Tuti vételek és hibahalmazok egymillióig
Aki összekuporgat egymillió forintot autóra, joggal bízik abban, hogy sikerül nemcsak használhatót venni, hanem valami olyat, ami igazán egyben van, esetleg még szép is. A kínálat hatalmas. Sorozatunk első részében az ötszázezer forint alatt kapható használt autók közül válogattunk. Ezúttal feljebb lépünk, a fél- és egymillió közötti ársávot böngésszük át.
Míg a legolcsóbb autók között a legfontosabb, mindent felülíró szempont a megfelelő működés és az érvényes műszaki vizsga, egymillió forint körül már bejöhetnek a képbe az extra igények is: legyen vagány, gyors, sportos, nagy? Átfedések nyilván lesznek az ötszázezresekkel, ez részben a hosszú modellciklusok, részben a sokféle állapot miatt van.
Hogyan vegyünk használt autót?
Nagyon fontos, hogy mielőtt pénzt adnánk ki egy autóért, minden tőlünk telhetőt tegyünk meg a típus és a konkrét példány megismeréséért. Most vázlatosan tekintsük át, mit is jelent ez.
- előzetesen szűrjük a hirdetéseket. Van, hogy már kép alapján kukázni lehet néhányat.- informálódjunk a típushibákról, olvassunk márkafórumokat, Népítéleteket.
telefonáljunk, és kérdezzünk okosan. Nem kell az eladó agyára menni, de rengeteg információt és a tulaj hozzáállását is le lehet szűrni ennyiből.
- kérdezzük le. Ezt már ingyenesen megtehetjük, elég sok infóra fény derül: kilométeróra-állás évekre visszamenőleg, esetleges banki opció, volt-e forgalomból kivonva. Sőt, még a műszaki vizsgákról is láthatunk képeket.
- vigyünk szerelőt, vagy az autót nézessük át szervizben.
- menjünk próbaútra, és amennyire tudjuk, nézzük át a kocsit, próbáljuk ki az extrák működését is.
- figyeljünk oda, milyen feltételekkel adunk át foglalót, előleget.
- ellenőrizzük az adásvételit, legyenek hitelesek az adatok.
Az 500 ezer forinttól egymillióig terjedő palettát méretenként pörgetjük végig, az egyes kategóriákon belül pedig tovább differenciálunk. Igyekszünk rávilágítani, melyek lehetnek a biztos, takarékos vételek, melyek a különlegesek és melyek a sportosabbak.
Mivel a hagyományos kategorizálás egyik pillére az újkori érték volt, ezért most nem eszerint, hanem a méretek alapján soroljuk be az autókat. Aki ugyanis használt Toyota Avensist keres, annak közelebb áll az igényeihez egy Audi A6-os, mint egy A4-es.
Kisautók egymillió alatt
Ez a kategória főleg azoknak szól, akik javarészt városban használnák az autót, nem kell gigantikus csomagtér, de fontos, hogy ügyesen parkolható legyen. A többnyire kisebb motorok és szerényebb zajszigetelés miatt rendszeresen hosszabb utakra nem kifejezetten javasoltak, de nyilván minden a felhasználón múlik.
Biztos vételek
Ha megbízható városi kisautót keresünk, ebben az árkategóriában is megkerülhetetlen a Suzuki. Ignisből egymillió forint körül már elég nagy a választék, a legszebbek közül szemezgethetünk. Magas üléspozíciójával kedvező lehet időseknek és hátfájósoknak. Nekem sokkal szebb és a szívemhez is közelebb áll a 2005 utáni Swift, alias Vasaló.
Ez utóbbi típus gyenge pontja az ABS-kocka és a váltócsapágy. A csomagtér rozsdásodására annak idején volt visszahívás, a jobb hátsó kerékjáratból bejuthat a víz a kaszniba. Édesapámnak 200 ezer kilométer alatt csak két gömbfejet kellett cserélni, a jobb hátsó lengéscsillapító kétszer fáradt el (illik párban cserélni). 220-nál kapott új első gátlókat, mert az egyik olajos volt. Fürge, takarékos kiskocsi. Jó választás hozzá 1,3-as benzinmotor, 1,5-ösből kevesebb fut, dízelből elenyésző.
Japánoknál maradva vehetjük a Becsületesnepper örök kedvencét, a Honda Jazzt. A Suzukikhoz hasonlóan láncos a vezérlése, belül tágas, kívül kicsi. Az idősebb példányok már tudnak rozsdásodni, emellett az elektromos ablakemelővel lehet gond (főleg a vezetőoldalon), illetve a gyári rádióval. Toyota Yarisból a legszebb első generációsokat is hazavihetjük, de már a második szériából is vannak vehetőek. Megbízható, jó autók, de az utóbbiak közül az 1,33-as Dual-VVTI-vel érdemes vigyázni, mert a motor eheti az olajat, ha nem a megfelelő motorolajjal szervizelték.
Távol-keletről, de egy másik országból, Dél-Koreából is van választék. A Hyundai i10-ese igazi törpe. Elektromos bajai lehetnek, és nem is elterjedt típus, így túl sok bontott alkatrészben ne reménykedjünk. Nagyon jó a közösség véleménye ugyanakkor a Kia Rióról (és a vele azonos Hyundai Accentről). Típushibája a fényszóró magasságállítása, csattogásra hajlamosak a motorban a hidrotőkék. Volt néhány szoftverfrissítése is, például az ingadozó alapjárat ellen, de ezen jó eséllyel a többség túl van.
Számos típussal van jelen a szegmensben is a Volkswagen-csoport. Polóból ennyiért már a negyedik generációt, a pápaszemest mérik. Akinek ez nem kimondottan tetszik, a fészliftest is választhatja. A motorpaletta széles, 1,2-es benzinestől 1,9 TDI-ig. Már a legkisebb is használható, az 1,4-esek időnként sokat ehetnek. Az SDI dízel a világból is kimegy, a TDI-k alacsony fogyasztás mellett dinamikusak, a 131 lovas már elég bolondul halad ilyen kis kasznival, de ez a motor nagyon ritka ebben a típusban. Gond lehet a motorvezérlő elektronikával, elkoszolódik az EGR, előfordulnak váltóbajok és klímaproblémák, illetve a kései TDI-k részecskeszűrőjére is érdemes odafigyelni.
Hasonló technikát kaphatunk Škoda Fabia-csomagolásban, akár a második generációsak is becsusszannak egymillióért. Seatból Ibizát és Cordobát választhatunk. Ezeknél gyújtással, lambdaszondával, EGR-rel lehetnek kellemetlenségek. Érdekes kisautó, de a hazai piacon nem túl magas számban képviselteti magát az Audi A2. Külseje megosztó, van, aki szerint aranyos, mások inkább ecetet öntenének a szemükbe miatta. Viszont alumínium a karosszéria, így rohadni nem fog, ha viszont törik, költséges lehet a javítás, és nem is csinálja meg akárki. A futóművet megehetik a magyar utak. A 3L-ek bár vonzóak lehetnek, én kerülném, mert nem sokan értenek hozzá, a robotizált váltója nagyon drágán javítható, és igényli a rendszeres újrakalibrálást.
Német vonalon nem számít túl problémásnak az Opel Corsa D sem. Ebből inkább benzinest vennék, a dízeleknél az üzemanyagrendszerrel lehetnek költséges bajok. Benzinesnél a motorvezérlő elektronikával fordulhatnak elő gondok. Corsa C-ből ennyiért sokkal nagyobb a választék.
Egy jó színben még ma is egészen frissnek hat a Ford Fiesta hatodik, 2001-től gyártott generációja. Aki biztos vételt keres, inkább benzinmotorral vegye, és figyeljen a korrózióra az íveken, sőt a tornyokon is. Vannak szélsőséges esetek olajzabáló motorokról, nekem is van olyan ismerősöm, akinek cserélni kellett. A tulajdonosok zörgő beltérre és az összeszerelési minőségre panaszkodnak. Azonos tengelytávval egy kicsit nagyobb kasznit kínál a Ford Fusion.
A franciák közül a maga idejében nagy sláger volt a Peugeot 206-os, de a tulajdonosok a jelek szerint jobban kedvelik az utódot, a 207-est. Vannak nehezen felderíthető elektronikai gondok, jellemző a kormánykapcsoló és az ablakemelő hibája. Ami viszont bosszantóbb: esetenként jelentős mértékű az olajfogyasztás. Ez összefüggésben van azzal, hogy akkoriban jelentek meg a BMW-vel közös benzinmotorok (VTI).
Szép példányokat vehetünk a harmadik generációs Renault Clióból. Az 1,5-ös dCi híre nem a legjobb a motor csapágyasodási hajlama miatt, a benzinesek esetében az elektromos rendszer és a motorvezérlő elektronika gondjai okozhatnak fejfájást. Alapjárat-ingadozás, az EGR elkoszolódása elő-előfordul. Van belőle kombi is, aki meg szedánt szeretne, Thaliát választhat, akár a második generációból.
Twingóból ennyiért már szintén a második szériát mérik, de ez már közel sem olyan jópofa, mint az elődje. Így aki valami ötletes franciát szeretne, annak figyelme a Modus felé kanyarodhat. Variálható hátsó üléssort kínál, ötcsillagos volt a töréstesztje. Gyakran előforduló hibái közül a kormányszervót érdemes megemlíteni.
Végül pedig néhány olasz. A Fiat Grande Puntóra nem jellemző túlzottan a rozsdásodás, a formája vonzó, és összességében nem rossz autó és elég tágas is. Az egykettes, benzines gyengécske, az 1,4-es már jobb. T-Jetet, vagyis turbóbenzinest ennyiért még nem adnak, dízelből viszont már van választék és ezeknek az árából manapság egyre könnyebb alkudni. Elektronikai zűrzavarok előjöhetnek, a szervó elromolhat, a hátsó ajtók egy idő után nehezen nyílnak. Ha szedánt keresünk hasonló technikával, a Linea lehet a jó irány. Aki kisebbel is beéri, Pandákat nézegesse!
A kevésbé biztosak
Sajnos nem kerüli el a hasonló korú Mazdák jellemző betegsége a Mazda 2-est sem: kifejezetten hajlamos a rozsdásodásra. Emellett nem túl tartós a kuplungja, előfordul olajszivárgás a szelepfedél alól, gyorsan elhasználódnak a motortartó bakok, a klímakompresszor meghibásodása sem egyedi probléma.
A Népítéletek tanúsága szerint nem az ínyenceknek való a Mitsubishi Colt sem. Az egyhármas, benzinest nem nehéz csapágyasra hajtani gond lehet a facelift előtti verzió központi kijelzőjével, a motor fojtószelepével, és a kerékcsapágyak sem a tartósság mintapéldányai. A beltér zörgős, gyorsan kopó. A Nissan Micra harmadik szériájáról már nem zengenek olyan legendákat, mint a Bakancsról. Előfordulnak futóműhibák, lambdaszonda-gondok és egyéb elektronikai anomáliák. Sőt, beázás is.
Szintén nem feltétlenül várhatunk problémamentes éveket a Chevrolet Aveótól. Persze van, akinél hiba nélkül szolgál, de jellemző a kipufogószelepek hibája, a gyújtáskimaradás miatti rángatás, és előfordulnak féltengelygondok.
Aranyos gombócforma, de a lemezek alatt nem a legproblémamentesebb technikát találjuk a Citroën C3-ban. Benzineseknél akadnak alapjárati gondok, a fogyasztásra is sokan panaszkodnak. Emellett változatos elektronikai hibákat képes produkálni, így a tempomattal, az ABS-szel, az elektromos ablakkal.
Ha különlegesebb kell
A különlegességet persze sokféleképpen lehet értelmezni. Először azokat vegyük sorra, amelyek külsejükben másak, mint a fentiek. Ilyen például az Opel Tigra TT, amely a kabriózás élményét adja a Corsa C alapjain. A motorokat is onnan kölcsönzi, csak a választék szűkösebb: az 1,4-es a belépő, ha menés is kell, az 1,8 lesz a tuti. Dízel? Ehhez inkább ne. Fordból a Puma, a Ka és nyitható tetővel a StreetKa a választék, ezek mind nagyon szeretnek korrodálódni.
Nagyon megosztóak a Smartok. Ha már választani kellene, egy Roadstert azért kipróbálnék, de ennyiért Fortwo-t és Forfourt is lehet kapni. Közel sem problémamentes autók, a különféle bajokról, azok megoldásáról, és általában a smartozásról korábban a Smartguruval készítettünk anyagot.
Ha pedig már a Smart előjött, nem maradhat ki a Mini sem. Ebben az ársávban a 2001 és 2006 között gyártott Cooper- és One-generációra vadászhatunk, az 1,6 literes szívó benzinmotor 90 és 116 lovas változata jelenti a választékot, kompresszoros Cooper S nincs a szórásban. Elektronikai gondokat és klímakompresszor-hibát jegyezhetünk fel.
Végül a Lancia Ypsilon: kisautós mércével elegáns külső, nem szokványos belső, a műszerfal közepén elhelyezett óracsoporttal. A kormányszervóval gyakran akadnak gondok, de ez könnyen orvosolható; és az ajtó is hajlamos nyikorogni, ropogni nyitáskor.
A különleges kategória másik pólusában a sportos kiskocsik állnak. Ritkaság, de kábé ebben az árban lehet olykor kifogni egy-egy régi Swift GTI-t, és ha már Suzuki, akkor az Ignis Sport is itt versenyez. Külsőre is más – szerintem szebb –, mint a mezei Ignis, Japánban készült, 109 lóerős 1,5-ös hajtja, és bár vezetési élményben vannak nála jobbak, érdemes kipróbálni egyet, ha errefelé keresgélünk.
Mindössze három lóerővel gyengébb, és éppúgy ezerötös a Toyota Yaris T Sport, amely a T-jelzés ellenére nem turbós. Egy jó állapotú igazi kuriózum, és vezetni is jó. Ezeknél is ritkább talán a Volkswagen Polo III GTI, amely a maga 125 lóerejével még erősebb, igazi kis gokart. Vagy ott a Panda 100 HP, ami egy kis alkuval beleférhet a keretünkbe. De a felsoroltak mindegyikéből kerülni kell a széthajtott példányokat, és ezekből gyakoribbak a törött autók is. Márpedig ilyesmit a legtöbben arra vesznek, hogy kitolják a szemét.
Alkatrészárak összehasonlítása | ||||||
Suzuki Swift 1,3 | Honda Jazz 1,4 | VW Polo IV 1,4 | Opel Corsa D 1,4 | Ford Fiesta 1,4 | Fiat Grande Punto 1,4 | |
Féktárcsa, első | 14 688 Ft | 16 406 Ft | 15 500 Ft | 16 275 Ft | 13 989 Ft | 16 275 Ft |
Fékbetét, első | 11 989 Ft | 13 638 Ft | 13 989 Ft | 20 726 Ft | 13 310 Ft | 17 660 Ft |
Lengéscsillapító, első | 23 607 Ft | 23 235 Ft | 21 628 Ft | 27 573 Ft | 24 936 Ft | 33 332 Ft |
Kuplungszett | 43 666 Ft | 57 625 Ft | 55 500 Ft | 48 288 Ft | 44 988 Ft | 56 688 Ft |
Vezérműszíj készlet | láncos | láncos | 49 998 Ft | 35 998 Ft | 25 999 Ft | 25 574 Ft |
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak |
Kompaktok egymillió alatt
Ebben a szegmensben már olyan autót kapunk, amely családdal is használhatóbb, de még nem túlságosan nagy. Megfelelő motorválasztással akár hosszabb távokra is jó szívvel bevethető. Talán az egyik legnépszerűbb kategória.
Biztos vételek
Ennyi pénzért a négyes Golfok krémjéből szemezgethetünk, de már előfordulnak ötösök is. Azt érdemes észben tartani, hogy utóbbiból nem feltétlenül a legjobbakat adják egymillió alatt, de már kifoghatunk jót. Míg a IV-eseknél a benzinesek magas olajfogyasztására és elektromos gondokra kell odafigyelni, addig az V-ösnél szintén előfordulhatnak problémák az elektronikával és a futómű felújítása is drágább lesz, ha szükséges.
Itt azonban dízelből sem mindegy, melyiket választjuk. Adagolós TDI már nincs, PD-s mind, abból azonban vannak 1,9-esek és kétliteresek. Előbbi tartósabb, megbízhatóbb konstrukció, de a BXE-kódúaknál előfordul rendellenes csapágy-elhasználódás. A 2,0 PD TDI-k problémásabbak, főleg a Siemens elemekkel szerelteket kell kerülni.
Audi A3-ból egymillió alatt az első generáció legjobbjait adják, egy jó 1,9 TDI – akár PD is – sokáig jól szolgálhat, és vannak igazán magasan felszerelt példányok. Seat Leonból is az első széria jellemző, csak néhány II-est dob fel a kereső.
A VW-csoportot kivégezve, de még Németországban maradva bőven találunk Opel Astra H-kat is. Sokak szerint nem túl izgalmas, de az adrenalint nem is feltétlenül a napi használatú autótól kell várni. A formája szerintem kellemes, máig sem fáradt el. A rosszabb véleményeket inkább a kényelem és az ergonómia frontján kapja, mintsem megbízhatóságával kapcsolatban. Benzineseknél, főleg az 1,6-osnál gyakori a magas olajfogyasztás, és a futóművet is gyorsan koptatják a rossz utak. Nagyon sok volt belőle a céges. Az 1,7-es dízel is sokat bír.
Szintén a flottavásárlók egykori kedvence volt a Ford Focus II, amelyből az Astra H-hoz hasonlóan rendőrök is hajtottak sokat. Kategóriájának egyik legjobb futóművét kínálja a Focus, motorok közül az 1,6-os benzines az ideális. Alapjárati gondok előfordulhatnak, a dízeleknek pedig az üzemanyagrendszere lehet bajos.
Már a második generációs Mercedes-Benz A osztályok is bejönnek a képbe, amelyek jóval jobban összerakottak az első szériánál. A benzines a biztosabb megoldás, a dízelről megoszlanak a vélemények. A láncos vezérlés tartós, a korrózió is kevésbé fenyeget már.
Ferdehátúként és kombikasznival is elérhető a Toyota Corolla 2002-től gyártott, E12 jelű sorozata. Kimondott típushibát nem róhatunk fel neki. A mindennapokra az 1,4-es is elég lehet, de aki gyakrabban jár hosszabb távokra, városon kívül, inkább 1,6-ost keressen. Az ezredforduló utáni, hetedik generációs Civic sem számít problémahalmaznak. Igaz, váltócsapágyhibákat és kormányműgondokat említenek a tulajdonosok.
Jó autó, de rozsdásodásra fokozottan hajlamos a Mazda 3-as első generációja. Kicsi a választék 2003 és 2006 közötti Mitsubishi Lancerből, de ez sem rossz választás. Gyújtótrafó, esetleg ABS-hibalámpa szerepel a listán. A kisautók és a kompaktok határvonalán találjuk a Suzuki SX4-et. A váltógondok kevésbé, az ABS-hiba viszont nagyobb eséllyel fordul elő. A váltó kiosztásán lehetett volna még finomítani, így ötödikben elég sokat forog.
Franciából ennyiért mennek a szebb II-es Renault Mégane-ok. A vélemények megoszlanak, hibákat elektronikai fronton tapasztalhatunk leginkább, de váltóbajok is becsúsznak. A benzineseknél a gyújtótrafóval, a dízeleknél a turbóval és a kettős tömegűvel mehetünk szervizbe.
Kevésbé biztosak
A Citroën C4 nem a legjobban sikerült modellje a francia márkának. Hajlamos enni az olajat, lehetnek alapjárati gondjai, valamint számos rejtélyes, nehezen felderíthető elektromos apróság. Szintén nem a legstabilabb az elektronikája a Peugeot 307-nek, amelynél emellett többek közt a hátsó híddal és az alapjárattal is meggyűlhet a bajunk.
Az elektromos problémák jellemzőek az Alfa Romeo 147-re is. Az olasz kompaktnak érzékeny a futóműve is. A Twin Spark motorokba duplán számolhatjuk a spéci gyújtógyertyát. A tulajok arról is beszámolnak, hogy nagyon gyorsan fogyasztja az izzókat.
Különleges kompaktot egymilláért
A stílusos, a tömegből kilógó autó után áhítozóknak ebben a kategóriában is van több alternatívájuk. Nem rossz autó, bár kicsit lomha jószág hírében áll a Chrysler PT Cruiser. Rozsdára a küszöbvégeken és a sárvédőíveken kell számítani. Találhatunk ennyiért Renault Mégane CC-t és Peugeot 307 CC-t, vagy éppen Opel Astra G Cabriót. Csajos, neoretró beütésű kocsi a Volkswagen New Beetle, technikájában a Volkswagen Golffal rokon. Akinek a kreténségekre porcosodik, nézhet magának Rover Streetwise-t a Rover 25 alapjain, de ezt nem feltétlenül ajánlanám.
A sportosabb, erősebb autók közül ennyiért némi szerencsével vehetünk Ford Focus ST170-et, de szűk a merítés. Négyes Golf GTI is belefér, de a Corolla TS-eket például már drágábban mérik. Seat Leon 1.8 T-ből kettő jelent meg a keresőben, az egyik motorhibás.
Alkatrészárak összehasonlítása | ||||||
Audi A3 1,6 | Opel Astra H 1,6 | Ford Focus II 1,6 | Toyota Corolla 1,6 | Honda Civic 1,6 | Suzuki SX4 1,5 | |
Féktárcsa, első | 15 581 Ft | 19 642 Ft | 20 882 Ft | 15 989 Ft | 15 989 Ft | 19 635 Ft |
Fékbetét, első | 14 872 Ft | 15 916 Ft | 16 193 Ft | 16 427 Ft | 14 636 Ft | 17 989 Ft |
Lengéscsillapító, első | 20 656 Ft | 27 656 Ft | 31 488 Ft | 21 637 Ft | 35 332 Ft | 30 989 Ft |
Kuplungszett | 58 830 Ft | 44 988 Ft | 60 888 Ft | 51 675 Ft | 43 989 Ft | 51 989 Ft |
Vezérműszíj készlet | 43 996 Ft | 45 727 Ft | 21 396 Ft | láncos | 42 945 Ft | láncos |
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak |
Középkategóriás autók egymillióig
Méretben nem sokkal hagyjuk el a kompaktokat – sőt, nem is minden esetben. Egy-egy ilyen autóba már kényelmesen befér a család, és bizonyos mértékig a csomagok is. Ez is egy kedvelt kategória, népszerű modellekkel.
Biztosra menők
Kezdjük a német prémiumokkal. Közkedvelt típus ebben az árkategóriában az Audi A4-es, amelynek két generációjából is láthatunk a keresőben. Az elsőből, vagyis a B5-ös a legszebb példányokat kínálják. A legjobb választás az 1,9 TDI, akár a PD-sek is. Kerülendő a 2,5 V6 TDI (a B-s motorkódúak már jobbak). Benzinesből legalább egy 1,8-ast választanék. A rozsda az íveken és a díszlécek mögött ütheti fel a fejét, egyébként a gyári felületkezelés példás. A belső is sokat bír, mielőtt oszlásnak indul.
Ugyan már B6-osból is van választék, de ennyiért még az alsóbb szegmenseket kapirgáljuk. Futóműve bonyolult, a javítása költséges lehet. Az elektromos rendszere is összetettebb és problémásabb elődjénél, szinte mindent ráfűztek a CAN-busz rendszerre. Rohadásra hajlamosabb, belseje kevésbé tartós, mint az elődé.
A BMW-nél ez már az E46-ok kategóriája. A választék jelentős részét 320i-k és 20d-k alkotják. Benzinesből én hathengerest keresnék, nem is feltétlenül a leggyengébbet, bár annál már számoljunk azzal, hogy viszonylag gyakran fordulunk meg a benzinkúton. Dízeleknél az úgynevezett örvénycsappantyú problémakörén érdemes elmerengeni vásárlás előtt. A forma szép, kimondottan a kupé, a beltér igényes, kényelmes. Azonban ezek az autók is abba a korba értek, amikor a korrózió elkezdi csócsálni. Előfordulnak hengerfejproblémák, olajfogyasztás és elektronikai gondok is.
Ha a presztízs kevésbé fontos, akkor jól járhatunk a Škoda Octaviával. A hirdetések zömében első generációs, fészliftes példányokkal találkozunk, de már bekerülnek a szórásba második generációsak is. A kokszosodásra hajlamos TSI-ket ennyiért még nem vehetjük meg, benzinesből szívókat adnak. Elektronikai bajai lehetnek, a kormánymű is beadhatja a kulcsot. A dízelek közül az 1,9 TDI-k ajánlhatók, de a BXE-kódú PD-ssel jó vigyázni. A kétliteres PD-sek problémásabbak lehetnek.
Akik ódzkodnak a németektől, a Volvo S40/V50 alsóközepes párosára is vethetnek egy pillantást. Kellemes külső, egyszerű, letisztult belső jellemzi. Egymillió alatt a hosszú modellciklus első évjáratai között keresgélhetünk. Többségében a PSA-konszern 1,6-os és kétliteres dízeleit találjuk, benzinesből inkább másfél milla környékén van értelmezhető darabszám. A kisebbik dízelnél az olajcsere-periódus betartására kell fokozottan figyelni (de ez amúgy minden autó minden motorváltozatánál javasolt), de amúgy mindkettőnél a porlasztócsúcsok, az EGR, a kettős tömegű és a részecskeszűrő lehetnek érzékeny pontok. DPF-et egyébként tisztítanak akár garanciával is, a csúcsok felújítása darabonként 45 ezer forint körül van.
Ha valamivel nagyobb Volvo kell, arra ott az S60. Automatáknál a váltóval, összkerekeseknél az osztómű érdemel külön figyelmet. A benzineseknél a fojtószelepek mehetnek tönkre, főleg a Magneti Marelli problémás. Az esőelvezető csatornákat tisztán kell tartani, ha eltömődnek, víz érheti az elektronikát. Tartósak a dízelmotorok, ugyanez viszont nem minden esetben mondható el a beltérről.
Jó motorokat csomagoltak irgalmatlanul rohadó karosszériába a japánok, amikor a Mitsubishi Galant nyolcadik generációját csinálták meg.
Kevésbé biztos választások
A Mercedes-Benz C osztályoknál kiemelt figyelmet kell fordítani a rozsdára. Gyakorinak mondható az automata váltó meghibásodása, a klíma gondjai és egyéb elektromos anomáliák.
Mondhatni gigantikus a kínálat Alfa Romeo 156-osból. A kategória egyik legszebbje, akár kombit vagy Crosswagont is találunk belőle. Egymillióért igazán jó állapotúakat adnak. Figyelni kell az átlagosnál kényesebb futóműre, elektronikai meghibásodásokra. A benzines Twin Sparkokban nem mindenki bízik meg, az 1,9 JTD viszont egy jó hírű, tartós dízel. Aki az alfás hangulatot benzinmotorral párosítja, inkább a kétliterest keresse, mondanám, de az meg éppen rajta van a húsz legrosszabb motor halállistáján.
Különleges közepesek
Kicsit furcsának hat, ha a különleges autók között említem meg a BMW E36-ot, de egy igazán szép állapotú, műszakilag is rendben lévő példányt azért már megnéznek, nekem pedig a forma is személyes kedvenceim közé tartozik. Egy hathengeres, vagy akár a 318is sokat élvezetet adhat, de az áruk már ott tart, hogy ennyiért szerencse kell hozzá. Nagy a szórás, a pár százezres daraboktól kétmillióig is felmehetünk. Egy M3 ennél is jóval drágább.
Ritkaság a Mazda Xedos 6-os, de legalább a legborsosabb árú hazait is megvehetjük egymillióból. A konstrukció jó, de a Népítéletekben többször említenek rugótörést, elektromos problémákat. Emellett kegyetlenül tud rohadni. A motorok közül inkább kétliteressel érdemes megvenni.
A Mazdánál gyakoribb, de azért közel sem tucatautó a Saab 9-3-as. Említenek vele kapcsolatban fedélzeti komputerrel, elektronikával kapcsolatos meghibásodásokat, széteső műanyagokat. Műszakilag az Opelekkel rokon, de az gyakori vélekedéssel ellentétben nem egy átcímkézett Vectra, csupán az alkatrészek 30 százaléka jön a General Motorstól.
Alkatrészárak összehasonlítása | |||||
Audi A4 1,9 TDI | BMW E46 320d | Volvo S40 2,0D | Mercedes C 200 CDI | Alfa Romeo 156 1,9 JTD | |
Féktárcsa, első | 17 838 Ft | 17 660 Ft | 20 615 Ft | 18 888 Ft | 19 396 Ft |
Fékbetét, első | 19 695 Ft | 16 656 Ft | 16 500 Ft | 18 700 Ft | 15 989 Ft |
Lengéscsillapító, első | 22 500 Ft | 26 291 Ft | 31 925 Ft | 41 988 Ft | 35 688 Ft |
Kuplungszett | 82 396 Ft | 80 569 Ft | 75 377 Ft | 106 637 Ft | 95 538 Ft |
Vezérműszíj készlet | 34 790 Ft | láncos | 32 500 Ft | láncos | 39 300 Ft |
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak |
Ha nagyot akarunk egymillióért
Igazi utazóautók, amelyekben már a felnőttek számára is kellemes a helykínálat hátul, hosszabb távon is. Nagyobb utakra, sok csomaggal is ideálisak. Aki szorgalmasan, átlag fölötti mértékben gyűjti a kilométereket, jobban kijöhet egy dízellel. Ugyanakkor ha már utazás, gondoljuk át, mennyit járunk külföldre, és hogy hova. A régebbi dízeleket ugyanis már nem mindenhol látják szívesen.
A szokványosabbak
Jókora hodály az Audi A6 második, C5-ös generációja. A kaszni nagyon jó rozsdavédelmet kapott a gyárban, de az első sárvédőíveken és a díszlécek mögött tud korrodálni, a beltérben a kapcsolók kopnak le, de összességében nagyon tartós, jó autó. Sok lengőkaros futóművénél egy teljes felújítás lehet költséges. Ha benzinessel vennénk, mindenképpen próbáljuk ki, hogyan mozgatja a másfél tonnánál is nehezebb testet a választott motor. Dízelből az 1,9-es a biztos választás, 110 lovas adagolós, 116 és 131 lovas PD-s van belőle. Többségük nagyon sokat futott, de sokat is bír. A 2,5-ös V6-os nem sikerült olyan jól, mint korábban a sorötös. Érzékeny pontja az adagoló, a hengerfej a gyorsan kopó vezérműtengellyel. A későbbi, B-vel kezdődő motorkódosok már jobbak. A V6-ok nem véletlenül olcsóbbak az 1,9 TDI-knél.
Még az A6-nál is érezhetően nagyobb házon belül a Škoda Superb, de ugyanazt a technikát tartalmazza. Ennyi pénzért a kínálat alsó feléből kaphatunk. Ebben a modellben is előfordul a rettegett 2,5 V6 TDI, ugyanakkor 1,9-es dízelből már nincs adagolós, kizárólag PD-s, többféle teljesítményszinttel.
A Volkswagen Passatnál is nagyjából az az érvényes, amit az A4-es Audinál írtunk. Tartós konstrukció, egymillióért szép fészlifteseket (B5.5) lehet kapni, magas felszereltséggel. Ha csak nincs valami alkalmi vétel, a hatodik generációt ezért a pénzért még nem erőltetném túlzottan.
A VW-csoportos autókénál magasabb alkatrészárakkal kalkulálhatunk az E39-es 5-ös BMW esetében. Szedán- és kombiformában is vonzó autó, de vannak jellemző problémái. A benzineseknél is előfordulnak hengerfejgondok, csakúgy mint a tds dízeleknél. Az újabb gázolajosaknál pedig ott az örvénycsappantyú. Emellett néha az elektronikáját is ki kell fésülni.
Mercedes-Benz E osztályból javarészt W210-est (kombija az S210) találunk, ami a rohadós időszakból való, noha harmincéves átrozsdásodási garanciával csábították a vevőket. Az utastér tartós, ahogyan megfelelő karbantartással a motorok is. A kábelköteg okozhat gondot, amelytől aztán döglik a légtömegmérő és a motorvezérlő is. Csikós korábban alaposan összeszedte a tudnivalókat, ha valaki épp ilyen Mercit szeretne. Az árak azóta változtak, de a lényeg nem. Kevésbé porlad el alólunk az eggyel újabb, W211-es (és S211-es) széria.
Az Opel Vectra C jellemző céges autó volt fénykorában. Dízeleknél a nagynyomású szivattyú és az üzemanyagrendszer egyéb elemei, valamint a kettős tömegű lendkerék lehetnek költségesek. Az Ecotec benzinesek olajfogyasztásra hajlamosak. A tulajdonosok tapasztalatai hullámzóak. Vectra-alapon szóba jöhet még a jól variálható belterű, alapesetben négyszemélyes, de öt üléssel is létező Signum is.
Ford esetében ez már tényleg a harmadik Mondeo szintje, az ötszázezres kategóriában ebből csak a levitézletteket lehet megkapni. Egymillióért kinyílik a világ, több száz találatot dob a kereső. Tágas, kényelmes utazóautó, amihez illene egy jó dízelmotor, a Mondeót mégis inkább benzinessel érdemes venni. A TDCI-knek érzékeny az üzemanyagrendszere, javításuk nem éppen pénztárcabarát.
Volvók közül az S70-V70 párost kapjuk ennyiért, de míg a szedánt 2000 után a külsőre rövidebb, tengelytávra hosszabb S60 váltotta, addig a kombi kapott egy nagyobb második generációt is. A belső téren ennyi idő után már látszik az elhasználódás nyoma, a karosszéria azonban jól bírja. Minden motorja öthengeres, és nem is rosszak. A 2,5 literes dízel az Audiból is ismert, megbízható konstrukció, a második generációs 2,4-esei is jók. A benzinesek sem betegesek. Aki méretben még egy picit feljebb menne, annak ott az S80, de annál már említenek különféle elektromos gondokat, váltóbajokat, légtömegmérő-problémákat.
Jöjjenek a japánok. Ez már a második, T25-ös Toyota Avensis árszínvonala, amelyről azonban nem mondhatjuk, hogy annyira bombabiztos, mint elődje. Az 1,8-as benzinesek tudták zabálni rendesen az olajat, erre sokszor a motorcsere volt a megoldás. Dízelből a 2,2-es lehet bajos, gond lehet a hengerfejtömítéssel, az EGR-rel, a részecskeszűrővel. Ha nem ismerjük fel időben a problémát, csak a motorcsere a megoldás. Egy jó karban lévő, körültekintően megválasztott Avensis azért még jól szolgálhat.
A Mazda 6-os sem egy rossz konstrukció, benzinessel talán biztosabb választás. Leggyengébb pontja a korrózió, ezért ha sikerül kifogni egy rozsdamenteset, alváz- és üregvédelemmel meghosszabbíthatjuk a közös életünket.
Francia fronton a Peugeot 407-esnek elég jók a motorjai, nem különösebben problémásak, a dízelek is nagyon sokat elmennek. Igaz, ott lebeg az üzemanyagrendszer nyűgjeinek veszélye. Egyik ismert típushiba a fűtésrendszer csappantyúja. A fészlift után sokat javult a megbízhatóság, de egymillióért még csak modellfrissítés előttieket adnak. Kevésbé jól sikerült a 607-es.
Kényelmes hajó a maga hidropneumatikus rugózásával a Citroën C5, amelyből ennyiért már lényegesen jobbakat mérnek, mint ötszáz alatt. Lehet bajunk az elektronikával, a szintszabályzással, ebből a facelift utániak a megbízhatóbbak.
Ha különlegességre vágynál
Nagyon stílusos, kényelmes autó az Alfa Romeo 166-os. A hazai kínálatnak nagyjából a fele fér bele az egymilliós keretbe, köztük már gyártás végi darabok is. A V6-os motor képzőművészeti alkotásnak sem lenne utolsó, szerencsére motornak is elég jó. A kétliteres Twin Spark tud bajos lenni, a 2,4-es dízelek pedig már többször megtehették a Föld-Hold távolságot. Elektronikával és motorvezérléssel lehet probléma. Bővebben a tudnivalókról Pista írt a Nepperűző-rovatban. Szintén olasz, de még inkább a bátrak választása a Lancia Thesis, amelynél elektromos gondokról hallani.
Megemlíthetjük még a szokatlanabb típusok között a Jaguar X-Type-ot, amely kissé leegyszerűsítetten fogalmazva egy újracsomagolt Mondeo. Nem ajánlható igazán jó szívvel, ahogy az S-Type sem.
Megemlíthetjük még a Mazda Xedos 9-est, amely még ritkább talán, mint a Xedos 6. Kevés róla a Népítélet is, de a tulajok egyetértésben dicsérik. Nem úgy a Saab 9-5-öt, aminek motorvezérlő-hibái nem ritkák, lehetnek gyújtásbajok, és a motorra meg a váltóra is panaszkodnak egyesek. Csodaszép, hatalmas kupé a Volvo C70 - van belőle kabrió is -, de ritka, mint a fehér holló.
Alkatrészárak összehasonlítása | |||||
Škoda Superb 1,9 PD TDI | BMW E39 520d | Opel Vectra C 1,9 CDTI | Ford Mondeo 2,0 TDCI | Toyota Avensis 2,0 D4-D | |
Féktárcsa, első | 19 569 Ft | 20 589 Ft | 20 405 Ft | 21 817 Ft | 20 988 Ft |
Fékbetét, első | 19 695 Ft | 21 718 Ft | 22 678 Ft | 20 988 Ft | 17 507 Ft |
Lengéscsillapító, első | 27 989 Ft | 28 614 Ft | 24 221 Ft | 25 556 Ft | 23 897 Ft |
Kuplungszett | 87 886 Ft | 80 569 Ft | 111 578 Ft | 96 588 Ft | 97 634 Ft |
Vezérműszíj készlet | 46 050 Ft | láncos | 38 838 Ft | láncos | 48 040 Ft |
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak |
Autót a családnak
Méretben ugyan még lenne feljebb, és minden bizonnyal lehet venni Audi A8-ast, 7-es BMW-t vagy S osztályos Mercedest is egymillió alatt, de ezekre nem beszélnék rá senkit. Aki célzottan ilyet akar, úgyis tudja, mire készül. Ha nem, kezdje az alkatrészárak elemzésével.
Ehelyett inkább most a családi autókat nézzük meg. Az egyterű-formájúakat, valamint az akár 6-7 személyeseket vesszük sorra.
Volkswagen-emblémával van ennyiért Touran, amelynek első generációja az ötös Golffal rokon. Van belőle hétszemélyes is. Édestestvére házon belül a Seat Altea. Tágasabb, így nagy családnak jobban használható a Sharan, amely Seat Alhambraként és Ford Galaxy-ként is létezik. Ezekben VW-csoportos motorok vannak, kivéve a Galaxy kétliteres és kettőhármas benzinesét, azok Fordok. Az egyik legjobb választás az 1,9 TDI.
Csak ötüléses, de így a csomagoknak is kielégítő helyet kínál a Ford C-Max. A hátsó üléssor tologatható. Műszaki alapjai a Focusszal közösek, ennek megfelelően inkább benzinmotorral ajánlott. Felbukkanhat még az Opel Meriva első generációja, de a Corsa C-n alapuló, ötszemélyes mini-egyterű méreteivel és variálható üléseivel inkább a Honda Jazz ellenfele, mintsem egy igazi családi egyterűé. Arra Opeléknél inkább a Zafira való.
Még Európában maradva meg kell említenünk az Eurovan II sorozatot. Ez magyarra fordítva a Citroën C8-at, a Fiat Ulyssét, a Lancia Phedrát és a Peugeot 807-et jelenti. Előfordulnak elektromos gondok (légzsák, tolatóradar, egyebek), nem példa nélküli a hengerfejbaj. Tágas, közel harminc centivel hosszabb az első generációnál, töréstesztje ötcsillagos.
Franciáknál a Peugeot 307 SW-ből lehetett rendelni hétszemélyest, de ezzel gyakorlatilag megszűnt létezni a csomagtér. Renault-ból a Grand Espace harmadik generációja játszik, de már a negyedikből is van a merítésben. A 2,2-es dCi-nek vannak betegségei, így az EGR-rel, a turbóval, a légtömegmérővel is meggyűlhet a bajunk, de hengerfejes vagy csapágyas is lehet. Második szériás Grand Scénicből fészlift előttieket vehetünk. Az 1,5 dCi érzékeny lehet, könnyen csapágyasra tudott menni, de az elektronikai gondok sem állnak távol az autótól. Citroën C4 Grand Picassóból a kínálat alját piszkálgatjuk egymillióért.
Olaszokból a fent már említett Ulysse mellett találhatunk Fiat Multiplákat a jópofaságától megfosztott második sorozatból. Mások szerint persze ez csak szimplán nem olyan rusnya mint az első. Ez nem hét-, csak hatszemélyes, de praktikus.
A japán technikára fogékonyaknak padlóból felhajtható, így a csomagtartót foglaló ülésekkel hétszemélyessé alakítható Toyota Corolla Versók és Avensis Versók is vannak. Érdemes odafigyelni, mert vannak ötszemélyesek is a kínálatban. A motorok terén ugyanaz igaz ezekre is, mint a sima Corollára vagy Avensisre. Mazdából a legtágasabb megoldás az MPV, itt még némi csomagtartó is marad a harmadik sor mögött. Ha kisebb is elég, akkor a Premacy, illetve a Mazda 5 is létezik hétüléses kivitelben.
Nem túl nagy választékban, és nem valami bőséges helykínálattal hétszemélyes Dacia Logan MCV-k is vannak a piacon egymillió alatt.
Alkatrészárak összehasonlítása | ||||
VW Sharan 1,9 TDI | Fiat Ulysse 2,0 JTD | Toyota Avensis Verso 2,0 D4-D | Mazda MPV 2,0 CD | |
Féktárcsa, első | 24 569 Ft | 23 476 Ft | 20 988 Ft | 28 338 Ft |
Fékbetét, első | 25 976 Ft | 23 500 Ft | 15 434 Ft | 18 700 Ft |
Lengéscsillapító, első | 22 989 Ft | 33 588 Ft | 35 598 Ft | 35 332 Ft |
Kuplungszett | 82 401 Ft | 75 989 Ft | 87 155 Ft | 98 856 Ft |
Vezérműszíj készlet | 53 996 Ft | 30 941 Ft | 48 485 Ft | 66 765 Ft |
*az alkatrészárak tájékoztató jellegűek, évjárattól, kiviteltől, alkatrészgyártótól stb. függően változhatnak |
Ami a fenti kategóriákba nem fért bele
Itt egy kicsit az élményautózásra vágyóknak és álmodozóknak is próbálunk kedvezni. Nem feltétlenül racionális választásokról lesz szó.
A Honda Prelude 1997-től gyártott ötödik generációjából villan fel néhány példány, köztük egészen ígéretesek is. A találati listában 133 lovas kétlitereseket látunk, a 2,2-esek ennél drágábbak. A népítélkező tulajdonosok egyöntetűen elégedettek. Láthatunk még hatodik és hetedik generációs Toyota Celicákat – előbbieket 116, utóbbiakat 143 lovas 1,8-assal.
Akinek a nyitott tető sugározza a szabadságérzetet, találhat már második szériás, azaz NB MX-5-ösöket. Rohadni ezek is tudnak rendesen, és egymillió alatt jelenleg csak 1,6-osok vannak 110 lóval, a gokartszerű, nagyon közvetlen vezetési élmény már abban is sok élvezetet ad. Anti, a szerkesztőségi MX-5-megszállott pár éve készített egy videót, amelyből kiderül, melyik generációnál mire kell figyelni.
Nem reménytelen már ennyiért talán a Hyundai Coupé-felhozatal sem. A harmadik sorozatból egyhatosok és kétezresek is vannak millió alatt. Előbbi 105 lovas, utóbbi 143.
Végül pedig egy kis mediterrán hangulat, gyönyörű Alfákkal. Még ma is szemrevaló formája van a GT-nek, amely műszaki alapjait a 156-ossal és a 147-essel osztja meg. Ez nem feltétlenül jó hír. Ha már sportosságot és élményt keresünk, ahhoz egy jó benzinmotor dukálna, de a 3,2 V6-ot ebben az árban hiába keressük. Van viszont 2,0 JTS 165 lóval, vagy 1,8 Twin Spark 140 lóerővel.
Nagyon stílusos gép az 1994 és 2005 között gyártott Alfa GTV. A választék nem nagy, viszont akad belőle 1,8-as és kétliteres négyhengeres, kétliteres turbós V6-os, és háromliteres, valamint 3,2-es V6-os is. Igaz, jelenleg az egyetlen szívó V6-ot hárommillió körül hirdetik, egy milla alatt kétezres négy- és hathengeresek vannak. Ugyanezt a technikát kabrióformába öntve a Spiderben kapjuk meg. Oké, ha ezekből szeretnénk venni, jobb, ha még gyűjtünk kicsit.
Ez tehát a kínálat ötszázezertől egymillióig a magyar használtautó-piacon. A sorozat első részét a félmillió alatti ajánlatokkal erre találjátok:
Az autóvásárlással kapcsolatos teendőkről készült videósorozat, a Nepperpercek epizódjai erre:
A Becsületesnepper mesterkurzusa itt található:
A kerülendő, típushibás motorok listája ezen a linken:
Az ajánlott motorokról szóló cikkünket pedig itt:
Hogy melyik típus rohad? Az is kiderül:
Használtautó-tesztjeinket itt gyűjtöttük össze, a Népítéletekért erre tessék, konkrét kérdéseket pedig itt lehet feltenni a Nepperűzőnek.