Mobiltelefonnal az óratekerés ellen
Néhány hete harcot indítottunk az autók kilométer-számlálójával kapcsolatos csalások ellen, mert tarthatatlanná vált a helyzet a használtautó-piacon. Lassan végéhez ér egy teljesen új autós adatlekérdező alkalmazás fejlesztése is, amelyet ezúttal egy Android operációs rendszert futtató telefonon próbáltam ki.
Egy budapesti okmányirodában töltöttem a múlt keddemet, hogy végre nekem is legyen némi közöm az elektronikus közigazgatás működő vívmányához, az ügyfélkapuhoz. Az évek óta létező állami szolgáltatást mindenki használhatja weben vagy okostelefonon. A személyes regisztráció gyors volt, az Ügyfélkapu.hu-n elérhető szolgáltatások egy része. Bizonyos okmányok igénylése ingyenes, másokért pénzt kérnek, és előbb-utóbb biztosan szükségem lesz rá, ha lejár valamelyik személyi iratom. A legújabb, 2016. március 7-től elérhető mobilos alkalmazásban, az Autoszkópban indított adatlekérdezések alkalmanként 600-1200 forintba kerülnek, ez is egy ügyfélkapus szolgáltatás, én most ezért regisztráltam.
Tavaly óta néhány kattintással ellenőrizhető a magyar rendszámos gépjárművek (autók, motorok és haszonjárművek) műszaki vizsgán és átíratások alkalmával az utóbbi négy-öt évben rögzített kilométerszámláló-állása. Az autók piaci értékét jelentősen befolyásoló adatokat eddig csak a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, a KEKKH oldalán működő Gépjármű-adatlekérdező szolgáltatással lehetett elérni a weben, de idén ez megváltozik, mert itt az Autoszkóp, amelyet egy állami cég, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. készített el.
Az új applikáció fejlesztéséről évek óta tudtunk, mert közünk volt hozzá. Ha telefonunkra telepítjük, az Android és iOS mobil operációs rendszereken működő programban a KEKKH és a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatbázisában szereplő kilométeróra-állásokat ellenőrizhetjük, így hamar kiderül, ha egy nekünk tetsző használt autót az óraállás változtatásával fiatalítottak meg.
Az Autoszkóppal megtudhatjuk az autó színével és a nyilvántartási állapotával kapcsolatos legfontosabb dolgokat vagyis is, hogy például nem körözik-e vagy nem vonták-e ki a forgalomból. A programindítás után egyszerűen meg kell adnunk a kiválasztott jármű rendszámát, majd a rendszer átirányít az OTP Bank oldalára, ahol kártyaadataink megadásával 625 forintot kifizetése után visszajutunk az appba, és már látjuk is a lekérdezés eredményét. Ha tovább olvasgatnánk, egyetlen gombnyomással a Totalcar Népítéleteihez juthatunk, így a lakosság elbeszélései adhatnak támpontokat az autóválasztáshoz. Ez utóbbi lehetőség természetesen ingyenes.
Tudom, mit gondolnak most, én sem értem, hogy az állami adatbázis lekérdezése miért kerül pénzbe, ha Szlovákiában ugyanilyen gyorsan és egyszerűen adja ki a hivatal a kocsik adatait úgy, hogy ott még a korábbi műszaki vizsgákon lőtt fényképek is feljönnek. Ez egyelőre nem fog változni, nincs mit tenni. Az Autoszkóp nemcsak az állami nyilvántartásra lát rá, hanem az Eurotax, nemzetközi gépjármű-értékelő rendszerrel is összekötötték. Ez a rendszer minden, az utóbbi évtizedekben gyártott autótípust pontosan ismer, sőt listázza a modellváltozatokat, felszereltségi szinteket és az autók újkori árát is.
Az Autoszkópban 1200 forintért gyors Eurotax-árfelmérést indíthatunk, ha megadjuk az autó márkáját, a pontos modellt, az évjáratot, illetve a futott kilométerszámot, és persze azt, hogy milyen motorral szerelték. Az így kapott értékelés egyszerűsített, általában alapfelszereltségű kocsira vonatkozik, ezért nem szabad nagyon meglepődni, ha a rendszer következetesen 10-20 százalékkal alacsonyabb árat dob ki, mint amennyiért manapság az adott autót megvehetjük. Egy ilyen irányadó árkalkuláció mégis jól jöhet, mielőtt megvetetnek velünk egy nagyon megkímélt, de valójában félmillió kilométeren is túlkergetett Audi A6-ot. Az értékelésről részletes, nyomtatható, olvasgatható összefoglalót kapunk, pdf-ben. Ezt utólag is bármikor olvashatjuk, vagy továbbküldhetjük magunknak e-mailen.
Amikor az Autoszkópot először kipróbáltam, még nem volt tökéletes. Nem talált oda minden modellgeneráció esetén a megfelelő népítéletekhez, az Eurotax sem mindig ismerte az egy adott modellhez egykor kínált összes motorváltozatot.
Amikor viszont telitalálatom volt, megtudtam, hogy múlt pénteken eladásra kínáltak egy kilencvenes évek elején gyártott, régi magyar rendszámos 5-ös BMW-t. A KEKKH adatai szerint még két éve is csak 123 ezer kilométer volt benne, és most is kevesebb mint 130 ezer kilométernél tart a számlálója. Ez jó jel, az autó a képek alapján eléggé egyben volt. Lehet, hogy léteznek még csodák a magyar autópiacon? Nem tudom, néhány keresést és pár ezer forintot viszont biztosan rászánnék egy-két lekérdezésre, ha most vennék használt autót. Az applikációt ma szabadon elérhetővé tették a Google Play áruházban és az iTunes-on. Töltsék le, használják és legyenek óvatosak az autóvásárláskor.