Egymilliárdos csajozógép: ilyenek a közlekedők a villamos vezetőfülkéjéből
Nagy, sárga és fáj, ha belemegy a szemedbe, mi az? A villamos. Így szól a szakállas vicc, ám sajnos idén szinte megszokott, hogy néhány naponta érkeznek újabb hírek olyan balesetekről, ahol az egyik érintett fél villamos. Így hát utánajártunk, milyen a főváros közlekedési helyzete a villamosvezetők szemszögéből.
A túravezetőm Kajtár Attila, aki huszonharmadik éve koptatja a hosszú sárga kukacok vezetőülését. Az évek során felgyülemlett tapasztalatait immár munkamódszer-átadóként is továbbadja az új kollégáknak. Teljes hosszában, oda-vissza bejártuk az 1-es vonalat, közben pedig beszélgettünk az utakon uralkodó viszonyról és a szakmáról.
![](https://kep.index.hu/1/0/4539/45399/453993/45399392_d39d1aaa5a1541d1ee5db48806d626fd_wm.jpg)
Hogyan lehetsz villamosvezető?
Ahhoz, hogy valaki villamosvezetővé váljon, meglepő módon nincs szükség B kategóriás jogosítványra sem, bár Attila szerint ez azért nem probléma, mert a jó féléves, intenzív képzés során úgyis megtanítják a KRESZ-t a jelentkezőknek, közben pedig típus- és vonalvizsgákat tesznek. Szóval nem úgy van az, hogy hamm cipó, bekaplak – a különböző típusokat (például az Attila által éppen vezetett CAF) a különböző vonalakon csak megalapozott ismeretek után lehet vezetni. Ugyanígy részletesen meg kell tanulniuk az állomásokat, kereszteződéseket, jelzők váltási rendjét, a különböző korlátozásokat, majd csak azokat a vonalakat járhatják, amelyekből már sikeresen levizsgáztak. Az alapképzésbe általában két típus és néhány vonal fér bele.
A szabályok fontosak
A vezetők jellemzően a lakóhelyükhöz legközelebb eső kocsiszínekhez vannak beosztva, azok között nem nagyon van átjárás. Figyelem Attilát, ahogy vezet, hüvelykujja szinte folyamatosan fel-alá jár a repülőgépekhez hasonlóan fly-by-wire rendszerrel vezérelt menetszabályzón. Később elmagyarázza, hogy a régi, retró típusokkal ellentétben itt éberségfigyelő rendszert építettek a karba, így ha néhány másodpercenként nem húzza el az érzékelő előtt az ujját, akkor a villamos automatikus rendszere érzékeli azt, és megállítja a szerelvényt.
Ami érdekes, hogy minden szerelvény összeköttetésben van a BKK Futár szoftverével, gyakorlatilag valós időben ugyanaz a program fut végig a műszerfalon, amit az utas lát az applikációban. Amennyiben késik a kiírt menetidőhöz képest, azt kék számokkal jelzi, ha pedig korábban indulna a megállóból, azt piros számsorral mutatja a kijelző. Erre folyamatosan figyelniük kell, bár esetenként egyszerűen fizikai képtelenség pontosan betartani azt. Ha például rengeteg az utas a megállóban az utascsere során, akkor lehet, hogy már újabb szabadjelzést kell várni, amit a maximum 50 km/órás megengedett (szoftveresen 60 km/órára lekorlátozott a végsebesség) sebességgel nem lehet behozni. Ha torlódás van csúcsidőben a vonalon, szintén előfordulhat ilyen helyzet.
Egyébként a szigorú szabályokat nem is érdemes a vezetőknek megszegniük, mivel a VBCS (Vasútbiztonsági Csoport) bármikor, akár meglepetés-szerűen is ellenőrizheti őket. A szerelvény menetregisztrálója (fekete doboza) mindent, de tényleg mindent rögzít. Az adott útvonalak méterre pontosan fel vannak mérve, azokhoz az összes sebességi adatot, beállítást rögzíti. A kamerák felvételeit két hét múlva írja felül. Így akár egy lassú jelzővel ellátott (pl. a pálya süllyedése miatt az egyes vonalon is van 20 km/órás korlátozás) szakaszon történő gyorshajtást később is tudnak büntetni.
Miért sok a baleset?
Ez egyébként akkor is jól jön, amikor a tárgyra térünk és a többi közlekedővel való viszonyukról kérdezem Attilát. A legtöbb baleset - arányaiban 80-90% - a balra kanyarodás szabályainak megszegése miatt történik, magyarul elé kanyarodnak a villamosnak, extrémebb esetben akár ráfordulnak. Véleménye szerint a legtöbb gondot a motoros futárok, biciklisek, rolleresek, taxisok okozzák, náluk figyelhető meg a legtöbb szándékos szabálytalanság, az itt még átférek hozzáállás – ami vagy bejön vagy nem, de akkor nagyon tud fájni.
A gyalogosok szerinte általában figyelmetlenek és nem direkt lépnek le a szerelvény elé, bár esetükben ez a hiba szinte biztosan végzetes. Miközben haladunk Kelenföld felé, már jön is a rádióüzenet, ráerősítve a beszélgetésünkre – az egyik villamos elé kanyarodott tilosban egy autós, a torlódás és késés azonnal garantált. A következő félelmetes tapasztalás azt látni, hogy mennyire fogalmatlanok az autósok az Etele út-Tétényi út kereszteződésében, amikor elromlik a jelzőlámpa. Van, aki esetlenül balettozik, van, aki annak ellenére, hogy nincs elsőbbsége, megindul, az orrunk előtt centiken múlik, hogy nem történik újabb csattanás.
Ez is olyan baleseti gócpont, ahol különösen indokolt a figyelem, bár Attila szerint az igazán veszélyes szakaszok azok, ahol fizikailag nincsen elválasztva az útpálya a sínektől. Ilyen szempontból az egyes vonala kevésbé veszélyes, bár ennek ellenére is többször előfordult már, hogy valaki a betongombokon átugratva mégis a síneken kötött ki. Baleset esetén is egyértelműen lehet tisztázni a felelősséget, hiszen a már említett fekete doboz adatai minden kétséget kizáróan szolgálnak bizonyítékul, pro és kontra. Hiába vitatja az autós a felelősségét, egyszerű azt megcáfolni – persze ez fordítva is igaz, egy pillanat alatt kiderül, ha a villamosvezető például piroson hajtott át.
Mindezek ellenére Attiláról süt, hogy imádja a munkáját, ami szerinte jóval kevésbé stresszes, mint például egy trolivezetőé a belvárosban. Ráadásul állítása szerint nincs menőbb verda az 56 méter hosszú, fullextrás, 14 elektromos ajtóval, homokszóróval, klímával és visszapillantó kamerával ellátott, tisztán elektromos hajtású, szerelvényenként kb. egymilliárd forintba kerülő sárga kukacnál.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Hírek
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.
- Hírek
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Hírek
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.
- Hírek
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.
- Közélet
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
- Hírek
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.
- Belsőség
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13
Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.
- Hírek
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.
- Hírek
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.
- Gumidoktor
Legális-e a kisebb ET-s felni?
Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.
- Hírek
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.
- Hírek
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)