78 ezer használt autó: íme a magyarok kedvencei
Sosem lesz vége, Magyarországon minden évben tovább fokozódik a használtimport-őrület, de mindig új kedvenceket találnak a magyar vásárlók. Az már látszik, hogy a dízelláznak lassan vége, de nem igaz, hogy csak öreg és olcsó kocsikat akarnak az itteni vásárlók. Hát akkor mit és mennyiért?
Hiába adnak kétmillió forint körül vadonatúj Dacia Sanderót vagy Logant, illetve 2,5 millióért Suzuki Celeriót, és hiába tér vissza Magyarországra a Lada egy sor olcsó modellel, a többség egy szerény új autó helyett a használt prémiumra szavaz, és általában 500 ezertől 1,5 millió forintig választ.
Ez a cikk csak az külföldről behozott használt autókról szól, amelyekből az év elejétől augusztus végéig több mint 78 ezer darabot helyeznek forgalomba, ami közel harmadával több, mint amennyit a tavaly ebben az időszakában hoztak be.
A belföldi használtpiacon eközben közel félmillió autó cserél gazdát év végéig, de többségük változatlanul Suzuki Swift, illetve Opel Astra, mert ezekből 450, illetve 400 ezer darab van Magyarországon. Van egy olyan gyanúm, hogy sokan nagyon szeretnének már átülni valami másba, és ők azok, akik szívesen kockáztatnak egy kis prémiumérzés reményében.
A Datahouse összesítésében nemcsak a húsz legkedveltebb használtautó-típus szerepel, de az is, hogy mely évjáratokból és motorváltozatokból hozták be a legtöbbet. A magyar használtautó-vásárló lassan tanul és nem tart a méregdrága javíttatástól, de nincs minden veszve. Kiemeltünk néhány érdekes összefüggést. Ha a motorváltozatra nem szűkítjük a keresést, az abszolút kedvenc még mindig a BMW 3-as sorozat 3864 honosított példánnyal, a legnépszerűbb évjárata, mégpedig a 2002-es évjárat vagyis az E46-os a fészlift utáni évekből.
1. Lecsengőben a dízelláz
Az utóbbi tíz évben tömegek akartak olcsó és keveset futott, német prémiumautót, mégpedig dízelmotorral, mert Magyarországon a legfőbb szentség az üzemanyagfogyasztás. A Használtautó.hu-n a BMW 320-ra keresve tíz találatból nyolc még mindig ilyen, pedig rengetegen pórul jártak már a manipulált kilométeróra-állással eladott dízelekkel. Nyugat-Európában újonnan tényleg csak azok vették meg a drágább, dízelmotoros BMW-ket (és mindem dízel autót), akik évente több mint 15 ezer kilométert tesznek meg. Ennél kevesebb használat mellett az alacsony fogyasztás hosszú évek alatt sem kompenzálja a vételár-különbözetet és még az autó karbantartása is többe kerül. Tizenöt év alatt ez minimum 225 ezer kilométer futásteljesítményt jelent, ami tényleg csak a minimum, nyugodtan számolhatunk 300 ezerrel is.
A modern, de hat évnél idősebb dízel autókra jócskán költeni kell, ha tovább akarjuk őket hasznáni. A kinti eladók tudnak számolni, tudják, hogy a kettős tömegű lendkerék cseréje vagy a gázolajadagoló-rendszer javítása egyenként is több százezer forintba (több ezer euróba) kerül, és akkor még nem foglalkoztak a rohadó kasznival és a futóművel. Így hiába fogyasztanak száz kilométerenként csupán 5-6 litert a kedvenc BMW-k és Audik, érdemesebb benzinmotorban gondolkodni, vagy félretenni legalább félmillió forintot a váratlan kiadásokra. A magyarok eddig nem számoltak a kockázatokkal, de idén ez mintha megfordulna.
Lassú változásról van szó, az abszolút importkedvenc még mindig a régimódi, egyszerűbb felépítésű Volkswagen Passat 1,9 TDI is. Ebből a típusból összesen 3309-et, a dízelből 529-et hoztak, de a következő négy helyen csupa benzinmotoros autó áll, persze mind német gyártmány. Az autók kilencven százaléka eleve Németországból és Ausztriából származik, sokat vezetett szervizkönyvvel hirdetnek, de ez önmagában csak egy papírfüzet. Érdemes ellenőrizni, hogy valóban a kinti szerviz pecséteivel van-e tele, vagy az itteni krumplinyomdában töltötték ki.
2. Csak egy japán a Top 10-ben és egy francia a Top 20-ban
A magyar autósok sem francia, sem japán autót nem nagyon hozatnak be. Ennek több oka is van. Egyrészt Németországban korántsem olyan népszerűek a japán és francia márkák, mint itthon, és a használt japán autók kint sem igazán olcsók, vagy nem jó állapotúak. A Mazda 6 mégis felbukkant a lista kilencedik helyén, mert a típus annak idején nagyon népszerű volt és formája máig nem elavult. Mostanra kiderült róla, hogy nem bírja a téli útszóró sót, ennyi idősen eszi a rozsda, továbbá az egyetlen választható dízelmotorja sem hosszú életű. Idén eddig összesen 1265 ilyen autó érkezett.
Mit gondolnak miből került hozzánk idén a legtöbb? Hát a 2004-es évjáratból, természetesen dízelmotorral. A mobile.de-n a legolcsóbb ilyen Mazdáért 650, a legdrágábbért 8 ezer euórót kérnek, és az olcsóbbikat hirdetik kevesebb kilométerrel. A használt francia kocsiktól egyszerűen túl sokan rettegnek, ezért értékvesztésük egész európában átlagon felüli. Így az ezredfordulós Renault-k, Peugeot-ok és Citroënek még a magyar hirdetésekben is 20-30 százalékkal olcsóbbak mint kategóriatársaik, és nagyon változatosak a Népítéleteik is.
A fenti állítások érvényesek 986 darabbal a népszerűségi lista tizennyegyedik helyén álló Renault Scénic-re is. A kompakt egyterűből itthon újként is sokat adtak el, mert valóban nagyon sok helyet kínál kevés pénzért. Létezik egyszerű, ötszemélyes változat, illetve hosszított Grand Scénic kivitel, amelynek fél köbméternél is nagyobb a csomagtere vagy akár heten is utazhatnak benne, ha felnyitjuk a pótuléseket. Fájdalom, hogy éppen a legmegbízhatatlanabb 1,5 dCi-ből hozták be a legtöbbet. Ezt a motort is említik a cseh újságírók által összeállított, húsz legrosszabb motorról szóló cikkben, amelyet nálunk is olvashattak.
3. Nem roncs autót akar a magyar
Nem csak öreg vacakokat hoznak be az országba, mert az idén honosított használt autók átlagkora is 12-13 év és a legkeresettebbek még régebbiek, a toplistán szereplő Ford Mondeo, BMW 5-ös sorozat, valamint az Audi A6 prémiumautókból, és a Ford Galaxy nagy családi egyterűből is a 2011-es évjárat a legnépszerűbb, minden esetben dízelmotorral és típusonként 900-1500 behozott példánnyal. De miért pont négy év után adják el az összeset? Lejárt a lízing? Igen, további magyarázazért olvassa el a Becsületesnepper rövid kommentárját az egyes típusokról.
Miért ezeket szeretjük?
Volkswagen Passat 1.9 TDI (1998): Ez a dízelmotor örök sláger, azóta sem tudott a VW hasonlót csinálni. Megbízható technika, olcsón fenntartható, nagy autót kapunk relatív kevés pénzért, családi kocsinak ideális. A Passat csomagtérajtónál a hátsó szélvédő aljánál, illetve az első sárvédőnél szokott elsősorban rozsdásodni. Minden bokorban van hozzá alkatrész, minden szerelő ismeri. Ugyanez vonatkozik a Sharanra, az Audi A4-re és az A3-ra is. A méretükből és a praktikumukból adódóan szerepelnek hátrébb a listán. Nem mindenkinek kell busz, és nem mindenkinek elég az A3-akra jellemző három ajtó.
BMW 3-as széria (2002): Mindenki akar egyszer egy BMW-t, a 2002-es már a Faceliftes E46, jobban néz ki mint elődje, ami emeli a menőségi mutatónkat a világ szemében. Nem veszélyes összegekből fenn lehet tartani, ha nem nyúlunk mellé. Az első és hátsó kerékíveken tud rohadni elsősorban és a dízelek fenntartása lehet drága, ha sok bennük a kilométer.
Volkswagen Golf 1.4 (1998): Ha jól tévedek 99-től tért át az Euro 4-es motorral a Volkswagen, ez mintegy 26 ezer forintos regadót jelent, de az Euro III-as is csak 39 ezer. Ebben a kategóriában a költség kiemelt szempont, olcsó az autó, így a kereskedő haszna is kicsi. Ugyanez vonatkozik a Polóra is. Az emberek szeretik a VW-t. Rozsda ezeken is lehet.
Ford Focus 1.6 (2000), Astra 1.6 (2000): Megbízható, keresett autók, az "Opel sosem kop el" mondás még tartja magát az emberek fejében, a Focus ugyanez a kategória, olcsó családi kocsinak veszik. A Focus nagyon tud az ajtók belső élénél rohadni, de az Opelnál is lehet némi rozsdára számítani.
Ford Mondeo (2011), BMW 5 (2011), Mercedes E-osztály (2011), Ford Galaxy (2011): Nem véletlen az évjárategyezés. Négyévesen lejárt a lízing, és a licitoldalakon megjelennek nagy számban ezek az autók. Érdemes a kilométert leellenőrizni, mert hallottunk már olyanról, hogy egy autónak nem stimmelt az órája. Ez különösen igaz a Fordokra.
Mercedes A-osztály 1.4: Csajos kocsi, jó forma, kis motor, kis költség. Rozsda a küszöbökön, ajtók élénél, sárvédő íveken lehetséges minden mennyiségben, hiszen ez az autó is a rohadós Mercedesek korszakában készült.
Opel Corsa (2000): Szintén csajos kocsi, népszerű típus, kis motor, kis költség.
Mercedes C-osztály: Csak egy Merci! Mechanikailag megbízható, inkább a rozsda az ellenfele. Vannak jó állapotban lévő rozsdamentes példányok a piacon, de van olyan is, amelyiknél minden elemen folyik a rozsdalé, amikor esik az eső.
A BMW-ből és az Audiból is erős hathengeresek kerültek Magyarországra leginkább, míg a Fordokból a kétliteres. Ezek a motorok teljesítik az Euro 5 környezetvédelmi normát, alacsony a regisztrációs adójuk, de érdemes összevetni a német és a magyar átlagárakat. Itthon sokszor olcsóbban és alacsonyabb futásteljesítménnyel hirdetik őket, mint kint, így egy ilyen korú BMW 520d itthon akár 80, akár 260 ezer kilométerrel kerül fel az internetre, körülbelül 5-5,5 millió forintért lehet a miénk, míg Németországban nagyon ritka a 150 ezer kilométernél kevesebbet futott négyéves példány, és a 300 ezres futásteljesítmény sem ritka, az árszint pedig 17-18 ezer euró, de inkább 19 ezer, ha olyan kevés a futott kilométer, mint az itthon hirdetett példányok többségében. A behozott fiatal prémiumautók biztosan nem budapesti taxisokhoz kerül, és nem is csak családokhoz, de mindkét megfejtés igaz lehet.
4. Kismotoros, józan autók a régi Swift helyett
Nem azért öregszik a magyar autópark, mert idős használt autókat hoznak be az országba, hanem mert az állományt lefelé húzzák a tizenöt-húszéves példányok és ezekből nem tudnak kiszállni a tulajdonosaik.
Ha mégis, rengeteg 1-2 ezer eurós ajánlat várja őket Ausztriában és Német-országban. Az abszolút első helyezett ugyan a már említett tizenhétéves dízel Passat, a tipikus, félmillió kilométer után 250 ezres óraállással hirdetett családi autó. A vezető ötösben ott van a fapados Volkswagen Golf, amelyből összesen 2764 példány kapott magyar rendszámot. A legnépszerűbb generáció a negyedik, elsősorban ezernégyszáz köbcentis benzinmotorral, illetve az ezredfordulón gyártott, ezerhatos Opel Astra és Ford Focus is, 2567 illetve 2677 darabbal. Ezeket a főként ezredfordulón gyártott kocsikat kint 3-600 euróért szórják, és bár mindkettő hajlamos a rozsdásodásra, kis szerencsével itthon 500 ezer forintból lábra állíthatók és évekig teljesítik a minimális elvárásokat.
5. Félünk az olasztól
Hogy az első tíz helyezett típus és a motorváltozat közt nincs olasz, azon nem lepődtünk meg, de hogy a húsz közé sem fért be egy sem, az tényleg furcsa. Itthon mindenki fél a használt olasz autóktól, pedig mindig is voltak és lesznek egyszerű, nehezen elromló típusok. Ilyen a Fiat Punto első generációja 1,2-es motorral. Fillérekbe kerül és gombokért fenntartható, sőt, mivel kismotoros verzióról van szó, a magyar papírjait is megkapjuk 150 ezer forintért. A régi Punto sokkal kényelmesebb, mint a Swift, de mostanra nagyon elhasznált autó benyomását kelti. Így hiába lehet a Puntóból ideális első autó egy fiatal számára, ez csak a harminchetedik helyre volt elegendő a népszerűségi listán. Helyette szintén fapados Opel Corsát (idén 1321 honosítás) és Volkwagen Polót (idén 968 honosítás) vesznek sokan. Ezek sem rosszak és szintén nagyon olcsók, de az alkatrészeikért többet kell fizetni és a karosszérialakatosok is jól keresnek majd rajtuk, hiszen amikor 15 évesen eladják őket, már rendesen rohadnak.
+1. Honnan ez a sok használt luxusautó?
Sem Németországban, sem más nyugati országban nem látni olyan gyakran nagy, német SUV-t, mint Budapesten. Hasonló a helyzet az autóimport toplista nyolcvan és száznegyvenedik helye környékén szereplő Audi A8-cal (123 db), a Mercedes S-osztállyal (136 db) és a BMW 7-es sorozattal (180 db).
A kint eladók az idős, nagymotoros autókat sújtó magas gépjárműadó és biztosítás, az elszabaduló szervizköltségek, illetve a kilencvenes évek végi szériákat már sújtó környezetvédelmi korlátozások miatt nagyon olcsón adják el. Amikor használt luxusautót látunk a magyar utakon, gondoljunk arra, hogy körülbelül öt-hatévesen az újkori ár kevesebb mint felébe kerül, mert a német luxus nem jó befektetés.
Biztosan rengeteget profitál a magyar autós kultúra abból, hogy ilyen sokféle idős használt autó érkezik az országba. Ha a használtimport növekedése ebben az ütemben folytatódik tovább, 2020-ra simán elérhetjük az évi 200 ezres darabszámot, de pontos előrejelzést senki nem mer adni.
Egy augusztus végi kormánydöntés értelmében év végéig 229 ezer aktív devizaalapú autóhitelt forintosítanak, ha az ügyfelek nem döntenek másként. Olyan egykori autóvásárlókról van szó, akik évek óta a kezdeti törlesztőrészleteknél lényegesen magasabb összeget fizetnek, ha fizetnek.
Az enpenzem.hu cikke szerint akár nehezebb helyzetbe is kerülhetnek az úgynevezett mentőcsomag miatt, de autózniuk ettől függetlenül kell. Ez a tömeg jó ideig nem lesz majd újautó-vásárló a pénzügyi terhei miatt, így csak egy választása marad.