Hasonlót se láthattál még nálunk. Gyere!
Hungaroring Classic 2017. beharangozó
Semmitmondó cím: Hungaroring Classic. De amit takar, te jó ég... Merthogy Goodwoodba, a Le Mans Classicra, egy Spa-Francorchamps-i veterános hétvégére, a Shelsley Walsh-i hegyi felfutóra nehezen jut el tőlünk bárki, már csak a távolság miatt is. Most viszont egy olyan világszínvonalú versenysorozatot kapunk a hétvégén az ölünkbe, hogy a fal adja a másikat. Ferrari 250, Mercedes C11, Cobra, Jaguar E, BMW 3.0 CSL minden ott lesz.
Kezdjük azzal, hogy ha ide nem jössz el most hétvégén, akkor soha többé ne menj autós rendezvények közelébe, legalábbis Magyarországon, mert kiállítottad a bizonyítványt: téged nem érdekel ez az egész. Soha ennyi, soha ennyire érdekes, soha ilyen ijesztően egymásnak eresztett veteránautó- és sportautó-mennyiséget nem láthattál eddig ebben a kicsi országban. És hozzáteszem: nem is volt rá esélyed, mert egy ilyen nagyszabású cucc megrendezéséhez rettenet pénz, szervezés, idegrendszer, kapcsolat és tapasztalat szükséges. Egy olyan, Európa magasabb vérnyomáson üzemelő területeitől odébb eső országban, mint a miénk, még ráadásul vakmerőség is, az jókora adagban.
Aki olvas Totalcart, nyilván sokszor látta már elvillanni a képernyőn a Goodwood nevet, a Festival of Speedet gyakrabban (az az, ahová minden újságíró kijut minimum egyszer, ha akar, mert a cégek olykor kiviszik az embert), illetve a teljes hétvégén át tartó, rendes, régi F1-es pályán zajló versenysorozatét, a Revivalét, ami a goodwoodi birtok egy másik részén, a volt reptér és versenypálya környékén zajlik, afféle bezárt időutazó-versenyvárosként. Utóbbi a jobbik rendezvény, csak halkan mondom, de oda szervezkedni kell és fizetni. Emlegethetném a Le Mans Classicot, vagy bármilyen óriási, veteránversenyes hétvégét, ami arrafelé terem, ahol Európa pénzét tartják. Olyat látni eddig esélyünk se volt. Semmi. De most az ölünkbe kapjuk.
Utoljára a népligeti túraautó-verseny lehetett hasonló, a hatvanas évek derekán, párszor, nagyon kicsiben, nagyon monokrómban. Ám az csak egyetlenegy futam volt (edzésekkel, satöbbi), egyféle csoportba tartozó autókkal. Ez, ami most jön, ahhoz képest egy 12x12-es bűvös kocka. Olyan tömény, hogy javaslom, osszátok be az időtöket és az energiátokat a menetrend alapos végigböngészése után, mert nem fogjátok bírni, és a felénél úgy telítődtök, hogy már követni se tudjátok az egészet. Egy ilyen futamsorozat egyetlen napja is extra durva, igazából edzeni illene rá.
A Hungaroring Classic hétvége létrejöttének hátterében az eseménysorozatot ősidők óta szervező, francia Peter Auto nevű társaság és a Hungaroring ZRt. áll. Előbbi adja a keretet, utóbbi a helyszínt, a kettő összekapcsolásának ötlete pedig Szalay Balázstól jött, aki tavaly életében először eljutott a Goodwood Revivalre. Aki magyar egyszer oda ellátogat, utána mind úgy gondolja – de jó lenne valami hasonló nálunk is, még ha kicsi is. Csakhogy Balázs egyben a Hungaroring Sport ZRt. üzletfejlesztési igazgatója, tehát jobb helyről startolt egy ilyen ötlet megvalósításához, mint a földi halandók. Peter Autóék és néhány jelentősebb szponzor megkeresése után villámszervezés jött, s a nyáron már mindenfelé ott voltak a plakátok szerte az országban – a futamsorozat jön az országba. Ennyit a háttérről, személy szerint baromira örülök, hogy sikerült, sokáig el se akartam hinni, hogy tényleg lesz.
Sokkal érdekesebb a minek menjek ki én oda kérdése, az meg végképp, hogy mi a francnak vigyem ki a családot is. Nos, például mert sokkal inkább családbarát, máshonnan nézve uniszex rendezvény, mint a keményvonalas mániákusoknak való Formula-1. Ezen oda lehet majd menni a versenyautókhoz, versenyzőkhöz, a gyerekek megnézhetik közelről a vasakat, és lesz belőlük elég, mert valami 150-nél is több versenykocsi lesz jelen. Az már brutál.
Lesz még árverés, bolhapiac, lemezklub, kint lesz egy csomó veteránklub. Utóbbi csapattal akadt is egy kis probléma, mint a rendezvény sajtótájékoztatóján megtudtam, mert eredetileg 250-es nagyságrendre készültek a klubos kiállítókkal, ezzel szemben már ma, kedden is 500 fölött volt a regisztrált jelentkezők száma. Ha valaki tehát már a klubos parkolóban elakad egy teljes napra, magára vessen, mert mi szóltunk, hogy tovább kell menni a pályához...
Mivel a versenysorozat tematikája az 50-estől a 80-as évekig ível, ezért a rendezők többször elmondták – minél több látogatót szeretnének rávenni arra, hogy korhű ruhában érkezzenek. Megsúgom: ugyanez igaz a Goodwood Revivalre is, ahol mostanra külön hóbort lett a nézők körében a korhűöltözet-verseny, és a társaság 85-90 százaléka rákészül rongyokkal. Magyarországon az ilyen kezdeményezések mellé mindig jár egy adag károgás - „illegetik magukat a gazdagok a rongyaikban” meg „micsoda buta páváskodás” - nos, akik így savaznak a palánk mögül, azok a szlovák kettőt nézik.
Merthogy a korhű ruhához nem pénz, hanem kis kutatómunka, humor és talán minimális stílusérzék kell, mellékeltem képeket, lehet ötleteket meríteni. Meg persze egy adag mosás, hogy kijöjjön a naftalin. A korhű ruházat beljebb húzza az embert a buliba, s ha valakinek nincs bevethető Ferrari 250 SWB-je, illetve olyan 20 ezer eurónyi kápéja, hogy benevezzen a versenysorozatra, így mégis részesévé válik a szereplőgárdának, s ez ott belül sokkal jobb érzés.
Azt pedig végképp nem szabad számításon kívül hagyni, hogy a „drágám, hétvégén óriási autós buli lesz!” bejelentés hallatán fancsali arcot öltő csajunk azonnal viháncolni kezd, ha megkapja a feladatot – de öltözni kell oda ám, nem is akárhogyan! Mindenkinek jut feladat, szórakozás. Szóval csak előnyei vannak a hülye páváskodásnak, érdemes beletenni az energiát. Nekem már eszembe se jut ilyen helyre készületlenül érkezni, pedig távol áll tőlem a divat és a pojácaság.
Na de, maga a versenysorozat, ugye. Hét futam lesz, ezeket inkább felsorolom, úgy a legszebb (a pontos típuslista csak pénteken lesz végleges, ezért a példák a szokásosan szereplő versenyautókra alapozott tippek):
1) Classic Endurance Racing: FIA-licencengedélyes, 1966-81-ig gyártott GT autók, az 1-es alkategóriában a '66-71-ig, a 2-esben a '71-81-ig készült autók indulnak – Ford GT40, De Tomaso Pantera, Ferrari Daytona és 512BB, Porsche 911 variánsai és hasonlók.
2) Euro F2: 1967 és 1978 között rendezett Furmula-1 előszobájának tekinthető versenyszéria, ebből az oda való monopostók, Alpine-ok, Brabhamek, Lolák, Lotusok, McLarenek és Osellák.
3) Group Racing: Le Mans-i C csoportos versenyautók 1982-93-ig. Porsche 956-osok, Lancia LC2-esek, négytárcsás Wankel Mazdák és haverjaik, jellemzően csukott karosszériával.
4) Heritage Touring Cup: 1966 és 1984 közötti túraautók, nagy szárnyak, nagy szpojlerek, úthenger-papucsok, keresztben leragasztott fényszórók, BMW 3.0 CSI, Ford Capri RS2600, Jaguar XJ12C és társai.
5) Trofeo Nastro Rosso: A veterános ember könnyfakasztója. Az autóversenyzés aranykorából való, legcsodásabb kocsik, Ferrari 250 SWB-k (Steve McQueennek is volt ilyen), Maserati 300-asok, Aston Martin DB5 és 6 GT-k, de jön egy Alfa Romeo 33 is – nem az ötajtós utcai bénaság, hanem a legendás Ferka 250 GTO-kinézetű csoda.
6) Sixties' Endurance: 1963 előtti sportkocsik és 1966 előtti GT kocsik óriási tusája, talán a legérdekesebb és nálunk legkevésbé ismert korszak, egyben talán a legértékesebb autókat is itt ölik majd halomra – Jaguar E Type-ok, Ferrari 250 GT-k, Cobrák és rokonaik.
7) Central European Trophy: Hogy a mi keleti szívünknek is jusson egy kis hazai – KGST versenyautók csatája, Skoda 130-asok, Rali-Ladák, hergelt Polski-Fiatok, zúzós Trabantok és társaik.
A buli péntek reggeltől vasárnap késő délutánig tart, napi több mint tíz futammal, közéjük szúrt veterános parádékörökkel, klubos felvonulásokkal. Nehéz lesz megválasztani, hogy mikor mentek kajálni a családdal, mert jó eséllyel minden pályától távolt töltött percért sajog majd a szívetek. Pénteken még csak az edzések tartanak, az még inkább csak bemelegítés, de szombaton és vasárnap egyformán élesben megy majd a csata. Ne csodálkozzatok, ha autókat láttok törni, gumikat láttok füstölni a versenyeken – ezek a csávók nem bálozni jönnek, hanem nyerni akarnak. Ha valami tönkremegy, benne volt a pakliban, de mindent meg lehet javítani, még az egyetlen példányban létező csodákat is.
Lesznek amúgy magyarok is a pályán – Tóth Janika egy 404-es Peugeot-val indul majd, Ferjáncz Attila fia, András pedig egy olyan Renault 17TS Gordinivel vág a pályának, mint amilyennel a papa versenyzett fénykorában – sajnos nem az eredeti autóval, mert az már egy külföldi gyűjteményben lakik, hanem egy majdnem pont olyannal, amit Pásztor Tamáséktól kap erre a futamra. A kocsit ismerem az Ennstal Classicról – zokogni fognak a nosztalgiára hajlamosak, mert elég állat.
Külföldi híresség? Ott tekeri majd a volánt az ötszörös Le Mans-i bajnok és Formula-1-versenyző Emanuele Pirro is az Alfa Romeo 33 kormánya mögött. A másik - bár az ember mifelénk talán nem annyira híres, hiszen ő csak a francia Peugeot-klub elnöke, de olyan kocsit hoz, hogy attól máris megremeg az Autós Kvartettet markoló, gyerekkori jobb kezünk: ő vezeti a Lola T-t. Tényleg mindent visz?
Ugye mondtam, hogy nem lehet kihagyni? Részletek, ütemterv, belépők és minden egyéb a hungaroringclassic.com-on, klikkelni kötelező.
Aki pedig valami rettentő súlyos és sunyi magyarázat paravánja mögé bújva (minimum a halál) mégis elmarad a versenyről, e fenti oldalon talál élő streaminget, amin messziről követheti a zajlást. Akit pedig tényleg csak felületesen érdekel ez az egész autós téma, de kicsit azért belenézne, az kattintson az M4-re a tévén – ott is lesznek elszórtan riportok. Velük nem beszélek.