Mindenki ismeri azt az agyforraló helyzetet, amikor a kétszer kétsávos autópályán két kamion versenyez egymással, szinte azonos tempóban. Élethosszig tartó perceken át élvezheti a futamot a többi autós és senki nem érti, miért történik mindez. Mit keresnek a kamionok a belső sávban? Szabályos ez így? Most kiderül.
Néhány ponton eltér egymástól az autókra és a nagyobb teherautókra vonatkozó szabályrendszer, amit elsősorban az utóbbiak, illetve menettulajdonságai indokolnak. Általában mindenki tudja, melyek azok a lakott területen kívüli sebességhatárok, amelyek például autópálya esetében 50 km/óra különbséget jelentenek egy személyautó és egy tehergépkocsi között, természetesen az előbbi javára. (Szgk: 130 km/óra – Tgk: 80 km/óra)
Felfedezhetünk különbségeket a párhuzamos közlekedésre alkalmas, azaz többsávos utakon történő közlekedés szabályaiban is, ahol a nagyobb méretű teherautók többek közt nem előzhetnek meg folyamatosan egyszerre több járművet. Ez nyilvánvalóan a közlekedés gyorsítása és a felesleges dugók elkerülése miatt fontos szabály.
2011-től ezen felül további szigorításokat vezettek be, elsősorban autópályákon és autóutakon.
Megjelent a KRESZ-ben a „Nehéztehergépkocsi” fogalma. Ez olyan tehergépkocsikat jelent, melyeknek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja. Ezzel párhuzamosan került a szabályozásba ez a mondat:
Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.
Ez alapján autópályáinkon és az a autóutakon nappal elvileg soha nem kéne végigszenvednünk a fentebb vázolt kamionversenyeket, a valóságban azonban ez nem egészen így van.
Járjunk utána, hogy ez miért is lehet így...
Amikor megérkezünk Magyarországra, hatalmas táblák figyelmeztetik az autósokat. A piktogramok egyértelműek még azoknak is, akik előre nem tájékozódtak az itteni KRESZ-szabályokról. Jól látható a táblán, hogy kétsávos autópályán és autóúton a 7.5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik nem előzhetnek 6 és 22 óra között, azaz gyakorlatilag nappal.
Ha a szabályt alaposabban elemezzük, abból valóban egyértelműen kiderül, hogy az előzési tilalom éjszaka, azaz 22 és 6 óra között nincs érvényben, illetve háromsávos út esetén a második sávban egyáltalán nincs tiltás, vagyis ha ott a szélsőben cammog az egyik kamion, vagy nehézteherautó, a másik megelőzheti a középsőben, mert az autósok ilyenkor még elférnek a belsőben.
Az M0-ás déli szakaszán, illetve az M7-es főváros felé vezető utolsó 50 kilométerén így megengedett az előzés, igaz, kizárólag a második sávban. Ott azonban egyszerre akár több jármű mellett is elmehetnek a teherautók.
A KRESZ a nehéztehergépkocsik maximális sebességét autópályán 80 km/órában, autóúton 70 km/órában határozza meg. A tapasztalat az, hogy a kamionosok ezzel szemben általában 100-110 km/óra sebességgel haladnak. Aki ezt a magasabb tempót tartja, nyilván egy szabályos sebességgel közlekedőt utolérve máris komoly dilemmába kerül.
Vagy lelassít a szabályos sebességre, vagy belekezd a tiltott előzésbe. Nagyon sokan döntenek az utóbbi mellett, aminek az is az oka, hogy igen kicsi az esély, hogy éppen egy ellenőrzésbe szaladnak bele.
Bár a „VÉDA” vagyis a rendőrség által tavaly telepített intelligens kamerarendszer képes kiszűrni ezt a fajta szabálytalanságot, de az oszlopra szerelt kamerák csak néhány tucat méterre „látnak”, így gyakorlatilag egyetlen veszélyforrás a helytelenül előző kamionos számára az marad, ha éppen mögötte néhány autóval érkezik egy ellenőrzőjármű. Erre elég kicsi az esély.
Sokan jegyzik meg, hogy általában a külföldi nehéztehergépkocsikra jellemző mind a gyorshajtás, mind pedig a szabálytalan előzés. Ez a megfigyelés jogos, sőt, néha látni olyan kamiont is, amelynek hátuljára 90-es matricát ragasztottak. Jó tudni, hogy Magyarországon nincs olyan szabály, amely megengedné a tehergépkocsik részére, hogy ekkora sebességgel haladjanak.
Még egy érdekes dolgot érdemes megemlíteni, amelyet a jövőben jó volna felülvizsgálni. A KRESZ szerint:
Autópályán és autóúton csak olyan gépjárművel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni.
Ez a szabály gyakorlatilag arról rendelkezik, hogy ezeken az utakon olyan gépjármű is közlekedhet, amely legfeljebb 60 km/óra sebességgel halad. És bár a szabályban az is szerepel, hogy nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza, mégis sokan jogot éreznek arra, hogy műszaki hibás, vagy túlterhelt autójukkal, teherautójukkal hatvannal döcögjenek az autópályán.
Ilyenkor egy ennél gyorsabb teherautó vezetője vagy bosszankodni fog, vagy belekezd a tiltott előzésbe. Sokakban felmerül az a kérdés is, hogy ha a mai korszerű kamionokat már ellátják sebességhatárolóval, illetve a tachográfok percre pontosan rögzítik a jármű sebességét is és az utólag, esetleg valós időben, a távolból ellenőrizhető, miért tudják mégis ilyen sokan megszegni a sebességre vonatkozó szabályokat.
Ezek az eszközök technikailag kijátszhatók, ahogy arról néhány éve a Totalcar is írt. Nemegyszer találkozom 120 km/óra körüli sebességgel száguldó nehéztehergépkocsikkal, kamionokkal, ők biztosan csaltak a tachográffal. Ez a sebesség pedig túl van egy 10%-os, még tolerálható határon és rossz belegondolni, mennyivel növekszik a fékútja egy 80 helyett 120-szal döngető kamionnak.
Szintén érdekes, hogy a szabály kimondottan a nehéztehergépkocsik előzését tiltja meg, tehát a 7,5 tonnánál kisebb járművekre, illetve tömeghatártól függetlenül az autóbuszokra nincs korlátozás. Mindamellett, hogy a sebességük szintén csak maximum 80 km/óra lehet, és a belső sávot használva kizárólag egy-egy járművet előzhetnek meg.
Autóbusszal az előzés megengedett, de 80-nál nem mehetnének közben gyorsabban, kivéve azok a buszok, melyeket ellátták az úgynevezett Tempo 100 minősítéssel, amely speciális műszaki feltételekhez kötött és csak autópályán érvényes.
Most talán már mindenki számára világos, mit keres a kamion a belső sávban, de ha nem, összefoglaljuk: szabálysértő módon előz, és lehet, hogy eközben még a számára kötelező sebességhatárt is átlépi.
A nagy teherautók és kamionok közlekedésével kapcsolatban a Bírságmegelőzési Kézikönyvben is sok hasznos tanácsot olvashatsz.