Matrica nélkül az autópályán? Januártól nincs kegyelem

2014.12.03. 06:23 Módosítva: 2014.12.03. 08:31

Akarata ellenére autópályára hajtott? Kis szerencsével, és egy utólag megváltott hetijeggyel ma még megúszhatja pótdíj nélkül, de legközelebb jobban figyeljen: heteken belül eltűnik a kiskapu a rendszerből.

Sokak fejében bekapcsolta a szirénát a Népszabadság két hete megjelent cikke, amelyben a lap arról írt, hogy elvesztették a naptári napon belüli utólagos autópályadíj-fizetés lehetőségét az autósok, motorosok. A cikk szerint a korábbi napi egyszeri helyett óránként egyszer frissül a díjfizetési adatbázis, azaz ennyi időközönként fésülik össze a kamerák által rögzített rendszámokat a megváltott pályahasználati matricák adatbázisával. Mindezt a lap szerint november 3-tól, csendben. Aki gaz összeesküvést sejt a háttérben, még ne kezdjen anyázásba; nem írtak új szabályt a sötétben, csak a processzorok izmosodtak.

A NÚSZ figyelemfelhívó kampányának egy képe
A NÚSZ figyelemfelhívó kampányának egy képe

ÁAK -> NÚSZ – Ki büntet a végén?

Sok autósnak talán nem tűnt fel, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) nevét nem látta/hallotta az elmúlt egy évben. Az ÁAK 2013. november 1-től Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) néven tevékenykedik, immár közútkezelési feladatok nélkül. A NÚSZ-hoz tartozik sok egyéb mellett az e-útdíj és az e-matrica díjszedési, díjellenőrzési feladata. Az e-matricás rendszerben a pótdíjazást is ők végzik, az e-útdí-bírságokat a rendőrség szabja ki. Ők működtetik az e-útdíj HU-GO néven futó, valós idejű díjellenőrző rendszerét, és ők fejlesztik az ahhoz hasonlóan valós idejű adatbázist kezelni képest háttérrendszert az autópályákra. A jogszabályokról továbbra is a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és háttérintézményei rendelkeznek, a NÚSZ szerepe a lánc végén a végrehajtás.

A szabály a régi, a háttérrendszer pedig valóban fejlődik – kapom meg a választ telefonban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivőjétől. Kibédi-Varga Lajos a 36/2007 GKM rendeletre hivatkozik, amely kimondja, hogy az útdíjat előre, az útdíjköteles szakaszra felhajtás előtt kell megfizetni. Az intézményesített kiskapuk országában a hét éve élő rendelettel mindenki a saját értelmezése szerint bánhatott. Nem vállalt nagy kockázatot eddig az az autós, aki már a fizetős autópályaszakaszon állt ki megvenni matricát a benzinkútról vagy mobiltelefonról. Mire a rendszer frissült, már mindegy volt, hogy előbb a rendszámát olvasta le a kamera, majd később fizetett-e az úthasználatért.

A NÚSZ szóvívője szerint azonban ez a kiskapu sem volt kockázatmentes. Példának az M3-as Ring nevű pihenőjét hozza fel, ahol mobilellenőrök rendszeresen dobozos kocsiból nézték a betérőket. Az itt megállókról a helyszínen kiderült, hogy volt-e érvényes e-matricájuk. Az ellenőrzés és a szankcionálás itt már valós időben történt. A végrehajtó gépezet olajozottan működött, akit rajtakaptak, a mobilegység pénztárgépe be is fizethette helyben a pótdíjat, ami autósoknak 14 875 forint. Talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, az efféle pihenőhelyes akciók csak kirakatnak voltak jók. Ez próbálta kis mértékben ellensúlyozni, hogy az adatbáziskezelő rendszerek hiányosságai miatt a jogszabály lényegében érvényesíthetetlen. Ez változhat január 1-től.

A NÚSZ mobil ellenőrei munka közben
A NÚSZ mobil ellenőrei munka közben
Fotó: A NÚSZ Facebook-lapja

Nem lőtt mellé a Népszabadság cikke, amikor szűkülő időballasztról írt. Az egyóránkénti szinkronizálás azonban nem pontos: vannak szakaszok, ahol már most szűkebb, van, ahol hosszabb, a folyamatban lévő fejlesztésekkel pedig folyamatosan szűkül az intervallum. Ahogy a szóvivő fogalmazott, még alá kell tolni a vasat, de az elvárás egyértelműen a HU-GO-éhoz hasonló, valós idejű összevetés. Nem évek múlva, hanem januártól. Ha ez sikerült, az ellenőrzési pontokon detektált adatok (rendszám, idő, helyszín) azonnal összevethetőek lesznek az értékesítési rendszerben rendelkezésre álló adatokkal.

Az autópályamatricát mindig...

  • 3477
    előre megveszem.
  • 833
    a pályán veszem meg.

A jövő évtől sokaknak változtatnia kell majd a bevett matricavásárlási szokásán. Azoknak is, akik eddig pályás benzinkutakon vették meg a matricát. Ott ugyanis többé már nem lehet, csak elővételben.

A legnagyobb kérdés, mi lesz azokkal, akik akaratuk ellenére hajtottak fel valamely fizetős szakaszra. Az ilyen helyzetben az a szomorú, hogy kibúvó eddig sem volt: aki feltévedt, az vagy vett egy hetijegyet utólag 2975 forintért, vagy várhatta a pótdíjat, ami idén már kétmilliárd forintot hozott az államkasszába. Ha inkább kockáztatott, kiment az első kihajtón, abban a reményben, hogy addig nem mérte be se fix ellenőrzőkapu, se mobilkamera. Ez a lehetőség persze a jövőben is marad a kényszerfizetés helyett, de semmi több. A jogszabályban nincs passzus, ami méltányosságot adna az eltévedőknek, és ötletünk sincs, miként lehetne ezt megvalósítani egy valós idejű rendszerben. Hogy lesz-e mégis bármilyen kibúvó, arról levélben kérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ. Az NFM nem tervezi a felvetés szerinti kiskapuk beépítését az e-matricás rendszerbe. A hivatkozott szabályozás hatályos előírásai szerint a díjat előre kell megfizetni az úthasználati jogosultságért, ez a jövőben is így marad – kaptuk válaszul.

Mi lesz a külföldi rendszámosokkal?

Bár az e-matrica díjellenőrző rendszerét csak közvetve érinti, a NÚSZ-tól megtudtuk, hogy az elmúlt másfél évben több nemzetközi követeléskezelő céggel kötöttek szerződést. A pótdíjak beszedésének hatékonysága így a tavalyi duplájára nőtt. A pótdíjak behajtását végző behajtócégek (eufemisztikus nevükön: közreműködő irodák) több mint húsz ország járműveinek adatait kezelik Ausztriától kezdve Németországon és Olaszországon át Portugáliáig. Ha még nem is teljesen, lassan a külföldi felségjelzésű járművek sofőrjei előtt is bezárulnak a kiskapuk.

A technikai háttér egyre fürgébb, legjobb, ha már most sem próbálja meg lefutni. A NÚSZ minden erejével élesíti a rendszert, és mint végreahajtó, mindent megtesz, hogy végre ebben is felzárkózzunk Európa sikeresebb feléhez. A HU-GO-nál a valós idejű rendszer bevezetése sokkal direktebb volt, de a NÚSZ szerint gyorsan megtanulták a kamionosok. Reméljük, az autós nem kevésbé alkalmazkodó fajta, és januártól nem szaporodnak meg a felhajtón tolató, vagy leállósávban e-matricáért sms-ező sofőrök. Ha mégis nagy lesz a szükség, a mobilalkalmazás talán jó vészmegoldás. Ezzel elvileg három kattintás a vásárlás, de nem ajánljuk senkinek, hogy menet közben kattintgasson.