Érdekes jogszabály jelent meg a napokban, miszerint a vizes vb alatt az autóbuszsávban közlekedhetnek a szervezésben résztvevő személyeket szállító autók. A változás mindössze hetekig marad érvényben, de ha már így alakult, nem árt felidézni, milyen szabályok vonatkoznak a buszsáv-használatra.
"A nemzetközi sportszövetség által rendezett nemzetközi sportesemény szervező bizottsága által – a nemzetközi sportesemény ideje alatt és azzal összefüggésben – használt, kormányhatározatban meghatározott jelzést viselő járművek a sportesemény helyszínéül szolgáló település területén."
Azon felül, hogy még sosem láttam olyan KRESZ-szabályt, amely mindössze 26 napig, és nem minden településen van érvényben, csak Budapesten és Balatonfüreden, vagyis az vizes vb helyszínein, úgy gondoltam érdemes átismételni a buszsáv használatával kapcsolatos szabályokat, amelyek az utóbbi években többször is változtak.
1975-ben került a KRESZ-be az autóbusz forgalmi sáv, pedig akkortájt még igen kevés felfestéssel lehetett találkozni a városokban. A buszsávokat külön jelző tábla mintegy tíz évvel a szabálymódosítást követően jelent meg a közúti jelzések között, 1992-től legalizálták a taxisok buszsáv-használatát, a motor- és segémotorkerékpárok pedig 2009-től használhatják jogszerűen ezt a területet. Természetesen legálisan hajtanak itt a mentők, a rendőrök és a tűzoltók is.
Csak érdekességképpen említeném meg, hogy az idők során sokan lobbiztak a buszsáv használhatóságának érdekében, többek között az autós oktatók is – ami egyébként a motorosoktatás során, ahol ezeket autóval kell kísérni, akár jogos igény is lehetne -, de olvastam olyan tervezetet is, amelyben a halottszállítók szerették volna elérni, hogy mehessenek ebben a sávban.
Buszsávot általában ott létesítenek, ahol a menetrend szerinti buszoknak, trolibuszoknak folyamatos haladást szeretnének biztosítani még torlódás esetén is. Nyilvánvaló, hogy ha más járművek is ezen a sávon közlekedhetnének, akkor ezt az előnyt a tömegközlekedési eszközök nem, vagy nem teljesen tudnák kihasználni. Így a buszsávon történő közlekedés más járművel erősen korlátozott.
Az autóbusz-forgalmi sávot alapvetően a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű használhatja.
Ezen felül, ha a tömegközlekedési eszközöket nem zavarják, igénybe veheti a sávot:
A rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt
- sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
- hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
- a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve.
Azaz akkor is, ha nem használják a megkülönböztető jelzéseiket.
Ezen felül a
- a betegszállító gépjármű,
- a személytaxi,
- a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár.
Az átlagos autós csak akkor hajthat rá a buszsávra, ha a következő úttorkolatnál vagy kereszteződésben szabályosan kanyarodni készül.
Ez utóbbi esetben fontos tudni, hogy csak a következő közeli kereszteződés előtt sorolhatunk rá a buszsávra, és nem ott, ahol azt záróvonallal választják el.
Érdekes megoldás, de mindenképpen szabályos, amikor az úttest közepénél alakítanak ki buszsávot, és a balra kanyarodást innen hajtjuk végre. (Ilyet találunk például a budapesti Tököli úton.) Ugyanakkor azt sem árt átismételni, hogy a kerékpárosok a buszsávot csak akkor vehetik igénybe, ha ezt külön kiegészítő tábla jelzi.
Amíg csak kétkerekű motor vagy segédmotor haladhat folyamatosan a buszsávon, addig ha táblával engedélyezik a kerékpárosok közlekedését, akkor 3 vagy 4 kerekű bicikli is szabályosan közlekedhet itt, tehát akár a bringóhintó, akár a beerbike is. Ha a szabályt szó szerint veszem, az ilyen esetben a kerékpáros lassú haladásával a buszt akár zavarhatja is.
Szintén sok kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy a buszsávban látható kiegészítő lámpa pontosan kire is érvényes? A válasz: mindenkire, aki a buszsávban halad, még akkor is, ha ezt szabálytalanul teszi, tehát például nem kanyarodik el az első lehetőségnél.
És végül, talán sokan nem is tudják – néha úgy tűnik még a buszvezetők sem –, hogy a KRESZ ezt is rögzíti:
Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.
Az autóbusz-forgalmi sávval kapcsolatban a Bírságmegelőzési Kézikönyvben is sok hasznos tanácsot olvashat.