A Petőfi-hídon elgázolt robogós ügye
Több tízmilliós kártérítést fizethet a piás sofőr
Egy ittasan okozott súlyos baleset következményeit nem szerencsés, és nem is lehet számszerűsíteni, de a Petőfi hídon a múlt héten elütött robogós balesetén keresztül azért érdemes a kockázat nagyságrendjét bemutatni, hogy senki ne vezessen piásan.
"Valahogy jó lenne elérni, hogy az emberekben nagyon kicsivel több felelősségtudat legyen. Nem hiába vannak a sofőrszolgálatok meg az egyéb dolgok" - mondta Laci. "Meg a láb, ha minden kötél szakad" - tette hozzá az interjút készítő Karotta. Az ittas vezetésről és arról az interjúról van szó, amelyben a Petőfi hídon a múlt héten elütött robogós, Laci nyilatkozott a Totalcar Híradónak a történtekről.
"Ezzel az írással, Lacival együtt azt szeretnénk a fejekbe verni, hogy az ittas vezetés nagyon nem oké. Hogy bárki, akinek akármennyi alkohol elfogyasztása után kell eldöntenie azt, hogy oké-e kipróbálni a hazamenést, annak legyen egy arca és egy története. Mert senki nem úgy kezd el piásan autót vezetni, hogy ezt fogja csinálni valakivel, de van olyan, hogy ez a vége. És ezzel nem csupán egy embernek változtatja meg az életét, hanem egész családoknak" - így zárult a már említett interjút összefoglaló cikk.
500 ezer forint az "első kör"
Természetesen nem lehet pénzben kifejezni a baleset okozta fizikai és mentális fájdalmat, sérüléseket, a kockázat mértékét mégis be lehet mutatni, legalább a nagyságrendek szintjén.
A baleset okozója az egyik közösségiautó-szolgáltató, a Share Now bérelhető kocsiját vezette. Megkérdeztük a céget, hogy lehet-e már tudni, nagyságrendileg mekkora kár keletkezett az autóban. Valamint azt, hogy bár a közösségi autókon van casco biztosítás, ám ittas vezetés esetén ez nem számít, azaz a cég ráterheli-e a kárt az autósra? Emellett kérdés volt, hogy a Share Now szabályzata szerint, ha kiderül, hogy egy ügyfél ittasan vette igénybe a szolgáltatást, és autózott valamelyik bérelhető autóval, mekkora összegű extra díjat kell fizetnie?
A társáság kérdéseinkre azt válaszolta:
„A Share Now Magyarország őszinte sajnálatát fejezi ki az érintetteknek, és mindenben együttműködik az illetékes hatóságokkal az eset kivizsgálása érdekében. A vizsgálat lezárultáig további információval nem tudunk szolgálni.”
Hivatalos tájékoztatást tehát a konkrét számokról egyelőre nem adott a cég, de az általános szerződési feltételekből - a hatályos jogszabályoknak megfelelően - kiderül, hogy "szigorúan tilos a Share Now-járművet alkohol (abszolút tilalom), kábítószer vagy olyan gyógyszer hatása alatt vezetni, ami hátrányosan befolyásolhatja a vezetési képességét."
Aki mégis ittasan vezeti a cég egyik autóját, súlyos szerződésszegést követ el, ezért pedig azonnal szerződést bonthatnak vele. A díjtáblázatból pedig az látszik, ha kiderül, hogy a bérlő ittasan vezette az egyik autót, akkor élből 500 ezer forint szerződéses kötbért kell fizetnie. Ez az összeg azonban töredéke a teljes kárnak.
Sok szereplő, óriási kiadás
Megkerestük dr. Vágány Tamást, a DAS Legal irodavezetőjét, hogy az ittasan okozott baleseteknél leegyszerűsítve milyen kártérítési elvek érvényesülnek. A jogi oldalt nézve ez esetben járművezetés bódult állapotban bűncselekményének elkövetéséről lehet szó, illetve ami a közösségi autózásra vonatkozó szerződési feltételeket illeti, szándékos szerződésszegésről az ittasság miatt.
"A balesetben súlyosan megsérült robogós több címen is jogosult követelésekre. A tönkrement robogó és egyéb ingóságok árára kártérítésként, a felépüléshez szükséges eszközök, gyógyszerek költségeinek megtérítése mellett az adott időszakra vonatkozó jövedelemkiesés, valamint az esetleges maradandó sérülés is számszerűsíthető, és követelhető a károkozón sérelemdíj és akár rendszeres járadék formájában. Itt arra is kell gondolni például, hogy a baleset miatt később le kell mondania bizonyos szabadidős elfoglaltságokról, és megváltozik az egyén életminősége" - mondta dr. Vágány Tamás.
Ha szeretnél segíteni
Miután többen is jelezték, hogy szeretnének segíteni Lacinak, hozzájárulnának a felépüléséhez, közreadunk egy számlaszámot, ahol meg lehet ezt tenni:"Nagyon szépen köszönöm mindenkinek a jókívánságokat. Nem szeretném, ha bárki félreértené, nem önsajnáltatás céljából vállaltam az interjút. Ha egy ember másként dönt a videó láttán, már megérte.
Kéregetni sem szeretnék, de sajnos nem engedhetem meg, hogy elutasítsam a felajánlásokat, amiért szintén elképesztően hálás vagyok mindenkinek. A párom számlaszámát tudom megadni:
Radócz Csillag Virág
11773119-00383477
OTP Bank
Még egyszer köszönök minden kedves szót."
A robogós mellett a szóban forgó esetben károsultnak tekinthető a közösségiautó-szolgáltató is. Ahogy arról fentebb szó volt, hiába van ugyanis a saját hibás baleseteknél mentsvárként casco az autón, a biztosító a járművezető ittas vezetése esetén általában nem fizet. Így a cég is lényegében a károkozó sofőrtől követelheti az autó javítási költségeit, és az azon túli kárát.
Dr. Vágány Tamás szerint nem lehet konkrét összeget mondani a teljes kárra, sem ebben az esetben, sem más, ittasan okozott baleseteknél az eljárás ezen szakaszában. Nem is lenne szerencsés, mert nagyon sok paramétertől függ, többek között az autó és a robogó javítási költségeitől, a sérült ellátásának idejétől és a kapcsolódó költségektől, de számos más tétel is megjelenik a végleges kárösszegben. A szakember szerint, ha mindenképpen kell nagyságrendet említeni, akkor akár hét vagy nyolc számjegyű kiadás is elképzelhető hasonlóan súlyos baleseteknél.
Azt felesleges ecsetelni, hogy egy ekkora összeg kifizetése egy átlagembernek, átlagautósnak mennyire borítja fel az anyagi helyzetét, egzisztenciáját.