2021.03.25. 12:12

Talán a bírság túl alacsony, talán sokan nem ismerik a szabályokat, de még valószínűbb, hogy a magyar autósok túlságosan hisznek a csodában és sokan ezért nem kötik be a biztonsági övüket az indulás előtt utasként, vagy autóvezetőként. Az országos ellenőrzés után kiadott statisztika sötét képet fest, pedig akár egy koccanás is végzetes lehet, becsatolt öv nélkül.

Részletes adatsorral zárta egyhetes, országos ellenőrzési akcióját a rendőrség. Az Európai Unió tagországaiban egyartánt március 8. és 14. közt megtartott Európai Közlekedésrendészeti Szervezetek hálózata (Roadpol) által kitalált közúti akcióban ezúttal a biztonsági öv, a gyerekülés, illetve a motoros bukósisak használatát ellenőrizték. Az ellenőrzésen mi is részt vettünk, amikor 12-én eltöltöttünk egy délelőttöt a Dózsa György úti helyszínen. Mint azt az erről szóló riportban írtuk, megdöbbentően sok autóst büntettek meg pár óra alatt, mert vezetőként vagy utasként nem használtak övet. 

Az ellenőrzések végeztével országos összesítés készült, amelyről mai cikkében részletesen írt a Közlekedéstudományi Intézet tematikus kiadványa. E szerint az ellenőrzések során minden korábbinál több öv nélkül közlekedő autóst: összesen 4531 sofőrt és 983 utast találtak, illetve 112 esetben bírságoltak, amikor biztonsági ülés nélkül utaztatott gyerekeket találtak a megállított autókban. 

Bár a forgalom sűrűsége ezt részben magyarázza, meglepő a számok országos eloszlása is. Csak Budapesten, lakott területen kilencszáz autóvezetőt bírságoltak meg fejenként 10 ezer forintra az övhasználat elmulasztása miatt, Pest megyében számuk meghaladta az ötszázat és több mint négyszáz esetben büntettek ugyanezen ok miatt, Jász-Nagykun-Szolnok megyében, egyetlen hét alatt. 

Miközben a koronavírus-járvány miatt meredeken zuhant a közlekedési balesetek száma, hiszen a forgalom is érezhetően kisebb, az övhasználati morál évről-évre romlik Magyarországon. 2020-ban 3893, egy évvel korábban pedig 3511 esetben bírságoltak ezért autóvezetőket, utasaikat pedig tavaly 847, egy évvel korábban pedig 755 esetben büntették, amiért nem kötötték be az övüket. Ezzel kapcsolatos szabályváltozás, hogy amikor egy autó utasa nem használ biztonsági övet, már nem az autó vezetőjét büntetik meg, hanem őt. 

Miközben itthon minimum 10, maximum 30 ezer forint büntetés jár az övhasználat elmulasztásáért attól függően, hogy valakit lakott területen belül, vagy autópályán, illetve autóúton kapcsolnak-e le ezért az önsorsrontó szabálysértésért, a fentiekből kiolvasható, hogy az érintettek zöme egyszerűen így, forintosítva árazza be a biztonsági öv jelentőségét, vagyis az alacsony bírság jut eszébe amikor nem köti be magát, nem pedig az életveszély amit ezzel okoz. 

Nagy-Britanniában, egy friss kimutatás szerint a halálos autóbalesetek áldozatainak harmada nem volt bekötve, ez az arány Írországban kürülbelül a tragikus kimenetelű esetek negyedében volt kimutatható. Ugyanitt, hasonlóan Magyarországhoz, a bírságon felül három büntetőpont jár a be nem kötött övért, amely három évig nem is évül el, de úgy tűnik sem máshol, sem Magyarországon nincs visszatartóereje. 

Az övhasználati hajlandóság részben kulturális, szocializációs kérdés. Erre következtethetünk, ha megnézzük a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet 2017-es statisztikáját. Nálunk az autóvezetők és utasaik esetében is egyaránt 81-82 százalék kötötte be az övét indulás előtt, míg a sereghajtók közt Kuba állt harminc százalék körüli aránnyal, Horvátország 62 és 58 százalékkal. Beszédes még, hogy Japánban és Németországban is több mint kilencven, illetve közel száz százalék volt a biztonsági övet használók aránya az utasok és vezetők közt. 

A KTI honlapján olvasható cikkben olvasható a Hajdú-Bihar megyei rendőrök válogatása a megállított autósoktól gyűjtött magyarázkodásokból. Élen áll az "Elfelejtettem", a "Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök az autóból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak", illetve népszerű még az "Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam". Ez utóbbival kapcsolatban a szerző megjegyzi, hogy egy 30 km/óra sebességű ütközésnél az utasra testtömege 20-30 szorosának megfelelő terhelés jut, amit képtelenség erőből kompenzálni.