A kilométeróra-csalás új csúcsa
Az egyik budapesti kereskedésben hatból öt használt autót visszatekert kilométer-számlálóval hirdetnek. Amikor telefonon érdeklődtem a hirdetésekben feltüntetett adatokról, nem adtak egyértelmű választ, és a hirdetések szövegében ott a csodálatos mentőmondat: a tévedés és a változás jogát fenntartják. Érdemes komolyan venni a nepperszlogent.
Kérdés: Önök lekérdezik a beszámított autók óraállását az eladás előtt? Válasz: Nem. - vágja rá a budapesti Üllői úton működő Briston Car használtautó-kereskedés alkalmazottja a telefonban nekem, a naiv érdeklődőnek. A kereskedés hirdetései közül múlt pénteken találomra kiválasztott hat autóból ötnek hamis a kilométeróra-állása.
A kereskedést ez látszólag nem nagyon izgatja, ők mindent megtettek: minden hirdetés szövegében fenntartják a tévedés és a változás jogát. Ilyen jog valójában nem létezik, a hirdető igenis felelős a hirdetés tartalmáért. Akárhol is veszünk autót, mentsük le a teljes hirdetést (screenshot, hirdetésazonosítóval, képekkel, a cég elérhetőségeivel), mert így máris lesz valami a kezünkben. Sajnos mégis az a helyzet, hogy ha egy átvert autóvásárló pereskedni akar, az először neki lesz nagyon drága és csak évek múlva annak, aki becsapta.
Egy olvasónk hívta fel a figyelmemet a tipikus budapesti telepre, miután megtalálta ismerőse korábbi autóját, egy tizenhárom éves Volkswagen Passatot, amelyet alaposan megfiatalítva adnának most el. A VW sokáig budapesti taxi volt, vagyis nem tipikus, frissen behozott, ki tudja milyen előéletű példány.
A taxikat a négy évnél idősebb magánautóknál megszokott kettő helyett egy évente kell műszaki vizsgára vinni. Így, ha a hirdetés fotóin szereplő rendszám alapján lekérdezzük a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának nyilvántartásából a vizsgákon rögzített óraállásokat, kiderül, hogy a Volkswagennel évi 50 ezer kilométert tettek meg, és minden ősszel újravizsgáztatták. A taxizást 394 ezer kilométerrel fejezte be, majd eladták. Színe, a taxifólia eltávolítása után a gyári, sötétkék, de a hirdetés szerint csak 240 ezer kilométer van benne. Pedig egy fenét.
Ez éppen 17 ezerrel kevesebb, mint 2012-ben, és 154 ezer kilométerrel kevesebb, mint jelenleg. Ez az autó nem ér 690 ezer forintot, amennyiért kínálják, viszont a reális piaci értékét lehetetlen meghatározni, mert az ennyit futott, kis benzinmotoros Passatoknak itthon nincs piaca. Három hasonlóan sokat futott benzines Passatot találtam a Használtautó.hu-n, a többi persze ott lehet a tömegben, tekert órával. Remélem, aki megnézni az öreg taxit, legalább gyanút fog, amikor megpillantja az üszkösre kopott vezetőülést és környékét.
Ugyanebben a kereskedésben még legalább húsz autót kínálnak, köztük további Passatokat is. A ex-taxi után nézzünk egy igazi slágermodellt, az utóbbi évek használtimport-toplistájának második helyezettjét, egy 1,9-es PD TDI-t. A rettegett közös nyomócsöves (common rail) turbódízelek előtti, adagolófúvókás motorgeneráció nagyon népszerű itthon. Ezt a példányt most 186 ezer kilométerrel adnák el, és mivel az autó a hirdetés szerint 2005 áprilisi, nem kevesebbet akarnak elhitetni a hirdetésében, minthogy az utóbbi tizenegy évben átlagosan évi 16909 kilométert gurultak vele.
Egy erős, és tágas dízelautóval. Na ne vicceljünk már. Néhány kattintás a központi nyilvántartással összekötött Autoszkóp mobiltelefonos alkalmazásban, 625 forint a bankkártyámról és máris kiderül, hogy ismét tévedés és változás történt. A Passatban valójában 444 ezer 826 kilométer volt februárban, majd márciusban már csak 186 ezer.
Az alacsony óraállás miatt 1,5 millióra tartják, és ha nem tekerték volna vissza az óráját, talán el is menne 690 ezerért, amennyit viszont az előző benzinesért kérnek a tekerés után. A reális ár duplájáért vakítják tehát a vevőt egy sokat futott turbódízel autóval, amelyre talán el lehet és kell költeni újabb félmilliót a vásárlás után, hogy tovább lehessen használni, és ne csak csalós műszaki vizsgán menjen át.
Briston Car 1
A budapesti cég alkalmazottai kicsit zavarba jöttek, amikor felhívtam a figyelmüket a dízel-Passat hamis óraállására. Két emberrel is beszélgettem telefonon, és ahogy a felvételen hallani fogják, mindketten azt állították, hogy nem tudtak az óratekerésről, mert beszámított autóról van szó. Az egyikük állítása szerint egy hete, a másikuk szerint viszont egy hónapja vásárolta a cég. Nem mindegy. Az óraállásokat egyébként nemcsak a műszakin rögzítik az állami rendszerbe, hanem az okmányirodában is, az adásvételi szerződésben szereplő adat alapján. Az utolsó rögzített állás az óratekerés utáni, márciusból.
Briston Car 2
Amikor a beszélgetés során, sok hümmögést, illetve néhány hatásszünetet követően átverekedtük magunkat a valódi értéke háromszorosáért kínált Passat ügyén, megkérdeztem, volna-e valami más, ebben az árban a kereskedés kínálatában. Volt: egy másik Passat. Ez már a fiatalabb, B6 jelzésű generációból származik, amelyet 2005-ben tesztelt a Totalcar az akkor még új, kétezer köbcentis, szintén adagolófúvókás (Pumpe düse) motorral.
Ezt a motort akkoriban a VW-konszern majdnem minden típusába beszerelték a Golftól, a Passaton át a Sharanig. Csak 2014. decemberében tudtuk meg, hogy a kétliteres PD TDI már messze nem olyan kiváló és tartós konstrukció. Olajszivattyúja öli meg, az alkatrész sokszög hajtótengelye 150 ezer kilométer alatt lekerekedik, majd megszűnik a kenés és besül a motor.
Briston Car 3
Ezután általában olyan drága javításokra van szükség, hogy érdemesebb keresni egy bontott, de még jó motort. Csakhogy a bontott példányokról nem lehet megmondani, hogy milyen állapotban van az olajpumpa tengelye, vagy maga a blokk. Az üllői úti kereskedésben kínált B6-os Passatban tavaly augusztusig gyűltek a kilométerek. A csúcs 307 ezer volt, innen ugrott vissza 219 ezerre. Most ennyivel hirdetik.
Ilyen Passatokat ma akár 1500 euróért is kaphatunk, ha már összedőlt a motor, ha szeretjük a hosszan tartó kínszenvedést. A Bristonnál 1 millió 550 ezer forintért hirdetett autóhoz nem csak cseremotort lehet (és vélhetően kell) majd vásárolni, hiszen teljesen bizonytalan, hogy ha az óraállás ilyen lazán megváltozott, akkor mennyire figyeltek az autó állapotára.
Megpróbáltam egyszerű következtetést levonni abból, ahogyan a cég kínálatából véletlenszerűen kiválasztott és ellenőrzött autókat megfiatalították. Megakadtam, mert találtam egy 2009-es Seat Leont, ugyanezzel a PD TDI motorral. A hirdetés szövegében szerepel az is, hogy az autót újként itthon helyezték forgalomba. Akár az összes korábbi tulajdonost meg lehetne találni, és egy ideig biztosan márkaszervizbe hordták.
Ezeknek az információkban amúgy akkor volna nagyobb jelentősége, ha a vevőjelölt a vázszám alapján lekérdezhetné a szervizben az autó történetét. Erre hivatalosan nincs lehetőség, mert tiltja az adatvédelmi törvény és a Porsche Hungária belső szabályzata. A Seat legutóbb rögzített kilométeróra-állása 180 ezer, két hónappal ezelőttről, és most kicsit több mint 200-zal hirdetik. Lehet, hogy itt nincs csalás? Óriási!
Az üllői úti kereskedés egyébként egy 2007 decemberi Audi A4-et is árusít, gondolom kitalálták, annak is szebb számok szerepelnek a műszerfalán, mint amennyit az autó új kora óta megtett. A tavalyi 316 ezer kilométer aligha tetszett volna a vevőknek, de a mostani 210 ezerre biztosan jönnek majd a hívások. Ez az Audi is tíz év körüli, ez is turbódízel és ez is német prémiumtermék. Valaki ki fogja fizetni érte a 2,1 milliót és majdnem biztos vagyok benne, hogy előtte nem kérdezi le 625 forintért az óraállást.
A cikk eredeti címe valami olyasmi volt, hogy öt autóból négy tekert, mert eleinte úgy gondoltam, megállok itt a lekérdezésben. Végül nem tudtam ellenállni, mert a Seaton kívül szerettem volna találni még egy, itthon elsősorban kilométeróra-csalással kínált autótípust a Briston Carnál, amelyet nem tekertek vissza. Visszafelé sült el az ötlet, így bukkantam rá a mai összeállítás rekorderére, egy 2005 decemberi Toyota Avensis 2,0 D-4D-re. Ez az autó már egy nagyjából mai technikai színvonalú, közös nyomócsöves turbódízel motort hord az orrában. A Unixnál 302 ezer forint hozzá a legolcsóbb kettős tömegű lendkerék, és körülbelül 100 ezer a legolcsóbb kuplungkészlet.
A szerelő elkéri még a beszerelés árát is, tehát ha a 215 ezer kilométerrel kínált autót választjuk, jó ha félreteszünk közel félmilliót ezekre. Miért? Mert az állami autónyilvántartás szerint tavaly 486 ezer kilométer volt benne.
Átkozottul szerencsésnek érezheti magát a majdani vevő, ha tényleg csak kuplungra és a lendkerékre kell költenie a vásárlás utáni évben. Egy ilyen dízelmotornak körülbelül félmillió kilométernél már a befecskendezőfúvókáival is lehet gondunk. Ezekből a felújítottért kérnek 127 ezret a Unixnál, és a motorba négy darab kell. A többi kopó-fogyót mindenki adogassa össze, legfeljebb néhány dologról kiderül, hogy éppen most cserélték, hogy a vevőnek már ne legyen rá panasza.
Elképzelhető, hogy a kereskedésben semmit nem tudnak arról, hogy ilyen sok tekert kilométerórás kocsi áll az udvarukon, hiszen maguk mondták a telefonban, hogy nem kérdezik le az óraállást. Önök legyenek okosabbak, mint az üllői úti nepperek és tájékozódjanak a vásárlás előtt, mert arrafelé a tévedés és a változás joga jóval több, mint üres szófordulat. Az Üllői úti használtautó-kereskedés esete tipikusnak tűnik, történetük rengeteg hirdetéssel és hirdetővel újrajátszható, ezért az óratekerés elleni harcot folytatjuk.