Teljesen új kérdéssorral, összesen több mint tízezer féle elméleti kérdéssel találkozhatnak januártól az autós és motoros tanfolyamok vizsgázói. Nincs többé magolási lehetőség, mondja az NKH, mi pedig hozzátesszük, ha minden ígéretük igaz, mostantól kőkemény lesz jogsit szerezni.
Több évtizedes állandóság után, januártól teljesen új vizsgakérdésekkel folytatódik az autós és motoros tanulóvezetők vizsgáztatása. Az Nemzeti Közlekedési Hatóság mai sajtótájékoztatóján kiderült, nem a KRESZ változik meg, az időközi változásokat eddig is követte a kérdéssor, hanem a lehetséges kérdések körét bővítik. Lecserélik a sokszor évtizedekkel ezelőtt elavult kérdéseket, minden autós, teherautós és motoros kategóriában. Az eddig nem látott méretű átalakításhoz a hatóságnak az autósiskolák adtak szakmai segítséget, de az új kérdéssor összeállítása házon belül történt.
Az úgynevezett kérdésbank megújítása nyomán a téli vizsgaszünet után, vagyis január 12-től számíthatnak változásra a vizsgázók. Ez egy kicsit kellemetlen lesz azoknak, akik mostanra megtanulták az ötszáz oldalas tesztkönyv összes kérdését és a helyes válaszokat. Az eddigi tesztkönyv mehet a kukába, de a hatóság emberei nem tudták megmondani, hogy mikor lesz helyette új nyomtatott változat. Lesz új tesztkönyv, de Érsek István, az NKH elnökhelyettese azt mondja, évek óta elektronikus tananyagból készül a tanulók zöme, ez CD-n, interneten is elérhető.
Vagyis egyelőre úgy kell majd felkészülni az új vizsgakérdésekre és a sok éve elektronikus rendszerben zajló elméleti vizsgára, hogy a tanulók regisztrálnak a hivatalos tesztoldalra, és ott gyakorolnak. Az oldalon holnaptól már az új kérdésekkel lehet készülni. Négyszerezik a lehetséges alapkérdések számát, de ezeket variálni is lehet az új rendszerben, vagyis összességében sokszor annyi, több mint tízezer kérdés közül sorsolhat majd nekünk a gép a vizsgán és a gyakorláskor.
Az NKH hangsúlyozza, nem változik a vizsga követelményrendszere, tehát hogy tíz hibapont fölött bukik az autós és motoros kategória tanulója, és az egyes feladatok pontértéke, valamint a többi vizsgakövetelmény is megmaradnak. Továbbra is egy pontot érnek a szöveges kérdések, és a közlekedési szituációt ábrázoló feladatokért három pont jár, a vizsga pedig 55 percig tart az autós és nagymotoros kategóriában. A kérdések sokkal nehezebbek is lesznek, alaposabb tudást igényel a megválaszolásuk. Ezzel akarják elejét venni annak, hogy a tanulók mechanikusan bemagolják a kérdéseket és a helyes válaszokat, és valójában nem tanulják meg a kreszt.
Az átállás nem jár plusz költséggel a hatóságnak, de a képes feladatokhoz új, jobb minőségű illusztrációkat használnak majd (többek közt nem lesz többé régi Dacia, Trabant és Ifa a képeken), az ilyen feladatok egy része továbbra sem egy, hanem három pontot ér majd a vizsgán. Több képes kérdés szerepel az új kérdésbankban, arányuk minden jogosítványkategóriában és vizsgatárgyban (üzemeltetés, járműkezelés, közlekedési szabályok) eléri a negyven százalékot. Könnyű lesz tehát megbukni, elég ha háromnál több képes kérdésre rossz választ adunk.
Kikerülnek a vizsgakérdések közül a nem életszerű közlekedési helyzetek, az elavult autós műszaki tételek, viszont bekerül egy csomó, a mai autókra és autózásra jellemző tudnivaló, például a részecskeszűrő működési alapjai, vagy a modern autófényszórók (led, xenon) alapismeretei. A különböző haszonjárműves kategóriák tanulóit is érinti a változás, a tájékoztatóhoz mellékelt sajtóanyagban a fentihez hasonló példák szerepelnek. Tehát aki most csinál például C kategóriás jogosítványt, annak is érdemes ráfeküdnie az új tesztkérdésekre.
Érsek István, az NKH elnökhelyettese arra is kitért a tájékoztatóban, hogy a hatóság nem csak a kérdéssorokat cserélték le, de az oktatók és a vizsgabiztosok továbbképzését is elvégezték.
Várjuk azon olvasóink levelét, akik most készülnek KRESZ-vizsgára. Írják meg, milyen tapasztalatokat szereztek a holnaptól elérhető új kérdésekkel. A leveleket az
címre várjuk.