Rengeteg autó eltűnt - mutatjuk a nagy nyerteseket és veszteseket
Körkép az uniós piacokról
Pluszban zárta az augusztust az új autók uniós piaca, 4,4 százalékkal nőttek az eladások a friss adatok szerint. Kedvező, hogy tizenhárom hónap után végre növekedés volt éves szinten, de az idei és a hosszabb távú adatok alapján nincs minek örülni. Körkép az uniós újautó-piac elmúlt három évéről
A puszta adatokat nézve fordulat történt az uniós országok autópiacain: az Európai Autógyártók Szövetségének legújabb adatsora szerint augusztusban ugyanis több mint 651 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez 4,4 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Tizenhárom hónap után az augusztus volt az első, amikor végre pluszos eredményt született, a többi adatot nézve azonban már rosszabb a helyzet. Az év első nyolc hónapjában az uniós piacon 12 százalékos volt a visszaesés. Többéves távlatban meg pláne kiábrándítóak a számok.
Ahogy az idén, tavaly és 2020-ban is komoly hatások torzították a piacot, amelyekről már rengetegszer írt a Totalcar is. A koronavírus-járvány és Oroszország Ukrajna ellen indított háborújának negatív hatásai, ezekkel részben összefüggően az ellátási problémák, ezen belül a csiphiány, az alap- nyersanyagok hiánya és drágulása, az üzemanyagok árának emelkedése, valamint a környezetvédelmi normákhoz köthető autódrágulás mind-mind befolyásolta az eladások alakulását.
Mi történt három év alatt?
Az utolsó év a 2019-es, amikor még kvázi normális menetrendről volt szó, ahhoz képest nagyon látványosan ment össze az uniós újautó-piac. Az alábbi számhalmazból kiderül, mennyire.
Az idén - januártól augusztus végéig - majdnem 6 millió autó került az uniós utakra. Szemben a 2019-es 10,5 milliós darabszámmal. Igaz, utóbbi adatokból ki kell vonni a brit piac akkori másfél milliós tételét. Így lényegében 33 százalékos piacszűkülést ment végbe.
Minden ország csökkenést könyvelhetett el, Ciprusé a legjobb eredmény, ahol mindössze 7 százalékos volt a mínusz. Magyarországon az uniós átlagnál valamivel jobb, 28 százalékos volt a hanyatlás. A legrosszabb eredmény Spanyolországhoz, Ausztriához és Litvániához köthető, mindhárom országban a három évvel korábbihoz képest 40 százalékos csökkenés következett be. (Meg kell említeni, hogy az országok adatainál az eladásokat nemcsak a már említett járvány- és háborús hatások, valamint az ellátási problémák, hanem a különböző autóvásárlási programok, az adott ország devizaárfolyamának alakulása is befolyásolta.)
Márkák versenye
A különböző márkák között is jelentős eltérések láthatóak. A legkisebb veszteség a Citroenhez tartozó DS-nél látszik, az eladásai 7 százalékkal csökkentek 2019 első nyolc hónapjához képest (de náluk persze amúgy is elég kicsi az össz-példányszám - a szerk). A legjobbak között van még a Porsche 14 százalékos csökkenéssel.
A volumenmárkák közül a "legjobb" eredmény a Toyotáé, a japán cég mínusz 14 százalékon áll, az egy cégcsoporthoz tartozó Hyundai és Kia 15, illetve 19 százalékkal kevesebb autót adott el. A sor másik végén a Smart és a Jaguar található, mindkettő több mint 80 százalékkal kevesebb autót értékesített az idén, mint 2019 azonos időszakában.
A darabszámok masszív csökkenése beszédes, de meg kell nézni a piaci részesedések alakulását is, hogy a piac zsugorodása mellett mely márkák tudtak növekedést elérni ezen a téren. (Ezt mutatja be az alábbi, interaktív adatgrafika.)
Az összevetés szerint a Toyota, a Kia és a Hyundai van az élen, ezek a márkák 2,4-1,3 százalékponttal növelték a piaci részesedésüket. Emellett a Dacia és a BMW került még a legjobb ötbe, 0,9 és 0,6 százalékpontos emelkedéssel. Közben a Renault, az Opel/Vauxhall és a Ford részesedése csökkent a legnagyobb mértékben, 1,1-2 százalékponttal.
Címlapkép: Getty Images