Nagyobb a kerék? Leveszik a rendszámod

2016.10.28. 06:11

Már több mint tizenkétezer tagja van annak a Facebook-csoportnak, amelyben a kisebb-nagyobb átalakítások miatt kiszórt bírságok és a rendszámlevétel ellen tiltakoznak az érintettek. Eközben egy ajkai olvasónknak, csak több hónapig tartó küzdelem árán sikerült legalizálnia egy Volkswagen Golf teljes futómű-átalakítását. A nagy magyar tuningvitában mindenkinek igaza van, ezért egyre hevesebbek az indulatok.

IMG 5066

Miért baj, ha az ember az eredetinél nagyobb méretű felniket és gumikat szerel az autójára? Miért fáj a rendőröknek az erősebb fék és az ültetőrugó vagy a sportfutómű? Ezekre a kérdésekre minden érintettnek nagyon határozott válaszai vannak, amelyek természetesen ellentmondanak egymásnak, így egyre több az indulat, kevés a megoldott eset és sokan egyszerű pénzbehajtásról beszélnek az átalakított autókat kiszűrő közúti ellenőrzések kapcsán.

A tizenkétezer tagú Elég a tuning autók zaklatásából Facebook-csoport vezetője szerint néhány átalakítás sokkal biztonságosabbá teheti az autót, hiszen ezekkel rövidebb úton áll meg és stabilabban viselkedik a kanyarban. Nem érti, miért ne tehetné bárki szabadon biztonságosabbá vagy egyedivé az autóját.

A csoportba naponta öt-hat előtte-utána fotót töltenek fel a spórolt pénzből átfaragott Astrákról, Golfokról, vagy éppen Swiftről, és egy ideje arról is többen posztolnak, ha levette a rendszámot és bevonta a forgalmit a rendőr. A közönség ilyenkor felháborodik, majd az egész kezdődik elölről.

A másik lövészárokban kormányhivatalnokok és rendőrök ülnek. Ők a nyolcvanas évek végén, illetve a kilencvenes évek elején hatályba léptetett, bár azóta többször módosított, telefonkönyv hosszúságú jogszabályokat, például az 5/1990. (IV.12) Köhém rendeletet tekintik kottának. Az autók főbb műszaki jellemzőit, így a fékeket és a futóművet érintő bármilyen átalakítás engedélyköteles, ráadásul nem elég beépíteni a boltban vásárolt ültetőrugókat, vagy felcsavarozni egy vagányabb kerékgarnitúrát, utána külön műszaki vizsgán is bizonyítani kell, hogy az autó főbb tulajdonságai nem romlottak. A vizsgáztatók egyébként nem tudnak mindent ellenőrizni, hiszen a módszerek elavultak, hogy mást ne mondjunk, motorteljesítményt sem mérnek és bizonyos alkatrészek eredetiségét is képtelenség megállapítani. 

Elvileg mindenféle tuningra van lehetőség, tehát, ahogy a tavaly novemberi cikkemben is írtam, mehet az 1,3-as Golfba az 1.8 GTI motor, de ezt is engedélyeztetni kell és előírják, hogy a motoron kívül a GTI verzióhoz tartozó egyéb alkatrészeket, így a teljes futóművet és fékrendszert is be kell építeni a fapados Golfba, és az átalakítást csak legális autószervizben végeztethetjük el.

Nem feltétel a márkaszerviz, ne higgyünk annak, aki ezt állítja. Több ezer alkalmas kis és nagy műhely közül válogathatunk az országban, tehát ez nem túl komoly akadály. Ha típus- és márkaidegen motort szeretnénk az autónkba, kanyargósabb útra lépünk, mert a szakszerű beépítés előtt meg kell terveztetnünk és be kell vizsgáltatnunk az új összeállítást, hogy a vizsgán elhiggyék, nem fogunk megölni egy óvodáscsoportot a V8-as Wartburgunkkal.

A többség agyában már az engedély szó puszta említésétől is leolvadnak a biztosítékok, pedig aki nem kér és kap engedélyt a tuningra, komoly kockázatot vállal. Bár tényleg elképzelhető, hogy a Golf fékútja rövidebb lesz a Subaru Impreza WRX STI fékjeivel, ám ha kiszúrja a rendőr, vagy a rendőrökkel közösen ellenőrizgető közlekedési műszaki ellenőr, azonnal ugrik a rendszám, ha nem virít a forgalmiban, hogy engedélyeztettük a fékátépítést. Rendszámbevonás után jöhet a rendkívüli hatósági műszaki vizsga, ahová visszaalakítva várják az autót, így nem segíthet Magánvizsgáztató Józsi sem, ezért ha előzőleg ott ment át valahogy a már tuningolt autó, csapdába kerülünk.

Mit akarunk végül is? Ez a kérdés kavargott bennem a tuningautós hadszíntér közepén. A Facebook-csoport vezetője szerint sokan eleve számolnak a lebukással, amikor az 1,6-os motor helyett háromliteres hathengerest akasztanak a motortérbe. Ők addig autóznak, amíg meg nem dőlnek valahol, és utána nem sírják tele az internetet, velük tehát nincs dolgunk. Kéne viszont egy jól átjárható ösvény azoknak, akik tisztán játszanának. Van ilyen? Most kiderül. 

Tavasszal hosszú cikksorozatban foglalkoztunk a legális tuning magyarországi lehetőségeivel és korlátaival. A Totalcar Street Legal megmozdította olvasónkat, Sándort is, akinek fia sportfutóművet, illetve 18 colos kerekeket álmodott egy Olaszországból hozott Volkswagen Golf IV-re. Sándorban fel sem merült, hogy a gyereket a csalás felé terelgesse, bár arra sem számított, hogy kőkemény hónapok várnak rá.

Eleinte e-mailben érdeklődött a veszprémi kormányhivatal közlekedési felügyelőségénél az engedélyes átalakításról, ami így utólag amatőr hibának tűnik. Mázsás sziklatömböket gördítettek elé, mert azt írták, hogy szüksége lesz a beépítésre szánt alkatrészek mérnöki tervdokumentációjára, a Volkswagen importőrének jóváhagyására, illetve arra, hogy az összes alkatrészen magyarországi, hatósági jóváhagyási (H) jel legyen. 

Sándor következő levelében emlékeztette a veszprémieket, hogy nem maga gyártja az alkatrészeket, hanem a KW nevű német tuningcég. A négy lengéscsillapítót, négy ültetőrugót és a lengőkar-szettet a német közlekedési hatóság (KBA), a német TÜV minősítőintézet szakvéleménye alapján kifejezetten a Golf IV-hez már engedélyezte, ezért felesleges a magyar engedély.

A veszprémi hivatal második válaszában már hatósági menetpróbát is kilátásba helyezett, illetve továbbra is ragaszkodott volna az importőri engedélyhez, mondván, csak az autó gyártója igazolhatja, hogy a Golf menetbiztonsági jellemzői nem romlanak a KW futóműtől. 

Gyanítom, nem kevesen vannak, akik Sándorék helyében ezen a ponton eladták volna az autót, vagy berakatták volna a sportfutóművet és nem törődtek volna a papírozással. Ő inkább személyes meghallgatást kért a kormányhivataltól. A beszélgetésről csak Sándortól származnak információim, ezért most legyen elég annyi, hogy nagyon feldúltnak tűnt, amikor később felhívott telefonon. Le akarták beszélni arról, hogy beadja az átalakításhoz szükséges engedélykérelmet. 

Mivel a Street Legal cikksorozatban szereplő BMW Z4-re éppen Sándor ügyének legborzalmasabb időszakában került futómű- és kipufogótuning, illetve lökhárító- és küszöbtoldatok, majd az autó könnyedén levizsgázott Budapesten, ő is tovább kereste a megoldást.

A győri és a budapesti felügyeletekhez fordult tanácsért, hátha e helyek egyikén is rábólinthatnak a Golf tuningjára. Sajnos a törvény előírja, hogy csak a lakóhelye szerinti kormányhivatal dönthet az ügyében, így mindkét helyről visszapattant. Bár a KW futómű német műszaki leírása teljes, annak beszerelési utasítását magyarra fordítva az egészet elfogadták volna, írták még Győrből, de kértek volna egy igazolást a nyolc magyarországi műszaki minősítőszervezet egyikétől. Ezek elsősorban nálunk tervezett és gyártott járműveket vizsgálnak és tesztelnek, a hatóság pedig elfogadja a szakvéleményüket. A Sándoréhoz hasonló ügyek jelentik az aprómunkát, ilyen esetekben egyszerűen magyarítják a német TÜV műszaki igazolását, így már nincs szükség az alkatrészek méregdrága bevizsgálására.

Általános félreértések keringenek a Technische Überwachungsverein (TÜV) nevű cég által kiadott műszaki igazolásokkal kapcsolatban. Ezek csak Németországban érvényesek, mint ahogy a H-jellel ellátott alkatrészeket se fogadnák el automatikusan más európai uniós országban. Pontosan ezért kell a magyar leányvállalatok egyikének igazolása, amíg nem változnak az Európai Unió jogszabályai.

Mivel éppen azok a hivatalok nem nyúlhattak Sándor Volkswagenének ügyéhez, amelyek némi empátiával viszonyulnak a tuninghoz és képesek értelmezni a jogszabályokat, olvasónk május elején majdnem feladta. 

Végül mégsem így tett, majd a veszprémi hivatal elhárító mozdulatai ellenére június 2-án beadta az engedélykérelmet. Ehhez nem csupán a teljes KW futómű hiánytalan műszaki dokumentációját, illetve egy részének magyar fordítását mellékelte, hanem a TÜV-Rheinland KTI Kft-től beszerzett igazolásokat, valamint egy saját készítésű leírást arról, hogy pontosan milyen autóról van szó és mit szeretne átalakítani rajta. 

A veszprémiek öt nappal később passzolták vissza a labdát és hiánypótlásra szólították fel Sándort. Hiányolták azt a műszaki dokumentációt, amelyet már eredetileg is benyújtott(!), kérték a Golf átalakításban érintett szerkezeti egységeinek leírását, az autó megváltozott főbb méreteit, illetve egy körvonalrajzot. Teljesen bizonytalan, hogy pontosan mi zajlott ezután a veszprémi közlekedési felügyelőségen, mert bár a pótlásra június 21-ig adtak időt, már június 14-én ismét írtak ismét. 

Az újabb levél egy nyilatkozattételi felszólítás volt, amelyben kilenc műszaki paraméter változásáról, illetve arról kérdezték Sándort, hogy milyen alkatrészeket szerelnek ki az autóból és, hogy a beépített alkatrészeken van-e H-jel. 

A győri és budapesti hivatalnál kapott felvilágosítás tükrében nehéz másra gondolni, mint, hogy a veszprémiek a kifárasztásos módszerrel próbálkoztak. Maguk is fáradtak lehettek, mert a felszólításban rossz ügyszámra hivatkoztak, de Sándort időközben elkapta a harci láz és mindkét levélre pontos választ készített. A Volkswagen műszaki jellemzőinek többsége nem változott, így ez nem volt lehetetlen feladat. 

Sándor június 27-én, első fokon engedélyt kapott a Volkswagen futómű-tuningjára. A határozatban kikötötték, hogy az autót csak gyári méretű kerekekkel szerelheti fel, ám mivel egy hónappal korábban elengedte a 18-as felniről szóló ábrándokat, ez nem szegte kedvét. Hogy mégis megfellebbezte a nagy nehezen kicsikart részleges engedélyt, annak egyszerű oka van: Veszprémben továbbra is fontosnak tartották, hogy a műszaki vizsgáig szerezze meg a H-jelet (vagyis a magyar hatósági jóváhagyást) a német TÜV-által bevizsgált, illetve a magyar TÜV szerint is megfelelő alkatrészekre.

A futóműszett magyar hatósági vizsgálata és jóváhagyása, alkatrészenként 60, vagyis összesen 480 ezer forinttal emelte volna költségeket, ami a tizenéves Golf TDI piaci értékének fele. 

Sándor tehát fellebbezett, egyúttal kérte, hogy ha engedélyt kap, az ilyenkor kötelező műszaki vizsgát ne Veszprémben kelljen elvégeztetnie. Mivel az engedélyes átalakításokhoz kapcsolódó kérelmeket másodfokon a Nemzeti Közlekedés Hatóság bírálja el, Sándornak szinte nyert ügye volt. A budapestiek a fellebbezés után, július elején, telefonon elmondták neki, hogy már rég rendben voltak a beadott papírjai, vagyis feleslegesen csuklóztatták a H-jelezéssel.

Lefordította az alkatrészek német TÜV-papírjait, mellékelte a magyar igazolásokat is, majd két héttel később az egészet benyújtotta Budapesten. Augusztus végén meghozta a postás a másodfokú határozatot, amelyben a következő mondat szerepelt: 

"Az elsőfokú hatóság xy számú határozatát megváltoztatom, akként, hogy  darabjegyzékben szereplő rugó, lengéscsillapító, stabilizátorrúd (átalakított alkatrészek), minősítő vizsgálaton való megfelelőségét igazoló műbizonylatokat (ezek vonatkoznának a H-jelre) a műszaki vizsgálaton be kell mutatni, bejegyzést törlöm"

Illetve...

"Tekintettel arra, hogy az elsőfokú határozat a fellebbezőre nézve jogszabálysértően hátrányos volt, ezért a másodfokú hatóság - a Nemzeti Közlekedési Hatóság pénzügyi és hatósági bevétel-beszedési főosztálya bevonásával - a fellebbezés eljárási díjának visszatérítéséről rendelkezett."

Fontos mondatok ezek, hiszen több dolgot is jelentenek egyszerre és nemcsak Sándor ügyében, hanem mindenki máséban, aki a nem szeretné fű alatt átalakíttatni az autóját. A budapesti hivatal gyakorlatilag helyretette a veszprémit, mondván, az jogtalanul kért hiánypótlást Sándortól, és értelmetlenül adtak neki mindenféle házi feladatokat a nyilatkozattételi felszólítással is. 

Miután szeptember elején egy ajkai Suzuki márkaszervizben, néhány óra alatt beépítették a Golfba a sportfutóművet, majd gond nélkül be is állították azt, az autó október 11-én levizsgázott a budapesti, Mozaik utcai vizsgaállomáson. A KW sportfutómű 250 ezer forintba került, 30-at kért a TÜV-Rhienland KTI szakvéleményért, a beszerelés, futóműállítással 40 ezer forintba került, az engedély illetéke pedig mindössze 11 800 forint volt. A 18-as felniket is engedélyezték volna, ha Sándor az autóhoz jóváhagyott típust választja, és nem tájékoztatják félre már az elején.

Két nappal a vizsga után az okmányirodában beírtak a Golf forgalmijába néhány mondatot, illetve az engedély számát. A következő műszaki vizsgát már bárhol megcsináltathatja, semmilyen komplikáció nem várható és a rendőr sem veheti le a rendszámot, hiszen az öreg Volkswagen tuningja teljesen törvényes.

Azt pedig csak Sándor és e cikk olvasói tudják, hogy milyen sokat kell küzdeni manapság egy engedélyért, ha a valaki pechjére nem egy felvilágosult kormányhivatal közelében lakik. A legális tuninghoz vezető út járható, bár nehezen, mert a szabályok elavultak, a hivatalok pedig néha sajátosan és megyénként másként értelmezik őket.