Így működik a BKK forgalomirányító központja

2020.06.26. 16:55

Gabi bácsi már tizenöt éve ült a 60-as viszonylaton. Óbudáról hordta az embereket csuklóson a Batthyány térre és viszont. A külső Bécsi út volt a legjobb veseköveseknek, mert ott annyi kátyú volt, hogy 2-3 kör alatt jó eséllyel kirázta a kisebb darabokat az emberből. Mindig figyeltem a buszvezetőt, ahogy a fényesre kopott, hatalmas kormányt tekerte, de a másik kezével már nyúlt a gégecsöves mikrofon után, figyelve arra, hogy a cigaretta ne essen ki az ujjai közül. A gombot túl korán nyomta, az utolsó slukk a Románcból még kaparta a torkát, füsttel együtt köhögte az utasoknak a hangszórókból, hogy végállomás, leszállás. Sziszegve nyekeregtek a ráncajtók, rántott a kasznin egy utolsót a leálló D10-es motor, már csapódott is ki a sofőrfülke ajtaja, gomolygott a füst, Gabi bácsi ment a forgalomirányítókhoz kávéért, információért, hiszen egyedül a végállomásokon tudott kapcsolatba lépni a központi irányítással. Én pedig megvártam, hogy mindenki leszálljon és egyedül lehessek a műszerfal látványával.

1987-ben történt mindez, azóta már nincs 60-as busz, a Bécsi út sem ráz és Gabi bácsi hüledezne, ha ma kéne mennie egyet bármelyik budapesti viszonylaton, mert gyökeresen megváltozott a közlekedésirányítás.

Új kommunikációs szelek fújnak a BKK-nál, meghívót kaptunk a Futár központba, hogy betekinthessünk az összehangolt forgalomfelügyelet kulisszái mögé.

A BKK forgalomfelügyeleti központjának épülete 1973-ból maradt velünk, a Kálvin téri aluljáró építésével egyidőben adták át. Ide volt bedrótozva az összes tömegközlekedéssel kapcsolatos végpont, akkor még szó szerint drótokkal.

Nyilván mindenki tudja, de azért tisztába teszem a fogalmakat. 2010 óta a Budapesti Közlekedési Vállalat már nem azt csinálja, mint előtte, megalakult a Budapesti Közlekedési Központ Zrt a budapesti közlekedés új irányító szervezete. A BKK felett a Fővárosi Önkormányzat áll és irányítása alatt dolgozik, - mint szerződéses partner – a BKV Zrt, a VT-ARRIVA, a VOLÁNBUSZ és a MÁV-HÉV, ők üzemeltetik a gumi- és vaskerekű járműállományt.

A Futár központ feladata a menetrend betartása, az egyenletes közlekedés biztosítása, a közlekedési zavarok elhárítása. Esetenként baleseti helyszínelést végeznek, valós idejű utazási információkat szolgáltatnak, diszpécseri ügyelet működtetnek és ezek mellett kapcsolatot tartanak a hatóságokkal. Meglepő számokkal dolgozik a BKK Futár központ. Budapesten 3322 kilométeren működik a közösségi közlekedési hálózat. Naponta 2200 közösségi közlekedési jármű bonyolít le, 4,3 millió utasfelszállást. Ha mindent beleveszünk metrótól a hajóig, naponta több, mint 43000 indulás van a végállomásokról.

A hatalmas teremben 26 menetirányító diszpécser figyel egyenként hetven járműre. Négy központi diszpécser osztja szét a feladatot, ha esetleg havária lenne, a fődiszpécser dönt a járatpótlásról. A járművezetőkkel való kapcsolattartás több csatornán történik. GSM-en, rádión és szöveges üzenetekkel áramlik az információ. A monitorokon is rendezett halmazokban látható, hogy az adott jármű pontos, késik, vagy éppen túl gyorsan halad a menetrendhez képest.

A BKK forgalomfelülgyeleti központjának feladatai itt nem érnek véget. Külön szervezeti egység üzemelteti az utastájékoztatás összetett rendszerét, rendszerezi a közlekedési információkat és látja el a kommunikációs, szóvivői feladatokat. A BKK Info szoros kapcsolatban áll a Waze és a Google Térkép forgalomszervezésével, indokolt esetben bele tudnak nyúlni mindkét alkalmazás útvonaltervezésébe.

Nem véletlenül van kék villogó a BKK forgalmi zavarelhárító autókon. Egy olyan balesetnél, vagy szerencsétlen forgalmi szituációban, ami a tömegközlekedést akadályozza létfontosságú a gyors beavatkozás. Speciális jogkörrel rendelkeznek a mellényes BKK-sok, ha nem történt személyi sérülés és nincs nehezítő körülmény, akkor a helyszínelést is elvégezhetik, ezzel gyorsítva az akadály megszűntetését.

Már nem Gabi bácsi motyogja enerváltan a 280-as Ikarus mikrofonjába, hogy tessék sietni a felszállással, és Szalóczy Pál mélyen zengő orgánuma sem a metrókocsik elektromechanikus vezényszavára tölti meg a teret: Élmunkás tér, az ajtók jobb oldalon nyílnak. A hangos utastájékoztatás a Szabó Ervin térről, a BKK Info irodáiból vezérelhető, a metró esetében 77 oldalnyi rögzített szövegből dolgozik a beszédszintetizátor, ha kell angolul is.

Rendes hangstúdióban készülnek a közlekedési hírek rádiók részére és az elektronikus média is jól van lakatva közérthető, szerkesztett információkkal.

Az irodaházból kifele menet újra megtapogattam a bejárati ajtót, hamisítatlan krómacél domborművek emlékeztetnek a hetvenes évek posztmodern formavilágára. Gabi bácsi biztosan járt itt, ha másért nem udvarolni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.