A világ leghálátlanabb anyaga, mert ebből csak kihagyni lehet versenyzőket. Lényegében mindenki ment Ladával, nem is nagyon volt más. Érdekes módon egyébként a'70-es-'80-as években Autó-Motor (akkoriban az egyetlen autós lap) alig mutogatta a Ladákat, sőt az egész magyar ralit nem is tárgyalta túl nagy terjedelemben az újság: egy oldal, egy képpel – amin általában valami menőbb autó, mondjuk Ferjáncz Renault-ja látható, esetleg egy versenyző portréja.
Akkoriban a Lada túl hétköznapi volt, pláne versenyautóként, hiszen minden versenyágban és minden kategóriában ott voltak: a szériaközeli N-es-től a durva B csoportig – utóbbi kategóriában volt a Lada karrierjének a második felében a legendás VFTS is.
Ám ennek ellenére a magyar ralibajnokságban mindössze három abszolút címet szereztek Ladával. Ebben szerepe lehetett annak is, hogy a 15 abszolút bajnoki címet begyűjtő Ferjáncz Attila (érdemben) sosem versenyzett Ladával, a sokkal komolyabb Renault Gordinik és a Renault 5 Alpine mellett nem sok esélye lehetett bárkinek. De a pályaversenyzéstől a hegyiig a nagy tömeget a Ladák adták, és a saját géposztályukban rengeteg kategóriabajnokot adtak. Nem véletlenül: ez volt elérhető és viszonylag jól faragható, strapabíró technika. Egyébként mára akkora lett a Lada-kultusz nálunk és akkora tapasztalat halmozódott fel például a motorépítő műhelyeknél, hogy manapság hozzánk járnak még az oroszok is retró-versenyautót építtetni.
A hőskorban a versenyautókat különféle egyesületek futtatták, Főtaxi, Budapesti, Pécsi, Kapos Volán, az Afit szervizek és társaik. Meglehetősen szervezett módon ment a fiatalok kiválasztása, és aki igazán ügyes volt, az versenyautóhoz is juthatott. A népszerű ladás versenyzők listája szinte végtelen, viszont akkoriban volt egy bibi: filmre fotóztak. Így a fájlokon nincs időbélyegző, GPS-koordináta, ami segítene az időpont és a verseny beazonosításában, vagy egy konkrét versenyző fotójának a megtalálásában. Százasával kell végignézni a negatívokat, más módszer nincs.
Hogy kik maradtak ki? Többen, mint ahányan befértek, az biztos. Turi Tamás, Wirtmann Ferenc, Vizin László, Selmeczi György, Maruzsi László, Lajtai Zsolt, Gerencsér Tibor, Lipták Sándor, Vojcsik „Golyó” Ferenc, vagy akár a terepraliban elképesztő Fiat Argenta-motoros Lada Nivával menő Pribula Adrián, a végtelenségig sorolhatnánk, a hegyi-pálya-ralikrossz versenyágakról nem is beszélve. Ahogy azok sincsenek itt, akik ma mennek a Historic kategóriában. Akkora fába vágtuk a fejszét, amekkora nincs is. De kell hagyni valamit a Lada további szülinapjaira is.
A képanyag összeállításához Csikós Gábor nyújtott nagy segítséget, ő kezdetben az MTI fotósaként, később az Autó-Motor munkatársaként járta az autóversenyeket. Kollár Attila egy későbbi generáció képviselője, bár az első képei még neki is fekete-fehérek. Köszönjük nekik a segítséget, ahogy Havassy Péternek is, aki rendelkezésünkre bocsátott pár fotót a Lada-motoros krosszautójukról. A netről halászott képeknek nem vagyunk a hívei, de Szárnyas Fifiről, Hideg János meghökkentő Lada versenyautójáról csak ezeréves újságokból kifotózott képeket találtunk, és Budai Béla egyetlen hazai, tényleg vilniusi építésű VFTS-ét is mindenképp meg akartuk mutatni.
Az 1984-es Salgó Rali – legendás verseny, iszonyat sok nézővel. Ez a kazári gyors
Gaál Pál a túraautó-versenyzést tartotta az élethez legközelebb állónak, és amikor megjöttek az első Ladák, elhatározta: ezzel fog versenyezni. A szoci tábor Béke Barátság Kupa futamain tízezrek nézték a versenyeket, a Ladák 200 km/h fölött mentek
Ralikrossz Szombathelyen: a versenyt nyerő Lada valójában egy gruppe 2, 1600-as, Weber 40-es karburátorral 120-130 lóerővel, sperrel, de széria váltóval. A pilóta, Szabados Lajos még az is megmondta emlékezetből, hogy Uniroyal Rally 185/60x13-as gumival volt felszerelve - és jó rajtjának köszönheti a győzelmet
A ralik prológjai inkább látványosságnak számítanak, és ha a városi salakmotor-stadionban tartják őket, mint például Miskolcon, rengeteg a néző is
A kocsi hátulján látszik, hogy a talán leglátványosabb magyar Lada versenyautó kisipari módszerekkel készült, kicsit a 02-es BMW-k ihlették Nem is ez volt a legerősebb Lada, viszont a szuper tehetségnek tartott Hideg János kezében így is tudott nyerni a hegyiversenyeken
Ez egy hangulatkép, egy névtelen hós az Ezerkecskével
Varga „Cigány” Zoltán kedvéért sokan mentek ki a versenyekre, látványos vezetési és bukási stílusa miatt
Cigány sokáig versenyzett Ladával, később átült BMW-be, de a stílusa maradt
A Budapest Rali mezőnye a szobi kompon. Tessék megkeresni a nem-Ladákat – nincs sok belőlük
Valójában csak két versenyző tudott Ladával raliban abszolút bajnoki címet szerezni: egyikük a képen látható Hideg János (ő kétszer is). A képkivágás nem túl jó, ellenben jól látszik: Hideg defektet kapott
Ranga László a Salgó Ralin. Ranga a másik ladás abszolút bajnok (1987), ő további öt címet szerzett, egyet Audival és négyet Lancia Deltával. A Pécs környéki utakon a végtelenségig gyakorolta Ladájával a tökéletes vezetést - már 19 éve nincs velünk
A „komálósok” segítenek a szervizparkban. Akkoriban még nagyon mást jelentett a rali, bár a mai napig sokkal közelebb mehet a néző a versenyzőkhöz és autókhoz, mint más szakágakban
Budai Béla: az övé volt az első és egyetlen valóban gyári VFTS itthon. Az autója ma is megvan, teljesen felújítva
Havassy Péter (balra fent) és Hanula Barna (jobbra lent) egyetemi projektje, a Lada-motoros krosszautó. Itthon több neves Lada-motortuninggal foglalkozó műhely született, az egyik Havassyé. Hanula Barna a vezérműtengelyeiről ismert, német Schrick céghez szerződött és jó ideig nem tanított itthon, ma Győrben vezeti az Audi-tanszéket
A fotót készítő Csikós Gábor ezer százalékig biztos benne, hogy a 72-es rajtszámú autóban is Lada-motor volt, azért repült ilyen szépen
Felhívnám a figyelmet a Tomi mosópor hirdetésére ezen a pályaversenyautón, a Hungaroringen! Nem véletlenül vették olyan sokan
A képen Topor Kálmán, ő is nagyon ladás versenyző volt: abszolút bajnok nem volt, de kategóriabajnok igen
Ő Garami Zoltán, aki a 60. születésnapjára a feleségétől kapott egy pont ugyanilyen, takarékszövetkezetes VFTS-t
Amatőr Lada-kupa tehetségkutató verseny a Hungaroringen. Az autók teljesen szériaszerűek voltak, a bukócső beépítését leszámítva
Veterán árakon számolva iszonyat értéket látunk ezen a képen - a Lada-tehetségkutató mezőnye a boxban
Viszló Csaba/Németh Zsolt páros – felhívnám a figyelmet a sajátos szárnymegoldásra. A defektes kerékkel néha gyorsabb végigmenni a gyorsasági szakaszon, mint megállni kereket cserélgetni, ilyenkor ez marad a felniből
Bense István a kategória bajnoka volt 1987-ben, ez volt a legjobb szezonja. Olyanokkal vívott, mint Budai Béla, Turi Tamás, Poth Gábor - majd a rendszerváltás és az egyesületi világ vége véget vetett a karrierjének, pedig nagyon gyorsnak tartották a mérnök végzettségű versenyzőt
Ismét Hideg János, itt Kecskeméti Zoltánnal és egy VFTS-sel, 1988, Budapest Rali
Dudás Gyulát talán Kiskokó néven többen ismerik, ezen a képen a navigátora Vingler László. Kiskokó számtalan versenyen ment VFTS-sel, a rendszerváltás után Nissan Sunny GTI-R-be ült át, majd Lancia Deltával csapatta tovább
Ő is Varga "Cigány", de itt már 2105-ösben. Ez már az 1993-as Salgó Rali, színesben
Valódi orosz versenyzők a Salgón
Kiss Attila és Végh Zoltán a Kisbér Ralin, '94-ben. A KGST megszűnése után lett még itthoni importőre a márkának. A Hungarolada, amely ekkor még sok autót adott el, majd a'90-es évek második felében zuhanórepülésbe váltott, és 2010-ig agonizált, majd megszűnt
A Ladák a rendserváltás után fokozatosan háttérbe szorultak, a felsőbb osztályokból szinte kihaltak, de most kezd velük újra megtelni a Historic bajnokság
Ez már Mikulás Rali, tehát viszonylag frisebb kép, talán már a harmadik évezredből: Balatonyi Árpád
Balázs Öcsi - Pelyhe György, talán a 2006-os Veszprém Ralin
Fotóink egy része Csikós Gábortól (balra) származik, aki épp egy olyan plakátot tart, amelynek a fotója Csikós Gábortól származik: az 1985-ös Budapest Ralié. A fotók másik jelentős része Kollár „Sportfotó” Attila munkája, ő még ma is aktívan fotózza az autósport szinte minden ágát. Köszönjük a fáradozásaikat az analóg fotók keresgélésében és digitalizálásában