- Magazin
- Közélet
- biztonsági öv
- ellenőrzés
- rendőrség
- magyarország
- budapest
- brfk
- orfk
- bírság
- közigazgatási bírság
Negatív rekord a magyar autósok körében
Talán a bírság túl alacsony, talán sokan nem ismerik a szabályokat, de még valószínűbb, hogy a magyar autósok túlságosan hisznek a csodában és sokan ezért nem kötik be a biztonsági övüket az indulás előtt utasként, vagy autóvezetőként. Az országos ellenőrzés után kiadott statisztika sötét képet fest, pedig akár egy koccanás is végzetes lehet, becsatolt öv nélkül.

Részletes adatsorral zárta egyhetes, országos ellenőrzési akcióját a rendőrség. Az Európai Unió tagországaiban egyartánt március 8. és 14. közt megtartott Európai Közlekedésrendészeti Szervezetek hálózata (Roadpol) által kitalált közúti akcióban ezúttal a biztonsági öv, a gyerekülés, illetve a motoros bukósisak használatát ellenőrizték. Az ellenőrzésen mi is részt vettünk, amikor 12-én eltöltöttünk egy délelőttöt a Dózsa György úti helyszínen. Mint azt az erről szóló riportban írtuk, megdöbbentően sok autóst büntettek meg pár óra alatt, mert vezetőként vagy utasként nem használtak övet.
Autózni öv nélkül: így magyarázkodnak a budapesti autósok
Hihetetlenül sokan nem kötik be magukat az autóban. Ki az a marha, aki öv nélkül autózik 2021-ben?
Az ellenőrzések végeztével országos összesítés készült, amelyről mai cikkében részletesen írt a Közlekedéstudományi Intézet tematikus kiadványa. E szerint az ellenőrzések során minden korábbinál több öv nélkül közlekedő autóst: összesen 4531 sofőrt és 983 utast találtak, illetve 112 esetben bírságoltak, amikor biztonsági ülés nélkül utaztatott gyerekeket találtak a megállított autókban.
Bár a forgalom sűrűsége ezt részben magyarázza, meglepő a számok országos eloszlása is. Csak Budapesten, lakott területen kilencszáz autóvezetőt bírságoltak meg fejenként 10 ezer forintra az övhasználat elmulasztása miatt, Pest megyében számuk meghaladta az ötszázat és több mint négyszáz esetben büntettek ugyanezen ok miatt, Jász-Nagykun-Szolnok megyében, egyetlen hét alatt.
Miközben a koronavírus-járvány miatt meredeken zuhant a közlekedési balesetek száma, hiszen a forgalom is érezhetően kisebb, az övhasználati morál évről-évre romlik Magyarországon. 2020-ban 3893, egy évvel korábban pedig 3511 esetben bírságoltak ezért autóvezetőket, utasaikat pedig tavaly 847, egy évvel korábban pedig 755 esetben büntették, amiért nem kötötték be az övüket. Ezzel kapcsolatos szabályváltozás, hogy amikor egy autó utasa nem használ biztonsági övet, már nem az autó vezetőjét büntetik meg, hanem őt.
Miközben itthon minimum 10, maximum 30 ezer forint büntetés jár az övhasználat elmulasztásáért attól függően, hogy valakit lakott területen belül, vagy autópályán, illetve autóúton kapcsolnak-e le ezért az önsorsrontó szabálysértésért, a fentiekből kiolvasható, hogy az érintettek zöme egyszerűen így, forintosítva árazza be a biztonsági öv jelentőségét, vagyis az alacsony bírság jut eszébe amikor nem köti be magát, nem pedig az életveszély amit ezzel okoz.
Nagy-Britanniában, egy friss kimutatás szerint a halálos autóbalesetek áldozatainak harmada nem volt bekötve, ez az arány Írországban kürülbelül a tragikus kimenetelű esetek negyedében volt kimutatható. Ugyanitt, hasonlóan Magyarországhoz, a bírságon felül három büntetőpont jár a be nem kötött övért, amely három évig nem is évül el, de úgy tűnik sem máshol, sem Magyarországon nincs visszatartóereje.
Az övhasználati hajlandóság részben kulturális, szocializációs kérdés. Erre következtethetünk, ha megnézzük a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet 2017-es statisztikáját. Nálunk az autóvezetők és utasaik esetében is egyaránt 81-82 százalék kötötte be az övét indulás előtt, míg a sereghajtók közt Kuba állt harminc százalék körüli aránnyal, Horvátország 62 és 58 százalékkal. Beszédes még, hogy Japánban és Németországban is több mint kilencven, illetve közel száz százalék volt a biztonsági övet használók aránya az utasok és vezetők közt.
A KTI honlapján olvasható cikkben olvasható a Hajdú-Bihar megyei rendőrök válogatása a megállított autósoktól gyűjtött magyarázkodásokból. Élen áll az "Elfelejtettem", a "Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök az autóból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak", illetve népszerű még az "Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam". Ez utóbbival kapcsolatban a szerző megjegyzi, hogy egy 30 km/óra sebességű ütközésnél az utasra testtömege 20-30 szorosának megfelelő terhelés jut, amit képtelenség erőből kompenzálni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
