Ez a tökéletes autólopási módszer...
Ha létezik tökéletes autólopási módszer, az biztosan a lízingcsalásé. Ezzel ugyanis hónapokig nem bukik le az autó, feltéve, hogy sikerül hozzá jó minőségű hamis papírokat gyártani. A rendőrség nemzetközi akciójában Mercedes, Lexus, de Toyota is előkerült, sőt nyergesvontatók és munkagépek szintén, összesen mintegy hetven jármű és munkagép, 1,5 milliárd forint értékben. Mivel lehet ezt megelőzni? Erről is beszélt Némedi Gábor ezredes, az akció irányítója egy mai sajtótájékoztatón, ahol a Totalcar feltette kérdéseit.

Több mint hetven autó, két kamion, tíznél több nagy értékű traktor és földmunkagépek is szerepelnek azon listán, amelyen egy március végén befejezett akció során lefoglalt járműveket és eszközöket gyűjtöttek össze a magyar rendőrök: az összes lopott volt, értékük elérte az 1,5 milliárd forintot. Az Olaszországból származó járművek kapcsán tizenkilenc gyanúsított neve merült fel, köztük magyarok, olaszok és románok is vannak, a módszerek érdekesek, egyben elgondolkodtatók. A részletekről egy mai sajtótájékoztatón beszélt az akciót irányító Némedi Gábor ezredes, aki 2014. tavasza óta vezeti a Gépjármű Bűnözés Elleni Osztályt.
Nem a puszta számok vagy a megtalált és lefoglalt járművek, illetve munkagépek változatos felhozatala jelentenek igazi meglepetést, hanem a tolvajhálózat módszerei.
Hogyan lopnak autót mások?
Amikor egy autót külföldön ellopnak, többnyire alkatrészként, az egyedi azonosítóitól (alvázszám) megfosztva értékesítik a feketepiacon, így nagyon nehéz megtalálni. A következő szint elméletileg az ikresítésnek nevezett módszeré, amelyről számtalanszor írtunk korábban a Totalcaron, és amellyel korábban is került az Olaszországból származó járművek egy része új gazdához került. Amikor egy ilyen autót ellopnak, általában egy másik azonos típusú, évjáratú és lehetőleg azonos motorváltozatú, esetleg közelítő felszereltségű, legálisan közlekedő példány alvázszámát használják fel a lopott másik legalizálásához és az ismételt forgalomba helyezéshez. Az ikresített autóhoz menetokmányok, adásvételi szerződés, illetve számla is készül, és ha mindez elég jó minőségű és/vagy a magyar eredetiségvizsgáló nem elég felkészült, az autó simán forgalomba kerül.
Hogyan születnek az ikrek?
A bűnözés nem ismer korlátokat és sajnos egyre szervezettebb formában bizonyítják újra meg újra, hogy igencsak kifizetődő.
Mi a tökéletes módszer?
Az ikresített autókkal bármikor és többféle módon le lehet bukni, ám sokkal összetettebb a helyzet a lízingcsalással megszerzett járművek esetében, ahogy e mostani esetben is történt. Amikor ezt a módszert választják a tolvajok és orgazdák, általában három-hat hónapot előre kifizetnek, illetve ezúttal is kifizettek kint a lízingdíjból, ezért az autókat néha ennyi ideig, sőt, gyakorta további hetekig nem körözi egyetlen ország hatósága sem, hiszen jogi értelemben nem számítanak lopottnak.

Csakhogy a lízingből elcsalt autókat ezután a lízingcég felszámolásából származóként, kedvezményes áron, természetesen hamis papírokkal továbbadják. Nagy kérdés, hogy a kereskedői lánc mely tagja tudja egyáltalán, hogy a jármű hamarosan felkerül a SIS-rendszerbe, vagyis a nemzetközi körözési nyilvántartásba. Mire ez megtörtént a mostani akcióban szereplő autókkal, azok már az itteni tulajdonosok birtokában voltak. Tőlük foglalták le őket összesen nyolcvan esetben, pedig többségük nem tudott arról, hogy lopott járművet vásárolt. Az ügyben más, környező országokban is voltak érintettjei, vagyis a nyomozás nemzetközi szinten zajlott.
Hogy mégis miért kellett volna gyanakodnia a vevőknek? Nehéz kérdés, de Némedi ezredesnek egyszerű válaszai vannak: érdemes utána nézni, hogy amikor egy lízingcég vagy finanszírozó bank felszámolására hivatkozva adnak el egy kintről frissen behozott autót, akkor az valóban csődbe ment-e, vagy sem. Az ügyben érintett intézmények nevét nem hozták nyilvánosságra a sajtótájékoztatón, de információink szerint mindkettőnek van magyarországi telephelye, ezért a tájékozódásnak sem lett volna akadálya. Szintén gyanús jel, hogy a lízingelt járművek egyik gyári kulcsát, vagy indítókártyáját szinte mindig magánál tartja a lízingbe adó, ha tehát egy ilyen fiatal autóhoz az eredeti mellé csak egy másolt, általában kínai kártyát vagy kulcsot kapunk, az nyomós ok a gyanúra, hogy lopott holmiról van szó.

Mint azt ennek a módszernek kapcsán Némedi Gábor a Totalcar kérdésére elmondta: egy esetben Bulgáriában állították meg a rendőrök az egyik lízingcsalt autót, amelynek jóhiszemű gazdája csak az igazoltatás során, az akkor már körözött alvázszám miatt szembesült a történtekkel. Ő nemcsak az autóját vesztette el azonnal, de ki kellett fizetnie annak vámértékért is, mert lopott holmit vitt Bulgária területére és ott ez a törvény.
A fenti, rafinált módszerrel ellopott autók közt nem kizárólag luxusmodellek voltak, egy Renault Clio, Toyota CH-R, RAV4, illetve különböző Mercedesek és Lexusok és Audik, Range Rover, vagyis zömében tucatautó és a felső középkategória modelljei találhatók a felsorolásban.
A tulajdonosok nem hivatkozhatnak jóhiszemű vásárlásra és nem tarthatták meg legálisan vásárolt autóikat, eszközeiket, mert bár a nemzetközi gyakorlat sokszor eltér, a magyar törvények szerint az illegális forrásból származó autókat vissza kellett szolgáltatni eredeti gazdáiknak. Többnyire a lízingcégeknek, akiket amúgy már kártalanított a kinti biztosító, elvégre az autókon és a listán szereplő Lamborghini traktoron is volt casco biztosítás.

Hogy ki fizette végül a tényleges kárt? Amikor egy biztosítótársaság nemzetközi, akkor a lopás miatt kártalanított tulajdonosoknak, ezúttal általában cégeknek kifizetett összegből adódó veszteséget szétterítheti az Európai Unióban működő tagvállalatai közt. Azok ezután dönthetnek úgy is, hogy a biztosítási díjak módosításával kompenzálják veszteségüket. A magyar vevőktől származó autókat visszaszállították Olaszországba, ahol eladják őket, vagyis ezzel tulajdonképpen hasznot termelhetnek a lopás nyomán.
Amikor egy autót a piaci árnál nem sokkal olcsóbban vásárolnak meg egy német vagy olasz kereskedésben, majd arról kiderül, hogy akár a fenti módszerrel lopták el korábban, de a vevő erről nem tudott, megtarthatja az autót, mert a jóhiszeműséget elfogadják a hatóságok. Magyarországon ehhez törvénymódosításra volna szükség, mert úgy tűnik, a lízingcsalásos módszer és ennek alváltozatai az utóbbi évtizedben, illetve az előttünk álló években terjedésnek indultak. A szabályváltozásokig fokozottan érdemes gyanakodni, ha egy ilyen 1-3 éves, kintről hozott autóhoz csupán egy gyári kulcs van, ha a másolaton nincsenek recék, csak az elektronikája működik, de az sem gyári, illetve ha az autót a kinti lízingcég csődjére hivatkozva adják el itthon, jelentős árengedménnyel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
