Az e-rollerek jogilag besorolhatók!

2019.12.05. 13:58

Több olvasói levelet is kaptunk a legutóbbi e-rolleres cikkel kapcsolatban. Ezek nagyrészt a jogi szabályozással foglalkoztak, és releváns kiegészítéseket tartalmaznak, ezért összefoglaltam őket.

Ahhoz, hogy az elektromos rollereket a KRESZ-ben elhelyezhessük, először a típusjóváhagyási eljáráson kell részt venniük, amit Magyarországon a KöHÉM-rendeletek határoznak meg. Csak ezután számítanának hivatalosan olyan járműnek, ami részt vehet a közúti forgalomban. Olvasónk, Attila ezzel kapcsolatban hívta fel a figyelmemet egy fontos pontra: a zavart a 2013-as EU-rendelet és ennek a magyar jogrendszerbe ültetett változata, a KöHÉM-rendelet B. függeléke közti különbség okozza.

Ezek a rendeletek alapvetően a járművek típusjóváhagyási eljárásaival foglalkoznak. Viszont megjelölnek olyan járműveket, amelyekhez nem szükséges típusbizonyítvány, mint mondjuk egy motorkerékpárhoz vagy autóhoz. A két rendelet között pont az a különbség, hogy a magyar rendeletben a kivételezett járművek köréből hiányzik három is, amit az EU-s tartalmaz: a Segway-ek, a rollerek és a nagyobb, üléssel ellátott elektromos rollerek.

A KöHÉM-ben is lehet találni egy pontot a kivételek között, amit ráhúzhatnánk az e-rollerekre: az elektromos rásegítésű kerékpárok. Viszont ezeknél előírás, hogy a villanymotor csak akkor működhet, ha tekerik a pedált, ilyesmiről a rollereknél nyilvánvalóan nem beszélhetünk. Az is előfordul, hogy a rollerek teljesítménye meghaladja a 250 Wattot, ami szintén tilos lenne, ha ez alapján a pont alapján szeretnénk elhelyezni őket ebben a csoportban.

Illetve a KRESZ szerint a kerékpár egy emberi erő által hajtott jármű, amit egy legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíthet. Fontos a "segíthet" szó, hiszen a villanyrollereknél a motor önmagában hajtja a rollert, és gázkarral szabályozzuk a sebességünket. Mivel nem a pedálozás hatására kapcsol be és segít az elektromos motor, ide sem sorolhatjuk be az e-rollereket.

Azaz Magyarországon nem szerepel a kivételek közt az elektromos roller, tehát a típusjóváhagyási eljáráson résztvevő járművek között lehet csak helye. A KöHÉM-rendelet az összes, kivételek között nem szereplő, kétkerekű járművet különböző kategóriákba sorolja be. A segédmotoros kerékpárok (hivatalosan L1e kategória) az olyan kétkerekű járművek csoportja, amelyek legfeljebb 45 km/órás sebességre képesek és belső égésű motorjuk hengerűrtartalma nem haladja meg az 50 köbcentit, vagy elektromos motor esetében teljesítményük nem haladja meg a 4 kW-ot.

Az e-rollerek leginkább a segédmotoros kerékpárok közé férnének be. Ez azt is jelenti, hogy az összes segédmotoros kerékpárra hatályos szabályozás igaz kéne, hogy legyen az elektromos rollerekre is. Például, a jogosítványhoz kötött használat, a bukósisak használata és a járdán, sőt a kerékpárúton való közlekedés tilalma.

Viszont ez azt is jelentené, hogy a jelenleg forgalomban lévő e-rollereknek komolyabb műszaki előírásoknak kellene megfelelniük, és kötelező biztosítást is kellene kötni rájuk. Kérdés az is, hogy a rollerszolgáltatók mennyire működnének, ha ezekhez az előírásokhoz kéne tartaniuk magukat és nekünk mindig egy bukósisakot kéne magunkkal cipelni ahhoz, hogy bármikor felpattanhassunk például egy Lime-ra.

Arról nem is beszélve, hogy ha esetleg egy elektromos rollerünk meg is felel az segédmotoros kerékpárokra vonatkozó előírásoknak és bukósisakot is vittünk magunkkal, ilyen szabályozás mellett csak az úttestet használhatjuk a közlekedésre – erről pedig az előző cikkben is volt szó: nem életszerű az autók között cikázni az e-rollerekkel.

Ínyenceknek hivatalos nyelven is az egyes járműkategóriák meghatározásai:

A kivételek az EU rendeletben

"i) önegyensúlyozó járművek; j) azok a járművek, amelyeken nincs legalább egy ülőhely; k) azok a járművek, amelyek vezetőülésének R pontja ≤ 540 mm az L1e, L3e és L4e kategóriák esetében, illetve ≤ 400 mm az L2e, L5e, L6e és L7e kategóriák esetében."

A KöHÉM rendelet az elektromos rásegítésű kerékpárokról

"h) pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpárra, amely külső, folyamatos 0,25 kW névleges teljesítményű elektromos motorral rendelkezik, amelynek teljesítmény-leadása fokozatosan csökken és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/ó sebességet, vagy előbb, ha a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását;"

A KöHÉM rendelet az L1e kategóriáról

"(2) Az (1) bekezdésben hivatkozott járműveket a további alcsoportokra kell osztani: 2a) segédmotoros kerékpárokra, azaz kétkerekű járművekre (L1e kategória), vagy háromkerekű járművekre (L2e kategória), legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel és az alábbi jellemzőkkel: 2a1) kétkerekű típus esetében, amelynél a motor: hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében."

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.