Ezért ilyen drága az autóalkatrész

2017.09.25. 06:09 Módosítva: 2017-09-25 07:29:12
Veszel egy 5, 10, de inkább tizenöt éves használt autót és szeretnéd életben tartani. Vásárlás előtt nem néztél utána, hogy mennyibe kerülnek a drágább alkatrészek. Vásárlás után viszont sorra döglik a kéttömegű, a részecskeszűrő vagy a magasnyomású szivattyú. Új kalandod: megtalálni a megbízható szervizt, ahol minden problémát megoldanak, de nem húznak le. Ez a történet itt kezdődik és az alkatrészárak sajátos hullámzása felé vezet. Miért nem vállalja a műhely a szerelést, ha te viszed az alkatrészt és mitől kerül 100 ezer forinttal többe a klímajavítás, ha mindent rájuk bízol?

Egyszerre megdöbbentő és komikus, mi megy manapság az autószervizekben. Tudják, mennyi köze van a falra kifüggesztett óradíjaknak és a bolti alkatrészáraknak ahhoz, amennyiért végül megjavítják az autót? Többnyire nem sok, mert az igazi hasznot az alkatrész árába építik be.

Egy legálisan működő, márkafüggetlen budapesti műhely óránként minimum 8 ezer forintért dolgozik. A nem számlás helyek 4-ért, de őket most hagyjuk. Ha egy cégnél minden alkalmazott be van jelentve, és nem zsebbe kapják a fizetésük felét, a műhely tiszta, szerszámokkal, célszerszámokkal és diagnosztikai eszközökkel jól felszerelt, és tulajdonosa a bérleti díjat, illetve a számlákat is időben akarja fizetni, nehezen kérhet kevesebbet az ügyfelektől. 

Ennyire olcsón, nem akciós időszakban egyetlen márkaszerviz sem dolgozik, mert nekik a fentieken kívül fizetniük kell a névhasználati jogért, a szerelők oktatásáért és továbbképzéséért, illetve a kötelező célszerszámokért, szoftverfrissítésekért. Míg a magánműhelyek gyári és nem gyári alkatrészeket is beépíthetnek az autódba, a márkaszervizek elsősorban gyári alkatrészekkel dolgoznak, de ha az autó tulajdonosa kifejezetten ragaszkodik az utángyártotthoz, azt külön feltüntetik a munkalapon, és az alkatrész garanciája sem két év, csak a törvényben minimálisan előírt egy. 

Egy rendes autószervizben kérhetsz és kaphatsz előzetes árajánlatot a karbantartásról, javításról, és ha menet közben kiderül, mást is cserélni kell, mint amiről eleinte szó volt, értesíteniük kell téged, hogy drágul a javítás. Ilyenkor mondhatod, hogy mégsem kéred a többletmunkát, a szerviz ezt is felírja a munkalapra. Ez a megjegyzés akkor válik fontossá, ha az autó később bizonyíthatóan azért romlik el, mert nem kapott meg mindent, amire szüksége volt. Mintha az orvos tanácsa ellenére, saját felelősségre mennél haza a kórházból.

De ki veszi az alkatrészt? A szervizek többsége nem szeretné, hogy te vásárolj be az autóhoz, pedig az alkatrészes cégek szinte minden most használt autóhoz kínálnak mindenféle alkatrészt a belső kilincstől a porlasztócsúcson át a főtengely-jeladóig, vagy éppen az elején említett, általában több százezer forintba kerülő kettős tömegű lendkerékig. Az apró csetreszek nem feltétlenül a mammutoknál a legolcsóbbak. Gondoljunk csak a benzinpumpás Ko-Csi Kft-re, vagy a műanyag patentokra. Utóbbakra szintén külön cég szakosodott. 

A negyedmillió forintos klímajavítás

A nagy alkatrészáruházak kínálnak klímahűtőt és klímakompresszort is, melyet egy tizenkét éves autóban már sokszor cserélni kell. Pontosan így járt Zsolt is, aki új kora óta hajtja Seat Toledo 1,9 PD TDI-jét, és nagyon elégedett vele. Bár az autóban több mint 240 ezer kilométer van, tovább használná, miután megjavíttatta a klímát. Néhány hete el is vitte egy többek által ajánlott budapesti autóklímás céghez, ahol a szerelő előzetes felmérés után azt mondta, a kompresszort és a klímahűtőt kell kicserélni, valamint ki kell mosni a rendszert, mielőtt újra feltöltik gázzal és kenőolajjal. 

Aztán elhangzott a fontos kérdés: mindez mennyibe fog kerülni? Zsolt azt meséli, a szerelő először 200-220 ezer forintra taksálta a javítás teljes költségét, ami egy ilyen korú, jó állapotú Toledo 1 milliós átlagárát ismerve elég mellbevágó. (Mellékszál, de javaslom, ha ilyen korú autó hirdetésében azt írják, a klíma jó, csak gáz kell bele, inkább kérd meg az eladót, intézze ő a feltöltést, ha tényleg ilyen kicsi a probléma.)

Árvadászat, érdekes eredménnyel

Zsolt az árajánlattal a zsebében pontosan azt tette, amit én és ti is tennétek: elkezdett alkatrészárakat vadászni az interneten. Mivel a szerelő nem árulta el, milyen márkájú klímakompresszort építene a Seatba, a tulajdonos jó minőségű, holland utángyártott darabot választott. A ZS+U Kft.-nél az alváz- és motorszám, valamint a típus, a motorváltozat és az évjárat megadásával keresték ki a megfelelő darabot, arra adtak egy 64577 forintos árajánlatot, illetve azt is írták a válaszlevélben, hogy ha az alkatrész hibás vagy tévesen keresték ki az alkatrészkatalógusból, ingyenesen visszaszállítják. Olvasónk ismét felhívta a szervizt, hogy pontosítsák az kalkulációt. Kiderült, hogy a műhely 30-35 ezer forintos munkadíjjal számolt, amelyre 25 ezret tennének a tisztításért és a feltöltésért, plusz az alkatrészek ára, ugye. Csakhogy a szerelő ezúttal már 220-250 ezer forintos végösszeget említett. 

Ekkor kicsit értetlenkedett Zsolt, hiszen nemcsak a kompresszor 66 ezer forintos árát tudta már, de azt is, hogy egy jó klímahűtő szintén a ZS+U-nál 20 ezer forintért kapható, és ha minden tételt összeszámol, a Toledo klímajavítása legfeljebb 135-150 ezer forintért megoldható, vagyis 100 ezer forinttal olcsóbban, mint amennyiért vállalják.

Ha te hozod az alkatrészt, nincs garancia

A szervizben azt is elmondták Zsoltnak, hogy ha ő hozza az alkatrészt, nem adnak garanciát a javításra. Ekkor felajánlotta, hogy összeköti a szervizt a ZS+U Kft-vel, szerezzék be ők ami kell, tegyenek rá 10-20 százalék hasznot, így mindenki jól jár és megmarad a garancia. A szerviz ebbe sem egyezett bele, így Zsolt elbúcsúzott a tőlük. 

Mivel az elsőként megkeresett műhelynek finoman szólva vastagon fogott a tolla, a Toledo tulajdonosa további szakműhelyeket is megkeresett. Két helyről nem válaszoltak az ajánlatkérő levelére, ahonnan pedig igen, ott rendre 250 ezer forint jött ki 150 ezer helyett. Egy személyesen felkeresett műhelyben 80 ezer forintért vállalták volna a tisztítást és a feltöltést, de jellemző, hogy hozott alkatrészt nem fogadtak volna be, vagy ha igen, nem vállaltak volna garanciát a javításra. 

Ennyire éhesek az autószervizek? Tényleg nem jár garancia a javításra, ha az autó tulajdonosa hozza az alkatrészt? Gyanús volt, hogy a jogszabályok nem ilyen szigorúak az autósokkal és nem ennyire megengedőek, ha a műhelyek hasznáról van szó, de a biztonság kedvééért felhívtam Dr. Vágány Tamást, a DAS Jogvédelmi biztosító jogtanácsosát és vázoltam neki Zsolt dilemmáját. 

Miközben elvárható, hogy a szervizek korrekt módon tájékoztassanak, mennyiért hajlandók megjavítani az autónkat, a mai magyar gyakorlat nem ez. Sokszor nem a munkadíjból élnek, vagy nem csak abból, hanem az alkatrészbeszerzésből is. Dr. Vágány Tamás szerint egyetlen jogszabály sem tiltja, hogy az autó tulajdonosa maga vegye meg az autójához szükséges alkatészt, ahogy megteheti ezt például a gumiabronccsal és az akkumulátorral is. A szerviznek ilyenkor csak a beépítés szakszerűségéért kell felelősséget vállalnia, de azért mindenképp. Feltéve persze, hogy így is vállalja a munkát. Megtehetik, hogy elhajtják az autóst, hiszen ez is olyan, mint bármilyen vállalkozási szerződés: mindkét félnek bele kell egyeznie a feltételekbe, egyébként nincs üzlet.

Ahol viszont rábólintanak a hozott alkatrészre, ott a szerelőnek meg kell vizsgálnia azt mielőtt beépíti, és ha nem az autónkhoz való, esetleg hibás, előre szólnia kell tulajdonosnak. Így ő még azelőtt visszacseréltetheti, hogy kibontották vagy beszerelték volna. Azért fontos ez, mert az utóbbi két esetben nehézkesen, illetve egyáltalán nem cserélik vissza az árut. A gyári alkatrészekkel más a helyzet, azokat sokszor egyáltalán nem veszik vissza, vagy csak jelentősen csökkentett áron. 

Érdekes helyzet áll elő, ha egy frissen beszerelt alkatrész azért megy tönkre, mert a szerelő nem szólt arról a tulajdonosnak, hogy az nem megfelelő. Ilyenkor vállalnia kell a felelősséget a gondatlanságából adódó hibákért.

Alkatrészt vinni, vagy nem vinni?

Érdemes alaposan átgondolni, hogy magunk vegyük-e meg az autónkhoz szükséges alkatrészeket vagy sem, mert ha azok a beszerelés után megdöglenek, elég nehéz helyzetbe kerülünk. Egyrészt körülményes eldönteni, egy friss alkatrész azért ment-e tönkre idő előtt, mert rosszul szerelték be (lásd. kuplungszerkezet és a központozás, automata előfeszítés), vagy mert eleve selejt volt.  Amíg ez kiderül, és a szerviz, illetve az alkatrészkereskedő/gyártó ide-oda passzolgatja a felelősséget, nem lesz autónk és pénzünk. A kereskedő biztosan nem fogja azonnal kicserélni a romlott holmit, mert az összetettebb alkatrészek gyártói sem teszik ezt meg. Szerencsés esetben maguk vizsgáltatják be, de ez hetekig tarthat. 

Mindeközben továbbra is itt van Zsolt Toledójának esete, és a 100 ezer forint, amennyivel az összes szervizben többe kerülne a klímajavítás, mint amennyi a bevallott munkadíjból, az egyéb költségekból és a két alkatrész árából összejön. Hogy kicsit még bosszantóbb legyen a helyzet, nem árt tudni, hogy a magyar autóállomány folyamatos öregedése miatt nagyon pörög az autóalkatrész-üzlet. A cégek igyekeznek átvariálni a kedvezményeik rendszerét, egyiküknél ettől az évtől a területi képviselők ellenőrzik, hogy valóban csak a szervizek kapjanak magas, akár 40-48 százalékos engedményt a neten kikereshető listaárakból, mindenki más csak tízet.

Hogy még egyet csavarjunk az ügyön, én is megnéztem a ZS+U webshopját, ahol a Seathoz való NRF kompresszor ára 64577 forint bárkinek, és ez a bárki regisztráció nélkül kap 30 százalék kedvezményt, így adódik ez az összeg. A Bárdi honlapján 110 ezer forintba kerül az NRF kompresszor, de ha abból fejben adunk magunknak 40 százalék kedvezményt, 66 ezer forint jön ki. A Unix webshopjában nem találtam ilyen gyártmányú klímakompresszort, az árak kedvezmény nélkül 90 és 140 ezer forint környékén szóródnak, de a legolcsóbb kompresszor felújított.

Mivel az autóalkatrész-piac legnagyobb szereplői csak az utóbbi időben kezdték szigorúbban ellenőrizni, ki mekkora kedvezménnyel vásárol tőlük, mostanra beláthatatlanul sok autósnak van egy ismerőse, akinek van egy jó kis zsíros kedvezménye. Így elég nehéz követni, végül ki vásárol valójában listaáron, és ki az, aki magánautósként is szervizkedvezménnyel vesz meg mindent. 

Zsolt esetére vetítve mindez azt is jelenti, hogy a szerviz, amelyben 250 ezer forintért akarják megjavítani a klímát, szinte biztosan minimum 66 ezerért venné meg a kompresszort, illetve 20-ért a hűtőt. Ha ez így van, akkor a munkadíjuknál is több pénzt kérnek az alkatrészbeszerzésért, ha pedig nem, akkor nem tudom, milyen jogcímen nyelik le a 100 ezer forint különbözetet. 

Zsolt nem javíttatta meg a Seat klímáját, de közben elmúlt a nyár, így most fél évig nem is lesz rá szüksége. Közben tovább kutatja az alkatrészárakat, bár amit eddig talált, azt korrektnek tartja. Azt viszont nem, ahogyan a megkeresett szervizek a hozottalkatrészes ügyfelekhez viszonyulnak.  

Nekem úgy tűnik, van valamiféle kimondatlan közmegyezés az autószervizek közt. Figyelik egymás óradíjait, és ritkán merészkednek 10 ezer forint fölé, nehogy lemorzsolódjon az ügyfélkör. Nem is kell kockáztatniuk, hiszen az autósok többsége ma még nem kérdőjelezi meg az árajánlatban és a számlán szereplő összegeket, illetve nem akarja maga megvenni az alkatrészeket. 

Pedig nagyon érdemes utánanézni, mi mennyibe kerül az autónkhoz, mielőtt elfogadjuk a műhely árajánlatát. Ha a munkafelvevő látja, hogy felkészültek vagyunk, esetleg alkudhatunk a végösszegből, így nem kell tartanunk a hozott alkatrésszel járó kockázatoktól sem. Bizonyos esetekben sokkal bátrabbak lehetünk, és vihetjük mi az alkatrészt, hiszen nem vehetik el tőlünk a szavatossági jogainkat. Az olaj, a gumi, az akkumulátor vagy a szűrők, illetve más, jól azonosítható alkatrészek, kellékek ügye sokkal egyszerűbb, ott biztosan nem kötözködik majd a szerviz, ahogy a fékbetéteknél sem.

Jól járthat-e mindkét fél?

A Szereldmagad műhelye alapvetően olyan autósokat szolgál ki, akik munka után, vagy hétvégén, illetve a szabadságuk alatt maguk javítanák az autójukat. A felszerszámozott, emelővel is rendelkező műhelyben egy ideje szerelőket is foglalkoztatnak, akik óránként 6500 forintért vállalnak általános javításokat. Az óradíj emelkedik, ha márkaspecialistára van szükség, például egy PSA dízelhez, vagy számítógépes diagnosztát kell hívni.

Rácz Kristóf ügyvezető szerint egyre gyakoribb, hogy az autósok maguk hozzák az alkatrészt, amibe a cég bele is egyezik, és a fentebb leírt jogszabálynak megfelelően jár el. Gond csak akkor van, ha az alkatrész rossz. Ilyenkor az autó tulajdonosa viheti vissza a boltba. 

Ez a műhely is tud kedvezményesen alkatrészt vásárolni a nagy és kisebb kereskedőktől, de sávos rendszert dolgoztak ki, hogy ügyfeleiknek legalább részben továbbadhassák az árengedményt. Mivel még egy 600 forintos gumiszilenthez is jelentős adminsztrációs teendők tartoznak (készletezés, könyvelés, stb...), ezt és a hasonló, 1-2 ezer forintos listaárú elemeket a Szereldmagad sem adja olcsóbban. Egy 60 vagy 100 ezer forintos klímakompresszor, esetleg egy 200-400 ezer forintos kettős tömegű lendkerék nagykereskedelmi árára viszont legfeljebb 20 százalékot tesznek rá, vagyis a forgalmazónál elért kedvezménye felét átadja az autósnak. 

Kristóf szerint a világ ebbe az irányba megy, mert egyre többen guglizzák ki az árakat. Mindez nem azt jelenti, hogy a magyar autószervizek zöme csaló, vagy tisztességtelen árpolitikát folytat, de azt igen, hogy a használt autók tulajdonosai súlyos összegeket spórolhatnak, ha elég éberek és rászánnak húsz percet az árvadászatra. Ha ez megvan, már csak olyan szerviz kell, aki hozott alkatrésszel is javít. Ez keményebb menet, ezért drukkolok Zsoltnak.