- Magazin
- Közélet
- biztonsági öv
- ellenőrzés
- rendőrség
- magyarország
- budapest
- brfk
- orfk
- bírság
- közigazgatási bírság
Negatív rekord a magyar autósok körében
Talán a bírság túl alacsony, talán sokan nem ismerik a szabályokat, de még valószínűbb, hogy a magyar autósok túlságosan hisznek a csodában és sokan ezért nem kötik be a biztonsági övüket az indulás előtt utasként, vagy autóvezetőként. Az országos ellenőrzés után kiadott statisztika sötét képet fest, pedig akár egy koccanás is végzetes lehet, becsatolt öv nélkül.

Részletes adatsorral zárta egyhetes, országos ellenőrzési akcióját a rendőrség. Az Európai Unió tagországaiban egyartánt március 8. és 14. közt megtartott Európai Közlekedésrendészeti Szervezetek hálózata (Roadpol) által kitalált közúti akcióban ezúttal a biztonsági öv, a gyerekülés, illetve a motoros bukósisak használatát ellenőrizték. Az ellenőrzésen mi is részt vettünk, amikor 12-én eltöltöttünk egy délelőttöt a Dózsa György úti helyszínen. Mint azt az erről szóló riportban írtuk, megdöbbentően sok autóst büntettek meg pár óra alatt, mert vezetőként vagy utasként nem használtak övet.
Autózni öv nélkül: így magyarázkodnak a budapesti autósok
Hihetetlenül sokan nem kötik be magukat az autóban. Ki az a marha, aki öv nélkül autózik 2021-ben?
Az ellenőrzések végeztével országos összesítés készült, amelyről mai cikkében részletesen írt a Közlekedéstudományi Intézet tematikus kiadványa. E szerint az ellenőrzések során minden korábbinál több öv nélkül közlekedő autóst: összesen 4531 sofőrt és 983 utast találtak, illetve 112 esetben bírságoltak, amikor biztonsági ülés nélkül utaztatott gyerekeket találtak a megállított autókban.
Bár a forgalom sűrűsége ezt részben magyarázza, meglepő a számok országos eloszlása is. Csak Budapesten, lakott területen kilencszáz autóvezetőt bírságoltak meg fejenként 10 ezer forintra az övhasználat elmulasztása miatt, Pest megyében számuk meghaladta az ötszázat és több mint négyszáz esetben büntettek ugyanezen ok miatt, Jász-Nagykun-Szolnok megyében, egyetlen hét alatt.
Miközben a koronavírus-járvány miatt meredeken zuhant a közlekedési balesetek száma, hiszen a forgalom is érezhetően kisebb, az övhasználati morál évről-évre romlik Magyarországon. 2020-ban 3893, egy évvel korábban pedig 3511 esetben bírságoltak ezért autóvezetőket, utasaikat pedig tavaly 847, egy évvel korábban pedig 755 esetben büntették, amiért nem kötötték be az övüket. Ezzel kapcsolatos szabályváltozás, hogy amikor egy autó utasa nem használ biztonsági övet, már nem az autó vezetőjét büntetik meg, hanem őt.
Miközben itthon minimum 10, maximum 30 ezer forint büntetés jár az övhasználat elmulasztásáért attól függően, hogy valakit lakott területen belül, vagy autópályán, illetve autóúton kapcsolnak-e le ezért az önsorsrontó szabálysértésért, a fentiekből kiolvasható, hogy az érintettek zöme egyszerűen így, forintosítva árazza be a biztonsági öv jelentőségét, vagyis az alacsony bírság jut eszébe amikor nem köti be magát, nem pedig az életveszély amit ezzel okoz.
Nagy-Britanniában, egy friss kimutatás szerint a halálos autóbalesetek áldozatainak harmada nem volt bekötve, ez az arány Írországban kürülbelül a tragikus kimenetelű esetek negyedében volt kimutatható. Ugyanitt, hasonlóan Magyarországhoz, a bírságon felül három büntetőpont jár a be nem kötött övért, amely három évig nem is évül el, de úgy tűnik sem máshol, sem Magyarországon nincs visszatartóereje.
Az övhasználati hajlandóság részben kulturális, szocializációs kérdés. Erre következtethetünk, ha megnézzük a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet 2017-es statisztikáját. Nálunk az autóvezetők és utasaik esetében is egyaránt 81-82 százalék kötötte be az övét indulás előtt, míg a sereghajtók közt Kuba állt harminc százalék körüli aránnyal, Horvátország 62 és 58 százalékkal. Beszédes még, hogy Japánban és Németországban is több mint kilencven, illetve közel száz százalék volt a biztonsági övet használók aránya az utasok és vezetők közt.
A KTI honlapján olvasható cikkben olvasható a Hajdú-Bihar megyei rendőrök válogatása a megállított autósoktól gyűjtött magyarázkodásokból. Élen áll az "Elfelejtettem", a "Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök az autóból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak", illetve népszerű még az "Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam". Ez utóbbival kapcsolatban a szerző megjegyzi, hogy egy 30 km/óra sebességű ütközésnél az utasra testtömege 20-30 szorosának megfelelő terhelés jut, amit képtelenség erőből kompenzálni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok, más metrószerelvényeket adtak vissza, és nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Közélet
Lejárt műszakival, mégis hogyan jussunk el a vizsgaállomásra?
Létezik úgynevezett útvonalengedély, de a legtöbb esetben felesleges kiváltani, ha csak a vizsgaállomás az úti cél.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Hírek
Videón a Jaguar gigantikus elektromos újdonsága
Ezen az autón áll vagy bukik a Jaguar jövője, ezért mindent beleadnak a fejlesztésbe.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Hírek
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.
- Közélet
Lehengerlően látványos volt az F1 75 Live, de ebben a formában nincs sok értelme
Élőben, Londonban néztük meg az F1 évadnyitó megashow-ját
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Szerelem
Top10: Stabilan drága örökzöldek
Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
- Hírek
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.
- Hírek
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.
- Hírek
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
Kellenek a gombok is.
- Hírek
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.
- Hírek
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.
- Hírek
Visszatér a Yugo
Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.
- Hírek
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.
