Kezd magához térni az új autók piaca hazánkban. Bár az első féléves adatok szerint még nem értük el a 2019-es szintet, de a tavalyit már sikerült túlszárnyalni. A január nehezen indult, de az utóbbi néhány hónapban rendre több autót adtak el, mint a tavalyi év azonos időszakában. A vevők Suzukit és SUV-okat akarnak.
Az év első hat hónapjában összesen közel 65 ezer új személyautót adtak el Magyarországon – derül ki a Datahouse kimutatásából. Tavaly ilyenkor valamivel 56 ezer alatt állt a számláló, 2019-ben viszont majdnem 75 ezernél tartott. Úgy tűnik tehát, kezd magához térni a piac a koronavírus miatti gyengélkedést követően.
Mindenki SUV-ot akar
Az is világosan látszik, hogy a vevők mit akarnak: elsősorban SUV-okat vagy crossovereket. Ez a megállapítás aligha éri meglepetésként azokat, akik nem reklámszatyorral a fejükön közlekednek, hiszen a különféle hobbiterepjárók és szabadidő-autók rendesen megszaporodtak, a trend pedig nem akar múlni. Beszédes adat, hogy e sorok írásakor visszatekintve a Totalcar legutóbbi új vagy használt tesztautóira, tízből nyolc ezekbe a szegmensekbe sorolható.
A Datahouse adatait vizsgálva számokban is kifejezhető az elképesztő SUV-őrület. Az újonnan forgalomba helyezett személyautók közel fele, egész pontosan 46,73 százaléka sorolható ezek közé. Ráadásul míg tavaly még több kisautó fogyott, mint kompakt hobbiterepjáró, addig most ez a C-SUV-ként hivatkozott szegmens előzött. Így jelenleg a három legnépszerűbb kategóriának a szubkompakt crossoverek, a kompakt vagy alsó-középkategóriás autók és a kompakt SUV-ok számítanak. Ennek a folyamatnak a nagy vesztesei kétségkívül az egyterűek, amelyek egyre inkább kivesznek a palettáról, piaci részesedésük az első félév adatai alapján alig hat százalék.
Tarol a Suzuki
Ami a márkákat illeti, tavaly ilyenkor még a Toyota volt a legnépszerűbb, idén januártól június végéig azonban már ismét Suzukiból fogyott a legtöbb. Népszerűségük talán részben az esztergomi gyártásnak is köszönhető, mindenesetre az összes eladott személyautó 14,85 százalékát adják. A jelek szerint tehát a turbómotorok és a lágy hibridek sem riasztják a vevőket, de legalábbis ellensúlyozza a bizonytalanságot a motorra, váltóra és feltöltőre vállalt tízéves garancia. Ellenben csak a Suzukinak sikerült két számjegyű szeletet kiharapni az újautó-piac nagy tortájából, a második helyezett Toyotának 9,89 százalék jutott.
A dobogó harmadik fokára még a Ford fért oda, megelőzve a Kiát és a Škodát. Nagyot esett vissza az előző esztendő azonos időszakához képest a Volkswagen: tavaly ilyenkor bő ötezer eladott autóval másodikok voltak, most négyezer alatt maradva hetedikek, beszorulva a Dacia és a Fiat közé. A prémiumgyártóknál a Mercedes előzte a BMW-t, az Audi elé pedig még a Volvo is befurakodott.
Ha kicsit elrugaszkodunk, és megnézzük, mi zajlik az átlagember számára felfoghatatlanul drága kocsik világában, azt látjuk, hogy a Ferrari már-már népautóvá válik, hiszen tizenötöt passzoltak el újonnan június végéig. Maseratiból és Lamborghiniből ezzel szemben négy-négy, Aston Martinból csupán három gazdásodott.
A Vitara népszerűsége töretlen
Most pedig menjünk bele kicsit a részletekbe, vagyis tekintsük át, hogy kategóriánként melyek voltak a legkeresettebb modellek. Kezdjük mindjárt az úgynevezett B-SUV szegmenssel, ahol a Suzuki Vitara az úr továbbra is. A piacvezető kategóriát sikerült úgy letarolnia, hogy az eladások közel harmadát magáénak tudhatja 4549 darabbal. Már a második helyezett Dacia Dusternek is jelentős a lemaradása, abból csupán 2880-at adtak el. Hogy pont e két modell fogyott a legjobban, jól mutatja, mennyire árérzékeny piac is a magyar.
Némileg meglepő a Jeep Renegade harmadik helye, de azt hozzá kell tenni, hogy 2020 első felében is hasonlóan jól állt az olasz-amerikai SUV. És azért nyilván nem arról van szó, hogy tele lenne vele a magyar úthálózat: a számok javát a reexport adja. A Fordnál a Puma házon belül megverte az Ecosportot, a Volkswagennél T-Rocból több fogyott, mint T-Crossból.
B-SUV | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | SUZUKI VITARA | 4549 | 32,02% |
2 | DACIA DUSTER | 2880 | 20,27% |
3 | JEEP RENEGADE | 1634 | 11,50% |
4 | FORD NEW PUMA | 1097 | 7,72% |
5 | VOLKSWAGEN T-ROC | 579 | 4,08% |
6 | OPEL CROSSLAND X | 481 | 3,39% |
7 | HYUNDAI KONA | 460 | 3,24% |
8 | FORD ECOSPORT | 438 | 3,08% |
9 | VOLKSWAGEN T-CROSS | 409 | 2,88% |
10 | RENAULT CAPTUR | 245 | 1,72% |
Forrás: Datahouse |
S-Cross, az Octavia-verő
Az alsó-középkategóriás, illetve kompakt autókat tömörítő szegmensben szerepel a Datahouse kimutatásában a Suzuki SX4 S-Cross, amely felépítését tekintve simán elférne a SUV-ok között is. De ha már itt van, akkor nem vegyül el a tömegben, inkább élre áll. Az eladások majdnem negyedét, 24,03 százalékot tudhat magáénak. Ezzel előzi a hazánkban szintén nagyon népszerű Škoda Octaviát, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy szoros lenne a verseny. Tíz százalék fölé még a Kia Ceed és a Toyota Corolla fért be.
A Ford Focus a féléves adatok tükrében bőven előzi a Golfot, amely elé befért még a konszerntárs Škoda Scala, valamint a távol-keleti riválisok közül a Hyundai i30. Bár hajtásmód szerint nem szelektál a lista, a tisztán elektromos modellek közül Leafből például 76, ID3-ból 68 példányt adtak el.
C-Alsó-közép | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | SUZUKI SX4 S-CROSS | 3236 | 24,03% |
2 | SKODA OCTAVIA | 2078 | 15,43% |
3 | KIA CEED | 1806 | 13,41% |
4 | TOYOTA COROLLA | 1539 | 11,43% |
5 | FORD FOCUS | 775 | 5,75% |
6 | SKODA SCALA | 505 | 3,75% |
7 | HYUNDAI I30 | 503 | 3,73% |
8 | VOLKSWAGEN GOLF | 449 | 3,33% |
9 | SEAT LEON | 345 | 2,56% |
10 | RENAULT MEGANE | 298 | 2,21% |
Forrás: Datahouse |
Koreai előny a kompakt SUV-oknál
A C-SUV szegmensben dél-koreai kettős győzelem született, méghozzá viszonylag szoros küzdelemben. Az első helyet a Kia Sportage tudhatja magáénak, annak ellenére, hogy korosodó, éppen leváltás előtt álló modellről beszélünk. Száz példánnyal több kelt el belőle, mint Hyundai Tucsonból: 1341-1241 az állás. Őket két Toyota követi: a RAV4 és a C-HR, a teljes keleti uralom jegyében ötödik a Nissan Qashqai.
A prémiumok közül a Volvo XC40-et vették a legtöbben, 452-en, ez több mint duplája például az Audi Q3 eladásainak. Érdekességet találunk a lista végén is: UAZ 2206-osból pontosan ugyanannyi ment el, mint Mercedes-Benz GLA AMG-ből: egyetlen egy. Nyilván nem ezek a modellek fogják meghatározni az utcaképet a következő pár évben.
C-SUV | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | KIA SPORTAGE | 1341 | 12,75% |
2 | HYUNDAI TUCSON | 1241 | 11,80% |
3 | TOYOTA RAV4 | 1101 | 10,47% |
4 | TOYOTA C-HR | 811 | 7,71% |
5 | NISSAN QASHQAI | 634 | 6,03% |
6 | FORD KUGA | 452 | 4,30% |
7 | VOLVO XC40 | 439 | 4,17% |
8 | VOLKSWAGEN TIGUAN | 409 | 3,89% |
9 | KIA NIRO | 408 | 3,88% |
10 | SSANGYONG KORANDO | 388 | 3,69% |
Forrás: Datahouse |
Ha kisautó, akkor japán
A kompakt SUV-okkal szemben pozíciót vesztő kisautós kategória éllovasa a Suzuki. A szegmensben összesen eladott több mint hatezer autó közel negyede, 24,39 százaléka volt Swift. A húsz százalékot közelíti a Toyota Yaris is, a jelek szerint tehát a magyar vevők a megbízhatónak tartott japán kiskocsikat részesítik előnyben. Harmadik helyre röpítette kedvező ára a Dacia Sanderót, de ebből már csak 524-et helyeztek újonnan forgalomba.
Ezzel szemben Ford Fiestából mindössze 176-ot, Volkswagen Polóból 148-at tudtak eladni. Elsősorban utóbbi esetében lehet ok csalódottságra, hiszen a VW kisautója tavaly ilyenkor az ötszázat környékezte. A tisztán elektromosak közül Renault Zoéból 51, BMW i3-ból 50, míg Honda E-ből 5 került ki az utakra.
B-Kisautó | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | SUZUKI SWIFT | 1527 | 24,39% |
2 | TOYOTA YARIS | 1243 | 19,86% |
3 | DACIA SANDERO | 524 | 8,37% |
4 | RENAULT CLIO | 394 | 6,29% |
5 | HYUNDAI I20 | 378 | 6,04% |
6 | SKODA FABIA | 278 | 4,44% |
7 | SUZUKI IGNIS | 272 | 4,35% |
8 | OPEL CORSA | 253 | 4,04% |
9 | CITROEN C3 | 239 | 3,82% |
10 | MINI MINI | 206 | 3,29% |
Forrás: Datahouse |
A törpeautóknál a stílus a lényeg
A miniautók mezőnyében nem akar elfáradni a Fiat 500: 2822-t adtak el belőle, vagyis a méretosztály bő háromnegyedét uralja. És akkor ebben még nincsenek is benne az Abarth 500-asok. De itt is jelentős a reexport. Mellette eltörpül a Toyota Aygo és a Kia Picanto eredménye, a többiek pedig a futottak még kategóriát képviselik.
Legjobb batáraink
Ez már a nagyobb méretű SUV-ok játszótere. Magabiztos fölényt tudhat magáénak a Škoda Kodiaq 21,37 százalékkal. Közvetlenül mögötte találjuk a Volvo XC60-at és a Peugeot 5008-at. Elég vegyes tehát a kép az élmezőnyben. A Mercedes-Benz GLC-ből a sima és a Coupé külön-külön is túlteljesítette a BMW X3 és az Audi Q5 számait.
Sőt, utóbbi, a Q5 nem fért be az első tízbe sem, szemben egyebek mellett a Nissan X-Traillel és az Alfa Romeo Stelvióval. Villanyos fronton a Mercedes EQC-ből 22-t, a BMW iX3-ból 18-at, a Jaguar I-Pace-ből 6-ot szippantott fel a magyar piac az elmúlt hat hónapban.
D-SUV | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | SKODA KODIAQ | 720 | 21,37% |
2 | VOLVO XC60 | 417 | 12,38% |
3 | PEUGEOT 5008 | 317 | 9,41% |
4 | MERCEDES GLC-CLASS SUV | 271 | 8,04% |
5 | KIA SORENTO | 247 | 7,33% |
6 | MERCEDES GLC-CLASS COUPE | 197 | 5,85% |
7 | LEXUS NX300H | 196 | 5,82% |
8 | BMW X3 | 173 | 5,14% |
9 | ALFA ROMEO STELVIO | 173 | 5,14% |
10 | NISSAN X-TRAIL | 133 | 3,95% |
Forrás: Datahouse |
Fontos győzelem a Volkswagennek
Nemcsak a magánvásárlók, hanem a flottások körében is népszerű a D-szegmens, amit itt felső-középkategóriaként jelöl a statisztika. Sokkal egyértelműbb lesz azonban, hogy melyik osztályról beszélünk, amint meglátjuk a benne szereplő modelleket. A Volkswagen egyeduralmának lehetünk tanúi, hiszen a 3150 eladott autóból 685 Passat volt, 475-öt tett ki a konszerntárs Škoda Superb, 280-at pedig a Volkswagen Arteon.
Pozíciót rontott, de még így is negyedik a Ford Mondeo. Javítani tudott viszont a 3-as BMW, amely 244 eladott példányával megverte a 158-ig jutó Mercedes-Benz C osztályt, miközben az Audi A4 limuzinként és Avantként összesen 96-ot produkált.
D-Felső-közép | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | VOLKSWAGEN PASSAT | 685 | 21,75% |
2 | SKODA SUPERB | 475 | 15,08% |
3 | VOLKSWAGEN ARTEON | 280 | 8,89% |
4 | FORD MONDEO | 251 | 7,97% |
5 | BMW SERIES 3 | 244 | 7,75% |
6 | TOYOTA CAMRY | 182 | 5,78% |
7 | MERCEDES C-CLASS | 158 | 5,02% |
8 | MAZDA MAZDA6 | 134 | 4,25% |
9 | VOLVO V60 | 134 | 4,25% |
10 | BMW SERIES 4 M4 COUPE/CABRIO | 74 | 2,35% |
Forrás: Datahouse |
Mercedes-siker a nagy- és luxusautóknál
Kereken kétszáz darab E osztályt vettek honfitársaink az esztendő első felében. 5-ös sorozatú BMW-ből 146 fogyott, harmadiknak viszont nem az Audi jött be: a Lexus ES300H megelőzte az A6 limuzint, sőt a Volvo S90-et is. A kombiknál már más a sorrend: ott Volvo V90 volt a legnépszerűbb, de második az A6 Avant. Követi őket a BMW 5 Touring és az E Klasse T-modellje.
A királykategóriában, a luxuslimuzinoknál szintén a Mercedest találjuk az élen: továbbra is az S osztály viseli a koronát 137-es darabszámmal. A 7-es BMW-ből sokkal kevesebbet, húszat adtak el, így azt megelőzte a Porsche Panamera (31). Audi A8-ból akkor is csak nyolcat számlál a táblázat, ha hozzáadjuk az S-t.
E-Nagyautó | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | MERCEDES E-CLASS | 200 | 21,76% |
2 | BMW SERIES 5 LIMOUSINE | 146 | 15,89% |
3 | LEXUS ES300H | 77 | 8,38% |
4 | AUDI A6 LIMOUSINE | 57 | 6,20% |
5 | VOLVO S90 | 56 | 6,09% |
6 | VOLVO V90 | 45 | 4,90% |
7 | AUDI A6 AVANT | 36 | 3,92% |
8 | BMW SERIES 5 TOURING | 33 | 3,59% |
9 | MERCEDES E-CLASS T-MODELL | 30 | 3,26% |
10 | MERCEDES E-CLASS COUPE/CABRIOLET | 29 | 3,16% |
Forrás: Datahouse |
A benga SUV-okkal mi a helyzet?
A böszme nagy SUV-oknál a Mercedes GLE verte a BMW X5-öt és X6-ot, a Volvo XC90-et és az Audi Q8-at egyaránt. Megfigyelhető, hogy a - mondjuk úgy - hagyományos hobbiterepjárók jobban szerepeltek a kupésított változatoknál, nyilván nem véletlenül. A lankás tetővonal sokkal inkább megosztja az emberek ízlését.
E-SUV | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | MERCEDES GLE-CLASS SUV | 264 | 14,72% |
2 | BMW X5 | 249 | 13,88% |
3 | BMW X6 | 189 | 10,54% |
4 | VOLVO XC90 | 184 | 10,26% |
5 | MERCEDES GLE-CLASS COUPE | 145 | 8,08% |
6 | VOLKSWAGEN TOUAREG | 133 | 7,41% |
7 | TOYOTA HIGHLANDER | 132 | 7,36% |
8 | LEXUS RX450H | 97 | 5,41% |
9 | AUDI Q8 | 90 | 5,02% |
10 | MERCEDES GLE-CLASS COUPE AMG | 56 | 3,12% |
Forrás: Datahouse |
A még nagyobb behemótok esetében az Audi Q7 vitte a prímet. Itt érdemes egy pillanatra megállni, és belegondolni, micsoda hatalmas mennyiségben ontják a gyártók a különféle SUV-típusokat. A Q7 testvére, a Q8 az előző összevetésben szerepelt, emez pedig itt található 99 eladott példánnyal. Mögötte bő harminccal lemaradva a BMW X7 vívott nagy harcot a Mercedes GLS-sel, de győzött. Azt is kiolvashatjuk az adatokból, hogy aki G Mercire költött, nem sajnálta azt a kis plusz aprót az AMG-ért, abból több fogyott, mint a simából.
F-SUV | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | AUDI Q7 | 99 | 25,58% |
2 | BMW X7 | 65 | 16,80% |
3 | MERCEDES GLS-CLASS | 61 | 15,76% |
4 | MERCEDES G-CLASS AMG | 45 | 11,63% |
5 | LAND ROVER RANGE ROVER | 39 | 10,08% |
6 | MERCEDES G-CLASS | 28 | 7,24% |
7 | AUDI Q7 S | 17 | 4,39% |
8 | MERCEDES GLS-CLASS AMG | 14 | 3,62% |
9 | MERCEDES GLS-CLASS MAYBACH | 7 | 1,81% |
10 | BMW X7 M | 4 | 1,03% |
Forrás: Datahouse |
Sportkocsiról álmodom
Az utóbbi időben valahogy feltűnt, hogy egész sok Mustang rohangál a magyar utakon. Nem volt véletlen a megfigyelés, 2021. első felében 91-et adtak el. Mögötte a BMW 8-as szériáját, az AMG GT-t, valamint a Porsche 911-et.
Egzotikusabb kéne? A 2019 őszén bemutatott Ferrari Romából négyet, 812-esből hármat, 488-ból és SF90-ből kettőt, Portofinóból, F8 Spiderből és F8 Tributóból, valamint GTC4 Lussóból egyet-egyet vittek haza az álmok megvalósításának jegyében. Nissan GT-R-t hárman, Audi e-tron GT-t ketten engedtek meg maguknak.
S-Sport | |||
Ssz. | Márka-Modell-Verzió | 2021.01 - 06 | Piaci rész. % |
1 | FORD MUSTANG | 91 | 28,53% |
2 | BMW SERIES 8 | 41 | 12,85% |
3 | MERCEDES AMG GT | 38 | 11,91% |
4 | PORSCHE 911 | 32 | 10,03% |
5 | AUDI TT COUPE | 23 | 7,21% |
6 | MAZDA MX-5 | 20 | 6,27% |
7 | BMW Z4 | 17 | 5,33% |
8 | BMW SERIES 6 GRAN COUPE | 9 | 2,82% |
9 | PORSCHE BOXSTER | 7 | 2,19% |
10 | LEXUS LC500 | 5 | 1,57% |
Forrás: Datahouse |
És a többiek?
Csak érintőlegesen nézzük meg a többi szegmenst. A mikrobuszok közül a Ford Tourneo Custom fogyott a legjobban. A kisebb egyterűeknél a Dacia Lodgy, a nagyobbaknál a Toyota Proace City Verso, még eggyel feljebb a Ford S-Max győzött.
Az abszolút győztes pedig...
Ha kategóriáktól függetlenül összesítjük az eredményeket, nagyjából azt kapjuk, amit várnánk: a Suzukik és a SUV-ok halmazának metszetéből kerül ki a győztes: a Vitara. A második helyre az SX4 S-Cross, a dobogó harmadik fokára a Dacia Duster fért oda.
A tíz legnagyobb példányszámban eladott új autó 2021. első félévében | ||
1. | Suzuki Vitara | 4549 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 3236 |
3. | Dacia Duster | 2880 |
4. | Fiat 500 | 2822 |
5. | Škoda Octavia | 2078 |
6. | Kia Ceed | 1806 |
7. | Ford Tourneo Custom | 1691 |
8. | Jeep Renegade | 1634 |
9. | Toyota Corolla | 1539 |
10. | Suzuki Swift | 1527 |
Figyelemre méltó a Fiat 500-as negyedik helye, érdekes a Jeep Renegade szereplése a top 10-ben, miközben a Suzuki Swift már éppen csak befért erre a listára. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy mondjuk Jeepből valóban több szaladgál idehaza: míg a Swiftet tényleg hazai magánvásárlók veszik elsősorban, addig a Renegade jobbára a reexportnak köszönheti számait.
Böngésszen készleten lévő új autókat a Jóautók kínálatában.