Napi KRESZ - Ha a vasúti átjáróban nem működik a lámpa

2017.06.29. 10:40

A HÉV karbantartása miatt az átjáróban egész nap nem működik a jelzőlámpa. A jármű vezetője mikor jár el helyesen?

  1. Ha az áthajtás előtt megáll, körülnéz, és csak ezután indul tovább. (A)
  2. Ha lelassítja a járművet 5 km/óra sebességre, majd körültekintés után halad tovább. (B)
  3. Ha körülnéz, miközben az áthaladó jármű sebessége nem több, mint 30 km/óra. (C)

Helyes válasz a keretes alatt.

Napi KRESZ? Mi ez?


A Pető Attila Kreszprofesszor által összeállított speciális közlekedési feladatsort az első napon közel húszezren oldották meg. Megkaptuk a statisztikákat és a feladatokkal kapcsolatban az olvasókban felmerült kérdéseket, így a következő napokban a Kreszprofesszor elmagyarázza, hogy melyik a helyes válasz, és hogy miért.

Válaszadók aránya:

a.) 74%

b.) 12%

c.) 14%

A helyes válasz az A volt.

HIBÁS: 26%

HELYES: 74%

A vasúti átjáróval kapcsolatban a KRESZ egy általános kötelezettséget ír elő, amelyet minden helyzetben teljesíteni kell, függetlenül attól, hogy biztosított, vagy biztosítás nélküli vasúti átjáróhoz érkezünk. De még az sem számít, hogy a biztosító berendezés – nyitott sorompó, fehéren villogó lámpa – azt jelzi, hogy nagy valószínűség szerint nem fog érkezni vonat.

02

A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad.”

A fokozott óvatosság azt jelenti, hogy minden esetben meg kell győződni arról, hogy vasúti jármű nem érkezik, és ha mégis érkezne, akkor az előtt meg kell tudni állni.

Érdekes, hogy kötelező sebességcsökkentés már nem szerepel a szabályban – ez 2009-ben kikerült a KRESZ-ből -, azaz a megfelelő és biztonságos tempó a vezetőre van bízva.

Ugyanakkor a meghatározásokban mindig is szerepelt az a kitétel, hogy amennyiben a vasúti átjárót biztosító berendezés üzemzavarát észleljük, abban az esetben kötelező a járművet az átjáró előtt megállítani, majd tovább haladni csak akkor szabad, ha meggyőződünk arról, hogy vonat nem érkezik.

A fénysorompóval biztosított vasúti átjárókban az üzemzavart általában az jelzi, ha egyik fény sem világít. Ilyenkor a kötelező megállás alapkövetelmény, amelynek elmulasztásáért 30 ezer forintos bírság járhat.

Érdekességképpen megemlíteném a képpel kapcsolatban, hogy amíg a tömegközlekedési eszközök közül a villamos közúti járműnek minősül, addig a HÉV mindenhol vasúti átjáróban keresztezi a közúti forgalmat.

És bár a válaszadók 74%-a helyesen választotta ki a megállási kötelezettséget, az a tapasztalatom, hogy a valóságban ilyen jelzésnél nagyon kevesen állnak meg az átjárók előtt.

Hasznos volt? További Napi KRESZ-eket találsz ide kattintva.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.