Áttörés az óratekerés elleni harcban

2017.06.16. 06:29

Szaporodnak a fehér hollók a magyar használtautó-piacon, miután ismét pert nyert egy vevő egy kereskedővel szemben, aki visszatekert kilométerórával adott el neki egy Mercedest. A történet elég összetett, de reményteljes, egyúttal tanácsot ad azoknak, akik hasonlóan jártak.

Végül elásnak téged is a telep végében, rád szórják a murvát a kidolgozott testű üzletemberek, és csalnak tovább önfeledten, mert ebben van a nagy pénz, nem a tisztességes autókereskedelemben. – Ó, te jó ég, hányszor hallottam már ezt a mesét. A magyar használtautó-piacon, ahol tavaly 570 ezer belföldi és több mint 140 ezer behozott autót adtak el, teljesen általánossá vált, hogy az úgynevezett kereskedő 50, 100, vagy akár 200 ezer kilométerrel is visszaállítja egy-egy autó számlálóját, mielőtt meghirdeti. Ebből lett elegem két éve, azóta rendszeresen bemutatok egy-egy esetet, hogy legyen egy kis esélye a jóhiszemű vevőknek is.

Ha 300 ezer kilométernél többet mutat a műszer, meg sem csörren a telefon –magyarázta tavaly a nepper, aki meg is mutatta a módszert és a kínai tekerőkütyüt, amellyel percek alatt fiatalodnak az autók. A még mindig túl új állami lekérdezési lehetőség, a hatóságok érdektelensége és a kintről származó autók előéletének megismerhetetlensége együtt okozza azt a helyzetet, amelyben mindenki védtelen, aki nem tájékozódik elég alaposan.

IMG 20170521 125158

Olvasónk, akit nevezzünk most Péternek, tavaly augusztusban, netes hirdetés alapján vásárolt egy 1998-as évjáratú Mercedes SLK 230 sportkocsit. Mivel az autó közel húszéves, nekem nem tűnik különösen kevésnek az az 1 millió 150 ezer forint, amennyiért a Pesti Autó Kft. meghirdette a Használtautó.hu-n. Voltak és most is vannak sokkal drágább, kevesebbet futott példányok is, köztük olyan, amelyre a hirdető kilométer garanciát vállal, olcsóbbak viszont nem nagyon, pláne nem olyan szép állapotúak, mint ez. 

A vásárlás után néhány nappal, Péter a rendszám alapján elindított egy adatlekérdezést a Belügyminisztérium elektronikus központi nyilvántartásában, hogy megtudja, milyen korábbi óraállásokat rögzítettek 2012-óta az átíratások, illetve a műszaki vizsgák alkalmával.

Bár a rendszer messze nem tökéletes, például vannak benne otromba elírások, illetve nem képes kezelni a régebbi, 100 ezer kilométer után átforduló számlálóval szerelt autók ügyét, kiindulópontnak azért megteszi, amit az ember a lekérdezéskor lát.

Péter például néhány kattintással kiderítette, hogy a szép, ezüst metál Mercedesben 2014 március 3-án több mint 366 ezer kilométer volt, majd április 22-én már csak 271 ezer és innen növekedett később 298 ezerig, amennyivel Péter a Pesti Autótól megvásárolta. Vagyis ez az autó néhány hét alatt tolatott közel 95 ezer kilométert, illetve minimum ennyit, ez bizonyítható.

IMG 20170427 185012

Az óratekerés több mint négy éve csalás vétségének számít, szerepel a büntető törvénykönyvben, de nem sokat kockáztatnak az óratekerők, mert magát a tekerést gyakorlatilag nem lehet bizonyítani, és még mindig túl kevesen reklamálnak. A 94631 kilométeres különbség több százezer forint értékkülönbséget jelent a piacon, így Péter felhívta a kereskedőt, hogy jelezze, eláll a szerződéstől, visszavinné az autót és kéri vissza a pénzét. 

Innen a történet kettéágazik, hiszen amikor felhívtam a kereskedés tulajdonosát, akit a fegyveregyenlőség jegyében, eredeti neve helyett Gábornak hívok, azt mondta, hogy a cég nem tudott az óratekerésről, ők is az alacsonyabb óraállással vásárolták meg a Mercedest.

A Pesti Autó éppen azokban a hetekben váltott telephelyet, amikor megérkezett a keresetlevél, így a régi címre érkezett értesítést nem kapták meg az új címen. Ezért későn értesültek arról, hogy vevőjük beperelte őket a Mercedes ügye miatt. 

Összesen öt tárgyalás zajlott az utóbbi hónapokban, az elsőfokú ítélet előtt. Ez nem számít túl hosszú eljárásnak Dr. Méhes Dávid, Péter ügyvédje szerint. A Pesti Autó tulajdonosa egyetlen tárgyaláson sem volt jelen, de ügyvédje igen. Ez furcsa, de nem változtat azon, hogy a bíróság április végi ítéletében megállapította, hogy a cég hibás teljesítést követett el. A cég a kereset elutasítását kérte.

Nem fogadták el a kereskedés ügyvédjének érvét, mely szerint az óratekerés nem bizonyított, viszont a csalás bizonyítékaként elfogadták az állami nyilvántartás lekérdezésének eredményéről szóló igazolást. Ez azért fontos, mert valószínű, hogy egy következő perben is elég lehet, ha egy óratekert autó vevője felmutat egy ilyen pár száz forintért megszerezhető igazolást.

Mivel a Mercedes számlálóját majdnem százezer kilométerrel tekerték vissza, a kereskedésnek arra sem volt lehetősége, hogy csak az autó árának egy részét fizesse vissza Péternek (a pert előkészítő iratokban csökkentett árú visszavásárlást ajánlottak volna), hiszen ezt az eltérést jelentősnek tekintette a bíró. 

Így Péter visszakapta a pénzét, pontosan 1 millió 150 ezer forintot és ezen felül 148 ezer forint perköltséget. A dolog szépséghibája, hogy ő is bukott körülbelül 110 ezer forintot az autóvásárláson, hiszen a műszaki vizsgára, az eredetiség vizsgálatra és az egyéves biztosításra költött pénzt nem fizettették vissza a Pesti Autóval. Utóbbit a biztosító visszatéríti, hamarosan.

A cikk írásakor végignéztem a cég aktuális kínálatát, és nagy meglepetésemre megtaláltam az 1998-as Mercedes SLK hirdetését is. Át akarnak verni vele valakit, miközben papírjuk van róla, hogy az autóban sokkal több kilométer van? Most 1 millió 198 ezer forintot kérnek érte, ami alku után nyilván ugyanúgy 1 millió 150 ezer, mint tavaly augusztusban, amikor Péter megvette ugyanezt az autót.

pestiautómercedesslk

Amikor végigbogarásztam a hirdetés szövegét, megtaláltam egy fontos paramétert: az egyéb információk listáján szerepel a tekert kilométeróra is. Vagyis hiába hirdetik most is hamis, 298 ezer kilométeres óraállással az autót, előre jelzik az érdeklődőknek, hogy ez nem valós. 

Inkognitóban hívtam fel a céget, egyszerű vevőjelöltként érdeklődtem a Mercedesről. A vonalban egy illető pár perc alatt részletesen elmesélte az SLK történetét, benne a korábbi eladással, a perrel és a kényszer-visszavásárlással. Ezt mondta el tehát egy idegennek, aki elvileg semmit nem tud az idén a bírósági ítéletről és Péter kártalanításáról. 

Végül felfedtem magam, és a Pesti Autó tulajdonosa ekkor sem ígérte be, hogy elás a kert végében, inkább elmondta, hogy a cég mit tanult az esetből. Bár eddig nem kérdezték le az összes autójuk előéletét, nem akarnak több pereskedést, ezért mostantól minden óraállás hitelességének utánanéznek.

Gábor azt is elárulta, hogy miután elvesztették a pert Péterrel szemben, cégük is a bírósághoz fordul: bepereli a Mercedes SLK előző tulajdonosát, hiszen az is tekert számlálóval vitte be hozzájuk az autót. Nemcsak ennek a cégnek volna elemi érdeke, hogy alaposan utána nézzen az autónak, amit el akar adni, hiszen ez egyrészt még akkor sem kerül egy vagyonba, ha nemcsak az állami adatbázist pörgetik végig, hanem minden egyes autót elvisznek állapotfelmérésre egy márkaszervizbe, ahol 15-30 ezer forintért nagyon alapos képet adnak az autó állapotáról és múltjáról is.  

A mostani eset gyors megoldása miatt önmagában még nem lehetünk derűlátók, hiszen ma, holnap és holnapután is több száz olyan használt autót adnak el Magyarországon, amelynek kilométeróra-állása köszönőviszonyban sincs a valós futásteljesítményével. A magasabb óraálláshoz váratlan és brutálisan drága javítások tartozhatnak, a vevők pedig nem fogják érteni, hogy miért dőlt össze a kevesebb mint 200 ezret futott autó kettős tömegű lendkereke, és miért füstöl fehéren az erős gázadáskor a motor.

Az óratekeréses csalási formára az utóbbi években komplett vállalkozások alakultak, Magyarországon ezért jó hír, hogy a bíróság ezekben az esetekben már többször elfogadta bizonyítékként az adatlekérdezés jegyzőkönyvét, és komoly eltérés esetén visszavásároltatja a tekert órás autót az eladóval, hiába nem ő tekert. 

Az autónként akár több százezer forintos kárt okozó csalások akkor fognak végleg megszűnni, ha az autókereskedések nem vesznek majd be tisztázatlan előéletű romot, de erre a Pesti Autó példájából kiindulva már van némi remény.

Nem ez volt az első eset, amikor egy használtautó-vásárló sikeresen perelte vissza a pénzét egy kereskedőtől. Tavaly februárban írtunk egy másik olvasónk esetéről, aki a budapesti Átrium Autó kereskedésben vásárolt egy SLK 270 CDI kupét, amelyről később kiderült, hogy 303 ezerről 168 ezer kilométerre tekerték vissza a számlálóját, ráadásul az autó hemzsegett a rejtett hibáktól. A vevő akkor is perelt és szeptemberben megírhattuk, hogy a bíróság neki adott igazat, így nemcsak az autó árát kapta vissza, de az összes egyéb költségét is kénytelenek voltak megtéríteni. 

Ha használt autót vásárlás után kiderül, hogy becsapták önöket, ne hagyják annyiban! Az óratekerés elleni harcot lassan két éve indítottuk itt, a Totalcaron és ezután is folytatni fogjuk.