Audi A6 TDI: a következő autód?
Felfoghatatlan szerencse, több száz szórakoztató munkaóra és feleslegesen sok aggodalom a hátunk mögött: a Rulettkerék-Audi végigszolgálta három totalcaros hónapját. Íme a 880 eurós autó, miután megkapta, amit minden klassz, öreg utazóautó megérdemelne.
Elég drámát láttam mostanában ahhoz, hogy elhiggyem a mesét a megkímélt bácsiautóról, ezért ha önök helyett én ülnék a drót másik végén, nem hinném el, ami a Rulettkerék-Audival az utóbbi három hónapban történt és azt sem, ahová a kicsi bánatos kombi végül is megérkezett. Ilyen autó nincs, ezért amit az augusztus 5-én elindított sorozat epizódjaiban láttak, csupán a véletlen műve, nem reprodukálható. A 880 eurós autó 10 ezer kilométer alatt egyszer sem robbant le, egy métert sem közlekedett kötélvégen és mivel alaposan kiismertük, jó szívvel mondom, hogy jöhet valaki, aki tovább szeretgeti.
Ez egy 245 ezer kilométert futott, nem tekert órás, vezetett szervizkönyves Audi A6 2.5 TDI, AEL kódú 2,5 literes, öthengeres, 140 lóerős turbódízel motorral. A motor és a hatfokozatú váltó hibátlan, tökéletesen precíz. Az átlagfogyasztás 6,5 liter, vagyis ha telenyomjuk a 80 literes tartályt, 1000 kilométer meg sem kottyan, igaz, a szintjelző fél állás után lefekszik.
A futómű, a hátsó gátlók cseréje után most rendben van, és bár nem soklengőkaros, finom és precíz Mercedes- vagy BMW-rendszer, de nem is kerül annyiba a felújítása és közel sem olyan érzékeny a magyaros úthibákra. A gyári méretű Dunlop nyári gumikon csak néhány ezer kilométert mentünk, téli garnitúrát viszont nem vettünk. A kuplung kissé fent fog, de soha nem csúszik, nem dobál és a kéttömegű lendkerék sem zörög. A fékeket, tárcsával együtt a közelmúltban cserélték, a kézifék megfogja az autót és a blokkolásgátló teszi a dolgát. A klíma tökéletes, az állófűtés javítása viszont kimaradt. Az Audi felszereltsége kicsit bizarr: négy ülésfűtéshez csak két elektromos ablakot rendeltek, de az összes kütyü működik. A központi zár nem távirányítós és néha lassan mozognak a gombok, de jó a gyári riasztó és adjuk az összes eredeti kulcsot is.
Csikósék dániai kiruccanása, illetve a toldi konyhafestő-akció után ismét a Szereldmagad.hu műhelyébe vittem az autót, hogy három ember, két napnyi megfeszített munkával kihozza belőle a legtöbbet, amit még nem nevezünk restaurálásnak.
A két, azonos színű bontott ajtó felszerelése óta nem dobbantottunk ekkorát a vállalhatósági skálán, és mivel az előző tulaj húsz évig nem merészkedett a pénzbedobós porszívók, illetve benzinkúti pisztolyos mosók világán túlra, nem voltam optimista. A bézs beltér mocskos volt, a vezetőülés konkrétan olyan, mintha a bácsi pörköltszaftot izzadt volna a pórusain át, de magunk is hozzátettünk ezt-ezt némi falfestékkel, kekszmorzsával, és a szerelésekkor óhatatlan fogdosással.
Tanulságos, hogy a bézs bőr, a mélytisztítás és ápolás után minden felületén két-három árnyalatnyit világosodott. A változás az utastér gyakrabban használt részein átütő, nappal szinte világít az utastér. Kristóf, a műhely tulajdonosa szerint csoda, hogy a bőr viszonylag épen átvészelte a 245 ezer kilométerhez társuló ki- és beszállásokat, fészkelődéseket és porszívózásokat.
A kozmetikuscsapat Leder Centrum intenzív bőrtisztítóval takarított. Ehhez különösen finom kefét, szivacsot, illetve mikroszálas kendőt használtak, majd száradás után Leather Master bőrápolóval kenték végig kétszer a felületeket. Ez a folyadék puhítja a bőrt, véd az UV-sugárzástól és a kiszáradástól is. A tisztító- és ápolószerek ára literenként 12-16 ezer forint, de a fenntartó kezelésekhez a töredéke is elég lesz, ha valaki gondol majd rá. Hogy legyen egy kis kezdő lendülete a munkához, hagyunk egy adag ápolófolyadékot a kesztyűtartóban.
A kárpitok különösen drámai állapotban voltak, hiszen ezeket legfeljebb néhányszor porszívózhatták ki, akkor sem mindenhol. Mi is adtunk muníciót a mocsoknak, hiszen ettünk, aludtunk és mindenfélét szállítottunk az Audiban, illetve megfogdostuk itt-ott amikor közösen szereltük. Nem véletlen, hogy a kozmetikai kezelés második legkeményebb csatája a kárpittisztítás volt.
Ehhez először egy svéd gyártmányú textil- és kárpittisztító habot fújtak minden szövetfelületre, majd kézzel és kefével lazították fel a koszt, és a műveletet bizonyos helyeken többször megismételték. A végleges tisztítást Kärcher autókárpit-tisztítóval folytatták, majd ahogy a padlószőnyegeknél szokás, géppel szívták ki a feloldott szennyeződést. Két ember, összesen négy és fél órát harcolt az utastér kárpitozásával, de az eredmény nem maradt el, itt szinte nyoma sincs az elmúlt évtizedeknek. A kárpitok sehol nem kopottak, vagy szakadtak, csupán egy új bézs színű vezetőoldali szőnyegre lesz szükség.
Az utóbbi napokban heves vitát folytattam valakivel, aki nem hisz a garázsos autótárolásban, mondván bérelni és vásárolni is sokkal drágább, mint amennyit egy autó értéke az utcai tárolás során csökken, feltéve, hogy nem lopják el, vagy törik össze. Mivel a Rulettkerék-Audi mindvégig garázsban állt, a műszerfal és más burkolatok, beleértve a rendeltetésszerűen rugdosott-taposott küszöbbetéteket és az ablakok kédergumijait, újszerűek maradtak. Ezt én semmilyen spórolásért nem cserélném el, ha igazán szeretném az autómat.
Még így, repedés- és törés-, sőt, szinte karcmentes állapotban is órákig tartott, mire az összes műanyagról eltávolították a prehisztorikus koszrétegeket. Tisztításukhoz és az ápoláshoz is a Leder Centrum ipari vegyszerét használták, ezt mikroszálas kendővel kenték fel, majd hagyták hatni, végül tiszta vízzel törölték le. A műanyagápoló folyadék is 12-14 ezer forintba kerül literenként, de gyanítom, hogy ebből sem kell többliteres készlet, ha valakinek nem húszévente jut eszébe, hogy undorító az autója, és tenni kéne valamit.
A smaragdzöld-gyöngyház fényezés mára egyszerű zölddé szelídült, a két első sárvédőt valamikor újra is fényezték és nem hiszem, hogy túl sok újrapolírozott példány volna a magyar ég alatt. A háromlépcsős mélypolírozásnak géppel álltak neki a srácok és kétféle keménységű szivacskorongot használtak. Nehéz elképzelni, milyen kémiai folyamatok zajlanak egy felnőtt férfi al- és felkarjában miközben 5-6 óra leforgása alatt felviszi a közepes, majd a finompolírozó-pasztát, illetve ezek után levakszolja a teljes karosszéria minden négyzetcentiméterét. A meggyőző összképhez szép felnikre van szükség, ezért nem maradt el a gyári Speedline-felnik foszforsav-oldatos tisztítása és kisebb-nagyobb festésjavítása is. A módszerről korábban Sipos úr készített anyagot a Filléres neppertrükk sorozatban.
Azt hiszem, nem sokan vágynak arra az izomlázra, ami ezután következik, mindenesetre tény, hogy az Audi csupán a karceltávolító és fényesítő kezelés hatására is éveket fiatalodott. A polírozás komoly szakértelmet kíván, a 3M pasztái literenként 13 ezer forintba kerülnek, plusz ugye a gép, szóval a fényes autó látványát nagyon kell akarni, hogy valaki otthon is elkezdjen ilyesmit játszani.
Mivel a Rulettkerék-Audi hátsó lökhárítóján és a jobb hátsó kerékjárati íven karcok éktelenkedtek, a műhely a közeli autófesték-szaküzletben kevertetett javítófestéket a gyári színkód alapján. Ezzel és egy apró festőecsettel az összes karcot kijavították, majd amennyire csak lehetett, összepolírozták a környezetével. Mivel a fényezés fakult az idők során, most is pontosan látható, hol mart bele a garázskapu az eredeti festésbe, de az összkép ezeken a helyeken és az első lökhárítókon is klasszisokkal barátságosabb. Ha valaki továbblépne, újabb 50 ezer forintért a két lökhárító teljes újrafényezésével tehet csodákat.
Amikor a külső és belső tisztítás és ápolás lecsengett, még mindig volt némi lelkesedés a Szereldmagad-csapatban. Egy óra alatt, néhány száz forintnyi Autoland ablaktisztítóval az összes üvegfelületet tökéletesen megpucolták. Hát, így lett most megint posztertéma a 880 eurós autó, amelyre mindent egybevéve, mostanra nagyjából 1 millió 250 ezer forintunk ment el.
Egy ennyire alapos kozmetikai kezelés, egy ekkora méretű autón 30-40 ezer forintba kerül a cégnél, illetve adnak hozzá felszerelést és jó tanácsot, ha valaki műhelyidőt bérel, és maga ugrik bele az autózó emberiség egyik legnagyobb kalandjába.
Szívem szerint mostantól egyáltalán nem használnám autót, mert olyan tiszta és gusztusos, hogy bármivel rengeteget lehet rontani az összképen. Ígérem, visszafogom magam, hogy az új tulajdonost is lenyűgözze a látvány, a tisztaságillat, a finom bőrgarnitúra kényelme és minden más, amiért mellkastáji szorítást érzek amikor leírom: a Rulettkerék-Audi mostantól hivatalosan eladó, kikiáltási ára 1,2 millió forint.
Az eladás előtt, jövő csütörtökön, délután nyilvános autonániát szervezünk a Totalcar szerkesztőségi parkolóházának legfelső, nyitott szintjén. A cím: Budapest, Polgár utca 1. Komoly vevők és komolytalan nézelődők jelentkezését várom. Aki a nevére venné az Avantot, írjon e-mailt erre a címre. Igyekszem minden kérdésre pontos és gyors választ adni.
A vételi ajánlatokat mostantól november 11-én, pénteken 12.00-ig várom, és a beérkezett árajánlatokról folyamatosan tájékoztatjuk az érdeklődőket. Az Audi új tulajdonosa az lesz, aki a legmagasabb összegről tesz érvényes ajánlatot az összes személyes adatával (név, cím, telefonszám) a megadott határidőn belül, majd az autó árát legkésőbb a következő hét végéig kifizeti. Tesztpilóták, álmodozók kíméljenek!