Szigetszentmiklósi baleset: 180-nal az árokba
Egy bosznia-hercegovinai rendszámú Mercedes S osztály több mint százhetvennel száguldott Szigetszentmiklós egyik átvezetőútján az M0-s autóút irányába, február 25-én éjjel. Vezetője egy albán származású, középkorú férfi nem először járt ezen az útvonalon, de ha sosem járt volna erre, akkor is tudhatta volna, hogy a megengedett sebesség kétszeresével halad. Mi és miért történhetett az 5102-es úton?
Nyilván nem én vagyok az egyetlen, aki a napokban eltöltött egy órát a Google Street view nyomogatásával. Többször végigkattintgattam magam a 5102-es főútnak azon a szakaszán, ahol hétfőn éjjel egy fekete Mercedes S osztály nagyon nagy sebességgel leszáguldott az aszfaltról egy kanyarban, többször megpördült és az egyik utasa meghalt. Kirepülhetett az autóból és bár először mindenhol azt írták, hogy a vezető a halálos áldozat, szinte biztos, hogy nem ő, hanem a mellette ülő utas vesztette életét. Elég ha megnézzük az autóról készült rendőrségi fotókon a helyéről kifordult jobb első oldalablakot és a bal oldalit, amely a helyén van, illetve a szélvédőt, amely bár betört, de szintén a helyén maradt.
Az esetről készült egy tizenkét perces Facebook-videó, amely egy tavaly, a 4-es főút ceglédberceli szakszán történt másik balesetet juttatja eszembe. Az előtt ugyanígy élőzött egy román Volkswagen Transporter vezetője, aki egy előzés során frontálisan ütközött a szemből érkező teherautóval, és a karambolban a kisbusz összes utasa életét vesztette. A két tragédiának nincs más közös momentuma, hiszen a Mercedest vezető B. Morina, akinek az arca a felvétel első másodperceiben felbukkan a felvételen, átadta a telefont a mellette ülő férfinak. Nem az vezetett tehát a balesethez, hogy a sofőr nem az útra, hanem a telefonra és facebookos közönségére figyelt.
Mi értelme van ezeknek a közvetítéseknek? Élvezhetetlen minőségben mutatják a száguldó csíkokat, az autók műszerfalát, végül a csattanás után jajgatást hallunk, mielőtt megszakad a közvetítés. Talán a családnak akarták megmutatni ezek az emberek, hogy már úton vannak hazafelé az első esetben Romániába, a másodikban, ha az autó hátrahagyott rendszámából indulunk ki Bosznia-Hercegovinába.
Az 5102-es út főút, így legfeljebb 90 km/h-s sebességgel lehet rajta menni, sebességkorlátozó tábla nincs a közelben, ami elég véleményes, de talán nem sérti az útügyi előírásokat, hiszen a körforgalmakat kétszer is jelzik.
A videó pár másodperccel és pár száz méterrel azelőtt kezdődik, hogy Mercedes megérkezik egy egyenes szakasz végén lévő első körforgalomhoz, ott szabályosan áthalad, majd ismét felgyorsít. Úgy tűnik, a Mercedes vezetője nem számított a körforgalom előtti kanyarra. Az első körforgót nem tudta volna nem észrevenni, hiszen oda az út teljesen egyenesen csatlakozik, ráadásul a tövében lévő benzinkút fényei is segítik a tájékozódást.
Amikor az autó kihajt az első körforgalomból és ismét gyorsít, egy darabig a kesztyűtartót látjuk, mintha a jobb első ülésen utazó illető elfelejtette volna lekapcsolni a közvetítést. Ismét a műszerfalat látjuk ezután, ahol világít a sárga motorkontroll-piktogram (check engine-lámpa), a sebességmérő kijelzőjének a közepén lévő hosszú szöveges üzenetet viszont nem lehet elolvasni. Hogy mit írt a fedélzeti számítógép, esetleg volt-e akár a 221-es S osztály légrugós futóművének, akár a fékrendszernek bármilyen kritikus hibája, azt az igazságügyi műszaki szakértő meg tudja majd állapítani az autó különböző vezérlőegységeiben tárolt, baleset előtti eseményadatokból.
Vissza a Google-ra. Bár a baleset éjszaka történt és a kamerás ember nem mindig mutatja az utat, néhány döntő részletet látunk. Még több mint ötszáz méter van hátra a második körforgalomig, amikor az autó már veszettül gyorsít száz fölé. Elszáguld mellettünk a szalagkorlát és bár itt nem mutatják a sebességmérőt, szinte biztosan százharminc fölött jár a mutató, majd amikor ismét látjuk, éppen átlépi a százhetvenes osztást. Miközben ez történik, az autó elhalad a 300 méteres körforgalom-előjelző tábla mellett.
Egy százhetvennél gyorsabb autó másodpercenként körülbelül 50 métert tesz meg, és az általam eddig megkérdezett igazságügyi szakértők általában 1,5 másodperces reakcióidőkkel szoktak számolni egyéb balesetek után. Mire a vezető ideális helyzetben a fékre lép, egy ilyen gyorsan száguldó autó hetvenöt métert megtesz+fékkésedelem. A Mercedes nem lassított az első tábla után, a másodiknál pedig már késő volt. Hogy miért?
Mivel a két körforgalomtábla közt nagyjából száz-százötven méter lehet a távolság és a második után azonnal éles balkanyart vesz az út, mire a Mercedes megérkezett az első táblához, már csak kivételesen jó lélekjelenléttel lett volna esélye a vezetőnek annyira lelassítani, hogy az autó ne szaladjon le az útról.
Az első híradások szerint a vezető vesztette életét a balesetben, de a további tájékoztatásig csak annyiban lehetünk biztosak, hogy az autó egyik utasa kirepült a baleset másodperceiben, és még tartott a közvetítés a Facebookon, amikor megpróbálják kiszabadítani a roncs alól, ahová beszorult.
Az út vonalvezetése a körforgalom-táblák ellenére is szerencsétlen és balesetveszélyes, legalábbis kockázatosabb, mint az első, benzinkutas körforgalom környéke. A videót újra és újra megnézve ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy ha a szigetszentmiklósi önkormányzat az eset után sebességkorlátozó táblákat, vagy az éles útkanyarulatra figyelmeztető táblát szereltet fel a meglévő jelzések mellé, akkor is lesznek majd, akik nem vonják le a megfelelő következtetést abból, ami február 25-én, Szigetszentmiklós határában történt. A táblákat ennek ellenére átgondolnám. Itt járt nálam az ügyben az ATV riportere és amikor előtte bejárta a helyszínt, nem csak a hétfőn rommá tört S osztály rendszámát találta meg a kanyar melletti árokban, de egy másik autóét is. Az magyar volt.
Nekünk, többieknek ott a Facebook-videó a nyilvánvalóról: teljesen mindegy, hogy milyen autód van, a fizika nem lesz mindig a barátod.