Nem az a baj, hogy korábban taxiként használtak egy autót. Hanem az, amikor negyedére visszatekert kilométeróra-állással, kétmillióval drágábban próbálják rád sózni. Adunk pár tippet, hogy buktathatod le a csalást.
Jelen sorok írásakor 17 db Prius+ hirdetése van fenn a Hahun. 3,2 milliótól indulnak a 400 ezer kilométeres futásteljesítményű autók, amelyek sok esetben sárga színben pompáznak. Itt tiszta sor a taxi múlt, nem akarják eltitkolni, valószínűleg minden karbantartást megkaptak – szerintem ár-érték arányban kiváló választás lehet bármelyik. Ezután jön néhány sokat futott példány magánszemélytől, kereskedéstől – valós óraállással. Ezek a 4-5 millió közötti autók. Majd egy nagyobb ugrás, és máris hatmilla fölött az ár – cserébe kevés a futott kilométer. De tényleg kevés? És kíváncsi lennék, hogy a 17 autóból mennyi volt taxi. Nem szeretek tippelgetni, de 12-13 szinte biztos...
Egy többkörös egyeztetés után vasárnap este kiderült, hogy hétfőn napközben átvizsgálható az autó. Egy szűk budai utcácskában találkoztunk az eladóval – nem a legideálisabb helyszín az állapotfelméréshez, de ez van. A 130 ezer kilométer körüli futásteljesítménynek megfelelően az autó ára hatmillió forint felett volt. Ritka az ilyen keveset futott példány.
Az átvizsgálás
Első ránézésre a jobb oldal fújva volt. Ezt később a rétegvastagság-mérés bizonyította is. Szerkezetileg nem sérült az autó, úgyhogy no para. Viszont pár perc után nyilvánvalóvá vált a tény, hogy a Prius bizony korábban taxiként üzemelt Ausztriában. A kilométer pedig valahol négyszázezer és a végtelen között van. A beltér kopott, karcos, nem áll szinkronban az állapot a futásteljesítménnyel.
De hogyan jöhetünk rá mindenféle műszerezettség nélkül a taxi múltra, és a futásteljesítmény manipulálására? Vegyük sorra a könnyen felderíthetőket. Sajnos a mellékelt képek kedvezőtlen fényviszonyok mellett készültek, nem minden esetben adják vissza a valóságot, de élőben a vak is láthatja.
- A hátsó ajtókat kinyitva a lemez mindkét oldalon összevissza verve. Jellemzően a jobb oldali szokott csúnyább lenni, mert ott ül gyakrabban az utas. Úgy kell elképzelni, mintha valaki apró kalapáccsal 50-60 kisebb-nagyobb ütést vinne a felületre. Ezt a biztonsági öv csatjának sorozatos odaverése okozza.
- A P gomb a folyamatos nyomogatástól teljesen lekopott.
- A vezetőülés bal oldala csúnyán kiülve, semmi tartása nem volt.
- A műszerfal megfúrva, mindenféle nem odavaló vezetékek tekeregnek a lyukban.
- A CB rádió hangszórója beszerelve maradt a fékpedál mellett.
- Néhány további céltalanul tekergő, nem gyári beépítésű kábel.
Az átvizsgálás után
A következő munkám az Elite Autó telephelyére vitt, természetesen szóba került ez az autó is. Juhász Jenő, aki maga is túl van pár ezer Prius eladásán, átvizsgálásán és szerelésén, mutatott egy Facebook-posztot, amelyben négy napja azon röhögnek, hogy a nepper, aki behozta az autót, az osztrák taxirendszámmal vitte honosítani. Mindez a magyar rendszám alapján, az ingyenes JSZP-n lekérve egyértelműen látszik. (Ügyfélkapu-regisztráció kell hozzá, és csak magyar rendszámmal működik.) Itt, a csoportban azt is megbeszélték, hogy nepperünk nem a legélesebb kés a fiókban. Nem tudok vitatkozni a megállapítással.
De persze azt sem zárhatjuk ki, hogy szegény neppert a galád osztrák eladó verte át. Mindenesetre nem lenne nehéz ennek utánanézni, pár hivatalból lekérni egy-két papírt és máris bizonyítható a bűncselekmény... Nem elég törvényt hozni, be is kéne tartatni.
Annyit azért hozzátennék, hogy egy, az autón lévő matrica alapján az ügyfelem még a helyszínről felhívta az osztrák szervizt, ahol az EU adatvédelmi törvényeire hivatkozva semmilyen információt nem adtak ki. Más források alapján az autóban 2019-ben volt 220 ezer kilométer. Most ugye 130 ezer környékén járunk. Hatvan-nyolcvanezres éves futást feltételezve, idén januárban, amikor bekerült a Toyota az országba, olyan 400-450 ezer körül mutathatott az órája. Ez esetben a vételár 3-4 millió forint közé tehető. Ilyenkor csak meg kéne vizsgálni az előző adásvételit, meg az azt megelőzőt. És ki is derülne, ki hazudott, hamisított okiratot. Nem egy bonyolult nyomozás, szerintem egy átlagos diákmunkás is megoldaná.
A Priusok elpusztíthatatlanságát mutatja, hogy különösebb műszaki probléma nem volt az autóval, néhány kommunikációs és elektromos hibától eltekintve. És nyilván nem kilométert veszünk, de azért itt más a leányzó fekvése. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy valami gusztustalan tökfej megint átvert valakit jó kétmillióval. És simán lehet, hogy már átverte a mostani magánszemély eladót, aki fél éve vette az autót. Ő egyébként a vásárláskor állítólag átnézette egy jóbaráttal (autószerelő), és nem találtak semmi hibát. Egy utolsó jótanács: ne a vak szerelőt hívjátok autót vizsgálni.
Update: A frissen szerzett „tudással” ügyfeleim elmentek megnézni két másik Plust is. Egyikre sem kértek átvizsgálást, nem is vették meg...