Egymilliárdos csajozógép: ilyenek a közlekedők a villamos vezetőfülkéjéből

2022.09.30. 13:35

Nagy, sárga és fáj, ha belemegy a szemedbe, mi az? A villamos. Így szól a szakállas vicc, ám sajnos idén szinte megszokott, hogy néhány naponta érkeznek újabb hírek olyan balesetekről, ahol az egyik érintett fél villamos. Így hát utánajártunk, milyen a főváros közlekedési helyzete a villamosvezetők szemszögéből.

A túravezetőm Kajtár Attila, aki huszonharmadik éve koptatja a hosszú sárga kukacok vezetőülését. Az évek során felgyülemlett tapasztalatait immár munkamódszer-átadóként is továbbadja az új kollégáknak. Teljes hosszában, oda-vissza bejártuk az 1-es vonalat, közben pedig beszélgettünk az utakon uralkodó viszonyról és a szakmáról.

Hogyan lehetsz villamosvezető?

Ahhoz, hogy valaki villamosvezetővé váljon, meglepő módon nincs szükség B kategóriás jogosítványra sem, bár Attila szerint ez azért nem probléma, mert a jó féléves, intenzív képzés során úgyis megtanítják a KRESZ-t a jelentkezőknek, közben pedig típus- és vonalvizsgákat tesznek. Szóval nem úgy van az, hogy hamm cipó, bekaplak – a különböző típusokat (például az Attila által éppen vezetett CAF) a különböző vonalakon csak megalapozott ismeretek után lehet vezetni. Ugyanígy részletesen meg kell tanulniuk az állomásokat, kereszteződéseket, jelzők váltási rendjét, a különböző korlátozásokat, majd csak azokat a vonalakat járhatják, amelyekből már sikeresen levizsgáztak. Az alapképzésbe általában két típus és néhány vonal fér bele.

A szabályok fontosak

A vezetők jellemzően a lakóhelyükhöz legközelebb eső kocsiszínekhez vannak beosztva, azok között nem nagyon van átjárás. Figyelem Attilát, ahogy vezet, hüvelykujja szinte folyamatosan fel-alá jár a repülőgépekhez hasonlóan fly-by-wire rendszerrel vezérelt menetszabályzón. Később elmagyarázza, hogy a régi, retró típusokkal ellentétben itt éberségfigyelő rendszert építettek a karba, így ha néhány másodpercenként nem húzza el az érzékelő előtt az ujját, akkor a villamos automatikus rendszere érzékeli azt, és megállítja a szerelvényt.

Ami érdekes, hogy minden szerelvény összeköttetésben van a BKK Futár szoftverével, gyakorlatilag valós időben ugyanaz a program fut végig a műszerfalon, amit az utas lát az applikációban. Amennyiben késik a kiírt menetidőhöz képest, azt kék számokkal jelzi, ha pedig korábban indulna a megállóból, azt piros számsorral mutatja a kijelző. Erre folyamatosan figyelniük kell, bár esetenként egyszerűen fizikai képtelenség pontosan betartani azt. Ha például rengeteg az utas a megállóban az utascsere során, akkor lehet, hogy már újabb szabadjelzést kell várni, amit a maximum 50 km/órás megengedett (szoftveresen 60 km/órára lekorlátozott a végsebesség) sebességgel nem lehet behozni. Ha torlódás van csúcsidőben a vonalon, szintén előfordulhat ilyen helyzet.

Egyébként a szigorú szabályokat nem is érdemes a vezetőknek megszegniük, mivel a VBCS (Vasútbiztonsági Csoport) bármikor, akár meglepetés-szerűen is ellenőrizheti őket. A szerelvény menetregisztrálója (fekete doboza) mindent, de tényleg mindent rögzít. Az adott útvonalak méterre pontosan fel vannak mérve, azokhoz az összes sebességi adatot, beállítást rögzíti. A kamerák felvételeit két hét múlva írja felül. Így akár egy lassú jelzővel ellátott (pl. a pálya süllyedése miatt az egyes vonalon is van 20 km/órás korlátozás) szakaszon történő gyorshajtást később is tudnak büntetni.

Miért sok a baleset?

Ez egyébként akkor is jól jön, amikor a tárgyra térünk és a többi közlekedővel való viszonyukról kérdezem Attilát. A legtöbb baleset - arányaiban 80-90% - a balra kanyarodás szabályainak megszegése miatt történik, magyarul elé kanyarodnak a villamosnak, extrémebb esetben akár ráfordulnak. Véleménye szerint a legtöbb gondot a motoros futárok, biciklisek, rolleresek, taxisok okozzák, náluk figyelhető meg a legtöbb szándékos szabálytalanság, az itt még átférek hozzáállás – ami vagy bejön vagy nem, de akkor nagyon tud fájni.

A gyalogosok szerinte általában figyelmetlenek és nem direkt lépnek le a szerelvény elé, bár esetükben ez a hiba szinte biztosan végzetes. Miközben haladunk Kelenföld felé, már jön is a rádióüzenet, ráerősítve a beszélgetésünkre – az egyik villamos elé kanyarodott tilosban egy autós, a torlódás és késés azonnal garantált. A következő félelmetes tapasztalás azt látni, hogy mennyire fogalmatlanok az autósok az Etele út-Tétényi út kereszteződésében, amikor elromlik a jelzőlámpa. Van, aki esetlenül balettozik, van, aki annak ellenére, hogy nincs elsőbbsége, megindul, az orrunk előtt centiken múlik, hogy nem történik újabb csattanás.

Ez is olyan baleseti gócpont, ahol különösen indokolt a figyelem, bár Attila szerint az igazán veszélyes szakaszok azok, ahol fizikailag nincsen elválasztva az útpálya a sínektől. Ilyen szempontból az egyes vonala kevésbé veszélyes, bár ennek ellenére is többször előfordult már, hogy valaki a betongombokon átugratva mégis a síneken kötött ki. Baleset esetén is egyértelműen lehet tisztázni a felelősséget, hiszen a már említett fekete doboz adatai minden kétséget kizáróan szolgálnak bizonyítékul, pro és kontra. Hiába vitatja az autós a felelősségét, egyszerű azt megcáfolni – persze ez fordítva is igaz, egy pillanat alatt kiderül, ha a villamosvezető például piroson hajtott át.

Mindezek ellenére Attiláról süt, hogy imádja a munkáját, ami szerinte jóval kevésbé stresszes, mint például egy trolivezetőé a belvárosban. Ráadásul állítása szerint nincs menőbb verda az 56 méter hosszú, fullextrás, 14 elektromos ajtóval, homokszóróval, klímával és visszapillantó kamerával ellátott, tisztán elektromos hajtású, szerelvényenként kb. egymilliárd forintba kerülő sárga kukacnál.

Az oldalról ajánljuk

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30