Az M7-esen csapott le a kéklámpás autó
A rendőrség tavasz óta jelöletlen autókkal is vadászik a gyorshajtókra és más szabálysértőkre. Elsősorban a gyorsforgalmi utakon és az autópályákon bukkannak fel az Audik és Mercedesek, és akit lebuktatnak, azt meg is állítják, majd a helyszínen megbírságolják. Néhány napja olyan fedélzeti kamerás felvételt töltött fel egy kamionos, melyen nagyon furcsa manővereket végez egy kék-piros villogókkal felszerelt Opel Zafira. A rendőrség cáfolja, hogy az ő autójukról volna szó.
Ezúttal az M7-es autópálya Siófok és Zamárdi közötti szakaszán videózták le a Magyarországon még szokatlan ellenőrzést. A június 14-i felvétel első másodperceiben a belső sávban elsuhanó Opel Zafira egy teherautó elé húzódik le a szélsőbe, majd 70-72 km/órára lelassítja a sáv forgalmát, és ezzel alaposan felbosszantja a videót a kamionjából készítő Csapó Barnát.
A következő percekben fokozatos lassításra kényszerül a kamionsor, mert a Zafira egyszerűen feltartja őket. A játék lényege, hogy nem előzhetik meg a civilnek látszó Opelt, hiszen a kamionok számára ez itt tilos.
3 perc 41 másodpercnél egy addig a két teherautó mögött haladó (Logistika Lumis feliratú) horvát kamion mégis megjelenik a belső sávban, majd megelőzi mindkét társát. Amikor a manőver végén lehúzódik az első teherautó elé, nyilván felismeri a hátsó ablakából, illetve a tetején lévő lámpáit pirosan és kéken villogtató Opelt. A rendőrség szerint nem az ő autójukról van szó, pedig a jelenet teljesen olyan, mintha egy rendőrségi intézkedés zajlana. A horvát kamion váratlanul letér a leálló sávba, közben nagyot fékez, majd hosszú másodpercekig ott halad tovább, végül visszatér a kamera látóterébe.
Ugyanez a teherautó később ismét lehúzódik a leálló sávba, majd a másik kamionnal együtt kihajt egy parkolóba, előttük a villogókkal felszerelt Opellel. Azzal, hogy a Logistika lumisos teherautó két szakaszon is folyamatosan a leálló sávban megy, szintén elkövet egy szabálysértést.
Rejtély, hogy bármely, megkülönböztető fényjelzés használatára jogosult hatóság miért tartja jó ötletnek szinte lépéstempóra lassítani az M7-es szélső sávjának forgalmát fényes nappal, egy egyszerű ellenőrzéshez. A történetek a videót készítő sofőr sem érti, akit sikerült elérnem telefonon is. Mint meséli, olyan volt ez a néhány perc, mintha a kék-piros lámpás autó vezetője ki akarta volna provokálni a szabálysértést, de ezzel veszélyes helyzetet idéztek elő.
Mint azt a felvételen hallani, olvasónk felhívta a 112-es központi segélyvonalat is, ahol összefoglalta a látottakat és érdeklődött, hogy mindez jogszerű-e. Átkapcsolták a megyei kapitányságra, itt szintén percekig beszélgetett az ügyeletessel, de az illető aligha értette, hogy miért hívják a civil autós ellenőrzés ügyében, sőt, talán a szituációt sem látta át teljesen. Bár megkérdezte, hogy olvasónk pontosan milyen autót látott és azt is, hogy szintén kamionos-e, ám amikor a sofőr az eset részleteit kezdte ecsetelni, a túloldalon bontották a vonalat, majd az automata telefonközpont bemondta, hogy segélyhívás vége.
A felvételt elküldtem Pető Attila Kreszprofesszornak és az Országos Rendőr-főkapitányságnak is, hogy lássuk, ki mennyire tartja szakszerűnek és jogszerűnek az M7-es autópályán történteket.
A lassúság sem szabályos
Tény, hogy a halálos és személysérüléssel járó balesetek száma az elmúlt két évben nőtt, és továbbra is igaz, hogy a fő baleseti ok a relatív és abszolút gyorshajtás. Az ellenőrzésekre szükség van, és a civil autós sebességtúllépés-kiszűrés Európa más országaiban is bevett szokás.
Viszont nem tartom korrektnek azt a magtartást, ha a gyorshajtást maguk a rendőrök provokálják ki.
Ilyen provokáció lehet az is, amikor például a nehéz pótkocsis teherautók előtt valaki direkt lassan halad, pláne, ha a rendőrautó tempója az adott úton megengedett legnagyobb sebesség alatt van.
A videón szereplő kamionsofőr szerint a provokáló fényjelzést használó autó mindössze 70 km/óra sebességgel ment az autópályán, ahol egyébként az általános sebességkorlát 130 km/óra, illetve a kamionosok számára 80 km/óra. Biztosan lesz, aki a 70-et érzékelve nagyobb tempóra kapcsol, és belefog a sor előzésébe. Ami egyébként a nehéz-tehergépkocsik számára kétsávos autópályán nappal tilos, azaz már lehet is ezért büntetni.
Ugyanakkor ma én is meggyőződhettem arról, hogy amikor az M0-s autóúton a szélső sávban, 85 km/órás tempóval haladtam - nem titkoltan, direkt -
bár ott, ahol 3 sávos az út, hogy előzési szabálytalanságba ne kényszerítsem őket több kamion is megelőzött, holott számukra az autóúton csak 70 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. A bejátszásban azt is láthattuk, hogy az egyik teherautó száz métereken át halad a leállósávban, ami akár 50 ezer forintos azonnali bírsággal is járhat.
Többen megkérdezték tőlem, hogy, ha valóban hetvennel ment a hatóság az autópályán a kamionosok előtt, akkor ezzel nem sértett-e szabályt?
A KRESZ ezt írja:
"Autópályán csak olyan gépjárművel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni."
Tehát az autópályán létezik egy kötelező legkisebb sebesség, de ez nem azt jelenti, hogy bárki kénye-kedve szerint haladhat 60-65 km/órás tempóval. A szabály azt is rögzíti, hogy:
"Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza."
Tudom, hogy ez elég relatív, de a szándékos, indok nélküli lassúság már bőven kimerítheti az akadályozás tilalmát. Márpedig nem megszokott az, hogy egy személygépkocsi autópályán csak hetvennel megy, így ez a tény megzavarhatja a többi vezetőt, ami szintén alapvető tiltás a KRESZ-ben.
- Pető Attila Kreszprofesszor -
Május végéig összesen 6289 személyi sérüléses esetet regisztráltak, ami tizenhárom százalékkal haladja meg a tavaly ebben az időszakban történt 5564 balesetet. Amely egyébként szintén magasabb, mint az egy évvel korábbi szám.
Hiába növekedett a forgalom a magyar utakon az utóbbi években, jól látható, hogy a többfunkciós VÉDA kamerarendszer és ennek hordozható változata nem közlekedésbiztonsági csodafegyver, és a rendőrség egyéb módszerekkel sem képes megfordítani a romló közlekedésbiztonsági trendet. A múlt héten az M7-esen történt eset önmagában is balesetveszélyes, még ha nem is a rendőröké volt az Opel.
Az Országos Rendőr-főkapitányság cikkünk megjelenése előtt nem válaszolt a kérdésünkre, de megjelenését követően kiadott egy kissé sértődött hangvételű közleményt, íme:
"A médiában egy kamionsofőr által közzétett videó terjed, amelyen a felvétel készítőjének kommentárja szerint szabálytalan rendőri intézkedés látható az M7-es autópálya Somogy megyei szakaszán.
A felvételen valójában nem rendőri intézkedés látható. Az adott időpontban és útszakaszon nem ellenőriztek civil jellegű rendőrségi gépjárművel, a videóban szereplő gépkocsival a rendőrség nem rendelkezik.
Határozottan cáfoljuk azokat az időnként szárnyra kapó álhíreket, amelyek szerint a rendőrök jogsértésbe hajszolják az egyébként szabályosan közlekedőket. A közúti ellenőrzésekkel a rendőrség célja a balesetveszélyes jogsértések visszaszorítása; a jelöletlen gépkocsikkal a másokra veszélyt jelentő járművezetőket szűrik ki a forgalomból.
A rendőrség visszautasítja azokat az inkorrekt és megalapozatlan állításokat, amelyekkel egyesek - magánszemélyek és médiatartalom-szolgáltatók - a rendőrségbe vetett közbizalmat igyekeznek aláásni.
Javasoljuk, hogy mielőtt közzétesznek a rendőrség tevékenységét érintő, a megítélését befolyásoló állításokat, előbb győződjenek meg annak valóságtartalmáról. Kérdésükkel forduljanak a rendőrséghez, várják meg a választ, és ezt követően tájékoztassanak. Korrekten."
Mivel a rendőrség cáfolja, hogy az ő autójuk szerepel a felvételeken, megkerestem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal sajtóosztályát is, hiszen akár ők is végezhetnek hasonló ellenőrzéseket, bár egészen más céllal. A NAV válasza szerint nem ők voltak. Az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz tartozó Közlekedési Hatóság is rendelkezik Zafirákkal, tőlük most várjuk a választ.