2022.07.23. 17:21

Pesszimista jövendölésem alapjait többek között a "nincsisvírus" és a "sosemtámadjameg" korábbi, végül hibásnak bizonyult következtetések szolgáltatták. A világban folyó, épp aktuális események tükrében nehéz optimistának maradni, de ezzel talán nem vagyok egyedül. Mindenesetre mea culpa, a villany-apokalipszis elmaradt, egyelőre.

A néhány nappal ezelőtt megjelent Mi lesz veled, villanyautó? cikkem borúlátó kalkulációja nagy port kavart a témában érintett tulajdonosok körében. A belső égésű motoros autók petrolhead gazdáit pedig felfűtötte a mézédes káröröm, hiszen nálunk nemzeti sport a burzsoának titulált villanyosok balsorsán csámcsogni. Végül a gázolajos foteldiadal elmaradt, mert a kormány ismét áthúzta a számításokat, csak most épp kedvezőbb irányba. (Igaz, arra nincs garancia, hogy ez így is marad.)

IMG 2371

Korábbi cikkemben 250 forintos kWh díjjal számoltam, mert ezt saccoltam a reális piaci árnak. A mai adatok ismeretében ez minden igyekezetemmel ellentétben is optimistára sikerült. Németh Szilárd ugyanis elmondta, hogy a versenypiaci ár a villany esetében 268,9 Ft/kWh lenne. Ezzel ellentétben a kormány, figyelembe véve az általános pánikhangulatot, úgy döntött, hogy bevezet egy új tarifát, vagyis a lakossági piaci árat. Ennek értelmében az átlagon felül fogyasztók nappal 70,1 Ft/kWh-val számolhatnak, éjszaka pedig 62,9-cel, miután túllépték a havi 210 kWh fogyasztásukat. Az átlagon aluli fogyasztásért továbbra is 36, illetve éjszaka 23,1 Ft/kWh-t kell majd kipengetni.

Az új adatokkal kalkulálva már egy jóval jobb eredményt kapunk EV-töltikézés terén. Az általam átlagos méretűnek tartott, 60 kWh-s akkumulátorral szerelt Tesla Model 3 teljes feltöltése nappal 4200 Ft-ba kerül a jövőben, miután elhasználtuk a kedvezményes delejt, és már a lakossági piaci árral számolunk. Az éjszakai áram villanyautó esetében viszont sokkal fontosabb, hiszen az autók általában éjjel töltődnek, amíg a gazdi alszik. A sötétedés utáni 62,9 forintot kWh-val számolva már csak 3774 Ft-ba kerül egy töltike. Ezzel kb. 400 km-t tud elmenni az autó. Jó, nem? Itt rögtön hozzá kell tennünk: a köznyelvben B tarifának hívott éjszakai áramról hivatalosan tilos villanyautót tölteni, csak fixen bekötött berendezés, pl. villanybojler üzemeltethető róla, és bár csekély a lebukás esélye, senkit nem buzdítanánk arra, hogy ezt csinálja.

420A1919

Az átlagnak tekinthető 15 kWh/100 km fogyasztással ennek tükrében 1000 Ft-ból tesz majd meg 100 kilométert ideális körülmények között a burzsoá naftatagadó. Ez a hatékonyság az ársapkának köszönhetően jelenleg egy 2,1 liter átlagfogyasztású, belső égésű autóval reprodukálható, csakhogy ilyen minden híresztelés ellenére nem létezik. Az előző cikkemben is említett 8 literes átlagfogyasztású, 240 lóerős dízel Passat továbbra is 3840 forint körüli összegből tesz meg 100 km-t, de piaci áron számolt naftával (792 Ft) ez rögtön 6300 Ft fölé ugrana.

Fontos mellékinformáció, hogy a villanyautó-tulajdonosok jelentős százaléka rendelkezik napelemmel, ami még ennél is kedvezőbb matekot eredményez. A Tesla-tulajok ráadásul még mindig ingyen tankolhatnak a Supercharger hálózaton, de csak hazánkban, ugyanis külföldön már szinte mindenhol fizetős. Szóval a villanyautó fenntartása még mindig kedvezőbb, ráadásul esetükben elmarad a belső égésű motoros autók szervizköltsége is.

teslascharger

És akkor mi lesz a tűzokádó sárkányok tulajdonosaival? Hát ők most szívni fognak. Az ársapka nem tart örökké, az üzemanyagok piaci ára pedig még mindig az egekben.

Kövesd Marcit Facebookon!