Ön mennyire követi a műholdas navigáció parancsait? Ha hezitálás nélkül, akkor rossz hírem van: hamarosan úgy jár majd, mint olvasónk, akit majdnem lefejezett egy sorompó, mert Maglódon elég lazán kezelik az útlezárásokra vonatkozó szabályokat.
Kis híján a Darwin-díj jelöltek mappájában kötött ki olvasónk, Balázs levele, végül mégis nézegetni kezdtem a mellékelt fotókat. Az ezeken látható fiatal BMW hatalmas pofont kapott a szélvédőjére, de olyan nagyot, hogy azt a vezetőülésről végignézni életre szóló élmény lehetett. Miért nem figyelt jobban, amikor éjszaka autózott, lakott területen kívül, gondoltam.
Aztán bizseregni kezdett a mellkasom, ezért úgy döntöttem, nem árt, ha tényleg mindenki megtudja, hogyan védekezik az autósok és a tolvajok ellen a Budapesttől félórányira lévő Maglód városa.
Balázs augusztus 4-én, este kilenc óra körül indult autóval a Deák térről Gyömrőre. Az út ebben a napszakban kevesebb mint ötven percig tart, ha az ember a Waze, közösségi navigáció által felkínált három útvonalterv közül a leggyorsabbat választja. Kihajtunk Budapestről, majd az M0-án Csömör, Nagytarcsa, Pécel és Maglód érintésével hamar eljutunk a 45. lehajtóig. Itt az út kétfelé ágazik: ha jobbra fordulunk, Ecser felé folytatódik, ha balra, rövidesen Gyömrőre érünk.
Illetve egy fenét, mert a lehajtó után látható útirányjelző táblán ragasztószalaggal eltüntették a Gyömrő feliratot. Aki műholdas navigációt, vagy Balázshoz hasonlóan Waze appot használ a telefonján, talán fel sem figyel a leragasztott táblára. Egy hivatalos útlezárásnak sem nevezhető, hiszen egy leragasztott felirat önmagában nem szabály vagy tiltás.
Balázs fél tíz után ért közeli 31110. számú, kétszer egysávos mellékútra, melyet láthatóan nemrég aszfaltoztak. Az útszakasz elején hatvan kilométeres sebességkorlátozás, illetve egy várható úthibákra figyelmeztető tábla áll. Mivel a közelben két úttorkolat is van, a sebességkorlátozás a KRESZ értelmében még azelőtt megszűnik, hogy az út enyhe balkanyarral megérkezik egy fasorba.
A kanyarban záróvonalat festettek fel, egy oszlopon pedig az egyéb veszélyre figyelmeztető, felkiáltójeles tábla, alatta ismét útegyenetlenségekre vonatkozó figyelmeztetés, illetve a szemét lerakását tiltó felirat látható. Azt is írják, hogy kamerával megfigyelt terület, de szerintem ez nem igaz.
Más jelzés nincs, ezért Balázs eléggé meglepődött, amikor szinte a kanyarban felbukkant előtte egy kivilágítatlan, hordozható terelőoszlop. Bár nem ment gyorsan, sőt, még az itt megengedett kilencvenes tempót sem érte el, csak hirtelen kormánymozdulattal tudta kikerülni az oszlopot, így áttért a szembejövő sávba.
Csakhogy az oszlop mögött néhány tízméterrel, vascsőből hegesztett kétkarú sorompó zárta le a Gyömrő felé vezető utat és bár Balázs rátaposott a fékre, nem volt esélye megállni, így a sorompónak ütközött és átszakította, illetve félig kidöntötte azt. Amikor a baleset történt, Balázs szerint két behajtani tilos tábla volt a sorompón, azóta felszereltek egy harmadikat is. A nappali képeken ezt láthatják. Az az egyik táblán felirat olvasható: a sorompó Maglód tulajdona, illetve két vadőr, valamint az önkormányzat központi telefomszámát is ráírták.
A vascsövek a vezetőülésről nézve nagyjából fejmagasságban találták el az autót, így beszakadt a szélvédő és megrogyott a BMW vezetőoldali A-oszlopa is. Ugyanez a sorompó simán kivégezhet egy motorost, és mivel mindenhová motorral megyek, talán már értik, miért bizsergett a mellkasom, amikor mindez eszembe jutott.
Balázs nem sérült meg, megvédte a 2013-as BMW 3-as erős A-oszlopa. Az autót trélerrel egy márkaszervizbe szállították, ahol eddig 871 ezer forint alkatrészelőleget fizetettettek Balázzsal. Ez nagyjából a teljes javítási költség fele, hiszen a szélvédőn kívül cserélni kell néhány szenzort és az A-oszlopot is.
Tegnap megkerestem a Waze szoftver magyarországi kapcsolattartóját, aki gyorsan kikutatta nekem a rendszerből a helyszín adatait. Bár a műholdas adatcserék anonimizáltan kerülnek a navigációs applikáció adatbázisába, kiderült, hogy az utóbbi hónapban több Waze-felhasználó is járt ezen az útszakaszon, sőt, az időközben visszaállított és lezárt sorompón túl is. Ennek ellenére csak augusztus 6. óta nem tervez útvonalat ebben az irányban a Waze, amelybe azután került be a lezárás, hogy Balázs bejelentette az adminisztrátoroknál.
A Gyömrőig vezető mellékútnak csak az első néhány száz métere aszfaltozott, később egyszerű földútként folytatódik. Eleinte azt hittem, Balázst azért vihette ebbe az irányba a navi, mert nem volt letiltva a földutas tervezés a telefonján futó Waze-verzión. De le volt tiltva, ezt utólag ellenőrizte. Így most arra gondolok, hogy a szoftver egyszerűen nem tudta, hogy egy idő után végetér az aszfalt.
Felhívtam a területileg illetékes Monori rendőrkapitányságot is. Az ügyeletes ismerte az esetet, de a baleset helyszínelője tegnap épp nem dolgozott, így vele nem tudtam beszélni. A kapitányságon nem tudtak arról, hogy más autós is a sorompónak ütközött volna mostanában. Végül megkaptam a sorompótulajdonos maglódi önkormányzat válaszait az ügyben feltett kérdéseimre. Íme a teljes levél:
"Tájékoztatjuk Önöket, hogy városunkban az elmúlt években jelentős problémát okoz az illegális szemétlerakás, falopás és mezőgazdasági területeken a terménylopás. A lopás bűncselekmények a gazdákat károsítják anyagilag, míg az illegális szemétlerakás az önkormányzatra ró jelentős anyagi terheket és ami talán ennél is sokkal fontosabb, hogy súlyos közegészségügyi problémát jelent a folyamatosan újból és újból felhalmozódó szemét ezeken a területeken. Sajnos szinte reménytelennek tűnő ezen területeknek az ilyen bűncselekményektől való védelme.
14Galéria: Maglódi sorompóTöbbszöri lakossági és földhasználói bejelentések után, a földtulajdonosok adományából az önkormányzat a szabályok betartásával elhelyezett egy sorompót. Jól látható, fényvisszaverő bevonattal ellátott előrejelző táblákkal, köztük egy 50 méterre elhelyezett szintén fényvisszaverő felülettel rendelkező terelő táblával, melyet a kiérkező rendőrség is megállapíthatott. Álláspontunk szerint, és az ottani mezőgazdasági területek tulajdonosainak tapasztalatai alapján, szabályos közlekedés mellett a baleset maximálisan elkerülhető, még esti órákban is. Számunkra érthetetlen az ebbe az irányba történő közlekedés, mert az M0 ezen lehajtó tábláján, áthúzással van jelölve Gyömrő felirata. Ez az út jelenleg nem vezet Gyömrőre, hanem egy mezőgazdasági használatra szolgáló dűlő út."
Balázs ügyvédhez fordult, aki megkeresi az önkormányzatot és kártérítést kér. A KRESZ szerint elég egyértelmű a helyzet:
"20. paragrafus, 3. pont: Az úttestnek, illetőleg az úttest egy részének a lezárását piros-fehér színű korlát, továbbá nyíl alakban vagy ferdén sávozott tábla, terelőfüzér vagy terelőbóják, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetében ezen felül folyamatos piros vagy villogó sárga fényt adó lámpák is jelzik."
Ilyesmi nem volt a baleset helyszínén és azóta sem.
Dr. Nemessuri Péter ügyvéd szerint ráadásul több száz méterrel korábban ki kellett volna írni, hogy az út le van zárva, de ezt az önkormányzat nem tette meg. Így most várhatjuk, hogy a következő hónapokban kiderüljön, olvasónk jogosan érzi-e úgy, hogy a maglódi sorompó életveszélyes és semmi keresnivalója egy kivilágítatlan közúton, ahová bárki bármikor behajthat, esetleg minden rendben van, ahogy az önkormányzat állítja.
Pető Attila Kreszprofesszor szerint a KRESZ előírja, hogy a járművezetőknek mindig úgy kell közlekedniük, hogy egy váratlan helyzetben is megfelelően tudjanak reagálni, de ez gumiszabály. Ugyanakkor nem létezik olyan tábla, amely kifejezetten az országútra szerelt sorompók előjelzésére szolgál és ez a fajta útlezárás nem is jellemző. Ettől függetlenül más módon biztosan felhívhatnák az autósok figyelmét, hogy ne menjenek tovább a 31110. számú mellékúton.
A történet mellékszála, hogy az önkormányzatnak nem sikerült megakadályoznia a sorompóval, hogy a környékre hordják teherautószám a szemetet, csupán annyi változott, hogy most a sorompó előtt gyűlnek a kupacok az árokban.