Minisztérium: nem kötelező a szürke rendszám. Rendőrség: kötelező
Örkény István és Franz Kafka szerelemgyereke a Magyarország nevet viseli, és újabban egy szürke alapszínű külön rendszámmal szórakoztatja az autósokat. Tízezer forintért nem létezik jobb móka, ha már túl vagy a forró ólmon, a mellcsipeszen és a többin. Utánajártam, valóban kötelező-e kiváltani a különleges rendszámot a bringatartóra, és büntethet-e a rendőr, ha csak átrakod a hátsót.
Mostanában a heti Kormányinfón tudhatjuk meg, ha valami változik, visszaváltozik, esetleg megreked két létállapot közt az államigazgatásban, ahogyan a mindössze két hónapja igényelhető szürke rendszám esetében történt. Baromi szerencsések, ha nem értik, hogy miről írok, mert vagy nincs autójuk, vagy olyan autós bringatartójuk, amely kitakarja az eredeti hátsó rendszámot és/vagy a hátsó lámpákat.
Ha mégis értik, akkor vagy kiváltották már az ezekre a bringatartókra április eleje óta kötelező szürke külön rendszámot, vagy éppen sorban állnak érte. Szürke rendszámot ma csak az az autótulajdonos kaphat, aki elviszi az autóját és a csomagtartót egy műszaki szemlére. Itt megnézik, hogy a csomagtartó rendelkezik-e európai jóváhagyással, illetve be kell mutatni a hozzá tartozó bizonylatokat is.
Ha akár az egyik, akár a másik hiányzik, a tartó mehet a kukába, ha pedig több csomagtartót használunk felváltva, az összeset külön-külön engedélyeztetnünk kell. Jóllehet több száz magán vizsgabázis van Magyarországon, ha ezek egyikére megyünk szemléztetni, egy rendes műszaki vizsgát és annak árát, 16 ezer forintot gombolnak le rólunk. Ha viszont állami vizsgahelyet keresünk, várakozni fogunk, mert ezekből csak huszonhét van.
Ha megszereztük a rendszám kiváltásához szükséges műszaki adatlapot, a kormányablak (okmányiroda) a következő állomás, majd napok, de mostanában inkább hetek múlva megkapjuk a rendszámot. Hetek múlva, mindezt a bringás szezon közepén.
Mindez eddig ismerős lehet azoknak, akik olvasták a témában a Totalcaron és az Index.hu bringás rovatában, a Kerékagyon megjelent cikkeinket. Az viszont biztosan mindenkit váratlanul ért, hogy két hete a Kormányinfón kiállt Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és azt találta mondani, hogy a Fidesz frakció szerint a mostani szabályozás hülyeség, meg kell változtatni.
A szabálymódosítás Révész Máriusz kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos asztala, aki az Inforádiónak elmondta, hogy könnyíteni szeretnék a rendszám kiváltását. Elképzelhető, hogy a jövőben egyáltalán nem kell majd műszaki szemlére menni a rendszám kiváltása előtt, így az elvileg 5 ezer forintos harmadik rendszám tényleg ötezerbe fog kerülni és nem 10-be, amennyi most összeadódik az ilyen-olyan illetékekből.
Ilyen, amikor az állam működését feltrancsírozva mutatják. Elég undi, de a java csak most jön. Kíméletből nem teszem fel a kérdést, miért nem azelőtt csiszolták tökéletesre a szabályokat, hogy ezt az egészet a bringás-autósokra zúdították.
Olvasónk, Péter arra volt kíváncsi, hogy ha még nincs szürke rendszám a már az autóra szerelt kerékpártartón, hogyan szállítsa oda a kötelező szemlére. Azt is szerette volna megtudni, mi a teendő, ha valaki nem saját tartót használ, hanem bérelne egyet. Erről egyébként az első kerékagyas cikkben leírtuk, hogy a törvény szerint azt is el kell vinni a szemlére, és azt is be kell íratni a forgalmiba, még ha csupán néhány napig, vagy hétig használjuk is. Logikus, hogy ezek után kevesen akarnak majd ilyesmit bérelni, pedig a vonóhorogra akasztható profi bringatartók akár 200-250 ezer forintba is kerülhetnek, a horog még 30 ezer és azt is külön le kell vizsgáztatni. Hátsó bringatartót a hátsó ablakkeretre is akaszthatunk, de ha eltakarják a hátsó lámpákat, ezekhez is kell pótvilágítás, amihez külön elektromos csatlakozó tartozik, tehát könnyű megoldás itt nincs.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válasza igazán meglepő. Emlékeztetnek, hogy néhány éve kifejezetten azért változtatták meg a 6/1990. Köhém-rendeletet, hogy az autók hátsó rendszámát egyszerűen áttehessük az erre a a bringatartó megfelelően kialakított és kivilágított keretére.
"27. § (1) A járművet -a járművön vagy a járműre szerelt tartószerkezeten e célra kialakított helyen - a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblával (rendszámtábla) vagy trolibusz esetében a járművet azonosító pályaszámmal kell ellátni."
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának feltételeiről szóló jogszabályban tehát vagylagosan leírták, így szabadon dönthetünk, hogy az autón vagy a tartószerkezeten (bringatartón) viseljük-e az autó hátsó rendszámát. Meglepetés: ez a jogszabály ma is hatályos, nem módosították, amikor bevezették a szürke rendszámot.
A jelek szerint az Országos Rendőr-főkapitányságon más kottából játszanak. A szürke rendszámok ügyében a rendőrség a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) kormányrendeletre hivatkozva azt írja, hogy április 1-óta csak úgy szerelhetjük fel a hátsó bringaszállítót az autóra, ha ahhoz a cikk elején taglalt procedúrával kiváltjuk a szürke külön rendszámot.
Ugyanez a rendelet egyébként az NFM hosszú és alapos válaszlevelében is szerepel, csakhogy azt is írják, hogy mivel a 6/1990. kormányrendeletet nem változtatták meg és az engedélyezi az eredeti rendszám átszerelését, a két szabály csak úgy értelmezhető egymás mellett, ahogy leírtam: aki akar, válthat szürke rendszámot, de nem kötelező.
Révész Máriusz kormánybiztos azt ígérte, hogy egy hónapon belül eltörlik a szürke rendszám kiváltásához tartozó műszaki szemlét, pedig jobb volna magát a szürke rendszámos szabályt átírni, ahogy van. Ezzel egy időben szólhatna valaki a rendőröknek is, ne büntessék meg azokat a magyar és külföldi autósokat, akik nem vesznek részt Örkény és Kafka szerelemgyerekének közös produkciójában.
Értesüléseim szerint valószínű, hogy a rendszám kiváltásához tartozó kötelező műszaki szemle megszűnése mellett magát a szürke rendszámos is csupán lehetőségként tartják meg azoknak az autósoknak, akik nem akarnak a rendszám-átrakással bajlódni. Ha a minisztériumok közti egyeztetés eredményes lesz, a többiek egyszerűen levehetik majd az autójuk hátsó rendszámát és áttehetik a kerékpártartóra, de ezért sehol nem büntetik majd meg őket.
Amint bejelentik a változást, újabb cikket közlünk a témában.