A nap autós bunkója egy pécsi Mercedes-tulaj
Persze mondhatjuk, hogy puszta figyelmetlenségről van szó, de egy kórház mentőkapuja elé parkolni azért mindenképpen felvet bizonyos kérdéseket. Az eset kapcsán beszéltem Győrfi Pállal, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjével, aki millió kilométerekről, tipikus esetekről és megoldásokról mesélt.
Az Országos Mentőszolgálat Facebook-oldalán tegnap posztolt fotók láttán még a mentősök billentyűzetén is beragadt a caps lock. Azt írják:
Nem csodálkozunk, mindenkiben felmegy a pumpa, amikor azt látja, hogy valaki ismét szemétre dobta az egyezményes viselkedési normákat. A gyepre szarás ezúttal a pécsi Munkácsy Mihály utcában, az Irgalmasrendi kórház kapujában történt meg, melyet mértani pontossággal torlaszolt el egy sötétszürke Mercedes A-osztály.
Az OMSZ szerint a felelőtlen sofőr, vélhetően parkolóhely híján állt a kapu elé. A mentősök egy idős beteget szállítottak volna sürgősen egy másik kórházba, de fél órán át nem tudtak kihajtani.
Győrfi Pál a szolgálat szóvivője nem pesszimista, amikor azt mondja, bár naponta találkoznak hasonló esetekkel, a szolgálat évente 1,1 millió esethez vonul ki és összesen 40 millió kilométert tesznek meg egyszerre 780, szolgálatban lévő mentőautóval. Az esetek közt vannak nagyon súlyos, súlyos és kevésbé súlyosak is. A KRESZ szerint az eset súlyosságától függetlenül minden autósnak segítenie kell a mentőautó közlekedését, és Győrfi szerint általában ezt is tapasztalják.
Vannak azonban kivételek. Ilyen a néhány hete, a budapesti hatodik kerületben történt eset, amikor egy autós úgy parkolt egy ház kapuja elé, hogy a mentősök nem tudták kihozni a hordágyon fekvő beteget és az is rendszeres, hogy nem tudnak elindulni a helyszínről a kórház felé, mert miközben felkészítik a szállításra a beteget, valaki szorosan ráparkol a mentőautóra, így esetenként ki sem tudják nyitni a hátsó ajtókat.
Az autósok legnagyobb része persze segíti a mentősöket ahogy tudja, teszi hozzá a szóvivő, és a közvélemény nyilván eleve azokat az eseteket jegyzi meg, amikor ennek az ellenkezője történik.
A pécsi kórház kapujában parkoló Mercedes tulajdonosát a rendőrök kerítették elő, akiket a mentősök hívták a helyszínre. Az illető távozott az autóval, a mentőben lévő beteg épségben megérkezett a másik pécsi kórházba, így ezúttal nem történt tragédia.
Amikor Budapesten akadályozza a mentőautó mozgását egy autó és a gazdáját nem találják, a mentőszolgálat a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti (FÖRI) Igazgatósághoz fordul, mely gyorsan a helyszínre küld egy trélert, amely akár el is szállíthatja a helyszínről az útban lévő autót. A FŐRI kamerarendszere szintén fontos segítség, mert a térfigyelő kamerák képét a mentésirányítók is láthatják, így ha valahol nehézkes a mentőautó közlekedése, vagy várható, hogy nem tudja gyorsan elszállítani a beteget, alternatív útvonallal segíthetik a munkát.
Pető Attila Kreszprofesszor Bírságmegelőzési kézikönyvében azt olvasom, hogy a KRESZ-szerint tilos várakozni (parkolni) ott, ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást - az ingatlannal rendelkező jogosult hozzájárulása nélkül akadályozza. Az ilyen szabálytalanságokért nem büntet automatikusan a rendőr, maximum csak akkor, ha ezt az ingatlan tulajdonosa (ez esetben a kórház) bejelenti. A szabály nem tiltja az ezeken a helyeken való megállást, ha a vezető az autó közelében marad, tehát például utast vesz fel, vagy kipakolja az autóját.
A fentiek nyilván egészen más ízt kapnak, ha valaki egy kórház mentőbejáratnál támasztja le az autóját. Azt nagyon nehéz nem egyszerű kulturális deficitként értelmezni.