Magyar-román rekord az autólopásban
Körülbelül egymilliárd forint értékben loptak autót különböző európai autókölcsönzőkből azok a magyar és román autómaffiózók, akik pontosan tudták, milyen könnyű nálunk eltüntetni egy német prémiumautót. A fogásban újszerű Mercedesek, BMW-k tucatjai szerepelnek, egy részüket a magyar tulajdonostól vették el, a többiért hamarosan megy a tréler.
Érdemes volna alaposan átgondolni az európai autónyilvántartás rendszerét, miután ismét kiderült, nagyon könnyen áramlanak a lopott kocsik nyugatról keletre, majd hamis identitással a naiv vásárlókhoz. Összesen mintegy száz ember ellen folyik ügyészségi eljárás és 27 ezer oldalnyi anyag gyűlt össze az évtized legérdekesebb magyar autólopás-sorozatában. A nyomozást december 19-én zártak le a magyar és más Európai uniós országok rendőrei, de még mindig van olyan lopott autó a magyar piacon, amit nem foglaltak le.
A magyar és román tolvajok módszere egyszerű volt: a megszokott utcai zártöréses helyett, szegények és hajléktalanok segítségével autókat kölcsönöztek Ausztriában, és más nyugat-európai országokban, majd az autókat Magyarországra vezették, és később bejelentették az itteni rendőrségen a lopást. A módszer olyan olajozottan működött, hogy 2012 és 2014 közt senkinek nem tűnt fel, hogy a kölcsönszerződésben szereplő illetőnek nincs rendszeres jövedelme, bankszámláját a kölcsönzés előtt nyitotta és mobiltelefonszáma is új, sőt, sokszor nincs bejelentett lakcíme.
Végül egy bizonyos B. József akadt fenn a rostán, akit többször is kihallgattak a szolnoki rendőrök, míg feladta a megbízóit. József 450 ezer forintot kapott az autómaffiától a munkájáért, társainak sokszor hamis személyit is gyártottak, mielőtt a kölcsönzőhöz utaztatták őket. Józsefet és önkéntes társait tolmács és segítő is támogatta, neki csak az arcát kellett adnia az egészhez.
A lopott autók legalizálását az ikresítés néven ismert módszerrel oldották meg, vagyis minden ellopott autóhoz kerestek egy típusában, színében és felszereltségében hasonló, nem körözött példányt. Ennek vázszámával itthon forgalomba lehetett helyezni a lopott kocsikat. Rendőrségi informátorom szerint minden autóhoz gyártottak új elektronikus indítókártyát, de a hagyományos slusszkulcsot, amelyet a modern kocsik indítókártyájában helyeznek el a gyártók, rendszerint nem másolták le, így aki mostanában vásárolt használt német prémiumautót külföldről, jól teszi, ha kihúzza a rejtett kulcsot a kártyából és ha az egy közönséges nyers kulcs, kezdhet búcsúzkodni a kocsijától.
A kölcsönzős autókban sokszor műholdas nyomkövető rendszer is van, de ezt is ki tudták cselezni a tolvajok, például úgy, hogy lementek a kocsival egy mélygarázsba és ott hatástalanították a nyomkövetőt. Majd amikor a kölcsönző telefonált, hogy eltűnt a kocsi a térképről, jelezték, hogy rossz a vétel ott, ahol parkolnak.
A Jász-Nagykun-Szolnok megyei rendőrség nyomozója, Hoffer Róbert német, osztrák és más uniós országok nyomozóival és ügyészségeivel közösen, két évig folytatta a nyomozást, amikor kiderült, B. József és öt megbízójának esete nem egyedi. Valójában összesen száz bűnöző lopja, tünteti el, jelenti be, majd legalizálja a fenti módszerekkel a kölcsönzők autóit, amelyek általában új, vagy nagyon keveset futott német prémiummodellek. Az összesen 96, azonos módszerekkel ellopott autó közt volt Mercedes C Coupé, 5-ös BMW, Volkswagen Passat és Nissan Juke is, értékük egyenként akár 12 millió forint is lehet.
Az Európai Unió piaci szabályai szerint komoly hatósági vizsgálat nélkül is forgalomba lehet helyezni egy kintről behozott használt autót, ha a tulajdonos be tudja mutatni az eredeti forgalmi engedélyt és az adásvételi szerződést. Nem mindig derül ki, ha a papírok hamisak, mert a hamisítványok egyre jobb minőségűek. Ha a kocsinak kint még legalább egy évig érvényes műszaki vizsgája van, újraműszakiztatni sem kell és a milliárdos csalással gyanúsított autómaffia pontosan ezt a lehetőséget használta ki.
Nemcsak az országok közlekedési hatóságai, de az autógyártók is védekeznek az ellen, hogy a lopott autókat újra forgalomba lehessen helyezni. A szokásos alvázszámon kívül, néha több tucat különböző helyen rejtik el az autók azonosítóit, ezért ha használt autót veszünk, nem árt erről előre tájékozódni még akkor is, ha a kiválasztott kocsinak látszólag rendben vannak a papírjai vagy már magyar rendszámot is kapott. A mostani esetben eddig 42 autót foglaltak le a rendőrök, de arra a kérdésre, hogy ki fogja kártalanítani a jóhiszemű magyar vásárlókat, senki nem tudott válaszolni a szolnoki sajtótájékoztatón.