A gyártó, amelyet talán a legtöbbször azonosítanak az összkerékhajtással, a Subaru. 400 ezer alatt Suzuki Swift kasznis Justykat vehetünk forgalmival, de 4-500 ezer között előkerülnek az első Legacyk is. Kétliteres benzines bokszer, 125 lóerővel, gyakran automata váltóval, kombi kasznival is, kell ennél több az ítéletidőbe?
Itthon ritkán látunk 4x4-es Corollákat, és a Tercelek is kikoptak. Vehetünk viszont SUV-ot, például a kilencvenes évek közepéről származó Rav4-est, már akár 5-600 ezer forint között, papírokkal, de valamivel egymillió alatt Hiace kisbuszt is kifoghatunk.
Fordból csak az amerikai modellek játszanak, mivel a Mondeo elég ritka négy hajtott kerékkel. Jellemzően Ford Explorereket vehetünk nagyjából 6-700 ezer forintért. Ezek a kilencvenes évek legvégéről származnak, és négyliteres V6-os motor viszi őket, 200 lóerővel
Ha összkerekes személyautó, akkor sokaknak ugrik be az Audi valamelyik Quattro modellje. Egy levitézlett A8 az előző évezred végéről akár már félmillió körül is a miénk lehet. Ehhez a világ talán legjobb személyautóba szerelt összkerékhajtása, 4,2-es benzines V8-as és automata váltó is jár, ráadásul nem kell attól félnünk, hogy a sós lé kikezdi a kasznit, ugyanis alumíniumból készült. Hogy a huszonéves prémiumautó technikájával ráfuthatunk néhány taposóaknára? Csak gondoljanak arra, hogy a luxusbatár milyen könnyedséggel küzd le bármilyen hóakadályt.
Sokan kedvelik a kilencvenes évek Volkswagenjeit, hiszen a konszern uniformizáltsága miatt hatalmas az alkatrészbázis és rengeteg szakember tudja javítani a modelleket. Ezeknél a VW-knél a Syncro a varázsszó, ez a rendszer alapból az első kereket hajtja, ha elvész a tapadás, egy kuplung automatikusan kapcsolja a hátsó kerekeket. Az összkerekes dízel hármas Golfok 300 ezer forint körül indulnak, félmillióért pedig már Passatok is beesnek az évezred legvégéről.
Az összkerekes Opelről sokaknak a Calibra 4x4 jut eszébe, pedig ezek meglehetősen ritkák, sokkal nagyobb eséllyel futunk bele a testvérmodell Vectra összkerekes verziójába, cserébe gyakran romlanak el. Válogatni azonban ezekből sem tudunk, igazi merítés a Frontera terepjáróból van: 400 ezer forint fölött egyaránt vehetünk dízel és benzines változatokat is, nagyjából 1995-től felfelé.
A Suzuki Vitara a kilencvenes években még ütőképes terepjáró volt, amely négy rendes gumival nagyjából bármivel felvette a versenyt. Ehhez jön a Suzuki nem a legfrissebb, de bizonyított és tartós technikája, amely még így 20 évvel később is vállalható, ráadásul szakember és bontott alkatrész is akad bőven. 380 ezer forint körül már érvényes papírokkal is kifoghatunk egyet.
Az összkerekes Mercedest legtöbben a G osztállyal azonosítják, pedig a gyártó a nyolcvanas évek vége óta kínálja a W124-est összkerékhajtásal. Ezeket valamivel félmillió forint fölött vihetjük haza, 700 ezer és egymillió között pedig már feltűnik néhány kevésbé biztató W210-es, vagyis a pápaszemes E Merci. Egymillió alatt beeshet egy-két ML is, de azokkal még talán jobban kell vigyázni, mint a pápaszemesekkel.
Az összkerékhajtás sokaknál egyet jelent a biztonsággal, márpedig kevés biztonságosabb dolog lehet egy négykerékhajtású Volvónál. Nincs nagy választék, itthon egy darab eladó S60-ast találtam, de azt legalább 2002-ből, 2,4-es turbómotorral, automata váltóval. A 15 éves luxusautót egész kicsivel 800 ezer alatt már haza is vihetjük.
+1: Vegyen versenyautót! A BMW nem a kilencvenes évek végén kezdett kacérkodni az összkerékhajtással, ahogy azt az X5 sejteti, hiszen már a nyolcvanas években is készült 3-as BMW négy hajtott kerékkel. Most három versenyautóvá átépített 325ix-is felbukkant a neten, a legolcsóbb 350 ezer, a legdrágább pedig egymillió forint.