Külföldre mennél? Figyelj a gumidra
Az ünnepek már elmúltak, a tél még távolról sem. Sokan ilyenkor indulnak síelni, vagy csak pár napot eltöltenének külföldön. Mivel idehaza nem kötelező a téli gumi, érdemes körültekintőnek lenni, mielőtt átlépjük a határt.
Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumik használata, azonban évről évre láthatunk példát arra, mit kockáztat, aki nem készíti fel megfelelően autóját a hideg évszakra. Ha viszont külföldre is járunk, vagy csak egyet-egyet kirándulnánk a határokon túlra, jobb, ha megnézzük más országok szabályait is, sokfelé ugyanis kötelező a téli abroncs, és jelentős bírságot kockáztatunk nélküle. A német autóklub, vagyis az ADAC összegyűjtötte a legfontosabb szabályokat.
Mi az a téligumi?
A téli abroncsok mind anyagkeveréküket, mind pedig mintázatukat tekintve különböznek a nyáriaktól. Nemcsak hóban teljesítenek jobban, hanem alacsony hőmérsékleten lényegében bármilyen útviszonyok között. Jogi értelemben azokat a gumikat nevezhetjük télinek, amelyeken szerepel az úgynevezett alpesi szimbólum (hármas hegycsúcs hópihével), vagy az M+S (mud and snow) jelölés. Ahol kötelező a téli gumi, ott elfogadják a négy évszakost is, ha ezek egyike megtalálható rajta.
Ami a profilmélységet illeti, a jogszabályi előírás ugyanúgy 1,6 milliméter, mint a nyárinál, azonban az ajánlások szerint akkor számít biztonságosnak a téli abroncs, ha legalább négy milliméteresek a barázdák. De nemcsak a kopott, hanem az öreg gumi is kukaérett, a németek szerint például hat év után érdemes selejtezni, ugyanis ilyenkor már annyira megkeményedhet az anyag, hogy hidegben az elvártnál sokkal rosszabbul teljesít.
Fontos még hozzátenni, hogy téligumi-használati kötelezettségünknek a legtöbb országban csak akkor teszünk eleget, ha minden keréken télit (vagy négy évszakost) használunk. Előfordulhat persze, hogy defektet kapunk, és hirtelen csak nyárit tudunk feltenni a lyukas helyett. Erre az esetre a legtöbb szabályozás azt mondja, hogy óvatosan folytathatjuk utunkat, de a legközelebbi adandó lehetőségnél pótolni kell a télit.
Mi a helyzet Európában?
A következőkben országonként tekintjük át, hogy hol és mikor kötelező a téli abroncsok használata, mekkora bírság járhat a mulasztásért. A szabályok Európa-szerte sokfélék, a szigor is eltérő.
Németország
Ha már az ADAC-t említettük, kezdjük is a körképet a németekkel. A kötelezettséget nem konkrét dátumokhoz fűzik, bár él a közbeszédben az októbertől húsvétig (németül Oktober bis Ostern, O bis O) aranyszabály, azonban ez nem teljesen fedi az igazságot. Az előírás úgy szól, hogy télies útviszonyok esetén kötelező a téli gumi, ebbe a hó, havas eső, jegesedés és latyak is beletartozik. Mivel télen egy jó kis lefagyás bármikor előfordulhat, nem érdemes kockáztatni.
Vannak kivételek, így például az egy nyomon haladó járművek, mint a motorkerékpár. Nem érinti a kötelezettség az erdészeti és mezőgazdasági járműveket, valamint néhány speciális esetet is rögzít a jogszabály. Ezek számunkra annyira nem relevánsak: ha személyautóval indulunk Németországba, a fentiek érvényesek. A büntetés alapösszege 60 euró, de ha másokat akadályozunk, veszélyeztetünk, rögtön 80 euróra emelkedik.
Ausztria
A szomszédban valamivel konkrétabb a helyzet. Itt ugyanis november elsejétől a következő év április tizenötödikéig kell téli gumit használni télies útviszonyok mellett (tehát jegesedés, hó, havas eső, latyakos út). Ha az utat egybefüggő, vagy majdnem egybefüggő hó-, illetve jégréteg borítja, használhatunk a téli gumi helyett hóláncot is a hajtott kerekeken.
A mintázat mélységét tekintve az osztrákok szigorúak: náluk 4 milliméter alatt már nem számít télinek semmilyen gumi, sőt diagonál abroncsok esetén 5 milliméter a határ. A négy évszakos gumik itt is elfogadottak. A büntetés Ausztriában 35 euróról indul, de ha más közlekedőket veszélyeztetünk téli gumi nélkül, akár igen brutális, 5000 eurós, vagyis bő 1,6 milliós kalandot kockáztatunk.
Nem vonatkozik ugyanakkor a kötelezettség az utánfutókra. A 3,5 tonna fölötti össztömegű járműveknél a november 1. és április 15. közötti időszakban legalább egy hajtott tengelyen kötelező a téli gumi használata, és ugyanez érvényes a sofőrrel együtt kilencnél több személyes buszokra.
Svájc
Némiképp érdekes módon Svájcban nem írják elő kötelezően a téli gumi használatát. Ugyanakkor ha valaki nyári gumival okoz balesetet téli útviszonyok mellett, jelentős bírságra számíthat. Sőt, akkor is fizethet, ha komoly karambolt nem, de fennakadást előidéz a közlekedésben. Hólánc használatára ugyanakkor táblával kötelezhetnek minket, mindenképpen érdemes magunkkal vinni.
Olaszország
Sajnos nincs az egész országra érvényes, egységes szabályrendszer. A tartományok saját hatáskörben dönthetik el, mely szakaszokra és mely időintervallumra rendelnek el kötelező téligumi-használatot. Sőt, azt is, hogy általánosságban, vagy útviszonyokhoz kötve teszik ezt meg. Éppen ezért az útvonal ismeretében érdemes tájékozódni, de egyszerűbb eleve téli abronccsal nekiindulni.
Néhány példát azért említenek az ADAC szakemberei is. Dél-Tirol székhelyén, Bolzanóban és vonzáskörzetében, valamint az A22 autópályán egészen Affi városáig november 15-től április 15-ig általános érvényű a kötelezettség, vagyis független az időjárástól és az útviszonyoktól. A tartomány más részein viszont csak télies útviszonyok esetén él az előírás. A részben a Mont Blanc közelsége miatt népszerű Aosta-völgyben október 15-től április 15-ig érvényes a kötelezettség, de bizonyos körülmények között a téli gumik kiválthatók a hajtott tengely kerekeire szerelt hólánccal is.
A téligumi-használat elmulasztása bírsággal jár, az összeg igen széles skálán mozog. Már a kiindulási 87 euró sem kevés, de akár 345-ig is felkúszhat a tarifa.
Franciaország
Általános rendelkezés itt sincs, azonban télies útviszonyok mellett kötelezhetik a közlekedőket téli gumik használatára. Ez jellemzően rövidebb időtartamra szól, és táblákkal jelzik. Fontos megjegyezni, hogy ha életbe lép a korlátozás, akkor abroncsunk mintázatának legalább 3,5 milliméteresnek kell lennie. Szintén jelzőtáblával figyelmeztetnek a hólánc használatára is, azzal legfeljebb 50 km/h-val haladhatunk.
Mulasztásunkat a francia hatóságok 135 eurós bírsággal büntetik, ráadásul nem elegendő, ha perkálunk, mert még csak tovább sem engednek.
Csehország
A cseheknél november elsejétől március harmincegyedikéig kötelező a téli gumik használata, ha azt az útviszonyok is indokolják. Magyarul a már említett hó, havas eső, latyak és lefagyás esetén. Ők ugyanakkor még annyit csavartak a szabályokon, hogy 4 Celsius fok alatt is minden tengely kerekein téli abroncsoknak kell feszülni.
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműveknél ennél enyhébb a szabály, azoknál csak a hajtott tengely kerekeit kell téli gumikkal szerelni. Ugyanakkor náluk minimálisan hat milliméteresnek kell lennie a mintázatnak, míg a 3,5 tonna alattiaknál a négy milliméter is elegendő. A bírság 55-től 92 euróig terjed.
Szlovénia
November 15-től március 15-ig, valamint télies útviszonyok esetén kötelező a téli gumi. Emellett előírják a legalább három milliméteres mintázatmélységet is. A jogszabály megengedi a négy évszakos gumi használatát, ugyanúgy legalább három milliméteres profilmélységgel. A téli gumit indokolt esetben hólánccal is helyettesíthetjük, de a 3 mm-ből itt sem engednek: annak a nyári guminak, amire a lánc kerül, legalább ekkora mintázattal kell rendelkeznie.
Akik 3,5 tonna fölötti megengedett össztömegű járművet vezetnek, két opció közül választhatnak: vagy téli abroncsokat szereltetnek a hajtott kerekekre, vagy hóláncot visznek magukkal, amelyet szükség esetén fel kell rakniuk. A büntetés összege Szlovéniában 120 euró.
Horvátország
Bizonyos utakon és útszakaszokon életbe léphet a kötelezettség, ezt táblával jelzik. Némi lazaság más országokhoz képest, hogy itt elegendő csak a két hajtott kerékre téli gumit szerelni, a mintázat mélységének viszont legalább négy milliméteresnek kell lennie. A bírság nagyjából 92 eurónak megfelelő kunára rúg.
Norvégia
A személyautókra, illetve kisteherautókra vonatkozóan itt sincs általános kötelezettség. A nyári gumival szerelt autókra télies útviszonyok, pontosabban egybefüggő hó- vagy jégréteg esetén fel kell dobni a hóláncot. Ha pedig a téli abroncs mellett döntünk, annak legalább három milliméteres futófelülettel kell rendelkeznie.
Szöges gumit november elsejétől a húsvét hétfőt követő vasárnapig lehet használni. Az északi területeken ennél tágabb időintervallumban engedik ezt meg, méghozzá október 16-tól április 30-ig. Ha valaki ilyesmit szereltet fel, akkor arra is figyelni kell, hogy mindegyik keréken szöges abroncs legyen.
Három és fél tonna megengedett össztömeg fölötti járműveken november 15. és március 31. között kötelező a téli gumi, de elfogadják a megfelelő jelöléssel ellátott négy évszakost is. Legalább öt milliméteres profilmélységet írnak elő.
Finnország
December elsejétől február végéig minden gépjárműre kötelező a téli gumi, de elfogadják a megfelelő jelöléssel rendelkező négy évszakost is. Utánfutók közül csak a fékezetteket érinti az előírás. A minimális profilmélység három milliméter, de ajánlott az öt. Lappföldön hosszabb időre vonatkozik a szabály: ott október közepétől április végéig kell téli abroncsot használni.
Észtország
A december elsejétől március elsejéig terjedő időszakban minden járműre nézve kötelező a téligumi-használat, a minimális profilmélység három milliméter. Ha az időjárás indokolja, akár októbertől áprilisig is kiterjeszthetik a kötelezettséget.
Lettország
Még a balti államokban sem egységesek a szabályok. A letteknél ugyanis december elsejétől március elsejéig csak 3,5 tonnás össztömeg alatt kötelező a téli gumi, viszont az utánfutóra is fel kell szerelni. Legalább négy milliméteres mintának kell a gumikon lenni.
Luxemburg
A téli vagy megfelelő jelölésű négy évszakos gumik használata személyautókon télies útviszonyok esetén (hóban, jégen, havas esőben, latyakban) kötelező. Buszokon, teherautókon elég a hajtott kerekekre felszerelni. Nem vonatkozik a szabályozás többek közt motorokra, quadokra. Aki megszegi az előírásokat, legalább 49 eurós bírságra számíthat, de ha akadályozza a forgalmat, akár 74 eurót is fizethet.
Svédország
Viszonylag egyszerűen fogalmaz a jogszabály a svédeknél. December elsejétől március harmincegyedikéig minden gépjárműre és az utánfutókra is kötelező a téli (vagy négy évszakos) gumi, ha téliesek az útviszonyok. A profilmélység 3,5 tonna alatt három, míg fölötte öt milliméter kell, hogy legyen.
Szerbia
Télies útviszonyok mellett november elseje és április elseje között kell téli guminak lennie az autónkon, legalább négy milliméteres mintázattal.
Szlovákia
Ugyancsak a télies útviszony a kulcskifejezés, ha ilyet tapasztalunk, akkor 3,5 tonna alatt kötelező a téli vagy négy évszakos gumi. Három és fél tonna fölött pedig november elseje és március harmincegyedike között az útviszonyoktól és időjárástól függetlenül is kelleni fog, méghozzá 3 mm-es minimális mélységgel.
Dánia, Nagy-Britannia, Lengyelország, Belgium, Hollandia
A végére néhány ország, ahol azonosak a szabályok. Nincs általános téligumi-használati kötelezettség. Téli vagy négy évszakos gumi helyett itt használhatunk hóláncot is, ha azt az útviszonyok lehetővé teszik, vagyis ha egybefüggő a hó- vagy jégtakaró.
Mi ebből a tanulság?
Mivel Európa országaiban nagyon különbözőek a téli gumikra vonatkozó előírások, nem érdemes kockáztatni és elveszni a részletekben. Kinek hiányzik az, hogy állandóan azt mérlegelje, mikor lesznek valóban téliek az útviszonyok? Leesik-e a hó, lefagy-e az út a többnapos kiruccanás végéig, vagy még épp hazaérünk?
Télen eleve felelőtlenség nyári gumival lavírozni, de ha külföldre is átruccanunk, mindenképpen rakassunk fel téli abroncsokat, és időnként ellenőrizzük a profilmélységet, ne hagyjuk négy milliméter alá kopni. A csomagtartóba pedig készítsünk be egy pár hóláncot, méghozzá olyat, ami tényleg passzol is az autónkra. Aki ennél is biztosabbra akar menni – és van is helye egy teljes értékű pótkeréknek –, tartaléknak is vigyen téli gumit.
Jó megoldás lehet a négy évszakos is, sőt szinte minden országban el is fogadják azt, ha rendelkezik a megfelelő jelöléssel. De abból mindenképpen érdemes a minőségi mintázatokat választani.
Hogy melyik téli gumit érdemes megvenni? Ebből a tesztből kiderül:
Aki inkább négy évszakost szeretne, itt böngészhet:
Hogy mi a különbség a szezonális és a négy évszakos gumik között? Itt a válasz:
Ez a cikk pedig a hóláncok csodálatos világába kalauzol el minket: