Taxi gázolt elektromos rollerest Budapesten
A felvétel az azon látható időjelzés szerint szeptember 14-én kora délután készült és tegnap osztotta meg a Bp-i autósok közösség Youtube-csatorna. A helyszín Budapest, az Erzsébet híd budai hídfője a Rudas fürdőnél. Egy taxis érkezik az ideiglenesen a villamossínre vezetett sávon, egy elektromos rolleres begördül elé a zebrán, majd az autó elüti. Rossz nézni a jelenetet, pedig ami történt, egy új korszak jelentős városi problémáját jelzi.
Budapesten, és Európa más nagyvárosaiban tömegesen jelentek meg a mindenféle elektromos rollerek az utóbbi években. Miközben a budapesti bérbringa-rendszer nem most éli legnépszerűbb időszakát, a villanyroller hatalmasat megy, talán túlságosan is. Egyrészt rá lehet húzni, hogy a műfaj elterjedése kihúzza a bajból az autóforgalomban vergődő városokat, másrészt baromi vonzó a turisták számára mert lehet vele falkában vonulni nulla rutinnal, harmadrészt ugye a környezetvédelem, hiszen aki e-rollerezik, nem autózik. Ez utóbbihoz talán csak annyit, hogy egy friss francia kutatás szerint nagyon sokan nem autózás, hanem gyaloglás és bringázás helyett elektromos rollereznek.
A fenti videón látszik, ahogy egy ilyen elektromos rollerrel megérkezik valaki az Erzsébet híd alatt húzódó kerékpárútról a villamosmegállónál található zebrára, majd át akar hajtani. Ekkor ér oda egy taxi, amely azonnal elgázolja. Bár a roller nem ment gyorsan és a taxi sem, az ütközés súlyos már csak azért is, mert a rolleresen nincsen bukósisak vagy más védőfelszerelés. A felvétel alapján úgy tűnik, hogy egyik fél sem észlelte időben a másikat. A rolleres nem, vagy nem akkor nézett oldalra, amikor kellett volna, az autós pedig... Ki tudja?
Ezek a besorolás nélküli járművek egyelőre nem találják helyüket a forgalomban. Vannak, akik szerint segédmotorról van szó, ezért kötelező volna az összes KRESZ-tartozék, így a bukósisak is, illetve erősen ajánlott a protektoros kabát, kesztyű, zárt cipő, ahogy a tanfolyamon tanítják. Csakhogy a vonzereje feleződne le a sokszor tényleg 300 wattnál kisebb teljesítményű, akkumulátorról etetett szerkezeteknek, ha a felsoroltakat előírnák.
A baleset megítélése vegyes, és mielőtt megkaptuk a videót, éppen az elektromos rollerek veszélyeiről beszélgettünk ebéd közben Pető Attila Kreszprofesszorral. A helyszín is problémás, hiszen sok hónapja átépítik a környéket, ezért átmenetileg a villamossínre terelték az autóforgalmat. Ha innen nézzük, a rolleres akár mondhatja azt is, hogy nem kellett a sínen érkező autóra számítania, csakhogy a taxis meg mondhatja azt, hogy neki nem kellett a zebrára a gyalogosnál gyorsabban megérkező e-rollerre számítania. Szerintem a rollert tolni kéne a zebrán, mert ebből így roller-kontra gyalogosbaleset is lesz, hamarosan. Más kérdés, hogy az autóforgalomban ezek az általában (de nem kizárólag) 25 km/óra végsebességű járművek állandó veszélyben lennének, miközben a járdán, ahol sokszor veretik velük a turisták, meg a gyalogosokat veszélyeztetik. A cikk megjelenése utána figyelmeztetett egy olvasónk, hogy ezen a helyen kerékpáros nyom is található a zebra mellett, ami tovább árnyalja a képet. Íme:
A lámpák sárgán villognak a baleset idején, pedig ha rendesen működtek volna, talán elkerülhető lett volna a baleset. A sérült állapotáról semmit nem tudok, de remélem, annak ellenére hamar felépül, hogy az ütközés után lerepült a rollerről és az aszfalton ért földet, éppen a fedélzeti kamerás autó orra előtt.
A szürke zónában mozgó elektromos rollerekkel kapcsolatos gond, hogy használóik sokszor semmilyen szabályt nem éreznek magukra kötelezőnek és egy részük eleve alkalmi használó, bizonytalanul vezet. a KRESZ-ben a roller egyáltalán nem szerepel, ezért az sem világos, hogy ezek a közlekedési eszközök minek minősülnek.
A Kreszprofesszor a Klubrádió Élőben a városból 2.0 című műsorába ment a közös ebédünk után, ahol többek közt a videón látható balesetről is szó esett. Érdemes meghallgatni a műsort, mert az ügy erősen vegyes megítélésű. Nem csak azért, mert az autósok számára kötelező szabály fokozott óvatossággal megközelíteni a gyalogátkelőket, hanem azért is, mert a gyalogosoknak viszont kötelező körülnézniük, mielőtt az úttestre lépnek. Hogy ezúttal melyik szabály megszegése esik erősebb súllyal a latba, illetve, hogy ez a baleset elég lesz-e ahhoz, hogy a jogalkotók legalább eltársalogjanak az új járműkategóriák besorolásáról, mind nyitott kérdés.
A videó forrása, a Bp-i autósok közösségének oldala.