A parkoló mögé inkább ne menjen, teleszarták a kutyák és az emberek, meg sok ott a szemét – figyelmeztet egy buszsofőr, amikor a BKK honlapján ígért bővítés helyszínére mutatok. Munkálatoknak semmi nyoma, pedig a minden irányba megdőlt kerítés mögötti, fákkal benőtt épület-torzó több száz ingázó régi reménysége. P+R parkolóhelyből évek óta nincs elég, de a zsúfoltsághoz többé-kevésbé alkalmazkodtak az autósok. A nemrég megindult bírságcunami kavarta meg a viszonylagos idillt, amitől parkolóhely is csak kevesebb lett.
Már három hete, hogy Mária leparkolta autóját az Örs Vezér téren, a Kerepesi út és a Fehér út hajlatában található kis P+R parkolóban. Az elmúlt nyolc évben általában így tett a munkanapjain, az sem volt számára idegen, hogy egy belső parkolóág végére, egy kis füves placcot körbefogó padka mellé álljon. Mivel a kijelölt parkolóhelyekből kora reggel már egy sem volt szabad, hátra hagyta az autót, elég helyet hagyva másoknak a ki- és beálláshoz – ahogy a sok év alatt kifejlődött helyi szokásrend elvárja. Mária ezután elsétált a közeli metróállomásra, és elment a munkahelyére.
A helyszín Pest keleti szélének utolsó nagy csomópontja. Vagy éppen az első, ha az elővárosokból, különösen a 3-as főútról érkező ingázókat vesszük. Innen indul a belváros felé az M2-es metró, több mint húsz buszjárat szerte a városba, de keresztezi itt egymást a HÉV és a villamos is. Nincs ennél alkalmasabb hely az észak-keleti agglomerációból autóval érkezők megakasztására, akik közül sokakat át lehet csábítani tömegközlekedésre egy ingyenes vagy olcsó parkolóhellyel. Erre a logikára épül bármely P+R-parkoló a világban, hiszen nincs olyan nagyváros, amely szeretné, ha a szükségesnél több autós terhelné.
Az Örs Vezér téri P+R forgalomtervezési szempontból tökéletes helyen van. Még a parkoló túlsó feléről is egy perc séta a buszvégállomás, három-négy perc alatt lehet átülni az autóból a metróra. Egy nagy baja a parkolónak: kicsi. Külső szemlélő számára ráadásul folyamatos káosz itt az élet. Bizonytalan autósok forgolódnak odabent, a bejáratnál ötpercenként megáll valaki, hogy aztán fejcsóválva visszatolasson a BKK szerint 97 férőhelyes P+R-ből – messziről látszik, hogy a környék egyetlen ingyenes parkolója nem a rend központja. Odabent sétálva aztán végképp ledobja a közepes, vagy annál erősebb parkolási kultúrához szokott ember agya a szíjat. Autók mindenütt, a parkolóágak között, a peremein, és bárhol, ahol az eredetileg szellősre tervezett placcon kiadja a négyzetméter. Végeredményben 25-30-cal több autó áll itt, mint ahány kijelölt parkoló van, de ez minden erre járó autós szerint jól van így. Azt mondják, törékeny rendszer, de évek óta működik, mert elég tágas a tér, és az autósok többsége figyelmes.
Talán már kitalálták, a parkoló sajátos rendjét nemrég megpiszkálták. Bár területileg Kőbánya volna illetékes, a parkolót a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) felügyeli, az ő közterület felügyelői kezdték teleszórni a szélvédőket 10 ezer forintos bírságokkal. Mindenkinek jut a parkoló területén belül, aki nem egy kijelölt parkolóhelyen áll. A történet olvasata ezen a ponton elég megosztó, de az alapprobléma gyökerének ismeretében talán könnyebb megérteni, miért fajultak működő anarchiáig a helyi parkolási szokások.
Úgy három évet kell visszamenni az időben, a Fehér út túloldalán lévő Gyakorló utca panelházaihoz, ahol 2013 előtt rendszeres volt a konfliktus az ott élők és az ingázók között. A környéken már akkor is alig volt ingyenes parkoló, de akik nem fértek be a kis P+R-be, még a fű mellé se, a lakóépületek között kerestek helyet autójuknak. Kőbánya akkor a kisebbik rosszat választva a helyi lakosok problémáját tartotta fontosabbnak, és ahogy volt, fizetőssé tette a Gyakorló utca környékét. Az autóval ingázóknak így nem sok lehetőségük maradt. Vagy keresgéltek a belsőbb területeken, a csomóponttól távolabb ingyenes parkolót, vagy egyszerűen bementek autóval a munkahelyükre. Reménységnek akkor már egy ideje ott volt a belebegtetett ígéret a BKK-tól, hogy kibővítik az Örs Vezér téri parkolót.
A BKK honlapjának idei bejegyzése szerint az utóbbi években nagy lendületet kaptak a P+R parkolókkal kapcsolatos fejlesztések. A fővárosban már bő ötezer ilyen tömegközlekedéshez hangolt parkolóhely található, és több építése van tervben. Épp a Fehér úttól egy metrómegállónyira, kicsit több mint egy kilométerre nyitott ki nemrég a Pillangó utcai 121 férőhelyes P+R. Kamerával őrzött, beléptetőrendszeres, ahol reggel hat és este tíz óra között egy vonaljegy áráért (350 forint) lehet otthagyni az autót. Ugyanitt írják, hogy hasonlót tudna az Örs Vezér téri P+R is, amelyet a déli irányú kibővítéssel 256 helyesre építenének. A BKK honlapja szerint idén már tényleg, de hogy ezt a határidőt sikerül-e már teljesíteni, és ha igen, mikor, arról egyelőre hiába kérdeztük a BKK-t, nem érkezett tőlük válasz. A területen pedig semmi látszatja, hogy közel lenne a bővítés.
A harminc kilométerről minden nap ingázó Mária is egyike azoknak, akik megtanultak együtt élni a parkolóval. Volt már kellemetlensége, amikor ő állt a kijelölt helyen, és úgy eléparkoltak, hogy nem fért ki. Akkor valahogy hiába hívott rendőrt, a kiérkező járőrök kiállni még segítettek neki, de bírságolni nem akartak. Ő is azt mondja, mint errefelé mindenki, hogy a látszólagos káosz ellenére az ilyen esetek nagyon ritkák. Az már inkább zavarja, hogy a helyiek, akik sokadik autójuknak már nem tudtak ingyenes parkolókártyát igényelni a paneleknél, éjjel-nappal itt pihentetik a járművüket. Többek között ezért is érzi igazságtalannak a 10 ezer forintos bírságot, amit annál a három héttel korábbi parkolásnál talált, amikor munka után visszament az autójához. A környéken rendszeresen megforduló gyalogosok, buszsofőrök és autósok is azt mondják, nagyjából akkor lett mindennapos látvány itt a korábban sosem látott bírságoló közteres.
A FÖRI szerint az ő gyakorlatuk a lakossági bejelentésekre épül. Ha egy-egy helyről többet kapnak, akkor azt a területet sűrűbben ellenőrzik. Az autósok szerint viszont elég nehezen hihető, hogy egy évek óta közismerten problémás parkoló kapcsán ilyen hirtelen ébred fel a felügyelet. Tudatos behajtásról beszélnek, amit egyrészt arra alapoznak, hogy semmiféle értesítőt nem kaptak annak kapcsán, hogy változik a korábbi gyakorlat, másrészt semmilyen új kiegészítő tábla nem került ki a területen belüli szabályos parkolásról. KRESZ-szakértők szerint ráadásul ilyen tábla nélkül elég nehéz egyértelműen kimondani, hogy bírságolhatóak a kijelölt helyen túl álló autósok a P+R-ben. A KRESZ kapcsolódó pontja szerint így tilos várakozni ahol a jármű szabályosan várakozó másik jármű megközelítését vagy elindulását akadályozhatja, de ez a büntetett autók többségénél egyáltalán nem áll fent.
A FÖRI-től nem kaptunk pontos számokat, így kénytelenek vagyunk a parkolónál elhangzottak és a látottak alapján számolni. Aszerint most, amíg nem kopott ki a parkolóban a korábbi gyakorlat, pusztán ebben a P+R-ben napi 300-500 ezer forintos bírságot szór ki az igazgatóság.
Bár mennek a napok, Mária még nem fizette be a bírságot. Azt mondja, elvei ellen volna, már csak azért is, mert senkit sem akadályozott a parkolóban. A P+R mögött eközben a parlagfű felkészül a júliusi virágzásra.