Megszületett az új magyar Mercedes
Hogyan házasodik a hajtáslánc a kasznival? Miért szerelik le az ajtókat a gyártási folyamat elején, és mi jut eszébe a Mercedeszről a miniszterelnöknek? Egy szép kombi, és megannyi érdekes adat a szerelősorok tövéből.
Nem tudom pontosan, mi az legkisebb autipari esemény, amelyre érdemes elmennie egy miniszterelnöknek, de Orbán Viktor aktuális válasza a kérdésre, hogy egy karosszériaváltozat mindenképpen személyes jelenlétet kíván. Sőt: a házelnök Kövér Lászlóé is ez. Ma délelőtt, kicsit több mint félórás késéssel indult el hivatalosan a harmadik magyar Mercedes, a CLA Shooting Brake gyártása Kecskeméten. A Thomas Geier helyi gyárigazgató és Stuttgartból érkező Marcus Shafer termelésért felelős igazgatótanács tag közös tájékoztatóján olyan sok magyar és külföldi újságíró volt, hogy a fotósokat és tévéseket az újságíróktól különválasztva vezették körbe az üzemben. Még így is keletkezett néhány letaposott cipőorr, amikor később, a gyárban mindenkit egy kordon mögé tereltek.
A kecskeméti Mercedes-gyár 2012 óta ontja az új autókat, eddig összesen 300 ezer B osztály, illetve CLA készült itt. Utóbbit csak nálunk gyártják, de a világ összes piacára szállítanak. A Mercedes amúgy tavaly rekordévet zárt, összesen több mint 1,6 millió autót nyomtak ki, ami tizenhárom százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt.
Hogy lássuk, egyértelműen csak a gépsorok irányából ismerheti egy átlagos magyar autós ezt a két típust, gyorsan megkérdeztem a Datahouse-t, hány darabot helyeztek itthon forgalomba a két modellből. B osztályból fogyott több, ebből 196 kapott magyar rendszámot, de ezek közt ott van több tucat új rendőrautó is, a CLA kupészádánból vagy szedánkupépól viszont úgy ment el százötven, hogy ilyet nem látni tömegesen kék lámpával az utakon.
Orbán Viktor ismét egy gyerekkori történettel szórakoztatta közönségét, amikor a nemzetközi újságíróhad előtt felfedte, neki a mindennapra egy tojás elve jut eszébe az itteni tempó láttán, a Mercedesről pedig az, hogy annak idején a balatoni szállodák előtt háromféle autó állt, keleti, nyugati, illetve Mercedes. Azt is mondta még a miniszterelnök, hogy a magyar és német kapcsolatok erősítését szolgálja a kecskeméti üzem sikere, illetve, hogy Magyarország Európa egyik legerősebb gazdaságává kíván válni, és rendkívül fontos a részben, vagy egészben német tulajdonú cégek hazai jelenléte, több százezer embernek adnak munkát. Igen, jól látják, a legmagvasabb államférfiúi gondolatok nem gyárfalak közt születnek.
Én nagyon bírom az érdekes műhelytitokat, remélem önök is. A Mercedes magyar gyárában tavaly május óta három műszakban készítik az autókat, de ezt fokozni akarják. Már épül a hatvan gyerekre méretezett mercis bölcsőde (amit később óvodának fordított a tolmács), hogy a dolgozók élete még kényelmesebb legyen.
A szerelősoron egymás után teljesen különböző színű és felszereltségű, illetve típusú autók követik egymást. Az első, nekünk is megmutatott munkafázisban, a még tök üres, de lefényezett karosszériákról leszerelik az ajtókat, melyeket csak a hatodik lépésben, a végszereléskor helyeznek vissza. Az üres karosszéria útjának érdekes pillanata a vázszámbeütés, ami inkább gravírozás. Ezt is emberi felügyelettel csinálják, de akár a gép, akár a dolgozó hibázik, az egész kaszni megy a kukába.
A külön kezelt ajtókba is beépítik a kárpitokat, tömítéseket és egyéb szerelvényeket, de egy másik soron. A még mindig üres kaszniba egyetlen mozdulattal teszik be az előragasztózott tetőablakot, már ha rendelt hozzá a vásárló. A ragasztó gyorsan köt, nincs sok kísérletezési lehetőség, de a munkatársak valahogy elég nyugodtnak tűntek, persze nem annyira, mint Lovecsben, a Great Wallnál. Erről készítettem videót is, íme.
Az autók specifikációi szerint nemcsak a Németországból, elemenként érkező hajtásláncot (motor, váltó, hátsókerék-hajtás, ha van) állítják össze előre és házasítják a karosszériához. Minden fontos extrát egy úgynevezett árukosárra pakolnak, majd az árukosarakat szállítják az adott példányhoz. A házasítást kizárólag csavarozással végzik, nincs hegesztés vagy ragasztás a kaszni és a gépészeti elemek közt. A belső gyári szóhasználat szerint egyesek a házasítás pillanatától nevezik az addig szerelésfázisok közt bolyongó alkatrészkupacot autónak, mások mindezt az első motorindításhoz kötik. Szerintük akkortól autó az autó, azaz Mercedes a Mercedes.
A gyártás összes mozzanatával időt és persze pénzt akarnak spórolni, az árukosarakat padlónyom-követő robotokkal oldják meg, így kevesebb targoncásra van szükség, illetve több a hely a szereléshez. Minden autóhoz csak azokat az extrákat készítik oda, amire szükség van. Aki nem kért tetőablakot, kaphat égbolt-jellegű tetőkárpitot, melyen apró fénypontok világítanak csillagként. A fénypontok helyét lézerrel lyuggatja egy robot, de nincs két ugyanolyan elrendezés.
A Mercedes mellett összesen 32 hazai beszállító cég is tevékenykedik. Egy részük, például a Johnson Controls az üléseket készíti, ezekből is van néhány tucat féle, a forma, a kényelmi funkciók és a kárpitozás alapján. Természetesen egy autógyár nem ilyen egyszerűen működik, de amikor húsz perc alatt szaladunk végig rajta, körülbelül ennyit lehet megfigyelni a folyamatokból, ezért el is határoztam, hogy visszajövök majd.
A miniszterelnök reméli, hogy nincs messze az idő, amikor a magyarok nemcsak gyártani, de egyre többen vásárolni is fogják majd a Mercedeseket, és bár a CLA kombi kivitele csupán 600 euróval drágább, mint a négyajtós kivitel, az eurós árakból kiindulva én inkább évekre tenném ennek az időnek az eljövetelét. Az alapot jelentő CLA 180 Shooting Brake 29 ezer euróba kerül, ami nagyjából 10 millió forintnak felel meg, a Job #1 vagyis a hivatalosan legelső, valójában csak szimbolikusan első CLA 250 40 ezer euró euróról indul, ami nagyjából 12,8 millió forintnak felel meg, és 57 ezer 200 euró a CLA 45 AMG Shooting Brake. Mindez Németországra értendő, magyar árlista még nincs.
Az első autó, a néhai első négyajtós CLA-hoz hasonlóan jótékonysági akcióban vesz majd részt, ezúttal is a Gyermekmentő szolgálat számára gyűjtenek vele adományokat.
A tájékoztató legforróbb pillanata az volt, amikor egy angol ajkú kolléga megkérdezte Thomas Geiertől, hogy mennyit keresnek a melósok. Erre a termelési vezető kissé zavartan, de rendkívül diplomatikusan azt felelte, hogy a közvetlen versenytársak bérezéséhez igazodnak, vagyis elvileg egy Mercedes-gyári munkás nem jár rosszabbul, mint egy győri audis, jelentsen ez bármit is. Hogy az ablakragasztók, küszöbkopogtatók, műszerfalszerelők és kábelezők hány év alatt keresik meg egy olyan autó árát, amivel a napjaikat töltik, nem tudtuk meg. A gyár viszont biztos munkahelyet jelent, idén fokozzák a fokozhatatlant, elvégre tavaly 463 ezer kompakt méretű Mercedest adtak el, a vásárlók a márka átlagvevőinél tíz évvel fiatalabbak és nyolcvan százalékuknak egy A osztály, GLA, CLA, B osztály, vagy éppen a mostantól gyártott CLA Shooting Brake az első csillagos autója.