Hány gyerekülés fér egy autóba?
Három-négy gyerekülés egy autóba: a probléma régi, de közel sem kivitelezhetetlen. Gyerekülésből sem mindegy, hogy melyik korcsoport, típus, rögzítési mód játszik, az is fontos, milyen autóba akarjuk berakni. Így most szereztünk három gyerekülést, valamint egy babahordozót, hogy megnézzük, mely típusokban hogyan férnek el.
Mivel az üléstípusok a korcsoportokkal együtt végtelen számú kombinációt adnak ki, biztosat mondani szinte lehetetlen. A mi üléseink a babahordozó kivételével több korosztályon átívelőek, vagyis állíthatóak: ahogy nő a gyerek, a párnák és támla igazgatásával követhetjük a fejlődését, így nem kell cserélnünk, ha például 2-es korcsoportból a 3-asba fejlődik. Emiatt az ülések már akkor is sok helyet foglalnak, ha kisebb testre szabjuk őket, hiszen a legnagyobb befogadható méretre gyártják a keretüket.
Tehát ha egy autóba nem fér be három gyerekülés, az azt jelenti, hogy ez a három konkrét darab nem fér be, más kialakítású, vagy más korcsoportnak szánt megfelelhet. Fontos megjegyezni, hogy amelyik autóban volt Isofix, ott mindenképp azt használtuk a próbánál, így nem lehetett kihasználni azt az 1-2 centit, amit esetleg a hagyományos módon rögzülő ülésnél enged az ülőlap kialakítása.
Az ülések
A Comf Child termékei közül a Carry babahordozó 0-tól 13 kilóig alkalmas a legkisebb családtag szállítására. Súlya kevés híján három kiló, és megfelel az európai biztonsági szabványoknak. Rögzíteni kizárólag menetiránynak háttal szabad, elöl csak abban az esetben, ha kikapcsolható az utasoldali légzsák. Hagyományos módon, hárompontos övvel rögzül, de számunkra legfontosabbak a méretei: 43 centi széles és 60 centi hosszú. Bónuszként a talpát megívelték, így, amikor nincs autóban, ringathatjuk vele a kicsit.
A Comfy Child Standard Group 1/2/3 utolsó három számjegye arra utal, hogy három korcsoport is utazhat benne, vagyis a 9 és 36 kiló közti gyerekek. Magát az ülést hárompontos övvel rögzítjük, viszont a benne ülőre már ötpontos öv vigyáz. A gyermek növekedését a belső szűkítés és a háttámla variálásával követhetjük. Az ülőlapból 49x43 centit foglal.
Harmadik versenyzőnk a Comfy Child Deluxe Group 1/2/3 szintén a 9 és 36 kiló közti gyermekeket szolgálja ki, és ugyanúgy ötpontos öv felel a biztonságért. A gyermek fejlődését itt is a fej- és háttámla állításával követhetjük. Méretes darab, alapterülete 58x47 centi.
A negyedik ülésünk a Britax Kidfix 2/3 a 15 és a 36 kiló közti gyerekek szállítására alkalmas. Alapterülete 38-szor 51 centi, ez az egyetlen, amely Isofix-szel rögzíthető, emiatt ezt is a legkönnyebb beszerelni. A Britax felhívja a figyelmünket, hogy ajtó mellé szerelve ideális az ülés helykihasználása, és amennyire kiszélesedik a háttámlája, ez nem is csoda.
De mi az az Isofix?
Az Isofix egy nemzetközi szabvány a biztonsági gyerekülések rögzítésére. Azokat a standard rögzítő elemeket jelöli az autókban, amelyekre csatlakoztathatjuk a gyerekülés erre szánt kampóit. A rögzítőszem jellemzően a háttámla és az ülőlap párnái között van, bár egyes gyártók műanyag foglalattal könnyítik meg az elérhetőségét, és láttunk már példát kicipzározható változatokra is. Az Isofix kiváltja az övvel történő rögzítést, és a legtöbb gyártó az ülésen jelöli a rögzítőszem meglétét. Újabban terjed az Isofix Plus szabvány is, amely egy harmadik ponton rögzíti a gyerekülést: ez lehet kitámasztó láb, vagy a nem annyira elterjedt, háttámlába beakasztható - top tether - kábel is. Ez tulajdonképpen egy heveder, amely a gyerekülés fejtámlájától fut hátra a jellemzően üléstámla hátoldalán lévő akasztóhoz, így egy harmadik ponton is rögzíti a gyerekülést.
Az autók
Nagy csodákat nem tapasztaltunk, hiszen az ülések méretéből adódóan csak az egyterűek, vagy eredetileg furgonnak szánt modellek váltak be. Előfordult persze, hogy cipőkanállal beraktuk a három ülést és a babahordozót, és még az ajtót is becsuktuk, de biztonsági okokból ez nem célravezető. Minden gyerekülésgyártó felhívja a figyelmet, hogy az ülés csak akkor nyújt megfelelő védelmet, ha stabilan, teljes felületen felfektetve rögzítjük. Ha az ülőlap szélére, ferdén préselődik fel, ez garantáltan nem lesz így. A legtöbb autó itt hasalt el.
Az autók kiválasztásánál arra törekedtünk, hogy legyenek benne sokak által használt, népszerű típusok, és olyanok is, amelyekbe esélyesnek látjuk sikeresen berakni a három ülést. A Das Weltauto használtautó-kínálatából szemezgettünk a Duna Autó, a Porsche Pest, a Porsche Buda, és a Porsche M5 telephelyeken.
Ford Focus C-Max 2003-2010, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Nagy reményekkel téptük fel az ajtaját, hiszen ezt a C-Maxot eleve családosoknak szánják. A valóság ezzel szemben az, hogy a két gyerekülés mellé már nem fér be a hordozó. Ha a másik két ülés stabilan áll a helyén, akkor a hordozó egyik talpa kilóg, az ajtót sem lehet becsukni. Persze a hordozó kerülhetne az első ülésre is, de az utasoldali légzsák nem kikapcsolható. Ez probléma, hiszen a robbanó légzsák akár halált is okozhat. Isofix rögzítésből is csak egy pár van, de az legalább kapott egy praktikus műanyag foglalatot, így könnyebben hozzáférünk a rögzítő szemhez. És ha már Isofix: az autóban gyárilag benne van a szem, a párna mögé elrejtve. Csak a műanyag foglalatot kell megvenni, és a kivágott párnába beilleszteni, hogy hozzáférjünk.
Citroen Berlingo 1996-2007, ötszemélyes, és négy gyerekülés fér bele
Az első generációs Berlingóban eleinte nem bíztam, de aztán elnyelt két ülést, meg egy hordozót. Azt persze nem mondom, hogy levegősen, de bűvészkedés nélkül befértek, a tolóajtók a pakolást is megkönnyítették. További jó pont, hogy kikapcsolható a légzsák, így előre is kerülhet fordítva berakandó gyerekülés, viszont Isofix szem nincs az autóban.
Opel Vectra 2002-2008, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
A borzalmas beltér mellett egy dolgot meg kell hagyni a C Vectrának: hatalmas odabent. Gyerekülés-fronton azonban ez sem elég, stabilan, szakszerűen berakva csak két ülés fér el. Érdekes, hogy a legtöbb gyártó jól láthatóan jelöli az Isofix-szemek meglétét, de az Opelben ilyen nincs. Mármint jelölés, mert ha széthúzzuk a támla és az ülőlap párnázását, akkor ott a fém, ráadásul kapásból két pár, vagyis a hátsó pad mindkét oldalára tehetünk ilyen rendszerű ülést. Itt is gond viszont, hogy nem lehet kikapcsolni az utasoldali légzsákot, így esélytelen három gyerekülést szabályosan berakni.
Seat Alhambra/Volkswagen Sharan 2015-, hétszemélyes, és hat gyerekülés is belefér
A Volkswagen Sharan spanyol változata minden hozzáfűzött reményt beváltott, csak úgy nyelte a gyereküléseket. Mindegy volt, a három nagy ülés, vagy a két nagy, és a babahordozó ment a hátsó ülésre, simán elfértek. A vezetőülés kivételével mindegyiknek jutott egy-egy pár Isofix - még a harmadik üléssorba is -, ráadásul a légzsákot is ki lehet kapcsolni, ha az utasülésre tennénk a hordozót. Az Alhambra üléseinek támlájában ráadásul top tether fül is van, amellyel egy harmadik ponton, hevederrel rögzíthetjük az erre alkalmas, Isofix Plusszos gyereküléseket. A tolóajtóknak köszönhető könnyed bepakolással együtt tényleg ez a tökéletes választás.
Volkswagen Passat 2005-2011, ötszemélyes, három gyerekülés fér bele
Népszerűsége miatt nem maradhatott ki, és végül az átlagot hozta: két gyerekülés fér el hátul, mindkettőnek jut Isofix, és az első ülésen kikapcsolható a légzsák.
Volkswagen Golf VI 2008-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Golf sem tűnik ki a tömegből, hátul csak két gyerekülés fér el. A konszern autóira jellemző módon itt is kikapcsolható a légzsák, van két pár Isofix rögzítő is. A hátsó ülések támláján megtalálható a top tether heveder akasztója is.
Skoda Octavia 2009-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
Hasonló a helyzet, mint a Passatnál, vagyis szabályosan már nem fért be három ülés. Hátul egy-egy pár Isofix szemet kapunk, amelyeket igényesen, cipzárral takarhatunk, ha nincs rá szükség, de hátsó ülés hátlapján a top tether akasztója is megtalálható. Az anyósülésen kikapcsolható légzsáknak köszönhetően gond nélkül szállíthatjuk ott is a babahordozót.
Nissan Qashqai 2007-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Nissan becsapós volt, hiszen ott volt az ülésen a kis fül, amely az Isofixet jelöli, ám akárhogy kerestük, a fém szem hiányzott. A többi modellel ellentétben itt nem az ülőlap és a háttámla között van a szem, hanem a lent, az ülőlap és az oldalpárna között, viszont minden autóban van top tether akasztó a támlákban. A hagyományos ülésekkel próbálkoztunk, amiből kettő fért el hátul, előre pedig mehetett a babahordozó harmadiknak, mert kikapcsolható a légzsák.
Volkswagen Polo 2009-, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Két gyerekülés fér el hátul, melyeket akár két pár Isofixszel is rögzíthetünk, sőt, top tether kampó is van a háttámlában. Ellentétben a konszerntől kipróbált többi autóval, a Polónak nem kikapcsolható a légzsákja, nem vihetünk elöl babahordozót.
Toyota Prius 2009-, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Prius sem okozott komolyabb meglepetést, hátul két gyerekülést rögzíthetünk, igény szerint két pár Isofix-szemmel, és három top tether akasztóval. Amellett, hogy a légzsák kikapcsolható, a kesztyűtartó felett egy jól látható visszajelző is tájékoztat az állapotáról.
BMW 330d 2005-2013, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Szintén népszerű típus, ám csak két gyerekülést vihetünk benne. Két pár Isofix-szemet kapunk, igényesen, műanyagfedéllel elrejtve, valamint két - egyes modelleknél három - top tether foglalatot. A konkrét autóban nem kikapcsolható a légzsák, ám lehetett kapcsolót rendelni a típushoz, olyankor kerül a jobb első ülésre is Isofix-csatlakozó.
Volkswagen Cross Touran 2006-2010, hétszemélyes, négy gyerekülés fér bele
Nem maradhatott ki a Volkswagen kisebb, elérhetőbb egyterűje sem. Itt is kapunk három ülésre két pár Isofix-rögzítőt, és ebben oldották meg a legjobban a szemek hozzáférhetőségét: az ülőlapon tépőzárral rögzülő párna takarja el, amit ha kiveszünk, erőlködés nélkül csattinthatjuk a kampóra az ülést. Három ekkora gyerekülés persze sok a Tourannak, de úgy gondolom, ha csak az egyik is kisebb lenne, beférnének. A légzsák itt is kikapcsolható, a top tether rögzítőhevedernek is van akasztója.