fene macerás jószág. Az európai előírások szerint legfeljebb húsz méter lehet a teljes járműszerelvény hossza a vontatóval együtt, de jellemző, hogy megfelelő jelzés elhelyezésével akár több mint egy méterrel túllóg az utánfutó végén az utolsó, földszinten utazó autó. Egy kamionsofőr szerint az itt utazó autók nem csupán a kisebb-nagyobb ütközéseknek vannak fokozottan kitéve, de a kavicsfelverődések áldozatai is legtöbbször ezek. Az utolsó alsó autó előtt következő jármű meglehetősen kis helyre bezsúfolva utazik. Amikor a sofőr egyenként, a majdani átadással fordított sorrendben felparkol a trélerre a kocsikkal, maximális helymegtakarításra kell törekednie. Nem mindegy, hogy nyolc, vagy tíz autó fér-e bele egyetlen szállítmányba.
Csakhogy amikor a hidraulikus emelővel ellátott felső szinten fokozatosan leengedik, néha nem veszik figyelembe, hogy menet közben zötykölődni fog maga a tréler. Nem csak ennek légrugói emelkednek és süllyednek majd, de a hullámzás átterjed a kereküknél rögzített és kiékelt autókra is, melyek akár öt-nyolc centit is emelkednek és süllyednek a szállítás során, ha nem megfelelő a rögzítés. A szűken beparkolt alsó szint autóinak teteje általában azért sérül meg, mert a felső szint platója, vagy annak kiálló csavarjai egyszerűen beleverődnek az alsó szinten szállított kocsik tetejébe. Az ilyesmi ellen az autó spirálrugóinak kiékelésével is küzdenek.
Mivel a Mercedestől nem tudhattuk meg, mit tesznek a kisebb, és mit a nagyobb sérülésekkel, megkerestem az autószállítással foglalkozó két legnagyobb fuvarcéget, a Lagermax Autótranszport Kft-t és a Hödlmayer Hungária Logistics Kft-t. Nem volt szerencsém, mert bár az előbbinél egyszerre két ügyvezetőnek is írtam, csak azt a választ kaptam, hogy a nyilatkozattételre jogosult személy szabadságát tölti, ezért ilyen rövid határidővel nem tudnak reagálni az ügyben feltett kérdéseimre. Ez öt napja történt.
A Hödlmayertől azt írták, hogy mivel az összes velük kapcsolatban álló autós céggel olyan szerződést kötöttek, amely titoktartásra kötelezi a feleket, javasolják, hogy forduljak a gyártókhoz és az importőrökhöz. A válaszadó azt is hozzátette, folyamatosan azért dolgoznak, hogy a balesetek száma csökkenjen, és ha mégis bekövetkeznek, maradéktalanul kártalanítsák a megrendelőt. A megrendelő ez esetben egyébként az importőr vagy gyártó, a fenti két cég pedig komoly autójavító apparátussal rendelkezik. A Hödlmayer honlapjáról kiderül, hogy mindenféle törött és sérült autó helyreállítását vállalják.
Amikor az ember három helyről is visszapattan, felfokozott izgalommal fordul egy negyedik helyre a válaszokért. A Mazdának semmi köze a két Mercedes-balesetekhez, mégis elég részletes válaszokat adtak. Azt írják, hogy bár a szállítási sérülések száma meglehetősen alacsony, háromféle lehetséges módon oldják meg az ügyeket. A legenyhébb esetben, amikor például egy külső visszapillantó tükör törik le, és máshol nincs sérülés, egyszerűen felcsavaroznak helyette egy másikat. Ha az autó megkarcolódik, a Mazda logisztikai partnere gyári technológiával megjavítja. A sérülés súlyossága alapján a jégkáros autók tartoznak a következő kategóriába. Ez esetben nem olyan egyszerű a Mazda dolga, hiszen az ilyen autókat - gondolom - nem lehet tökéletesen megjavítani. Talán ezért is szállítják le ilyenkor a sérült autó árát, és kötelezik a márkakereskedőt, hogy a kedvezményt adja tovább a vásárlónak. Az ügyfél a kedvezménytől függetlenül dönthet úgy, hogy nem veszi át az autót. Ilyenkor egyszerűen rendelnek neki a gyárból egy ugyanolyat.
A harmadik kategória a legérdekesebb. A Mazdánál egyszerűen bezúzzák a jégkárnál súlyosabban sérült autókat. A cég nyilatkozatában arra is kitér, hogy a múlt heti balesetben megsérült Mercedeseken keletkezett károk mértéke a Mazdánál már a menthetetlen kategóriába tartoznának. Lehet, hogy így van ez a Mercedesnél is, de ezt sajnos nem tudtuk meg.
A fentiektől teljesen függetlenül nem árt tudni, hogy 2003-óta egy a gyártókkal szemben meglehetősen engedékeny magyar szabvány rögzíti az új autók fényezésének elfogadható rétegvastagságát. Az MSZ 2709:2003-ban azt írják, hogy három esetben minősül gyári újnak egy autó fényezése. Ha az autó sérülés- és hibamentes, ha a fényezés rétegvastagsága megfelel a szabvány értékeknek, kivéve, ha egyedi gyártású autóról van szó. És még egy harmadik esetben is. Ez a harmadik eset a legmegengedőbb. Ha a gyárban és az értékesítés előtt, a szállítás során megsérül a fényezés, vagy behorpad a karosszéria, szintén hibátlanként lehet eladni az autót, ha a javítás gyári technológiával történik, de húzatást, melegítést vagy hegesztést nem igényel.
Mikor felel a sofőr?
Egy trélerbalesetben akár a sofőrre is rávarrhatják az okozott kárt, ha kiderül, hogy azért történt az eset, mert nem szabályosan vezetett, vagy más, a rakodással, illetve szállítmánykezeléssel kapcsolatos szabályt sértett meg. Ilyenkor, a törvény értelmében a kártérítés mértéke nem haladhatja meg a kamionsofőr négyhavi távolléti díjának összegét. Ha szándékosan, vagy súlyos gondatlanság az ok, a teljes kárt kell megtérítenie Járási Tamás a Multinacionális cégek dolgózóinak szakszervezete elnöke szerint. A legtipikusabb sérüléseket az útmenti fák belógó ágai, az autókra potyogó madárürülék és kavicsfelverődések okozzák.
Az autók karosszériáját három zónára osztja a szabvány, és ahogy látom, egyiktől sem kell tartania egy cégnek. Azt például, hogy az autó motorház- és csomagtérfedele, illetve az övvonal feletti oldalak és a tető fényezésének vastagsága elfogadható, ha 70 és 300 mikron közé esik. Négyszeres eltérés még belefér. Manapság egy új autó fényezése, az összes alapozóréteggel együtt akár az alsó határértékhez is közelíthet. Egy korábbi Wagon R+- egyik oldalán például 174 mikronos réteget mértünk. Egy használt példányról van szó, tehát ezen a felületen történhetett vele bármi, mielőtt hozzánk került, ugyanis az autó másik oldalán és a legtöbb területen alig 70 mikronos rétegvastagságot mutatott a műszer. Tehát a gyári fényezés hihetetlenül vékony volt az autón, és a javított rész sikerült vastagabbra.
A legvastagabb fényezést jellemzően speciális fényezésű luxusautókon találjuk. Drágább, de tartósabb és szebb, ráadásul jobban védi a fémlemezt a korróziótól, mint bármi más. Ezek után csak annyit javasolhatunk, hogy mindenki kerítsen egy rétegvastagság-mérőt, és ha elég bátor, méregesse végig az autóját. A szabványról a külső és belső fényezett rétegekről is részletesen ír az Autós Nagykoalíció egy nyilvános anyaga, érdemes alaposan áttanulmányozni.
Az alapos festékvastagság-ellenőrzésen kívül azzal is védheti magát minden autóvásárló a sérültből visszajavított autók jelentette kockázatokkal szemben, ha elolvassa a megrendelő nyilatkozatot, mielőtt aláírja. Nem mindegy, milyen jogáról mond le az apróbetűs részben az autó állapotával kapcsolatban. Gyanakodni egyetlen márkára sem kell, de itt nem is erről van szó, csupán arról, hogy élünk vásárlói jogainkkal, amikor fontos döntést hozunk. Akinek pedig vásárlóként vagy szakmabeliként személyes tapasztalatai vannak a szállítási sérült autókkal és azok helyreállításával kapcsolatban, fejtse ki ezt a cikk kommentposztjában.