Orvosság az óratekerésre? Majdnem

2015.03.31. 06:26 Módosítva: 2015.03.31. 08:04

Pista bátyám, mennyi a vége? Egynégy, az alatt nem adom. Kár, mert egykettőért elvinném. Legyen egyhárom, hogy senkinek ne legyen igaza. Oké, vittem, ha stimmel az óra. Lekérdezem, jó? Legyen.

Március 11, szerda, 10:08

Tegnap megegyeztem Pistával, hogy megveszem a Lexusát. IS 200, jó karban van, 220 ezer meg egy kis apró az órájában, jó vételnek tűnik, de szeretnék biztosra menni. Eljöttem a kormányhivatalba, régies nevén okmányirodába. Azért vagyok itt, hogy lekérdezzem a központi rendszerben rögzített kilométeróra-állásokat a megvenni kívánt autóról. Szokás szerint a biztonsági őr köszönt a linóleumszagú pozdorjadzsungelben, előadom a kívánságomat. Őrület, de nem zavartan néz, ahogy vártam, úgy tűnik, tudja, miről van szó, hívja az ügyintézőt, nem is kell sorszám.

Ügyintéző is kedves, hiába, ha mosolyogva, jókedvűen közelít az ember, általában jó a hangulat a túloldalon is. Képben van, adatszolgáltatási kérelmet kell benyújtanom, írásban, világosít fel, 1250 forintos díj ellenében nyolc napon belül kiadják az adatokat. Most egyből nem lehetne? Szeretném megvenni az autót, erre vár az eladó. Sajnos csak írásban lehetséges, írjak egy kérelmet, aztán jöjjek vissza. Inkább kérek egy papírlapot, és a pultnak dőlve megszövegezem, amit kell. Befizetem a csekket a postán, leadom a papírokat, kapok egy elismervényt, tíz perc múlva távozom. Nyolc nap a határidő.

Március 19, csütörtök, 19:32

Napok óta izgatottan nyitogatom a postaládát, hátha megjön a várva várt fecni az értékes számokkal. Letelt a nyolc nap, Pista egyre türelmetlenebb, nem fogja örökké tartani az autót. Kérek tőle még pár nap haladékot, hátha csak a posta késik. Az is lehet, hogy már elkészítették a dokumentumot, hiszen ráírtam a kérelmemre, magam is bemegyek az irodába, ha kell, megadtam a telefonszámomat is, hátha felhívnak, amikor kész. A telefon süket. A postaláda üres. Kicsit magamra hagyva érzem magam szófogadó állampolgárként.

Március 22, kedd, 16:43

Tegnap nem volt időm elzarándokolni a kormányhivatalba, de ma itt vagyok, mert levél nem jött. Ügyintéző kedves, mosolyog, én is lezser hangulatban vagyok, hiszen ez csak egy kitalált szituáció. Elkészült az adatszolgáltató papírom, de még kellene rá a vezető aláírása, viszont ő ma már nincs bent. Jöjjek vissza holnap. Mosolygok, persze.

Március 23, szerda, 9:55

Hurrá, kezemben a papír. Rajta március 20-i dátum: végül is, ha postán kérem, úgy 10-11 nap alatt meg is érkezett volna. Három óraállást rögzítettek az elmúlt bő két évben a Lexusnál, azóta gyanúsan keveset futott, de azt eddig is tudtuk, hogy sokat állt, amikor kijavítottak rajta egy töréskárt. Már hívom is Pistát, hogy két hét után megbizonyosodtam az óraállás hitelességéről, viszem a pénzt.

Viszem egy frászt, az autóvásárlást csak játékból találtam ki, hogy érzékeltessem, mennyire életszerűtlen az eljárás. A lekérdezés ellenben tényleg megtörtént, tizenkét nap alatt tudtam meg, amire kíváncsi voltam, és amire minden használtautó-vásárlónak roppant kíváncsinak kéne lennie. A szerződés aláírása előtt, ha megalapozott döntést akar hozni, mindenkinek le kéne kérdeznie a rögzített óraállásokat, csakhogy ez a jelenlegi középkori működési modellel a gyakorlatban kivitelezhetetlen. Nincs az az eladó, aki tíz napig tartja az autót, amíg válaszol a kormányhivatal.

Legyünk igazságosak, jelentős a fejlődés. A bő három éve bevezetett lehetőségről – hogy az állampolgár lekérdezheti a központi rendszerben rögzített óraállásokat – már tudnak a kormányhivatalban, és képesek is szolgáltatni az adatokat, ami nem magától értetődő (2012. decemberében még nem ez volt a helyzet.) A hivatali dolgozókat is csak dicsérni tudom, gördülékenyen, kedvesen szolgáltak ki, bár a határidőből kicsit kicsúsztak. Nem ők itt a ludasok, épp ellenkezőleg. Aki kitalálta, hogy ezt a szolgáltatást, amit két perc alatt egy kis billentyűnyekergetéssel el lehetne intézni, papíron, levelezéssel, a lehető legkörülményesebben kelljen csinálni, az érdemelné az ejnye-bejnyét.

Mit kapunk 1250 forintért?

Mintegy három éve, 2012. január 1-jén vezették be itthon, hogy minden műszaki vizsgánál, illetve adás-vételnél bekerüljön az autók kilométeróra-állása a KEKKH központi adatbázisába. Nemzetközi tapasztalatok alapján egy ilyen adatbázis a leghatékonyabb ellenszere az óratekerésnek, ami a mai napig szinte kötelező eleme a nepperkedésnek. Most már nekünk is van ilyenünk, és majdnem jó is, egyedül a könnyű lekérdezhetőség hibádzik.

A dokumentumból, amit kaptam, a három szám és a három dátum érdekes. Most már lassan elég idő telt el, hogy a hazai autók múltjáról összegyűljön némi releváns adat: annyit kideríthetünk, hogy az elmúlt két-három évben milyen óraállással jelent meg az autó a műszakin, illetve ha eladták, akkor mennyi szerepelt a szerződésen. Ez azért már valami, és ahogy telnek az évek, úgy lesz egyre értékesebb az adatbázis.

Igazából kevés hiányzik a boldogsághoz. Az adatbázis megvan, úgy tűnik, működik is, a műszakin még fényképpel is dokumentálják a műszert. Hogy használni is lehessen a valóságban, csak annyi kellene, hogy azonnal, telefonon vagy még inkább neten le lehessen kérdezni. Tökéletes megoldás lenne, ha például a magyarorszag.hu-n lehetne hozzáférni ehhez az adatbázishoz, ami nem is utópia, hiszen a rendszám alapján itt már évek óta lehet nézni a nyilvántartást, hogy forgalomban van-e, illetve körözik-e az adott autót. Ha ugyanitt, ugyanígy megjelennének az óraállások a hozzájuk tartozó dátumokkal, már gyújthatnánk is az örömtüzet.

Ez sem jelentené azt, hogy egy csapásra megszűnne az óratekerés, de jobb módszert máig nem talált ki senki. Ha a tulajdonos minden műszaki előtt gondosan visszapörgeti az órát az előző bejegyzés plusz egyre, arra nincs orvosság, még ha az új BTK (2013. július 1. óta) kifejezetten bűncselekménynek is deklarálja ezt. De érezzük, az ilyen ügyeskedés a tulajdonosok elenyésző kisebbségénél fordulhat elő. És persze a külföldről behozott autók múltjáról se lehet semmit se tudni, hacsak nincs az adott országban hasonló nyilvános adatbázis, mint például Belgiumban. Mégis, óriási lépés lenne, talán kicsit helyre billennének az itthoni használtpiac rendellenességei is.

Mire használják most az adatokat?

Három szervezetnek van dolga jelenleg az adatbázissal: a gazda a KEKKH, a vizsgáztatásnál pedig az NKH lát rá, illetve tölti fel szorgalmasan az adatokat. Rajtuk kívül az Ügyészségnek lehet köze hozzá, amely az új BTK 348. §-a szerint jár el az ilyen esetekkel kapcsolatban. Kifaggattam mindhármójukat.

Az Ügyészségtől annyit sikerült megtudni, hogy tavaly összesen 238 ilyen bűncselekményről számol be a statisztikájuk, de amit a jogszabály „a gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett érték meghamisításának” nevez, abba a klasszikus óratekerésen kívül sok minden beletartozhat, akár az is, ha a futár lehúzza a kilométeróra jeladójának csatlakozóját. Sajnos arról, hogy mi és hogyan történt ebben a 238 esetben, közelebbit nem lehet kideríteni, amíg egyesével át nem nyálazza az ember az ügyiratokat.

Az NKH, amely a vizsgáztatásokért felelős, tartalmasabb választ adott. Arra voltam kíváncsi, mi történik, ha a vizsgabiztos kisebb értéket lát a számlálón, mint amit előtte feljegyeztek. Alapvetően semmi, mivel jogszabályi kötelezettsége nem keletkezik ilyenkor, mint például az eredetiségvizsgálónak, akinek a mókolt autókat be kell jelentenie. Viszont a rendkívül korrekt válaszban megnyugtattak, hogy az ilyen esetekben igyekeznek kideríteni a csökkenés okát. Gyakori például, hogy átfordul az ötszámjegyű számláló, illetve a sokat futott autóknál más parajelenségek is előfordulhatnak, gondoljunk csak a hármas Golfra, amelyben háromszázezernél nullázza magát az óra. Ha kicserélték a műszeregységet, és van róla számla, ezt is ledokumentálják. A tekeréssel viszont nem kell foglalkozniuk, hacsak nem kéri ki a csökkenő óraállású autók listáját az egyik társhatóság. Ilyenből évente pár száz eset akad.

A KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) hasonló állásponton van. Ha ellentmondásosak az adatok, őket semmilyen törvény vagy belső szabály nem kötelezi további lépésekre. Tegyük fel, hogy az okmányirodában az átírásnál furcsa számokat lát az ügyintéző. Annyit tehet, de nem kötelezően, hogy felnéz a monitorról, és felhívja az ügyfél figyelmét, hogy lehetősége van az adatok lekérdezésére. Idén ezt becsült adatok alapján öten tették meg a KEKKH-nál, köztük én. Vajon miért csak ennyien? Vissza is értünk, ahonnan indultunk.

Talán jobb is, hogy az állampolgárra bízzák, adott esetben eláll-e a szerződéstől, feljelentést tesz vagy peres eljárást indít. Ha a hivataloknak kellene jelenteni minden gyanús esetet, az átforduló ötszámjegyű órák, a műszercserék és minden rendellenesség, ami előfordulhat, súlyos vegzálást jelenthetne a tulajdonosoknak. De ha tényleges óratekerésről van szó, mennyivel jobb lenne, ha nem az átiratás utáni tizedik napon derülnének ki a turpisságok. Akkor feljelentgetni, pereskedni tízből hányan fognak?

Meg kéne nyitni azt az adatbázist rendesen, én azt mondom. Amikor ott állok az autó mellett, döntéshelyzetben, hogy belecsapjak-e az eladó kezébe, boldogan megfizetném azt az 1250 forintot, ha a telefonomba beletúrva pár percen belül megtudhatnám a kérdéses óraállásokat.

Ha kíváncsi rá, alább elolvashatja teljes terjedelemben a hivatalok válaszleveleit.

Az Ügyészség válasza

Tisztelt Szerkesztő Úr!

A 2013. július 01. napjától hatályos új Büntető törvénykönyv külön nevesített bűncselekményként büntetni rendeli a gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítását.

Az új Btk. 348. §-a szerint:

„Aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

A rendelkezésünkre álló statisztikai adatok szerint 2014. évben gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása miatti bűncselekmények száma 238 volt.

Tisztelettel:

sajtószóvivő
Legfőbb Ügyészség
Kabinet

Az NKH válasza

Tisztelt Stump András, kedves Kolléga,

köszönjük megkeresését, mellyel kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk.

A műszaki vizsgálatok során a vizsgabiztosok a jogszabályi előírásoknak megfelelően rögzítik a kilométer-számlálóval rendelkező járművek esetében annak állását, amelyet fényképfelvétellel is dokumentálnak. Ez az adat elektronikus úton átadásra kerül a közlekedési nyilvántartó számára. Amennyiben a vizsgabiztos eltérést észlel – csökkent a számláló állása – úgy jogszabályi kötelezettsége nem keletkezik az ügyben, azonban ilyen esetekben igyekszik tisztázni a csökkenés okát. Jellemző okok, hogy az öt számjegyű számlálóval vagy a jelentős futásteljesítménnyel rendelkező járművek számlálója átfordult, illetve az elhasználódott számláló helyett egy bontott műszer kerül beépítésre, amelynek állása adott esetben kisebb az eredetinél. Ilyenkor, amennyiben rendelkezésre áll számla a vásárlásról, úgy azt rögzítik a vizsgadokumentumok közé. Amennyiben a kilométer-számlálót valószínűsíthetően „visszatekerték”, a vizsgabiztosnak nem kell jelentenie az ügyet, az ilyen járművek kiszűrésére a közlekedési hatóság elektronikus rendszere nyújt lehetőséget. A társhatóságok kérésére az ilyen járművek adatai kigyűjtésre, és átadásra kerülnek. Az ez idáig hivatalunkhoz érkezett megkeresések tapasztalatai alapján - az egy évre eső vizsgaeseményeket vizsgálva - pár száz jármű akad fent a rostán.

Üdvözlettel:

Nemzeti Közlekedési Hatóság
Kommunikációs Osztály

A KEKKH válasza

Megkeresésére a KEKKH az alábbiakról tájékoztatja.

Mi történik, ha az átírásnál azt tapasztalják, hogy kevesebb szerepel a szerződésen, mint az előző leolvasásnál? Tudják esetleg, hogy hány esetben fordult ez elő tavaly vagy a rendszer bevezetése óta?

2012. január 1-jétől a járműnyilvántartásban rögzítésre kerül a járművek kilométer-órája által mutatott, a jármű által futott kilométer adat, valamint a km-óra állás rögzítésének időpontja. A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 2013. július 1. napi hatályba lépésétől minősül bűncselekménynek a gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása, ettől az időponttól megnyílt az út a hatóságok előtt, hogy bűncselekmény gyanúja esetén feljelentést tegyenek. Korábban e büntetőjogi kategória hiányában a közlekedési igazgatási hatóságoknak erre nem volt lehetőségük. A közlekedési igazgatási hatóságok (kormányablak, okmányiroda) önálló hatáskörrel és illetékességgel rendelkeznek, így arra vonatkozó információval, hogy hány esetben merült fel a bűncselekmény gyanúja információval e hatóságok szolgálhatnak.

Sem törvény, sem az egyéb vonatkozó jogszabályok nem tartalmaznak igazgatási szabályt arra az esetre, ha a közlekedési hatóság, vagy az ügyfél által közölt kilométeróra-állás adat a maga történetiségében ellentmondást mutat. A jelenlegi jogszabályi környezetben a bejegyzésre irányuló kérelem megtagadására, elutasítására nincs lehetőség, tehát abban az esetben, ha a közlekedési igazgatási hatóság (kormányablak, okmányiroda) ügyintézője eltérést észlel, erre felhívhatja az ügyfél figyelmét és tájékoztathatja arról, hogy a nyilvántartásban szereplő, a kilométerszámláló műszere által jelzett értékre (kilométeróra-állásra) és a kilométeróra-állás rögzítésének időpontjára vonatkozó adatokról adatszolgáltatást kérhet, mely adatok birtokában eldöntheti, hogy feljelentést tesz, peres eljárást indít, illetve eláll a szerződéstől.

A nyilvántartásba bejegyzett km-óra adathoz bárki korlátozás nélkül hozzáférhet az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjának (1250 forint) megfizetését követően.

Az adatszolgáltatás teljesítéséhez nem szükséges a cél és a jogalap igazolása. Az kérelem benyújtható személyesen vagy postai úton az ország bármelyik járási (kerületi) hivatalának okmányirodájában és kormányablakában, amennyiben a kérelmet közvetlenül Hivatalunknak küldi meg az ügyfél természetesen Hivatalunk is eljár az adatszolgáltatási kérelem ügyében.

A jármű km-óra adatáról szóló tájékoztatást a kérelmező helyben a személyes ügyintézés alkalmával vagy postai úton kapja meg a kérelemben feltüntetett lakcímére vagy levelezési címére, az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjának megfizetését követően (Hivatalunk postai úton juttatja el az adatokat az ügyfél részére). A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező nevét,a gépjármű azonosító adatát (rendszám és gyártmány vagy alvázszám), a kérelmező lakcímét vagy levelezési címét.

Tekintettel arra, hogy a nyilvántartásból a kilométeróra-állásra vonatkozó egyedi adatszolgáltatásra - főszabály szerint - az okmányirodák és kormányablakok jogosultak az általuk teljesített adatszolgáltatások számáról Hivatalunk nem rendelkezik adatokkal..

Esetleg arról van adat, hogy mostanáig hány állampolgár kérdezte le a kilométeróra-állást?

Arra vonatkozó pontos adattal, hogy Hivatalunkhoz hány állampolgár nyújtott be kérelmet kilométeróra-állás lekérdezésére, csak becsült adatok állnak rendelkezésre, mivel a beérkezett kilométeróra-állásra vonatkozó kérelmek, valamennyi más adatszolgáltatásra irányuló kérelemmel együtt, és nem az adatszolgáltatás típusa (pl. kilométeróra-állás adat, műszaki adatok, elidegenítési és terhelési tilalomra vonatkozó adat, stb.) szerint, elkülönítve vannak nyilvántartva. A 2015. évben Hivatalunknál előterjesztett kilométeróra-állásra vonatkozó kérelmek becsült száma: 5 db.

További kérdés esetén, kérem keressen az alábbi elérhetőségek bármelyikén.

Üdvözlettel:

Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások
Központi Hivatala
Nemzetközi és Kommunikációs Főosztály