A versenyautó, ami megtanulja a pályát
A BME bemutatta legújabb Formula Student versenyautóját, amit még ugyan lehet vezetni, de néhány kis okosítással helyettesíthető az emberi tényező.
Például kell egy combos számítógép, ami egy jó programmal így is vért izzad, mert egy rakás szenzor, érzékelő és kamera alapján kell összeraknia, hogy az autó merre megy, és hol van. De képes rá, és ez valahol ijesztő.
Mutattak egy felvételt, ahol az autó egy véletlenszerűen kirakott pályán, faltól-falig, de hiba nélkül végig ment. A fejlesztők azt mondták, hogy itt az autó memorizálja - kvázi megtanulja - a pályát, és a következő körben már képes az előhívott infó alapján gyorsabban is végig menni. Ezek után az autó elkezdené feszegetni a saját határait, gyroszenzorokra, gyorsulás- és terhelésmérőkre támaszkodva.
A végcél az lenne, hogy az ember általi hibalehetőségek eltűnjenek, de így már nem biztos, hogy olyan izgalmas lenne egy verseny. Innentől, ha ez a technika működik, már csak az autók, és az önvezető program fejlettsége dönti el, hogy ki nyer.
Persze nem ilyen sötét a jövőkép, mert egy ember még szerencsére elfér az autóban, amiről elég felfoghatatlan adatokat közöltek. Kerekenként egy-egy 30 kilowatt teljesítményű, vízhűtéses villanymotor hajtja, amik között a számítógép képes terhelés függvényében eloszlatni a nyomatékot. A motorok a kerekekhez egy bolygóművel csatlakoznak, ami miatt a rendszer nyomatéka négyszer 330 Nm. Tudom, hogy a villanyautóknál nem adogatunk csak úgy össze, de ki kell mondanom: 160 lóerő és 1320 Nm rengeteg egy 200 kilós, karbonvázas autóban.
A Formula Stundent autókat egyébként az egyetemisták építik, amíg hallgatói státuszban vannak, afféle szakmai gyakorlat címén. Elég sok tapasztalatot ad a fiatal kezdő mérnököknek, de a csapatnak kellenek menedzserek, marketingesek, logisztikusok is. Többféle hallgató is részt vehet ezekben a csapatokban, és szimulálja, hogy mit kezd majd a diplomájával a való életben. Jellemzően minden egyetemnek van egy ilyen csapata, ezért elég sok versenyt rendeznek, ahol többféle szempont alapján is összemérik tudásukat – mérnöki munka, kivitelezés, menedzsment, pályaversenyzés – és még sorolhatnám.
Ahogy az autóiparba is beszállingózott az elektromos hajtás és az önvezetés, a Formula Studentben is megjelent, és erre a hallgatók fejleszthetnek céljárművet. Két éve létezik az önvezető kategória, amiben a BME csapat szeretne idén elindulni, és komoly reményeket fűznek az új autóhoz. Ki tudja meddig jutnak majd el, de lehet, hogy 4-5 év múlva olyan technikát találunk az utcai autónkban, amikkel most ők foglalkoznak.