Miért halt meg a motoros az Erzsébet hídon?
Valakinek megint nem jelentett semmit a buszsáv fogalma, és ez egy motoros életébe került a múlt héten, az Erzsébet hídon.
Meghalt egy motoros Budapesten szeptember 13-án, csütörtökön, a reggeli órákban, az Erzsébet hídon. Az ilyesmire manapság nem kapjuk fel a fejünket, hiszen általában a balesetek is csak addig érdeklik az embert, amíg a hírhez fotót is mellékel a rendőrség. Azt meg lehet nézni a de jó, hogy nem én vagyok most ott a zsákban-érzése miatt, és már lapozunk is tovább.
Ebben a mostani esetben együtt van minden, ami miatt igazán szar manapság Magyarországon közlekedni, és néha életveszélyes motorozni még akkor is, ha történetesen nem vagyunk ámokfutók. Tizennyolc éve motorozom és robogózom én is, rendszeresen túrázom Európa számos országában és mégis csak nálunk tűnik ez a közlekedési forma a közlekedés alulnézetének.
Bár értelme a múlt heti szörnyűségnek sem lesz pusztán attól, hogy bővebben írok róla, de hátha megmarad néhány ember fejében a lényeg. Kimentem a helyszínre, körülnézni.
Az Erzsébet híd forgalma ma reggel pontosan ugyanolyan volt, mint a baleset napján. Idegesítően lassú. Nyolc óra körül mindkét Pest felé menő rendes forgalmi sáv bedugult, és az átkelési sebességnek nem használt az sem, hogy Pesten sávelhúzással szűkítették az autósok útját egy felújítás miatt, sőt, a belsőből a középsőre, onnan pedig a buszsávra hajtva lehet kikerülni a munkaterületet.
Budán nem jelzik a várható terelést, csak a szokásos sávfelosztás táblája van kint, ezért nehéz bármi mást gondolni az ott rögtön a buszsávra felhajtó autósokról, mint hogy rossz helyen van náluk a jogosítvány. Persze ők legalább nem potenciális gyilkosok, ellentétben azokkal, akik a híd harmadánál vagy félúton döntenek úgy, hogy a záróvonallal nem törődve a buszsávon folytatják az utat, és indexelés nélkül már húzzák is a kormányt jobbra. Nézzék meg a videót lentebb, erről beszélek!
Nagyon érdekes ez a fajta autós, mindenhol találkozom vele. Egy ideig nagyjából a KRESZ körvonalai közt marad, de ez frusztrálja, ezért a dugóban ülve felülkerekedik benne a sietési kényszer, így végül csatlakozik azokhoz, akik eleve bárhol elsők akarnak lenni és vesztesnek érzik magukat, ha egy nap véletlenül több szabályt is betartanak.
Ha jobban megnézik a képeken a halálos baleset után, a helyszínelők által hátrahagyott skicceket, látni fogják, hogy a buszsávon érkező Yamaha vezetőjének vesztét is egy ilyen, féltávon fellázadó autós okozhatta.
A rendőrök szaggatott vonallal határolták körül a motor keréknyomát. Ha ezt, illetve a többi jelölést összenézzük azzal a fotóval, amelyen látszik, hová csapódott be a motorjáról lerepülő áldozat, illetve hol landolt végül a Yamaha roncsa, miután kiszakadt az első futómű, fájdalmasan egyértelmű következtetésre jutunk.
A Yamaha FZ6 vezetője Budáról jött, gondolom, munkába ment, mint sok százan, akik belátták, hogy a belvárosban a motor és a bringa az optimális eszköz. Majdnem átért Pestre, de a pesti hídpillér előtt egy fekete Toyota RAV4 vezetője úgy érezte, eleget szívott a szabálykövetőkkel, inkább a buszsávon rövidíti le az átkelést. Ha pedig jön egy rendőr, legfeljebb azt mondja, a pesti hídfőnél lévő terelőtáblának engedelmeskedett a manőverrel, kvázi túlteljesítve az elvárást.
Vagy belenézett a tükörbe a manőver előtt, vagy nem, de inkább nem. Vagy látta a motort, vagy nem, de ha látta is, összeütköztek. A motor és vezetőjének csúszásnyomai a járdán láthatóak most is. A hídpillér Budára néző oldalán csapódott be először a motor, itt le is verte a festéket az oszlopról, de már vezetője nélkül visszazuhanhatott az úttestre, mert ott később további nyomok láthatók. Ez magyarázná azt is, hogy mit keresett a roncs a hídpillér Pestre néző felén.
Abban a negyedórában, amikor a baleset helyszínen ácsorogtam, körülbelül húsz autó jött át a záróvonalon szinte ugyanott, ahol egy hete meghalt valaki egy balesetben. Akik Budáról már eleve a buszsávon érkeznek, nem jelentenek közvetlen életveszélyt, ők egyszerűen csak szabálytalanok. Akik viszont a záróvonalat ugorják át hirtelen, bármikor elüthetnek egy újabb motorost, de legjobb esetben is összeütközhetnek egy taxival, busszal, rendőrrel, mentővel. Vagyis bárkivel, aki a motorosokon kívül legálisan használja a buszsávot. Igen, ismétlem, a motorosok sok éve legálisan buszsávoznak, ezt jogszabály engedi meg nekik, ezért számítani kell rájuk mindenhol.
Amikor valaki az Erzsébet hídon féktávon, sőt, reakciótávon belül húzza rá a kormányt egy ötvennel a buszsávon haladó motorosra, gyakorlatilag eldönti a sorsát. Az autó éket formál magából a motoros útján, akinek esélye sincs felugratni a híd nagyon magas járdájára. A többi csak a sebességtől függ, de előre szólok, hogy a tereptárgyak távolságától függően akár ötvennél is lehet itt akkorát esni, hogy az embert zsákban vigyék el a helyszínről, mint azt az embert, aki miatt ezt a cikket írom.
Az ügyben megkerestem a Budapest Közút Zrt. sajtósát, mivel láttam egy bármilyen irányba forgatható dómkamerát az egyik villanyoszlopon. Mint kiderült, a kamera működött és felvette az esetet, ahogy rögzíti a percenként ötösével történő szabálysértéseket is.
A térfigyelő kamera jelenléte ellenére nem tűnik úgy, hogy bármi meg tud változni az Erzsébet hídi veszélyzónában, illetve bárhol, ahol a szabályokhoz tetszőlegesen viszonyuló őrültek közlekednek. A buszsáv régi vesszőparipám, mert mindenhol látok olyan autósokat, akik képtelenek megérteni, hogy még akkor sem haladhatnak rajta folyamatosan, ha időre rohannak, ha van a zsebükben bírságra való pénz, és akkor sem, a egy Erzsébet hídnyi távolságot is képesek úgy megtenni, hogy jobbra indexelnek, jelezve, hogy a túlparton lefordulnak jobbra.
A Budapest Közút Zrt.-nek az ügyben feltett kérdéseimet és a cég válaszait az alábbiakban közöljük.
-A híd pesti hídfőjénél lévő, oszlopra szerelt kamera működik-e és annak képét a Budapest Közút látja-e?
Igen működik és látjuk is a képét.
-Ha működik, készült-e felvétel a balesetről? Ha igen, megkaphatom-e azt?
A balesetről készült képeket a GDPR rendelkezéseinek szem előtt tartásával csak hivatalos szerveknek – jelen esetben a BRFK-nak – adjuk ki.
-Mióta van érvényben a pesti hídfőjénél lévő forgalomváltozás, sávterelés és meddig lesz ez így?
A mai terelés szeptember 11-e reggel óta van érvényben, és – jelenlegi tudásunk szerint – a munka végéig fenn is marad, aminek pontos időpontja nem ismert, hozzávetőleg jövő év tavasza.
-Mióta buszsáv a híd legszélső sávja?
Körülbelül 2010 óta.
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a z elmúlt hetekben több olyan baleset jutott a tudomásunkra, amelyben a tipikus baleseti forrás az álló, vagy lassan haladó sorból váratlanul sávot váltó, vagy bekanyarodó jármű és a szabad forgalmi sávban (jellemzően buszsáv vagy kanyarodó sáv) haladó motorkerékpár, segédmotoros kerékpár közötti ütközés volt. A körültekintőbb sávváltás szükségessége mellett felhívjuk a figyelmét a motorosoknak és kerékpárosoknak is, hogy észlelésük f őleg a jobb oldali tükörben hátratekintve nehezebb, mint például az Erzsébet hídon a buszsávon leginkább előforduló kék autóbuszoké, vagy sárga taxiké.