Neked is lejárt a covid-műszakid? Erre számíts
2020 tavaszán írtunk először arról, hogy a koronavírus miatt meghirdetett veszélyhelyzet alatt nem kötelező megújítani az autók műszakiját, ezzel is csökkentve a vírus terjedésének kockázatát. Ennek az engedménynek időközben vége lett, az autók június 30-tól kezdődően ismét csak érvényes műszaki vizsgával vehetnek részt a forgalomban. Régóta hirdették a határidőt, de ahogy az várható volt, sokan hagyták az utolsó pillanatra az időpontfoglalást, így sok vizsgaállomáson alakultak ki hosszú várólisták.
A harmadik kerületi Lepo 01 állomás ügyvezetőjét kérdeztük a kialakult helyzetről, szerinte a normál esetben 1-3 napos várakozás helyett 3-4 hét is lehet, mire sorra kerül a későn bejelentett autó. A törvénytisztelő polgárok számára ez komoly kiesést, a bátrabbaknak pedig komoly kockázatot jelent, mivel az érvénytelen műszakival való közlekedés szabálysértés: igazoltatáskor a forgalmit elveszik, és attól függő mértékű bírságot fizetni, hogy mennyi ideje járt le a műszaki.
A kihirdetett veszélyhelyzet alatt is folyt a vizsgáztatás, de a vizsgabiztosok tapasztalatai szerint az emberek nagyjából fele élt a lehetőséggel. Ők jellemzően a lelkiismeretesebb autósok és a külföldre járók voltak, míg az engedménnyel élők sokszor anyagi helyzetükből adódóan spórolták el a vizsgát; a vírustól tartottak; vagy egyszerűen halogattak.
Sok szakember félelme volt, hogy az elmaradó vizsgák miatt az autópark állapota jelentősen romlik majd, ez beigazolódni látszik. Az autók elhanyagolása miatt főleg olyan problémák erősödtek fel, amiket normál esetben kisebb ráfordítással is lehetett volna orvosolni, Leposa Zsolt szerint többek között a korrózió, a futóműalkatrészek és az elkopott gumik miatt buknak többen, sok autó állapota pedig olyan mértékben romlott, hogy a javításuk anyagilag már nem fogja megérni. További probléma a lejárt kötelező biztosítás, hiszen arra nem vonatkozott semmilyen moratórium, a vizsgaállomás rendszere viszont már jelzi, ha az adott autó nem rendelkezik biztosítással.
Rohamra természetesen számítottak a vizsgáztatók, a népszerűbb állomásokon akár két hónapos várólista is lehet, de erre is van alternatív megoldás. Vidéken, főleg a fővárostól messzebb jóval kevésbé leterheltek a vizsgabázisok, így akinek halaszthatatlan, érdemes lehet távolabb próbálkozni. Többen bazíroznak arra, hogy egy-egy kieső autó helyére bekerüljenek, de erre építeni kockázatos. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy sok szezonális jármű is az évnek ebben a szakában menne műszakira, ez alatt például motorokra és hajószállító utánfutókra kell gondolni.
Bizonyára a legrosszabb eshetőséggel is sokan szembekerülnek: ha csak azután kap valaki időpontot, hogy az autó műszakija lejár, mindenképpen kérjenek az illetékes kormányhivatalnál útvonalengedélyt, ami adott helyszíntől a vizsgaállomásig vezető úton, adott napon érvényes, ennek birtokában nem fog büntetni a rendőr.