Teljesen megkavarta az üzemanyagpiacot az ársapka. A külföldiekre vonatkozó tiltás előtt óriási forgalombővülés volt. A nyáron pedig a kiugró kereslet és az ellátási problémák miatt gondok lehetnek a kutakon, a Mol illetékes vezetője ezért mindenkit visszafogott tankolásra kért. Több benzinkúti dolgozó beszámolója szerint pánikvásárlás egyelőre nincs, ugyanakkor egyre több a rátankoló autós.
Mindenki csak annyit tankoljon, amennyit muszáj - leegyszerűsítve ez volt a fő mondanivalója Ratatics Péterrel, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatójával készült - szerdán megjelent - indexes interjúnak. A szakember többek között elmondta, a Mol feladata az ellátás biztosítása. A társaság pedig nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésnek tekinti árplafonról szóló szabályt, amelynek értelmében a sima 95-ös benzinért és a gázolajért a magyar autósoknak maximum 480 forintot kell fizetniük.
"A politikai szándékot értjük, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, kiváltképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt" - tette hozzá az ársapka-szabályozást kommentálva. A meghatározott 480 forintos ár azonban jóval kevesebb, mint a piaci ár. A külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ratatics szerint a nyári időszakban a nyaralások és a mezőgazdasági munkák miatt mindig megnő a szezonális üzemanyag-kereslet, akár harminc-negyven százalékkal is magasabb lehet. Emellett a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés. A Mol már hetekkel ezelőtt bevezette az 50 literes limitet, majd megtette ezt az OMV is. Azaz egyszerre ennyit lehet tankolni, a Lukoil még "szűkmarkúbb", utóbbi kúthálózat 20 literben maximalizálta az egyszerre megvásárolható mennyiséget.
Az ellátási problémák az eddig megjelent - idei - statisztikákból nem derülnek ki, sőt. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint ugyanis az idei év első hat hónapjában
- a 95-ös benzinből 748 millió liter fogyott, majdnem 50 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
- a gázolajból pedig közel 1,4 milliárd litert tankoltak, ami 44 százalékos plusz.
- közben egyébként a 480 forintnál jóval drágábban elérhető prémium benzineknél és dízeleknél 33, illetve 21 százalékos hanyatlás következett be.
A sima üzemanyagoknál látható erőteljes növekedés részben az üzemanyag-turizmusnak köszönhető, a 480 forintos ár ugyanis a környező országok áraihoz képest nagyon kedvező volt, egészen addig, amíg júniusban életbe lépett a külföldi autósokra vonatkozó tiltás. Azóta a külföldi rendszámú autóval közlekedők csak piaci áron vásárolhatnak benzint a magyar kutakon. A benzinturizmus hatását jól mutatja a hivatalos KSH-statisztika is, amely szerint májusban - a naptárhatással korrigált adatok alapján - közel 40 százalékkal nőtt a forgalom volumene éves szinten.
Mi történik a kutakon?
A Ratatics Péter által említett problémákkal összecseng a Shell csütörtökön bejelentett lépése. A Napi.hu híre szerint a társaság augusztus elsejétől bezárja öt magyarországi benzinkútját. A lépésre az üzemanyagpiacon régiós szinten is tapasztalható beszűkült alapanyag-ellátás, illetve a kiugróan magas értékesítési volumenek miatt van szükség. A Shell Hungary Zrt. elsődleges célja ügyfeleinek biztonságos üzemanyag-ellátása, kiszolgálva a lakossági vásárlókat, valamint az ország és a gazdaság működését biztosító vállalati partnereket - derül ki a cég tájékoztatásából.
A szüneteltetés ezt az öt kutat érinti:
1089 Budapest, Kálvária tér
1112 Budapest, Hetényi u. 3.
2370 Dabas, Pesti út (július 29-től ideiglenes üzemszünet)
8000 Székesfehérvár, Balatoni út
8500 Pápa, Celli utca 6.
Több fővárosi, valamint autópályák mellett található benzinkúton dolgozó alkalmazottal beszéltünk az elmúlt napokban, a molos vezető nyilatkozata után. (A kutasok az kérték, hogy se a nevüket, se a kúttársaság nevét ne írjuk le, mert nem nyilatkozhatnak hivatalosan.) Ők is hallottak a Mol-vezető kéréséről, hogy mindenki fogja vissza magát tankoláskor. Számítottak arra, hogy esetleg ellentétes hatást vált ki az a nyilatkozat, azaz megnő a forgalom, és pánikvásárlásba kezd az autósok egy része, de egyelőre nem tapasztaltak ilyet.
A kutasok beszámolóiból az is kiderül, hogy az egyik leggyakoribb kérdés az autósoktól, hogy "van belőle?", azaz van-e üzemanyag egyáltalán. Jellemzően van, de akadnak neccesebb időszakok, amikor nem teljesen biztosak abban, hogy megérkezik időben a tanker.
A pánikvásárlás helyett megjelent egy új módi az autósok egy részénél, ami a benzinkúton dolgozók szerint nem tömeges, de már hetek óta érezhetően többen vannak a "rátankolók". Ők tele kérik tankot, de csomószor viszonylag kis mennyiség, 10-15 liter megy csak bele. Azaz, ha megtesznek 100-200 kilométert, amikor még azért bőven futja a tankból, így próbálnak védekezni az esetleges hiánnyal szemben.
Fotók: MTI