Rengeteg autó eltűnt - mutatjuk a nagy nyerteseket és veszteseket
Körkép az uniós piacokról
Pluszban zárta az augusztust az új autók uniós piaca, 4,4 százalékkal nőttek az eladások a friss adatok szerint. Kedvező, hogy tizenhárom hónap után végre növekedés volt éves szinten, de az idei és a hosszabb távú adatok alapján nincs minek örülni. Körkép az uniós újautó-piac elmúlt három évéről
A puszta adatokat nézve fordulat történt az uniós országok autópiacain: az Európai Autógyártók Szövetségének legújabb adatsora szerint augusztusban ugyanis több mint 651 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez 4,4 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Tizenhárom hónap után az augusztus volt az első, amikor végre pluszos eredményt született, a többi adatot nézve azonban már rosszabb a helyzet. Az év első nyolc hónapjában az uniós piacon 12 százalékos volt a visszaesés. Többéves távlatban meg pláne kiábrándítóak a számok.

Ahogy az idén, tavaly és 2020-ban is komoly hatások torzították a piacot, amelyekről már rengetegszer írt a Totalcar is. A koronavírus-járvány és Oroszország Ukrajna ellen indított háborújának negatív hatásai, ezekkel részben összefüggően az ellátási problémák, ezen belül a csiphiány, az alap- nyersanyagok hiánya és drágulása, az üzemanyagok árának emelkedése, valamint a környezetvédelmi normákhoz köthető autódrágulás mind-mind befolyásolta az eladások alakulását.

Mi történt három év alatt?
Az utolsó év a 2019-es, amikor még kvázi normális menetrendről volt szó, ahhoz képest nagyon látványosan ment össze az uniós újautó-piac. Az alábbi számhalmazból kiderül, mennyire.
Az idén - januártól augusztus végéig - majdnem 6 millió autó került az uniós utakra. Szemben a 2019-es 10,5 milliós darabszámmal. Igaz, utóbbi adatokból ki kell vonni a brit piac akkori másfél milliós tételét. Így lényegében 33 százalékos piacszűkülést ment végbe.

Minden ország csökkenést könyvelhetett el, Ciprusé a legjobb eredmény, ahol mindössze 7 százalékos volt a mínusz. Magyarországon az uniós átlagnál valamivel jobb, 28 százalékos volt a hanyatlás. A legrosszabb eredmény Spanyolországhoz, Ausztriához és Litvániához köthető, mindhárom országban a három évvel korábbihoz képest 40 százalékos csökkenés következett be. (Meg kell említeni, hogy az országok adatainál az eladásokat nemcsak a már említett járvány- és háborús hatások, valamint az ellátási problémák, hanem a különböző autóvásárlási programok, az adott ország devizaárfolyamának alakulása is befolyásolta.)
Márkák versenye
A különböző márkák között is jelentős eltérések láthatóak. A legkisebb veszteség a Citroenhez tartozó DS-nél látszik, az eladásai 7 százalékkal csökkentek 2019 első nyolc hónapjához képest (de náluk persze amúgy is elég kicsi az össz-példányszám - a szerk). A legjobbak között van még a Porsche 14 százalékos csökkenéssel.

A volumenmárkák közül a "legjobb" eredmény a Toyotáé, a japán cég mínusz 14 százalékon áll, az egy cégcsoporthoz tartozó Hyundai és Kia 15, illetve 19 százalékkal kevesebb autót adott el. A sor másik végén a Smart és a Jaguar található, mindkettő több mint 80 százalékkal kevesebb autót értékesített az idén, mint 2019 azonos időszakában.
A darabszámok masszív csökkenése beszédes, de meg kell nézni a piaci részesedések alakulását is, hogy a piac zsugorodása mellett mely márkák tudtak növekedést elérni ezen a téren. (Ezt mutatja be az alábbi, interaktív adatgrafika.)
Az összevetés szerint a Toyota, a Kia és a Hyundai van az élen, ezek a márkák 2,4-1,3 százalékponttal növelték a piaci részesedésüket. Emellett a Dacia és a BMW került még a legjobb ötbe, 0,9 és 0,6 százalékpontos emelkedéssel. Közben a Renault, az Opel/Vauxhall és a Ford részesedése csökkent a legnagyobb mértékben, 1,1-2 százalékponttal.
Címlapkép: Getty Images

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
